Bruger login







Ugen der gik, uge 49, 2017
Bælter, kost og Q&A!

Lørdags-links
Periodisering, øl og WR!

Tilbudsguide, uge 50, 2017
Klementiner, kylling og oksekød!

Ugen der gik, uge 48, 2017
Nyt tiltag, BCAA vs. proteinpulver og EM i styrkeløft!


Statistik

Vi har 54483 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er Strups

Vores medlemmer har i alt skrevet 2013268 indlæg i 85318 emner

5 nye indlæg i dag


Online
I alt: 453
Medlemmer: 9
Skjulte: 0
Gæster: 444

Følg bodybuilding.dk på

Interview med Matti Christensen

Skrevet af Nikolaj Bach

(Foto: Irfaan Khaan)
 

Hej Matti, og velkommen til. Hvem er du, og hvad bruger du tiden på når du ikke træner?

 

Hej og mange tak! Jamen jeg er 22 år og kommer fra Thisted i Nordvestjylland, men flyttede for 2 år siden til København for at studere på uddannelsen Financial controller. Jeg arbejder til dagligt som revisor ved siden af mit studie, så det er ikke ligefrem et job, som er i samme boldgade som styrkeløft.

 

Fortæl om din træningskarriere? Har du trænet anden idræt inden du begyndte på vægtræningen, og hvordan kom du ind i styrkeløftssporten?

 

Før styrkeløft kom ind i billedet, spillede jeg fodbold, hvor jeg har spillet på eliteniveau i Thisted FC og AC Horsens igennem min ungdom. Jeg startede med at træne omkring starten af 2010, med det primære formål at blive fysisk stærkere for at optimere min fodboldkarriere. Efter kort tid begyndte jeg så at blive relativ stærk, og jeg blev specielt god til bænkpres og stillede derfor op til mit første bænkpres stævne i 2010, hvilket også var mit første DM. Jeg var 15 år gammel, løftede 92,5 kg med kropsvægt omkring 54, vandt guld og tog en dansk rekord. Til at starte med var det primært bænkpres, og først fra august 2013 besluttede jeg at gå 100% for 3-kamp og startede derfor med at træne squat og dødløft fast. Så fodbold var min første prioritet frem til 2013, hvorefter jeg valgte at prioritere anderledes.

 

Hvad er dine bedste placeringer og løft?

 

Jeg synes jeg har haft flere gode placeringer igennem mine 6,5 år i sporten.

Jeg har vundet DM 11 gange, fordelt på bænkpres og 3-kamp stævner. Derudover har jeg vundet VM i bænkpres 2 gange, i 2013 og 2014.

 

Indenfor 3-kamp fik jeg til EM i 2016 sølv i totalen og her i 2017 fik jeg guld. Udover det samlede guld satte jeg også en ny europæisk total rekord på 657,5 kg. fordelt på henholdsvis:


Squat: 240 kg. Bænkpres: 190 kg. Dødløft: 227,5 kg. Kropsvægt: 73,96 kg.

- Se Mattis løft til EM, her: 
https://www.youtube.com/watch?v=aj6Yr13tqPY

 

Hvilken præstation er du mest stolt af?

 

Jeg er naturligvis meget glad for mine 2 titler som verdensmester i bænkpres, men jeg er faktisk mest stolt af mit resultat til EM 2017. Bænkpres har jeg mange års erfaringer indenfor, men squat og dødløft har jeg ikke haft som en del af min træning i lige så lang tid, og det har derfor været en hårdere opgave for mig at kæmpe mig til tops internationalt i 3-kampen. Derfor var det en ekstra stor sejr, endelig at kunne hente en international titel, hvor jeg ikke udelukkende skulle lave bænkpres.

 

Du har jo været til en del store internationale stævner. Hvilket stævne står som den største oplevelse for dig, og hvorfor?

 

Oplevelsesmæssigt vil jeg sige VM i 3-kamp 2014, hvor jeg meget pludseligt fik et opkald omkring udtagelse, og at jeg derfor skulle til Sydafrika for at deltage. Det var lidt en speciel oplevelse at skulle rejse helt til Sydafrika for at konkurrere. Men hvis jeg kigger generelt på oplevelser, vil jeg igen nævne EM 2017. Selvfølgelig er en meget stor årsag til dette, at jeg vandt og fik en EM total rekord, men samtidig blev det afholdt i Thy hallen i Thisted, så det var super fedt at familie og venner kom og støttede mig igennem konkurrencen, som heldigvis gik som forventet og håbet. Det var lige prikken over i’et.

 

(Foto: Irfaan Khaan)


Kan du fortælle lidt om hvordan din træning er struktureret? Træner du efter en bestemt filosofi, har du en træner – og hvor meget får du i så fald lov til selv at bestemme?

 

Jeg startede ud med at træne mig selv, men fra juni 2014 startede jeg et samarbejde med Jacob Beermann, som ejer maxer.dk, og selv har meget erfaring inden for styrkeløft. Han har været rigtig god til at holde mig lidt igen og har givet mig en større viden omkring styrke og skader. Før jeg fik Jacob som træner, trænede jeg RIGTIG tungt hele tiden og det kunne jeg også gøre et godt stykke af vejen, men så begyndte smerter osv. at opstå. Så da jeg fik Jacob begyndte jeg at træne med lettere vægte men flere gangen i ugen og har faktisk ikke haft en skade siden, som har forhindret mig i at træne. Jeg træner både squat, bænkpres og dødløft 5 gange i ugen, og netop fordi jeg træner med så høj frekvens, er kiloene også dertil lettere. Vi kigger mere på den samlede mængde over ugen/perioden, end på hver enkel træning specifikt. Man må erkende at det tager lang tid at blive stærk,og derfor skal man også have de ”langsigtede” briller på, og ikke kun kigge på de små korte mål.

 

Undervejs i hvert træningsforløb snakker og træner vi løbende sammen og justerer programmet ud fra formen, hverdagen osv. Så jeg føler selv jeg har en del at skulle sige, da min mening betyder en stor del for min træning. Jeg kan jo bedst selv vurdere, hvor hårdt jeg har det, hvor meget tid jeg har til at træne osv.


Hvordan ser din kost ud? Spiser du efter nogen bestemt tilgang?

 

Jeg kører ikke nogen speciel kostplan eller andet, men jeg tænker naturligvis over de generelle ting i min kost. Men omvendt varierer det også meget over året, da jeg naturligvis skal tænke mere over min kost op til stævner, hvor de sidste kilo skal skæres fra for at kunne veje ind. Men når jeg er ude fra stævnesæsonen har jeg intet imod at spise pizza, is m.m. hvis det er det jeg har lyst til at spise. Så overordnet kan man sige at jeg tænker over de generelle principper, som at få mine proteiner og spise sundt og varieret, men nogle perioder mere end andre, alt afhængig af hvor høj min vægt må/skal være.


Bruger du nogle kosttilskud?

 

Jeg har brugt rigtig mange forskellige kosttilskud igennem årene, men er nået frem til den konklusion at det meste nok ikke har givet mig helt som ønsket og forventet. Så nu bruger jeg udelukkende pre workout for at have lidt energi til mine træninger efter en lang arbejdsdag.

 

 

Hvad/hvem inspirerer dig?

 

Det inspirerer mig at blive bedre og komme så tæt på at mestre styrkeløft-øvelserne som overhovedet muligt. Det er ikke sådan, at jeg ser op til en masse andre styrkeløftere, så primært er min store motivation at forbedre mig og opnå mine mål inden for sporten.

 

Dit næste store stævne er jo VM i klassisk styrkeløft i Minsk. Hvad er forventningerne? Og hvem er din største konkurrent til stævnet?

 

Jamen forventningerne er at jeg laver en god PR i både squat, bænkpres og dødløft. Jeg vil ikke gå så langt som at sige jeg forventer at vinde, da jeg jo ikke kan påvirke de andres perioder op mod stævnet, samt hvor gode de er på dagen. Men omvendt har jeg en forventning om, at jeg vil lave et så godt resultat, at der er mulighed for at kunne vinde det samlede. Derudover vil jeg igen prøve kræfter med verdensrekorden i bænkpres på 195 kg. Jeg prøvede også at slå den til EM med et løft på 195,5 men den var desværre for tung på dagen.

 

Vi er pt 18 løftere i min klasse, som hedder -74 kg junior, og deriblandt er jeg nomineret 2’er med 5 kilo op til 1. pladsen som den amerikanske Mason Cabney sidder på. Derudover er der kun 15 kg ned til 3. og 4. pladsen og 17.5 kilo ned til 5. pladsen, så det bliver et rigtig spændende og tæt felt!

 

Hvad er dine største styrker som atlet? Og har Bæstet fra Thisted nogle svagheder eller udfordringer?

 

Min største styrke er helt klart min bænkpres. Jeg er bygget rigtig godt til øvelsen med korte arme osv, men omvendt giver det mig også en svaghed i dødløften. Derudover har jeg også en relativt god bygning til squat og jeg kan dér også være med helt i toppen internationalt. Men jeg er meget begrænset af min grebsstyrke i dødløften, som er en kæmpe begrænsning for mig. Et godt bud vil være, at jeg nok kan trække ca. 25 kilo mere, end jeg kan holde i dødløften. Men vi er alle bygget som vi er, og så må man arbejde derudfra.

 

Styrkeløft – og særligt klassisk styrkeløft – er jo en sport, som er i stor fremgang herhjemme, og der er mange løftere. Hvad er det der har gjort at du er nået længere end så mange andre?

 

Udover at jeg naturligvis træner hårdt, og har en god disciplin og indstilling til at yde 100% hver træning, betyder det også meget at jeg er genetisk godt bygget til at lave denne sport. Ligesom i alle andre sportsgrene vil nogle have større potentiale end andre, og jeg må nok siges at have et stort potentiale inden for styrkeløft. Men omvendt ser man tit mange potentielle topløftere, som stopper tidligt i deres karriere, og det er nok fordi at man skal ofre rigtig meget af sin frihed og generelt sit liv for at blive så god som man overhovedet kan, og det er ikke mange som går ind til det med den indstilling. Det betyder selvfølgelig ikke, at man kun kan lave styrkeløft hvis man ofrer alt og træner 7 gange i ugen, men hvis man vil blive så god som muligt, kræver det at man gør, hvad der skal til for det, også ud fra alle de eksterne faktorer, som søvn, kost osv.

 

 

Føler du at der er noget du må give afkald på, for at konkurrere på det niveau du gør?

 

Det er klart, at jeg ikke kan gå i byen og drikke mig helt ned hver weekend med drengene; det er der bare ikke plads til. Men det handler bare om at gøre det med omtanke og på de rigtige tidspunkter om året, f.eks. lige efter VM, når jeg typisk har et halvt års off season inden stævne igen. Så grundlæggende er det klart, at man ikke har meget tid til andet end arbejde og træning i hverdagen, men man skal også huske at nyde livet og ”komme lidt væk” en gang i mellem, ellers kan man let føle sig fanget i sporten, fordi man skal sige nej til alle arrangementer eller lignende.

 

Hvad føler du at du får til gengæld – hvad gør træningen for dig?

 

Jamen jeg føler en tilfredshed ved at træne hårdt og forbedre mig. Jeg tror jeg vil have svært ved ikke at lave en sportsgren i min fritid, da sport altid har været en stor del af mit liv. Generelt giver det også et frirum fra den travle hverdag, hvor man kan komme ned i centret og give den gas og ikke tænke så meget på alle de andre stressende ting i livet. MEN naturligvis er det også noget rigtig lort i perioder, hvor man ikke magter noget som helst, men når man så kommer til næste stævne og får et super resultat og opnår sine mål, så er det 100% det hele værd!

 

Hvor ser du dig selv træningsmæssigt om 5 år? Dyrker du stadig styrkeløft på det niveau som du gør nu?

 

Det er der ingen tvivl om at jeg gør. Jeg er blevet godt bidt af sporten og kunne ikke se mig stoppe efter alle de år med hård træning. Jeg har planer om at skulle fortsætte så lang tid som muligt, men det er klart at der vil komme perioder i livet, hvor man måske må prioritere anderledes, men så vidt muligt vil jeg holde mig på så højt niveau som muligt i de næste mange, mange år.

 

Har du et råd til folk, der gerne vil have det optimale ud af deres træning – og eventuelt komme i gang med at dyrke styrkeløft?


Mit bedste råd vil nok være, at man skal være tålmodig. Man bliver ikke stærk på én dag, det er noget som kræver tid og tålmodighed og i sidste ende skal man nok blive stærkere. For at blive rigtig god kræver det den rette mentalitet, for alle mennesker møder modgang i livet, hvad end det er i styrkeløft eller andet, men det er netop de perioder, som er den store test, og som man skal kunne håndtere for at blive RIGTIG god!


Mange tak fordi du ville være med, Matti! Har du noget du gerne vil sige, her på falderebet?

 

Selv tak! Jeg tror vi har været godt omkring mig og min sport. Hvis man skulle være interesseret i at se hvad styrkeløft er, kan man se mig løfte til VM den 18. juni omkring kl. 17 i Minsk, på www.goodlift.info

 

 

Kom med din kommentar til artiklen i denne tråd:
http://www.bodybuilding.dk/interview-med-matti-christensen-t88769.html