Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 65711 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er peinoin

Vores medlemmer har i alt skrevet 2049578 indlæg i 100422 emner

0 nye indlæg i dag


Online
I alt: 1293
Medlemmer: 1
Skjulte: 0
Gæster: 1292

Følg bodybuilding.dk på

Hakket oksekød?!

Udskriv emne


Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud





Igår smider jeg glad en pakke hakket oksekød 14-18 % på panden - i alt 500 gram, men da jeg så for sjov vejer bøfferne efter stegningen vejer de tilsammen kun 290 gram!?

Nogle der har et bud på hvor meget næring de har mistet af sådan en tur? synes det er urimelig svært at regne ud :D
 
Reputation point: 15
 
Indlæg: 304
Tilmeldt: 30. maj 2009, 17:15
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Flakes skrev:Igår smider jeg glad en pakke hakket oksekød 14-18 % på panden - i alt 500 gram, men da jeg så for sjov vejer bøfferne efter stegningen vejer de tilsammen kun 290 gram!?

Nogle der har et bud på hvor meget næring de har mistet af sådan en tur? synes det er urimelig svært at regne ud :D


Det meste er vand der er fordampet så fortvivl ikke det er nærmest mere koncentreret og har samme værdi af protein.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 915
Tilmeldt: 7. mar 2012, 20:54
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



For det første så skal du trække mellem ca. 10-12% af køddets vægt fra i fedt, som er stegt af. = 445g +-

Dernæst er der en del vand i oksekød + blod, som fordamper. Det lyder umiddelbart af meget svind, men det passer sikkert.
 
Reputation point: 232
 
Indlæg: 5111
Tilmeldt: 26. okt 2012, 16:46
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 102.50
- Squat: 210.00
- Dødløft: 220.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Nærings indhold er alligevel målt før stegning så dont you worry !
Brugeravatar
 
Reputation point: 10
 
Indlæg: 931
Tilmeldt: 12. mar 2008, 14:51
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 155.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Blunt skrev:Nærings indhold er alligevel målt før stegning så dont you worry !


Det eksakte næringshold af det færdigstegte kød vil være noget anderledes end det, der er angivet på pakken, jf. at fedtet smelter og fordamper. TS' "bekymring" er såmen reel nok.

Jeg tvivler dog på at nogen kan komme med andet end et kvalificeret bud. 500 g 16 % oksekød indeholder 80 g fedt. Hvis det totale svind er på 210 g, kunne et friskt bud være, at 40 g af dem er fedt. Måske er det tættere på 50, måske 30. Det afhænger af hvor meget kødet er stegt.
This is your life and it's ending one minute at a time
Brugeravatar
Moderator
 
Reputation point: 710
 
Indlæg: 15068
Tilmeldt: 26. maj 2005, 23:14
Geografisk sted: Østerbro
 
Træner her: The Gym
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 225.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Der tabes ikke store mængder protein under varmebehandlingen. Gennemsnitlig for alle stege var der et tab på 0,3 g protein pr. 100 g råt kød (...) For småkød (tern og strimler) var der et gennemsnitlig tab af protein på 1,5 g pr. 100 g råt kød (...) Stege, stykstege, småkød samt hakkebøffer tilberedt i storkøkken, tabte gennemsnitlig hhv. o,5 g, 0 g, 1,5 g og 0,9 g protein pr. 100 g råt kød


• Magert hakket kød (<10% fedt) optager fedt ved stegning (ca. 1 g fedt pr.
100 g råt kød).
• Fedt hakket kød (> 10% fedt) afsmelter fedt ved stegning. Jo mere fedt i
kødet, jo mere fedt afsmeltes (fra 2 - 6 g fedt pr. 100 g råt kød).


Fedttabet afhænger som tidligere vist af flere faktorer, bl.a. af kødets vægtsvind
• Vægtsvind 10 - 20% (y = 0,088x - 0,46)
• Vægtsvind 20 - 45% (y = 0,29x - 1,6)
• Vægtsvind 40 - 70% og fedtindhold 25 g / 100 g (y = 1,0x - 19)


Jeg er på ingen måde enæringsekspert, men kan da udtale mig om at ovenstående er dog bare observationer og der er plads til betydelige "støj" så det vil meget upræcist at anvende dem til konkrete udregninger.

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Publik ... 000012.pdf
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 14. sep 2012, 17:07
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



tak for jeres gode svar!

Vil det sige at mine 500 gram 14-18 % som indeholder 1098 kcal inden stegning cirka indeholder 780 kcal efter stegning?
Udregning:
1098-(40*8) = 778
 
Reputation point: 15
 
Indlæg: 304
Tilmeldt: 30. maj 2009, 17:15
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Flakes skrev:tak for jeres gode svar!

Vil det sige at mine 500 gram 14-18 % som indeholder 1098 kcal inden stegning cirka indeholder 780 kcal efter stegning?
Udregning:
1098-(40*8) = 778


Kan en person med uddannelse indenfor dette område komme med et konkret svar med tilhørende begrundelse?
Der er godt nok STOR uenighed om, hvor vidt man skal regne med tallene FØR eller EFTER vejning? :(

... Svar bedes kun, hvis man KENDER svaret ;)
 
Reputation point: 20
 
Indlæg: 2113
Tilmeldt: 7. jan 2012, 01:01
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Man måner altid. Kalorier i fersk stand. Og det er minimalt hvad forskellen er når det er tilberedet.
Der sker en kemisk proces når man tilbereder maden.
I har vel hørt om kemi i køkkenet. :)
Pubmed: helpin' the anti-Bros post links to abstracts of studies they never read...anything less is Broscience!

-To the PubMed ninjas; you are what is wrong with the internet.
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 504
Tilmeldt: 7. jul 2010, 09:52
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 200.00
- Squat: 225.00
- Dødløft: 225.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Lean2000 skrev:Man måner altid. Kalorier i fersk stand. Og det er minimalt hvad forskellen er når det er tilberedet.
Der sker en kemisk proces når man tilbereder maden.
I har vel hørt om kemi i køkkenet. :)


Mangler du et "før" i den første sætning?
Jeg tænker bare, at hvis man har oksefars med en fedtprocent på 6-10%m', vil størstedelen jo steges væk, hvilket vil reducere antallet af kalorier...? Jeg er med på at antallet af proteiner forbliver intakt.

Og hvis man har kød som er meget fedtfattigt (2-5%), vil det selvfølgelig ikke have den store betydning med stegningen, da der ikke er fedt som kan steges væk..

Håber beskeden giver mening ? :)
 
Reputation point: 20
 
Indlæg: 2113
Tilmeldt: 7. jan 2012, 01:01
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Lean2000 skrev:Man måner altid. Kalorier i fersk stand. Og det er minimalt hvad forskellen er når det er tilberedet.


Nej. Hvis man steger større mængder oksekød med en høj fedtprocent, vil der være et ikke-ubetydeligt svind i fedtindholdet (det steger væk/fordamper), hvilket påvirker det totale makronutrientindhold.

Ole_S skrev:Jeg tænker bare, at hvis man har oksefars med en fedtprocent på 6-10%m', vil størstedelen jo steges væk, hvilket vil reducere antallet af kalorier...?


Korrekt. Jeg har dog ikke nærlæst rapporten fra Sundhedsstyrelsen nok til, at jeg har sat mig ind i deres udregningsformler. Personligt ville jeg ikke gå op i det. Fedtsvindet kan evt. betragtes som en skjult gevinst for din diæt.
This is your life and it's ending one minute at a time
Brugeravatar
Moderator
 
Reputation point: 710
 
Indlæg: 15068
Tilmeldt: 26. maj 2005, 23:14
Geografisk sted: Østerbro
 
Træner her: The Gym
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 225.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Fedtsvindet er minimalt, det meste svind der forekommer er vand, fedtsvindet i 10-15% oksekød er ca. 3%+-
 
Reputation point: 232
 
Indlæg: 5111
Tilmeldt: 26. okt 2012, 16:46
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 102.50
- Squat: 210.00
- Dødløft: 220.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



The Juice skrev:
Lean2000 skrev:Man måner altid. Kalorier i fersk stand. Og det er minimalt hvad forskellen er når det er tilberedet.


Nej. Hvis man steger større mængder oksekød med en høj fedtprocent, vil der være et ikke-ubetydeligt svind i fedtindholdet (det steger væk/fordamper), hvilket påvirker det totale makronutrientindhold.

Ole_S skrev:Jeg tænker bare, at hvis man har oksefars med en fedtprocent på 6-10%m', vil størstedelen jo steges væk, hvilket vil reducere antallet af kalorier...?


Korrekt. Jeg har dog ikke nærlæst rapporten fra Sundhedsstyrelsen nok til, at jeg har sat mig ind i deres udregningsformler. Personligt ville jeg ikke gå op i det. Fedtsvindet kan evt. betragtes som en skjult gevinst for din diæt.


Da jeg er i gang med at bulke, er kalorierne ret vigtige.... Men igen, det er vel max 50 kalorier, vi snakker om, at der forsvinder ved stegningen?
 
Reputation point: 20
 
Indlæg: 2113
Tilmeldt: 7. jan 2012, 01:01
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



andreas7074 skrev:Fedtsvindet er minimalt, det meste svind der forekommer er vand, fedtsvindet i 10-15% oksekød er ca. 3%+-


Okay, er det noget du, du er sikker på?
I så fald bør jeg indtaste oksekød med en fedtprocent på 3-7% i stedet for i min kostplan? Altså hvis det kun er vand og 3% fedt der steget ved under tilberedningen...
 
Reputation point: 20
 
Indlæg: 2113
Tilmeldt: 7. jan 2012, 01:01
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Ole_S skrev:
andreas7074 skrev:Fedtsvindet er minimalt, det meste svind der forekommer er vand, fedtsvindet i 10-15% oksekød er ca. 3%+-


Okay, er det noget du, du er sikker på?
I så fald bør jeg indtaste oksekød med en fedtprocent på 3-7% i stedet for i min kostplan? Altså hvis det kun er vand og 3% fedt der steget ved under tilberedningen... Det kan jeg ikke rigtig få til at stemme oppe i mit hoved... Hehe :)

Hvis det er tilfældet, vil det jo være dumt at købe det fedtfattige oksekød med en fedtprocent på 3-7%.

 
Reputation point: 20
 
Indlæg: 2113
Tilmeldt: 7. jan 2012, 01:01
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Ole_S skrev:
Ole_S skrev:
andreas7074 skrev:Fedtsvindet er minimalt, det meste svind der forekommer er vand, fedtsvindet i 10-15% oksekød er ca. 3%+-


Okay, er det noget du, du er sikker på?
I så fald bør jeg indtaste oksekød med en fedtprocent på 3-7% i stedet for i min kostplan? Altså hvis det kun er vand og 3% fedt der steget ved under tilberedningen... Det kan jeg ikke rigtig få til at stemme oppe i mit hoved... Hehe :)

Hvis det er tilfældet, vil det jo være dumt at købe det fedtfattige oksekød med en fedtprocent på 3-7%.



Prøv at køre en hurtig søgning på google, det er der jeg har tallene fra. Der bliver cirka stegt 3-4% fedt væk under stegning i oksekød på 10-15% sådan cirka, jo mere fedt der er i oksekøddet jo mere bliver stegt væk. Jo mindre fedt oksekøddet er, jo mere fedt optager det fra bl. a. Olie/Magarine. tror jeg nok
 
Reputation point: 232
 
Indlæg: 5111
Tilmeldt: 26. okt 2012, 16:46
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 102.50
- Squat: 210.00
- Dødløft: 220.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



andreas7074 skrev:
Ole_S skrev:
Ole_S skrev:
andreas7074 skrev:Fedtsvindet er minimalt, det meste svind der forekommer er vand, fedtsvindet i 10-15% oksekød er ca. 3%+-


Okay, er det noget du, du er sikker på?
I så fald bør jeg indtaste oksekød med en fedtprocent på 3-7% i stedet for i min kostplan? Altså hvis det kun er vand og 3% fedt der steget ved under tilberedningen... Det kan jeg ikke rigtig få til at stemme oppe i mit hoved... Hehe :)

Hvis det er tilfældet, vil det jo være dumt at købe det fedtfattige oksekød med en fedtprocent på 3-7%.



Prøv at køre en hurtig søgning på google, det er der jeg har tallene fra. Der bliver cirka stegt 3-4% fedt væk under stegning i oksekød på 10-15% sådan cirka, jo mere fedt der er i oksekøddet jo mere bliver stegt væk. Jo mindre fedt oksekøddet er, jo mere fedt optager det fra bl. a. Olie/Magarine. tror jeg nok


Øhm okay.
Vil det sige, at hvis jeg smider en 250 gram bøf på panden med 10-12% fedt, skal jeg indtaste 250 gram oksekød i kostplanen?
Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår det ordentligt :oops:
 
Reputation point: 20
 
Indlæg: 2113
Tilmeldt: 7. jan 2012, 01:01
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Det vil sige, at når du beregner fedtet i dit oksekød, så træk 3% fra energien der kommer fra fedtet. altså

0,03*(Energien fra oksekøddets fedt)= XX kcal.
 
Reputation point: 232
 
Indlæg: 5111
Tilmeldt: 26. okt 2012, 16:46
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 102.50
- Squat: 210.00
- Dødløft: 220.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



andreas7074 skrev:Det vil sige, at når du beregner fedtet i dit oksekød, så træk 3% fra energien der kommer fra fedtet. altså

0,03*(Energien fra oksekøddets fedt)= XX kcal.


Jeg er med... Takker :)
 
Reputation point: 20
 
Indlæg: 2113
Tilmeldt: 7. jan 2012, 01:01
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



no probs. helg og lyk' me'det
 
Reputation point: 232
 
Indlæg: 5111
Tilmeldt: 26. okt 2012, 16:46
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 102.50
- Squat: 210.00
- Dødløft: 220.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



andreas7074 skrev:no probs. helg og lyk' me'det


Mange tak, og god jul <:-)
 
Reputation point: 20
 
Indlæg: 2113
Tilmeldt: 7. jan 2012, 01:01
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Ole_S skrev:
andreas7074 skrev:no probs. helg og lyk' me'det


Mange tak, og god jul <:-)


I lige måde!
 
Reputation point: 232
 
Indlæg: 5111
Tilmeldt: 26. okt 2012, 16:46
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 102.50
- Squat: 210.00
- Dødløft: 220.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Tilbage til Kost & kosttilskud




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 60 gæster