Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 65702 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er peinoin

Vores medlemmer har i alt skrevet 2049575 indlæg i 100422 emner

0 nye indlæg i dag


Online
I alt: 761
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 758

Følg bodybuilding.dk på

Æg - hvor varme skal de være, før de optages ordentligt

Udskriv emne


Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud





Hej

Jeg læste fra nogle kloge hoveder, bl.a. herinde fra, at noget af det sunde næringsindhold i æg ikke optages ordentligt, når man sluger dem råt. Jeg er én, der ikke orker at lave mad - og for slet ikke at tale om at spise det - derfor foretrækker jeg at lave hurtig mad og hælde maden ned. Men hvis næringsindholdet ikke bliver optaget tilstrækkeligt, så vil jeg hellere undlade det. Derfor begyndte jeg på at varme det op i mikroovnen i en kop med vand i. Men jeg er lidt i tvivl om, hvor varmt det skal varmes op; skal det forstås således, at så længe æggehviden er flydende og gennemsigtig og ikke har den der solide hvide konsistens, kan de der sunde stoffer ikke (fra æggeblommen formoder jeg) optages? Eller skal man bare op på de 70 grader eller i noget i den stil? Det er muligvis et meget svært spørgsmål.

Mvh.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 12. jan 2018, 03:35
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Når det kommer til protein, har man snakket om, at æggehviden skal varmes op til et givent punkt, for at kroppen kunne optage det optimalt. Nyere forsøg på rotter viser dog, at det måske ikke er helt så nemt at påvise alligevel i æggehviden; resten af ægget og næringsstoffer er ikke undersøgt i forsøget her.


Udplug:
"We used freeze-dried, powdered, and nonsterilized EW (Kewpie Egg Corporation, Tokyo, Japan) in three forms: unheated (unheated EW), heated at 65°C for 5 min (soft-boiled EW), and heated at 95°C for 10 min (boiled EW). Milk whey protein was purchased from Arla Foods Japan and Arla Foods Ingredients, Japan K.K. (Tokyo). Soy protein was purchased from Fuji Protein Technologies Inc. (Osaka). The protein content of each sample was determined by analysing the nitrogen content with the Dumas method [13] and multiplying by a factor of 6.25. The protein content was 88.8 g/100 g for unheated EW, 91.6 g/100 g for soft-boiled EW, 86.2 g/100 g for boiled EW, 86.6 g/100 g for milk whey protein, and 92.7 g/100 g for soy protein..."

."..These results show that egg whites serve as a good source of protein, irrespective of heating."


Heating Has No Effect on the Net Protein Utilisation from Egg Whites in Rats
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5346405/
Brugeravatar
 
Reputation point: 105
 
Indlæg: 1228
Tilmeldt: 12. okt 2009, 10:57
 
Træner her: VK49
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 25.00
- Squat: 50.00
- Dødløft: 75.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Du har postet i det forkerte underforum.

Jeg har næsten lige snakket om og for æg såvel spinat i forbindelse med at en person forsøger at forhale aldersbetinget degeneration af øjne. Begge de omtalte fødevarer indeholder bla. Lutein i høj dose som har dokumenteret effekt. Et daglig indtag kan endda forbedre synet efter nogle måneder. Det kræver dog at man ikke opvarmer æg og spinaten, i så fald vil betragtelig del af de virksomme stoffer blive ødelagt.

De normale kostråd holder godt omkring at spise varieret, hvilket indbegriber at spise både rå og varmetilberedt mad.
 
Reputation point: 115
 
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 8. feb 2016, 14:47
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



mht spinat, så er 200 gram frossen spinat blended i en proteinshake faktisk rigtigt lækkert

mht æg.. det tager altså ikke mange minutter at lave en virkelig lækker omelet,røræg eller spejæg.
Naturvidenskab er sjovt!

http://hufysik.blogspot.dk/
Brugeravatar

 
Reputation point: 235
 
Indlæg: 2629
Tilmeldt: 6. jan 2008, 16:31
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 137.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 195.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



alllstar skrev:Når det kommer til protein, har man snakket om, at æggehviden skal varmes op til et givent punkt, for at kroppen kunne optage det optimalt. Nyere forsøg på rotter viser dog, at det måske ikke er helt så nemt at påvise alligevel i æggehviden; resten af ægget og næringsstoffer er ikke undersøgt i forsøget her.


Udplug:
"We used freeze-dried, powdered, and nonsterilized EW (Kewpie Egg Corporation, Tokyo, Japan) in three forms: unheated (unheated EW), heated at 65°C for 5 min (soft-boiled EW), and heated at 95°C for 10 min (boiled EW). Milk whey protein was purchased from Arla Foods Japan and Arla Foods Ingredients, Japan K.K. (Tokyo). Soy protein was purchased from Fuji Protein Technologies Inc. (Osaka). The protein content of each sample was determined by analysing the nitrogen content with the Dumas method [13] and multiplying by a factor of 6.25. The protein content was 88.8 g/100 g for unheated EW, 91.6 g/100 g for soft-boiled EW, 86.2 g/100 g for boiled EW, 86.6 g/100 g for milk whey protein, and 92.7 g/100 g for soy protein..."

."..These results show that egg whites serve as a good source of protein, irrespective of heating."


Heating Has No Effect on the Net Protein Utilisation from Egg Whites in Rats
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5346405/


Interessant - omend man selvfølgelig skal være opmærksom på at det er rotter. Normalt ville man sige at denatureringen ved opvarmning ville ødelægge proteinets struktur, og gøre det mere tilgængeligt for fordøjelsesenzymer, og derfor forbedre optagelsen.

TS: Jeg mener der kan være noget med rå æggehvider og dårligere biotinoptagelse, men jeg mener måske samtidig at det ikke er relevant når man samtidig spiser æggeblommen (og den er der god grund til at spise: https://www.bodylab.dk/shop/hele-aeg-st ... 864c1.html) :-k Prøv lige at søge.
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator
 
Reputation point: 675
 
Indlæg: 8990
Tilmeldt: 13. mar 2007, 21:51
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: SPH GYM
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Tak for de interessante svar indtil videre :) , og ja, jeg kan godt se, jeg var for hurtig på aftrækkeren, tråden burde nok have ligget under "Kost & kosttilskud".
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 12. jan 2018, 03:35
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Jatlin skrev:Tak for de interessante svar indtil videre :) , og ja, jeg kan godt se, jeg var for hurtig på aftrækkeren, tråden burde nok have ligget under "Kost & kosttilskud".


Flyttet ;)
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator
 
Reputation point: 675
 
Indlæg: 8990
Tilmeldt: 13. mar 2007, 21:51
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: SPH GYM
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Blackmoore skrev:mht spinat, så er 200 gram frossen spinat blended i en proteinshake faktisk rigtigt lækkert

mht æg.. det tager altså ikke mange minutter at lave en virkelig lækker omelet,røræg eller spejæg.


Nu vi snakker spinat kan det være ekstra motiverende hvis man kigger på den dramatiske effekt 200 gram har.
Selv mange veganere er i underkanten med K-vitamin som primært kommer fra det grønne grønne.

Billede
 
Reputation point: 115
 
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 8. feb 2016, 14:47
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Tilbage til Kost & kosttilskud




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 30 gæster