Bruger login







Tilbudsguide, uge 47, 2017
Medister, olivenolie og cuvette!

Ugen der gik, uge 45, 2017
Ny apropos, gains og flotte brugere!

Tilbudsguide, 46, 2017
Beef jerky, kaffe og mandler!

Ugen der gik, uge 44, 2017
Mad, debat og skæg!


Statistik

Vi har 54440 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er Aijo1

Vores medlemmer har i alt skrevet 2012020 indlæg i 85243 emner

4 nye indlæg i dag


Online
I alt: 460
Medlemmer: 12
Skjulte: 0
Gæster: 448

Følg bodybuilding.dk på

Guiden til det perfekte home gym del 3

Skrevet af Morten Jensen

Bodybuilding.dk’s guide til det perfekte homegym, del 3

Hvis du har læst del 1 og 2, så er du klædt godt på til at lave et lækkert home gym med et bredt udvalg af stænger, skiver, håndvægte og et gulv der sikrer, at du ikke ødelægger fundamentet i dit hus.

Du skal dog forberede dig på, at det hurtigt kan gribe om sig. Når du har købt den første stang og et par skiver, så er det svært ikke hele tiden at overveje de næste muligheder for lige at gøre det hele lidt mere lækkert og give dig selv endnu flere muligheder for variation i din træning.

I del 3 vil vi kigge nærmere på forskellige maskiner og en masse ”ekstra udstyr”, der vil hjælpe dig til at variere din træning og gøre det hele meget sjovere. Del 1 og på sin vis del 2 omhandlede altså, hvad jeg vil betegne som ting, du skal have og del 3 om de ting der kan hjælpe til at tage din træning til næste niveau.

Del 1: http://www.bodybuilding.dk/artikler/guiden-til-det-perfekte-homegym-del-i---basisudstyret.html

Del 2: http://www.bodybuilding.dk/artikler/bodybuilding/guiden-til-det-perfekte-homegym-del-2.html

Lat pulldown/seated rows

Du kan uden de store problemer sammensætte en træning, hvor din ryg får masse af stimuli igennem diverse variationer af pull ups, BB/DB rows osv. Men noget jeg hurtigt kom til at savne var muligheden for at lave lat pulldown og seated rows. Disse to maskiner gør det nemmere at lave en variation, og hvis du investerer i lidt forskellige greb, så har du pludselig en masse nye muligheder. Derudover kan du med et godt pulldown/row stativ, supplere din armtræning med pushdown, cable curls osv.

Du kan få nogle billige modeller, du kan sætte på din bænk, men her skal du være vågen og ikke købe det første og bedste du ser. Nogle af modellerne fungerer fint, men kvaliteten er ikke i top, hvorfor du er godt tjent med at hæve budgettet. Det er dog en dyr post, hvis du skal have noget, der holder, men køber du for billigt vil du med stor sandsynlighed få en model med en elendig styrkekurve og bevægelsen vil føltes forkert i forhold til det, du er vant til i det lokale center.  De maskiner du er vant til at bruge koster rigtig mange penge, så med mindre du er heldig at finde et brugt sæt på DBA og samtidigt har plads til både en pulldown og seated rows maskine, så er der en anden løsning. Jeg vil anbefale at købe et stativ, hvor du har pulldown og row i en og samme maskine. Hvis du mangler plads, kan du få modeller, der kan sættes fast på dit powerrack.

 

Jeg har selv et powerrack fra Powertech med dertilhørende lat/row attachement. Det koster 10.000 kr. fra nyt, men jeg fandt det væsentligt billigere på DBA. Kvaliteten på lat/row attachement er ok, men ikke prangende. Jeg har sat band på, når jeg laver pulldown og rows, da det giver en bedre bevægebane i forhold til styrkekurven. Da jeg er begrænset af loftshøjden i min garage, så er mine muligheder begrænset og racket fra Powertech var derfor en af de bedre muligheder. Men hvis du har pladsen, så ville jeg kigge nærmere på Barbarian lines powerrack. De har et hav af diverse attachement og skulle være af en lækker kvalitet, og du bestemmer selv, om du vil have vægtmagasin eller med skiver på din lat attachement.

https://www.megafitness.shop/barbarian-power-cage-power-rack.html

Et alternativ er en Spud inc lat pulley.

https://www.strengthshop.de/spud-inc-econo-tricep-lat-pulley.html

Det kræver langt mindre plads, men får lidt blandede ord med på vejen på diverse forums. Problemet ifølge mange er, at den begynder at svinge, da vægten ikke er fikseret. Dog er det et ret simpelt system, og før jeg smed penge efter det, så ville jeg selv forsøge at lave et lignende. Det er der ligeledes flere, der har forsøgt:

https://www.youtube.com/watch?v=wRTPqKoluYQ

Det er dog endnu et punkt, hvor jeg vil have lidt tålmodighed og holde øje med DBA og GOG. Du kan især være heldig og finde nogle af de gamle pulldown/row maskiner i en kanon kvalitet  for få 1000 kr. Når du har fået investeret i et lækkert træktårn, så er næste skridt at bruge lidt penge på nogle håndtag. Køb et reb (pas på det ikke er for kort), V-greb, en bred pulldown stang og evt. et greb med shovel grip. Så har du helt nye muligheder for at variere din ryg træning.

Hyperekstension

Jeg havde ikke trænet længe derhjemme, før jeg begyndte at savne muligheden for at lave hyperekstensions. Selvom du træner din lænd i diverse dødløft variationer, squat, body drops osv. Så giver en hyperekstension stadig en anden variation til at træne din bagkæde. De kan købes for et par 100 kr. og op til flere tusinde. Det er ikke et sted, jeg vil bruge mange penge, da der jævnligt dukker nogle solide modeller op på DBA og GOG til fornuftige priser, det kræver blot lidt tålmodighed.

Når du køber en hyperekstension skal du være opmærksom på, at den er lavet af en ordenligt kvalitet. De billige modeller har en tendens til at være sat dårligt sammen og det resulterer i, at de bevæger sig, mens du bruger den. Det er irriterende, og hvis du laver øvelsen med mange kilo heller ikke specielt sikkert. Modellerne i en tvivlsom kvalitet er ofte dem, der kan klappes sammen. Hvis du ikke har pladsen, så er de bedre end ingenting. Men hvis du har plads, så købt noget ala nedenstående, hvor fødderne er fikseret, du står på en stor plade, der er mulighed for bands og den er produceret af noget solidt jern. De koster ofte mange tusinde kroner fra ny, men kommer, som nævnt, ofte på DBA til en god pris.  

Bands og kæder

Det er ingen hemmelighed, at kæder og bands er et redskab der bliver brugt mere og mere i træningsmiljøet, og det med god grund. Stefan Moss Andersen skriver her om fordelen med kæder og bands.

http://www.bodybuilding.dk/post2074013.html#p2074013

Udover nye muligheder for at variere dit squat, dødløft, bænkpres osv. så giver kæder og bands dig også mulighed for at tilføje eller assistere dig i dips, armstrækkere eller pull ups. Bands er en forholdsvis billig post, og med mindre du er styrkeløfter, så ser jeg ingen grund til, du investerer i de store monster bands. Du vil fint kunne ”nøjes”, med for eksempel denne basis pakke fra Strength shop.

https://www.strengthshop.de/bands-trainingsbaender-chains-ketten/premium-latex-resistance-bands-104-cm-set-of-2-each-no-0-5-no-1-no-2.html

Kæder modsat bands en langt mere bekostelig affære, og jeg vil derfor anbefale, at du overvejer om dine penge kan bruges bedre og mere produktivt i dit gym, før du smider et par 1000 kroner efter kæder. Dog kan det være, du kender en smed eller anden type håndværker, der har nogle gamle kæder til at ligge eller som kan skaffe dig nogle til en god pris. Her skal du være opmærksom på, at du ikke behøver kæder, der har en brudstyrke på flere tons, men blot skal have nogle der vejer nogle kilo, og der skal ligeledes ikke være af for stor en mm, da det så kan blive mere vanskeligt for kæderne at lægge sig korrekt på jorden under eksempel dødløft. 


Kettlebells

Kettlebells vil for mange være overflødigt, hvis de har et solidt udvalg af håndvægte. Jeg kan dog personligt godt lide at have muligheden for at lave swings, pres, snatch osv. med KB. Det er dog igen en dyr post, og jeg udvider kun min samling, når jeg ser et godt tilbud. Her skal du være opmærksom på, om du ønsker competition kettlebells eller de ”normale”, hvor du ikke kan forvente at størrelse på selve kuglen eller tykkelsen på håndtag er ens. Competition modellerne koster mere og er, efter min mening, nødvendige, hvis du ønsker at lave en clean and jerk og snatch i din træning. Til swings, rows, pres, squat osv. er du fint udstyret med de normale.