taler skrev:Diskussionen om, hvorvidt der skal vises særlige hensyn overfor religiøse mennesker er dog fraværende. Vi har dog diskussionen indirekte, f.eks. ved Muhammed-tegningerne, dette burkaforbud og i mange andre sammenhænge. Her er dette ofte en usagt og underliggende præmis for begge lejre. Denne diskussion bør vi i stedet som samfund tage åbent.
Denne del uddyber jeg lige. Her i tråden sammenlignes den religiøse påklædning med styrthjelme, fastelavnkostumer, KKK-hatte osv. Dette er jo indirekte et argument for, at den religiøse påklædning kan og skal sammenlignes andre typer af beklædning. Jeg tror det er her, en stor del af kimen til uenigheden ligger. (om vidt dette kan sammenlignes eller ej.)
Skal der vises særlige hensyn overfor religiøse mennesker ? Her går jeg ud fra at du mener, om der skal gælde andre love og regler.
NEJ.
Er det muligt at vise visse hensyn overfor religiøse mennesker?
Tjaa, hvorfor ikke. Så længe det ikke kommer i konflikt men almenhedens interesser.
Der sker vel ikke noget ved at der er f.eks. er et alternativ til svinekød i kantinen eller at støvet depotrum i kælderen omdøbes til bederum.
Burka/maskeforbuddet er jo ikke lavet med det ene formål at genere muslimer, bare fordi de er muslimer.
Det er, formoder jeg, lavet som en del af bekæmpelsen af disse berygtede parallelsamfund. Parallelsamfund hvor et af problemerne er det muslimske kvindesyn, som bare ikke
kan praktiseres her i Danmark. Samtidig bør der sættes hårdere ind overfor ting som voldskriminalitet, ildspåsættelser, stenkast mod politi og brandvæsen, socialt bedrageri, osv.
Ting som ikke har noget at gøre med islam, men stadig er et problem i disse parallelsamfund.