Bruger login







Ugen der gik, uge 49, 2017
Bælter, kost og Q&A!

Lørdags-links
Periodisering, øl og WR!

Tilbudsguide, uge 50, 2017
Klementiner, kylling og oksekød!

Ugen der gik, uge 48, 2017
Nyt tiltag, BCAA vs. proteinpulver og EM i styrkeløft!


Statistik

Vi har 54486 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er Strups

Vores medlemmer har i alt skrevet 2013338 indlæg i 85320 emner

75 nye indlæg i dag


Online
I alt: 469
Medlemmer: 22
Skjulte: 1
Gæster: 446

Følg bodybuilding.dk på

Portræt af Pernille Leed

Skrevet af Kenni



Pernille Leed

24-06-1993(21 år) - 1.71 cm høj

Offseason: 65kg Contest: 58kg


Konkurrencer:

Bodyfitness Junior +163 Newcomers - Sølvvinder

Bodyfitness Junior +163 DM - Bronze vinder


Hvad fik dig i gang med vægttræning?


Da jeg startede med at styrketræne var jeg 19 år gammel, og det var faktisk min kæreste, som fik mig til at starte med styrketræningen, og det blev jeg bare bidt af. Jeg har altid været meget aktiv og dyrket meget sport, bl.a. svømning, håndbold, boksning, ridning, løb og diverse hold i fitnesscenteret. Efter jeg havde styrketrænet i et par måneder, og havde været oppe at se DM i Bodybuilding & Fitness i 2013, besluttede jeg mig for at stille op i Bodyfitness junior +163 til Newcomers 2014. Så målet blev meget hurtigt konkurrence.

Det var i første omgang min kæreste, der foreslog om ikke vi skulle tage udfordringen, efter vi havde været oppe og se DM 2013, og som det konkurrencemenneske jeg er, og den passion jeg hurtigt fik for sporten så havde jeg ja-hatten på. Selvfølgelig havde jeg selv gået med nogle tanker omkring det allerede da vi var oppe og se DM 2013, da man pludselig får et motivations boost uden sammenligning. Selve oplevelsen at se det, gør jo også at man får sat tankerne lidt i gang, og der er specielt et citat, der beskriver min tankegang, i det øjeblik at jeg tog beslutningen, hvilket var "Don't be a spectator in life, be the player"




Mit fysiske udgangspunkt da jeg startede var ikke decideret dårligt. Jeg havde bevaret lidt grundform, fra de sportsgrene jeg tidligere havde dyrket, og startede derfor måske ikke helt fra bunden, men med det sagt så startede jeg ikke med noget specielt forspring i forhold til så mange andre med hensyn til styrketræningen. Jeg var en god løber og hesterytter, hvilket måske har givet lidt power i benene.




Hvad er din grundlæggende træningsfilosofi?


Min træningsfilosofi er nok en smule gammeldags. Det skal forstås på den måde, at jeg ikke er særlig alsidig. Jeg dyrker ikke Crossfit og andre lignende koncepter, men for ikke at miste den røde tråd vil jeg gerne dele svaret lidt op i afsnit.


Offseason
Jeg er som sagt gammeldags på træningsområdet. Dvs. jeg træner som en bodybuilder, og jeg er draget af det, der er enkelt og effektivt. Jeg træner ikke efter noget fast princip, men det der ligger tættest på i min offseason er progressive overload training. Helt grundlæggende har jeg altid lært, at hvis man bliver stærkere, bliver man også større, så derfor træner jeg med henblik på at kunne løfte tungere og tungere.

Jeg kører normalt et 2 eller 3 split, og skifter program cirka hver anden eller tredje måned. Der hvor jeg varierer i min træning er primært i øvelser og rep range. Nogle perioder har jeg mere fokus på at træne meget tungt - helt ned i 4-6 reps - hvor jeg i andre perioder ligger mig op omkring 10-12 reps i mine øvelser. Det sker indmellem at jeg tager nogle træningspas, hvor jeg kører efter udmattelse og supplerer med drop/supersets, men det der går igen for alle perioderne er, at jeg forsøger at slå mig selv hver gang, og øge den vægt jeg kan håndtere inden for den fastsatte rep range.




Contestprep
Op til konkurrence ændrer jeg helst ikke alt for meget, men af hensyn til kroppen og risiko for skader presser jeg mig ikke alt for meget med henblik på at øge vægten i øvelserne, men fokuserer mere på at holde niveauet indtil diæten til sidst sætter sit præg på styrken. Grundprincippet er dog det samme, og det er tung squat, dødløft og bænkpres, der er grundelementerne i min træning.

Cardio
Cardio er måske der hvor jeg tillader mig at være en lille smule kreativ, men sikkert alligevel ikke så kreativ som så mange andre. I min offseason laver jeg 10-20 minutters interval på crosstrainer, løbebånd eller lign. 2-4 gange om ugen alt efter behov. Det kan ske, at jeg tager en tur på rulleskøjter, løber eller powerwalker i en times tid af og til, hvis det er sommer og vejret er godt, eller jeg går en tur med kæresten evt.
I henhold til contest prep starter jeg ud med at lave 40 minutters hård cardio efter træning 6 dage om ugen med undtagelse af de dage jeg træner ben, og ja, jeg laver cardio på mine hviledage. Hvis jeg føler, det bliver for ensformigt, så supplerer jeg nogle gange med at tage en powerwalk og så stå lidt mindre på crosstraineren, men igen er princippet enkelt og effektivt.


Lige nu ser min træningsuge sådan ud:


Mandag:



Tirsdag:


Onsdag:
cardio

Torsdag:


Fredag:


Lørdag:


Søndag:
Cardio




Hvad er din grundlæggende kostfilosofi?


Jeg har altid levet forholdsvis sundt. Den eneste store forskel fra inden fitness blev en del af mit liv er, at jeg er begyndt at tælle mine kalorier og blevet mere bevidst om min makrofordeling. Derudover spiser jeg også oftere og mere skemalagt end jeg gjorde før i tiden.


Jeg spiser 6 måltider om dagen, og ligger lige omkring 2000kcal pr. dag.
Et eksempel på hvordan mine måltider på en dag kan se ud:



Min kost varierer ikke særlig meget fra offseason til diæt, det eneste der bliver ændret, er faktisk mængden af den mad, jeg spiser. Selvfølgelig tillader jeg mig at tage ud at spise og cheate engang imellem, men lysten til alt muligt usundt er der faktisk slet ikke. Jeg får stillet alle mine lyster til søde sager igennem mine måltider.
Samtidig kan jeg godt lide at eksperimentere med forskellige opskrifter. Jeg tager gerne udgangspunkt i en almindelig opskrift, og skifter alle de ”usunde” ingredienser ud med nogle sundere alternativer, og evt. ændrer lidt i mængden.

Det vigtigste jeg har lært omkring kosten, er klart, at man på ingen måde behøver at gøre det surt for sig selv. Så længe man har styr på sine kalorier og fordelingen af kulhydrat, fedt og protein, så kan man sagtens lave en spændende diæt. Noget af det jeg hæfter mig rigtig meget ved, er at jeg kom i konkurrenceform ved at spise ganske almindelig mad. Jeg fik min havregryn om morgenen, rugbrød til middag og is til dessert om aftenen. Det handler om mængder, og selvfølgelig kreativitet med de råvarer man har at gøre med, og det kan man få meget mere inspiration til på min instagram og facebook side.

Hvad motiverer dig til at opretholde den livsstil du har nu?


Der er mange ting, der motiverer mig. Først og fremmest er det tanken om forberedelse til mine fremtidige konkurrencer, der er min motivation lige nu, derudover er det også en stor motivation for mig, at jeg kan være med til at inspirere og hjælpe folk igennem facebook og instagram, men selvfølgelig er det også motiverende, når man kan se resultaterne af sit hårde arbejde :) - derudover har jeg det også bare meget bedre med mig selv og i kroppen, når jeg lever sundt, og det smitter af på humøret og hele mit syn på tilværelsen.

Jeg føler ikke, at jeg har de helt store udfordringer i forhold til min livsstil. Jeg elsker min træning og min kost, og det med at det kan være en udfordring at komme af sted til træning eller holde sin sunde livsstil, lader jeg mig ikke gå på af. Hvis jeg føler, at jeg har behov for en hviledag, så tager jeg det, og føler jeg for et cheatmeal, så tager jeg det. Jeg forsøger at finde den rigtige mentale balance, og i stedet for at skælde mig selv ud over at jeg har taget et cheatmeal eller en hviledag, så roser jeg mig selv for at have arbejdet så hårdt at det ligefrem var nødvendigt, og at det var velfortjent :) - Dog skal man jo heller ikke cheate hver dag, men alt med måde så har det aldrig gjort nogen skade for mig.

Der er selvfølgelig nogen, der har svært ved at forstå livsstilen, men de har efterhånden accepteret det. Nu gør jeg også et ret stort nummer ud af, at jeg ikke skal trække noget ned over hovedet på andre. Jeg accepterer deres livsstil, og så går jeg ud fra, de også accepterer min, men primært er det min kære mor, der til tider er bange for at jeg er ved at dø af sult på diæten ;-) Men det er jo svært at skælde sin mor ud, når hun kun gør det i en god mening.



Hvad er dine fremtidsambitioner indenfor sporten?


Newcomers og DM 2014 var helt sikkert kun begyndelsen.
D. 16 januar tager jeg rygsækken på, og rejser jorden rundt på 5 måneder. Her jeg vil tage hul på et nyt koncept gennem de sociale medier med titlen "Fit travel" Hvor jeg vil vise mine følgere, hvordan jeg på kreativ vis træner og spiser med henblik på at holde mig i form, på trods af at vi kommer steder hen hvor kontrollen med råvarer er reduceret, og træningsmulighederne begrænsede. Efter dette er det min plan at stille op til DM 2015, og derefter stille op til Loaded Cup i foråret 2016 samt DM 2016, som er mit sidste år i junior klassen.


Umiddelbart er udgangspunktet selvfølgelig bodyfitness, da jeg synes, det er den klasse, der passer bedst til mig, både bygningsmæssigt og mentalt.
Med hensyn til min udvikling i de kommende år vil jeg selvfølgelig gerne forbedre min weak points, som er mine arme og skuldre, men derudover er mit primære fokus egentligt bare at fortsætte min udvikling og få mere masse på. Nu har jeg stadig 2 år tilbage i junior klassen, men der kommer jo også en dag, hvor jeg skal op i seniorklassen, og der skal jeg i hvert fald stå nogle kilo tungere.


Min målsætning er i første omgang de konkurrencer jeg lige har nævnt, men på længere sigt vil jeg gerne nå et niveau hvor jeg kan deltage i internationale konkurrencer, herunder er Arnold Classic højt på ønskelisten.


Find mig også på de sociale medier

Facebook: www.facebook.com/PNilleLeed
Instagram: PernilleLeed





Kommenter portrættet her: