Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 65715 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er peinoin

Vores medlemmer har i alt skrevet 2049579 indlæg i 100422 emner

1 nye indlæg i dag


Online
I alt: 2244
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 2242

Følg bodybuilding.dk på

De 10 nye kostråd/anbefalinger

Udskriv emne


Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud





Jeg kan ikke selv deltage i diskussionen pt., men giver mit besyv senere.

Hurtigt fra hoften:
- Fedtforskrækkelse
- Fokus på magre produkter
- Lidt forældet tankegang i nogle anbefalinger
- Mindre konkrete anbefalinger - mere appel til fornuft og sund tankegang

http://www.dr.dk/Nyheder/Levnu/Godmad/A ... 130732.htm

1. Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv

Målet med dette råd er at få os til at spise mere varieret, så vi bedst muligt får dækket behovet for næringsstoffer og få os til at afstemme, hvor meget vi spiser i forhold til, hvor meget vi forbrænder.

Du kan evt gå efter Fuldkornsmærket og Nøglehulsmærket, når du køber ind, så du lettere får fat i varer, med mindre fedt, sukker og salt, og flere kostfibre og fuldkorn.

Og så kan det være en hjælp for nogle at portionsanrette maden, så de kun tager én gang. Hvis du spiser langsomt og drikker vand til maden, er det endnu lettere at undgå overspisning.


2. Spis frugt og mange grøntsager

Målet med dette råd er lidt det samme - jo flere grøntsager og frugter, du spiser, jo lettere får du de vitaminer og mineraler, du har brug for.

Desuden indeholder frugt og grøntsager meget få kalorier og mange kostfibre, hvilket alt i alt bidrager til at holde vægten.

Spis grøntsager både til hovedmåltider og mellemmåltider, så er det lettere at nå op på 600 gram om dagen. Grøntsager på dåse og frosne grøntsager er ernæringsmæssigt lige så gode som friske.


3. Vælg fuldkorn

Fuldkorn kan være både hele og forarbejdede kerner - fx knækkede eller malet til fuldkornsmel. Det vigtigste er, at alle dele af kornet er taget med. Fuldkorn er godt for fordøjelsen og er med til at forebygge blandt andet type 2-diabetes, hjertekarsygdomme og forskellige typer af kræft.

Samtidig indeholder fuldkorn mange vigtige mineraler og vitaminer, det mætter rigtig godt og hjælper dermed til at undgå overspisning.

Gå efter Fuldkornsmærket, når du køber ind, vælg fuldkornsvarianten af dit brød, pasta og ris, og hvis du bager selv, så kom mindst lige så meget fuldkornsmel som hvidt mel i dejen.


4. Spis mere fisk

Fisk, og især fed fisk, indeholder blandt andet fiskeolier, selen og D-vitamin, som kroppen har brug for, og som er svære at få fra andre fødevarer.

Alle former for fisk tæller med, også fiskefrikadeller, frossen fisk, fisk på dåse og skaldyr. Hvis du spiser tre skiver brød med fiskepålæg, får du cirka 100 gram fisk.


5. Vælg magre mejeriprodukter

Sørg for at få mellem en kvart og en halv liter mælkeprodukt dagligt, så du får protein og kalcium nok.

Men sørg for at vælge en mager variant, for ellers får du for mange mættede fedtsyrer med i købet.

Hvis du ikke drikker mælk eller spiser yoghurt, så kan du i stedet spise 1-2 skriver mager ost.


6. Vælg magert kød og kødpålæg

Kød indeholder proteiner, mineraler og jern, som kroppen har brug for, men hvis du vælger den fede variant af kødet, får du for meget mættet fedt.

Rødt kød - og især forarbejdet kød som kødpålæg - kan øge risikoen for visse kræftformer. Rødt kød er kød fra firbenede dyr, uanset om det er gennemstegt eller ej. Forarbejdet kød er røget, saltet og konserveret kød, som fx kødpålæg og bacon.

Erstat dele af kødet i dit varme hovedmåltid med grøntsager, og brug resterne fra dit aftensmåltid som pålæg den næste dag i stedet for færdiglavet pålæg. Gå efter Nøglehulsmærket, når du køber kød.


7. Spis mindre mættet fedt

Mættet fedt er det fedt, der er i smør og smørblandinger. Og for meget mættet fedt kan øge risikoen for livsstilssygdomme som hjertekarsygdom.

Så skrab smørret på brødet, eller undlad helt smør. Steg kød og grøntsager i olie frem for smør. Og gå efter Nøglehulsmærket, når du køber ind.


8. Spis mindre salt

Det meste af det salt, vi får, får vi fra forarbejdede produkter, under 20 procent stammer fra den salt, vi selv tilsætter.

Når du spiser mindre salt, sænker du dit blodtryk og mindsker risikoen for at udvikle hjertekarsygdomme, og muligvis også knogleskørhed, nyresten og kræft i mavesækken.

Undgå fastfood, som ofte indeholder store mængder salt. Skær gradvist ned på saltet - man kan vænne sig til mindre smag af salt. Sæt ikke saltbøssen på bordet, så tænker du dig om en ekstra gang, før du salter maden.


9. Spis mindre sukker

Hvis du får for mange tomme kalorier i form af sukker fra det, du spiser og drikker, optager det pladsen for den sunde mad, og dermed risikerer du ikke at få tilstrækkeligt med vitaminer og mineraler.

Drak højst en halv liter sodavand, saft, juice eller energidrik om ugen og server vand til alle måltider. Har du lyst til noget sødt, så prøv med udskåret frugt, frugtsalat med lidt mørk chokolade eller nødder, bage brød med mørk chokolade eller tørret frugt eller søde yoghurt og havregrød med moden frisk frugt.


10. Drik vand

Kroppen har brug for vand for at fungere optimalt. Vand dækker dit væskebehov uden at bidrage med unødvendige kalorier.

Det er tilstrækkeligt for de fleste at drikke mellem en og halvanden liter vand om dagen.
Brugeravatar
Chef-moderator
 
Reputation point: 470
 
Indlæg: 22464
Tilmeldt: 2. nov 2009, 15:49
Geografisk sted: Århus
 
Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (8)
Kostplan: Vis kostplan



6. Vælg magert kød og kødpålæg

Kød indeholder proteiner, mineraler og jern, som kroppen har brug for, men hvis du vælger den fede variant af kødet, får du for meget mættet fedt.

Rødt kød - og især forarbejdet kød som kødpålæg - kan øge risikoen for visse kræftformer. Rødt kød er kød fra firbenede dyr, uanset om det er gennemstegt eller ej. Forarbejdet kød er røget, saltet og konserveret kød, som fx kødpålæg og bacon.

Erstat dele af kødet i dit varme hovedmåltid med grøntsager, og brug resterne fra dit aftensmåltid som pålæg den næste dag i stedet for færdiglavet pålæg. Gå efter Nøglehulsmærket, når du køber kød.


Vælg magert kød og kødprodukter
Det anbefales højst at spise 500 gram kød om ugen fra okse, kalv, lam eller svin og at vælge de magre typer - det svarer ca. til to bøffer om ugen. De danske mænd spiser i gennemsnit 525 gram rødt kød om ugen, mens kvinderne i gennemsnit spiser 315 gram om ugen. Mændene kan med fordel udskifte noget af det røde kød med fisk. Du skal også være opmærksom på det forarbejdede kød, som du finder i fx kødpålæg og pølser - det tæller også med i regnskabet


Jeg ligger hvis noget over 500 gram kød :whistle:
- Jeg vil give Garik ret, den der fedtforskrækkelse er den ikke forældet?
Jeg er selv stor fan af at droppe nogle af kulhydraterne til gengæld for sunde fedtkilder.. :oops:
http://go.tv2.dk/2013-09-17-mindre-kød ... e-kostråd
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11. jan 2013, 02:52
Geografisk sted: Aarhus
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 190.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Jeg synes, de er konservative og ligner i bund og grund de gamle, der blev lavet for 20 år siden.
De nye kostråd er ikke specielt konkrete, og kan tolkes på forskellige måder. Den danske befolkning er groft delt op i to grupper og udfordringen er, at halvdelen af os lider af livsstilssygdomme og overvægt, samtidigt med at det er de i forvejen sundt spisende og veluddannede, der primært hører efter statslige kostråd.
Kostrådene skulle gerne ramme den del af befolkningen, som ikke ved noget om kost og motion. Nu er jeg lidt generaliserende, men dem der har brug for kostrådene, er dem der er fattige, fede og syge - og de har brug for noget konkret og håndtertbart. Rådene er ikke optimale, når det gælder vægtregulering, da de ikke i tilstrækkelig grad betoner, hvilke fødevarer der specielt er egnede til at holde vægten. De peger heller ikke specifikt på, hvilke fødevarer der gør det modsatte, altså enten øger vægttab eller fastholder et opnået vægttab.
Da mere end 50 procent af befolkningen vejer for meget, synes jeg, de generelle kostråd også må "virke" mod overvægt.

Desuden skulle regeringen nok lægge mere arbejde i deres formidling af rådende, så de kom ud til "den rigtige målgruppe". Det er lidt ligesom fitness centre; størstedelen dem der har sin daglige gang i centrene, er i bund og grund ikke dem der har størst behov for det. Det er igen de sundt spisende og veluddannede der tøffer ned i centrene, mens fattige, fede og syge bliver siddende hjemme foran flimmerkassen.

Problemet ligger nok ikke så meget i kostrådens udformning, men mere det faktum, at vi ikke får den belastet del af befolkning med.
Brugeravatar
 
Reputation point: 30
 
Indlæg: 738
Tilmeldt: 24. maj 2011, 08:28
 
Træner her: Fitness World Vesterbro
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 57.50
- Squat: 85.00
- Dødløft: 120.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Jeg fatter ærligt talt ikke ideen i den her "one size fits all" løsning, som kostrådene skal forestille at være. Det ville give væsentligt bedre mening som minimum at have fire sæt kostråd, som henvender sig til hhv. mænd og kvinder og folk der er over- eller normalvægtige. At mene at vægttrænende unge mænd kun må spise 500 g rødt kød om ugen er fx fuldstændig åndssvagt. Og omvendt er det også fuldstændig åndssvagt at de ikke helt eksplicit fraråder sukker mv. til folk, som er overvægtige. "Spis mindre sukker" betyder jo reelt en reduktion i intervaller 1-100 %.
This is your life and it's ending one minute at a time
Brugeravatar
Moderator
 
Reputation point: 710
 
Indlæg: 15068
Tilmeldt: 26. maj 2005, 23:14
Geografisk sted: Østerbro
 
Træner her: The Gym
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 225.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



mikej skrev:
Jeg ligger hvis noget over 500 gram kød :whistle:
- Jeg vil give Garik ret, den der fedtforskrækkelse er den ikke forældet?


Ikke rigtigt. Fokus er bare flyttet, og det handler vel nu i højere grad om at finde den rigtig balance mellem fedtsyrerne. Statistisk får danskerne stadig for meget mættet fedt, hvorfor man meget generelt advarer mod det.

Rådene er jo altså så rammende på den brede befolkning, så konkrete som muligt og så brede at de ikke er helt forkert. Jeg kan dog godt erklære mig enig i, at det virker lidt fjollet at give de samme råd til alle uanset størrelse, alder og øvrige levevilkår.

The Juice skrev:Og omvendt er det også fuldstændig åndssvagt at de ikke helt eksplicit fraråder sukker mv. til folk, som er overvægtige. Spis mindre sukker betyder jo reelt en reduktion i intervaller 1-100 %.


De konkretiserer det jo med, at man eksempelvis maksimalt bør drikke en halv liter sukkerholdig væske som sodavand eller energidrik om ugen. Det er med høj sandsynlighed en sukkerreduktion i den høje ende af din skala for mange overvægtige.
 
Reputation point: 5
 
Indlæg: 936
Tilmeldt: 20. apr 2010, 18:13
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



tæller kylling med i de 500g kød om ugen ? :D

 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 28
Tilmeldt: 2. aug 2012, 16:55
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



ChristianR skrev:De konkretiserer det jo med, at man eksempelvis maksimalt bør drikke en halv liter sukkerholdig væske som sodavand eller energidrik om ugen. Det er med høj sandsynlighed en sukkerreduktion i den høje ende af din skala for mange overvægtige.


Men du ved jo lige så vel som jeg, at folk først og fremmest forholder sig til overskrifter. Derudover er deres pusse nusse pædagogiske opfordring til at man kan prøve at skifte sukker ud med dit og dat næppe noget, der har reel gennemslagskraft.
This is your life and it's ending one minute at a time
Brugeravatar
Moderator
 
Reputation point: 710
 
Indlæg: 15068
Tilmeldt: 26. maj 2005, 23:14
Geografisk sted: Østerbro
 
Træner her: The Gym
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 225.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Sundtrend skrev:tæller kylling med i de 500g kød om ugen ? :D


Nej :)
Lev, kæmp og opnå kun det som du vil for dig SELV inderst inde! Lad dig ikke ændre af selv-paranoia eller folks meninger -- Du er elsket for den du er.

Brugeravatar
 
Reputation point: 62
 
Indlæg: 1418
Tilmeldt: 14. jul 2009, 13:04
Geografisk sted: Fyn
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 233123.00
- Squat: 20.00
- Dødløft: 313133.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



En meget doven fyr (mig), spørger om det kan passe med det kød?

Spiser selv min. 500 gram hakket oksekød dagligt? Er det noget jeg bør droppe for andre alternativer eller kan jeg roligt spise mit oksekød, i de mængder?
 
Reputation point: 15
 
Indlæg: 772
Tilmeldt: 8. maj 2012, 10:33
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



At sige en fuldvoksen mand må spise 500 gram kød om ugen - Uden argument for hvorfor mere er en dårlig idé... Det gør mig sur.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 978
Tilmeldt: 7. apr 2012, 09:53
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



AlexUldahl skrev:At sige en fuldvoksen mand må spise 500 gram kød om ugen - Uden argument for hvorfor mere er en dårlig idé... Det gør mig sur.


Det lyder som absurt lidt.. Jeg spiser næsten dagligt...
 
Reputation point: 5
 
Indlæg: 576
Tilmeldt: 11. jan 2013, 09:59
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



AlexUldahl skrev:At sige en fuldvoksen mand må spise 500 gram kød om ugen - Uden argument for hvorfor mere er en dårlig idé... Det gør mig sur.


deres argument er jo noget i stil af: "Rødt kød - og især forarbejdet kød som kødpålæg - kan øge risikoen for visse kræftformer" - "KAN øge riskikoen" - jeg tager sgu chancen! :whistle: #yolo #leverLivetPåKanten lol
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 143
Tilmeldt: 10. aug 2013, 09:38
Geografisk sted: Aarhus V
 
Træner her: Ultimate Gym
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Jeg er ret sikker på de mener oksekød og ikke al kød. Jeg er med på at protein er vigtigt for at opbygge muskelmasse, men alt med måde.

Synes personligt 500g oksekød om dagen lyder voldsomt. Kylling, kallekun, fisk, bønner og andet er jo fine alternative med fornuftigt proteinindhold.
You are what you think. You are what you believe. You are what you eat. You are the exercise you get. You are the company you keep.
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 92
Tilmeldt: 7. nov 2010, 16:29
Geografisk sted: Vanløse
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



I stedet for at gætte på, hvad der menes og ikke menes, kunne man jo passende opsøge kilden selv:

Fødevarestyrelsen skrev:Vælg kød og kødprodukter med maks. 10 % fedt. Spis højst 500 g tilberedt kød om ugen fra okse, kalv, lam eller svin. Det svarer til 2-3 middage om ugen og lidt kødpålæg. Vælg fjerkræ, fisk, æg, grønsager eller bælgfrugter de øvrige dage og som pålæg.


Citeret herfra.

Gad vide, hvor de får det tal fra.
This is your life and it's ending one minute at a time
Brugeravatar
Moderator
 
Reputation point: 710
 
Indlæg: 15068
Tilmeldt: 26. maj 2005, 23:14
Geografisk sted: Østerbro
 
Træner her: The Gym
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 225.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



The Juice skrev:I stedet for at gætte på, hvad der menes og ikke menes, kunne man jo passende opsøge kilden selv:

Fødevarestyrelsen skrev:Vælg kød og kødprodukter med maks. 10 % fedt. Spis højst 500 g tilberedt kød om ugen fra okse, kalv, lam eller svin. Det svarer til 2-3 middage om ugen og lidt kødpålæg. Vælg fjerkræ, fisk, æg, grønsager eller bælgfrugter de øvrige dage og som pålæg.


Citeret herfra.

Gad vide, hvor de får det tal fra.


Max 10% fedt..hvad gør man så med 8-12% oksekød som vel er det meste normale? eh
Lev, kæmp og opnå kun det som du vil for dig SELV inderst inde! Lad dig ikke ændre af selv-paranoia eller folks meninger -- Du er elsket for den du er.

Brugeravatar
 
Reputation point: 62
 
Indlæg: 1418
Tilmeldt: 14. jul 2009, 13:04
Geografisk sted: Fyn
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 233123.00
- Squat: 20.00
- Dødløft: 313133.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



JeppN skrev:
The Juice skrev:I stedet for at gætte på, hvad der menes og ikke menes, kunne man jo passende opsøge kilden selv:

Fødevarestyrelsen skrev:Vælg kød og kødprodukter med maks. 10 % fedt. Spis højst 500 g tilberedt kød om ugen fra okse, kalv, lam eller svin. Det svarer til 2-3 middage om ugen og lidt kødpålæg. Vælg fjerkræ, fisk, æg, grønsager eller bælgfrugter de øvrige dage og som pålæg.


Citeret herfra.

Gad vide, hvor de får det tal fra.


Max 10% fedt..hvad gør man så med 8-12% oksekød som vel er det meste normale? eh


Smid det ud. Du kan ikke tåle det.
 
Reputation point: 5
 
Indlæg: 936
Tilmeldt: 20. apr 2010, 18:13
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



The Juice skrev:Jeg fatter ærligt talt ikke ideen i den her "one size fits all" løsning, som kostrådene skal forestille at være. Det ville give væsentligt bedre mening som minimum at have fire sæt kostråd, som henvender sig til hhv. mænd og kvinder og folk der er over- eller normalvægtige. At mene at vægttrænende unge mænd kun må spise 500 g rødt kød om ugen er fx fuldstændig åndssvagt. Og omvendt er det også fuldstændig åndssvagt at de ikke helt eksplicit fraråder sukker mv. til folk, som er overvægtige. "Spis mindre sukker" betyder jo reelt en reduktion i intervaller 1-100 %.


Hvorfor? proteinbehovet på 1,5-2 gram protein pr. kg kropsvægt dagligt, som progressiv vægttræning inducerer, er ekstremt nemt at imødekomme på en dansk kost, endda helt uden rødt og forarbejdet kød. Forstår simpelthen ikke det, efter min mening, helt overdrevet fokus der er på protein i træningsmiljøer.. At spise 500 gram rødt kød om dagen er fuldstændigt unødvendigt og spild af penge for clean vægttrænende atleter..
Sundheds- og fitnessbølgen har taget overhånd
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 755
Tilmeldt: 14. mar 2010, 12:49
Geografisk sted: Odense
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 170.00
- Dødløft: 230.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



http://www.dr.dk/Nyheder/Levnu/Godmad/A ... 133117.htm

Hvad synes I?

Jeg synes han er dum at høre på... :wtf2:
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: 24. okt 2008, 10:48
Geografisk sted: Århus
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Helle88 skrev:Jeg synes han er dum at høre på...

Hvor er det super interessant. Du kunne ikke tænke dig at uddybe lidt?
Brugeravatar
 
Reputation point: 893
 
Indlæg: 5424
Tilmeldt: 9. okt 2008, 23:40
Geografisk sted: Atlas
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



peter n skrev:
Helle88 skrev:Jeg synes han er dum at høre på...

Hvor er det super interessant. Du kunne ikke tænke dig at uddybe lidt?


Jeg er helt forvirret nu... Jeg har da ikke skrevet i denne tråd????? :S Jeg troede i hvert fald bare at jeg havde oprettet et emne kun om Thomas Rohde og hans udtalelser.....?

Anyways, jeg synes det er en mærkelig måde han snakker om fuldkorn på - som om det er det rene gift, og hvis man konsumerer en portion havregrød eller et stykke rugbrød så kunne man ligeså godt spise en pose vingummier...?! Det er folk som ham der er medvirkende til, at helt normale og næringsrige fødevarer bliver gjort til "fjenden"... Jeg har sgu aldrig hørt om nogle der er blevet syge af at spise fuldkorn, men jeg er nok bare ikke oplyst.........
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: 24. okt 2008, 10:48
Geografisk sted: Århus
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Mht. den anbefalede grænse på 500 g rødt kød (lam, kalv, okse, svin) ugentligt, så tror jeg mere det er af hensyn til miljøet end noget andet... Produktionen af fjerkræ samt fiskeri er ikke nær så energikrævende/forurenende som produktionen af oksekød, svin osv....
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: 24. okt 2008, 10:48
Geografisk sted: Århus
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Helle88 skrev:Mht. den anbefalede grænse på 500 g rødt kød (lam, kalv, okse, svin) ugentligt, så tror jeg mere det er af hensyn til miljøet end noget andet... Produktionen af fjerkræ samt fiskeri er ikke nær så energikrævende/forurenende som produktionen af oksekød, svin osv....

Dette er med al sandsynlighed også taget med i overvejelserne. Palæo er ingenlunde bæredygtigt på nogen måder
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar
 
Reputation point: 650
 
Indlæg: 25731
Tilmeldt: 12. maj 2007, 09:47
Geografisk sted: Hvidovre
 
Træner her: Workout & Fitness club
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (18)
Kostplan: Vis kostplan



Jeg er helt forvirret nu... Jeg har da ikke skrevet i denne tråd????? :S Jeg troede i hvert fald bare at jeg havde oprettet et emne kun om Thomas Rohde og hans udtalelser.....?


Der var ingen grund til at oprette en ny tråd om emnet, så jeg lagde dit indlæg herover.
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2010
 
Reputation point: 573
 
Indlæg: 22937
Tilmeldt: 26. jun 2005, 20:35
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



TheCzech skrev:
Jeg er helt forvirret nu... Jeg har da ikke skrevet i denne tråd????? :S Jeg troede i hvert fald bare at jeg havde oprettet et emne kun om Thomas Rohde og hans udtalelser.....?


Der var ingen grund til at oprette en ny tråd om emnet, så jeg lagde dit indlæg herover.


En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar
 
Reputation point: 650
 
Indlæg: 25731
Tilmeldt: 12. maj 2007, 09:47
Geografisk sted: Hvidovre
 
Træner her: Workout & Fitness club
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (18)
Kostplan: Vis kostplan



Dingo skrev:
TheCzech skrev:
Jeg er helt forvirret nu... Jeg har da ikke skrevet i denne tråd????? :S Jeg troede i hvert fald bare at jeg havde oprettet et emne kun om Thomas Rohde og hans udtalelser.....?


Der var ingen grund til at oprette en ny tråd om emnet, så jeg lagde dit indlæg herover.




Mvahahahaha! Nå, SÅDAN! :b

I får mig sgu da til at ligne en idiot (endnu mere) når jeg bare lige pludselig byder ind med et link og en udtalelse om at han er dum at høre på... Haha. THANKS A LOT! :dance1:
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: 24. okt 2008, 10:48
Geografisk sted: Århus
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Helle88 skrev:Anyways, jeg synes det er en mærkelig måde han snakker om fuldkorn på - som om det er det rene gift, og hvis man konsumerer en portion havregrød eller et stykke rugbrød så kunne man ligeså godt spise en pose vingummier...?! Det er folk som ham der er medvirkende til, at helt normale og næringsrige fødevarer bliver gjort til "fjenden"... Jeg har sgu aldrig hørt om nogle der er blevet syge af at spise fuldkorn, men jeg er nok bare ikke oplyst.........

Muligvis ikke. I så fald havde du ikke brugt den gamle "Jeg har sgu aldrig hørt om nogle...", men i stedet argumenteret.
Sidst rettet af peter n 19. sep 2013, 20:23, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
 
Reputation point: 893
 
Indlæg: 5424
Tilmeldt: 9. okt 2008, 23:40
Geografisk sted: Atlas
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



CcBB skrev:Hvorfor? proteinbehovet på 1,5-2 gram protein pr. kg kropsvægt dagligt, som progressiv vægttræning inducerer, er ekstremt nemt at imødekomme på en dansk kost, endda helt uden rødt og forarbejdet kød. Forstår simpelthen ikke det, efter min mening, helt overdrevet fokus der er på protein i træningsmiljøer.. At spise 500 gram rødt kød om dagen er fuldstændigt unødvendigt og spild af penge for clean vægttrænende atleter..


1) Der er ingen der snakker om at spise 500 g rødt kød om dagen.

2) Selvfølgelig kan man klare sig fint uden rødt kød. Man kan også klare sig fint uden mælkeprodukter og uden alt muligt andet. Problemet er, at de 500 g/ugen som konkret anbefaling til, hvad en sund kost i følge Sundhedsstyrelsen skal bestå af tilsyneladende er grebet ud af den blå luft. Der er ikke skyggen af belæg for at mene, at >500 g rødt kød om ugen skulle have nogen sundhedsskadelige implikationer. Forskning siger nærmest det stik modsatte.
This is your life and it's ending one minute at a time
Brugeravatar
Moderator
 
Reputation point: 710
 
Indlæg: 15068
Tilmeldt: 26. maj 2005, 23:14
Geografisk sted: Østerbro
 
Træner her: The Gym
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 225.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



CcBB skrev:
The Juice skrev:Jeg fatter ærligt talt ikke ideen i den her "one size fits all" løsning, som kostrådene skal forestille at være. Det ville give væsentligt bedre mening som minimum at have fire sæt kostråd, som henvender sig til hhv. mænd og kvinder og folk der er over- eller normalvægtige. At mene at vægttrænende unge mænd kun må spise 500 g rødt kød om ugen er fx fuldstændig åndssvagt. Og omvendt er det også fuldstændig åndssvagt at de ikke helt eksplicit fraråder sukker mv. til folk, som er overvægtige. "Spis mindre sukker" betyder jo reelt en reduktion i intervaller 1-100 %.


Hvorfor? proteinbehovet på 1,5-2 gram protein pr. kg kropsvægt dagligt, som progressiv vægttræning inducerer, er ekstremt nemt at imødekomme på en dansk kost, endda helt uden rødt og forarbejdet kød. Forstår simpelthen ikke det, efter min mening, helt overdrevet fokus der er på protein i træningsmiljøer.. At spise 500 gram rødt kød om dagen er fuldstændigt unødvendigt og spild af penge for clean vægttrænende atleter..


En pakke oksekød - 500 g, 8 -12% - indeholder 870 kcal og koster 24,- i Netto. Prisen er tilsvarende frossen kylling i XXL pakker fra Bilka (hvilket nok er noget af det billigste), men indeholder flere kalorier. Jeg spiser gerne en pakke kød om dagen. Det er billigt, enkelt og smager godt.

Hvis det dog er direkte skadeligt for min sundhed kunne jeg godt finde andre alternativer. Guidance, anyone?
"Det er fandeme fedt at være massiv når man knepper, man kan bare smadre piger fuldstændig"
- Mapsen 2017, 123 kg

Billede
Brugeravatar
 
Reputation point: 1330
 
Indlæg: 3987
Tilmeldt: 19. jan 2012, 16:18
Geografisk sted: Mother Russia
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



peter n skrev:
Helle88 skrev:Anyways, jeg synes det er en mærkelig måde han snakker om fuldkorn på - som om det er det rene gift, og hvis man konsumerer en portion havregrød eller et stykke rugbrød så kunne man ligeså godt spise en pose vingummier...?! Det er folk som ham der er medvirkende til, at helt normale og næringsrige fødevarer bliver gjort til "fjenden"... Jeg har sgu aldrig hørt om nogle der er blevet syge af at spise fuldkorn, men jeg er nok bare ikke oplyst.........

Muligvis ikke. I så fald havde du ikke brugt den gamle "Jeg har sgu aldrig hørt om nogle...", men i stedet argumenteret.


Undskyld - jeg gik bare ud fra, at folk herinde var lidt oplyste omkring ernæring, og at Kong Hans fætteren's udtalelser lød dumt i alles ører :)

Fuldkornsprodukter indeholder en god portion kostfibre, der har vist sig at have en forebyggende effekt på blandt andet diverse kræftformer - hovedsageligt tarmkræft, diabetes, overvægt, hjerte/kar sygdomme osv. Hvad det er for nogle skadelige ingredienser der efter hulemandens udsagn findes i fuldkornsprodukter ved jeg ikke hvad er?? Tilsætningsstoffer eller hvad mener han? Så vidt jeg ved, er kød og grøntsager ikke meget bedre på det punkt, da visse giftstoffer fra landbruget ophobes i dyrenes fedtvæv (fra foderet), og derefter bliver ophobet i vores fedtvæv når vi spiser kødet eller grøntsager behandlet med sprøjtemidler osv. Økologisk kan selvfølgelig muligvis være bedre, men hvor mange paleo-tilhængere har råd til det?

Fuldkorn indeholder desuden jern, phosphor, magnesium - så at sige at fuldkorn ikke indeholder nogen form for næring, som han så pænt antyder, er jo ikke rigtigt. Desuden er stivelsesmolekyler opbygget på en helt anden måde end de simple sukkermolekyler, og der er forskel på, hvordan disse nedbrydes i kroppen. Så at han stivelse er en form for sukker er i og for sig rigtigt - men der er sgu en forskel.

Alt i alt har man jo i årevis konkluderet at fuldkorn har en positiv effekt på helbredet - derfor anbefales det at indtage fuldkorn. De artikler jeg har kunnet finde omkring paleo har været blandede - nogle har antydet at der kan være en positiv effekt på helbredet med henblik på livsstils sygdomme, men forskningen omkring emnet er stadig begrænset, og om det er mere sundt at følge en paleodiæt end en almindelig, varieret kost som det anbefales af sundhedsstyrelsen er jo svært at sige. Men det var nu ikke det artiklen som sådan handlede om, men vi kender vel alle Rohdes holdning til den sag...

Man kunne fristes til at tænke, om udbredelsen af livsstils sygdomme måske ikke hænger sammen med at anbefalingerne omkring kost er forkerte - men derimod at folk ikke følger anbefalingerne??? Jeg siger ikke, at kostrådende er det eneste rigtige, men i min optik er de det mest fornuftige bud på en optimal kost lige i øjeblikket, hvis man har sygdomsforebyggelse for øje.

Et par kilder (fuldkorn - giftstoffers ophobning i fedtvæv og forskel på kulhydrater må I selv finde :b): http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24030179
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23931982
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22134555
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: 24. okt 2008, 10:48
Geografisk sted: Århus
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



The Juice skrev:
CcBB skrev:Hvorfor? proteinbehovet på 1,5-2 gram protein pr. kg kropsvægt dagligt, som progressiv vægttræning inducerer, er ekstremt nemt at imødekomme på en dansk kost, endda helt uden rødt og forarbejdet kød. Forstår simpelthen ikke det, efter min mening, helt overdrevet fokus der er på protein i træningsmiljøer.. At spise 500 gram rødt kød om dagen er fuldstændigt unødvendigt og spild af penge for clean vægttrænende atleter..


1) Der er ingen der snakker om at spise 500 g rødt kød om dagen.

2) Selvfølgelig kan man klare sig fint uden rødt kød. Man kan også klare sig fint uden mælkeprodukter og uden alt muligt andet. Problemet er, at de 500 g/ugen som konkret anbefaling til, hvad en sund kost i følge Sundhedsstyrelsen skal bestå af tilsyneladende er grebet ud af den blå luft. Der er ikke skyggen af belæg for at mene, at >500 g rødt kød om ugen skulle have nogen sundhedsskadelige implikationer. Forskning siger nærmest det stik modsatte.


har du et link til forskning, der bakker den påstand op?

-det er da også grebet ud af den blå luft når du implicit siger at unge, vægttrænende mænd bør indtage >500 gram rødt kød om ugen?
Sundheds- og fitnessbølgen har taget overhånd
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 755
Tilmeldt: 14. mar 2010, 12:49
Geografisk sted: Odense
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 170.00
- Dødløft: 230.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan


Næste

Tilbage til Kost & kosttilskud




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 54 gæster