Bruger login







Ugen der gik, uge 20, 2018
Feel the burn, filosofi og hybrid program!

Tilbudsguide, uge 21, 2018
Blåbær, kaffe og kød!

Ugen der gik, uge 19, 2018
Alkohol, protein og NY pro!

Tilbudsguide, uge 20, 2018
Innocent juice, blåbær og hornfisk!


Statistik

Vi har 54821 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er BigAsFuckYir

Vores medlemmer har i alt skrevet 2021775 indlæg i 85823 emner

13 nye indlæg i dag


Online
I alt: 609
Medlemmer: 16
Skjulte: 1
Gæster: 592

Følg bodybuilding.dk på

Lørdags-links

Udskriv emne


Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic





Lørdags-Links

Nyt tiltag på bb.dk: Lørdags-links! Denne ugentlige rubrik er tiltænkt vidensdeling, af links til interessante træningsrelaterede skriverier. Den vil indeholde nye videnskabelige studier, artikler, blogindlæg, og træningsrelaterede nyheder fra den forgangne uge på det store internet.

Vi håber i tager godt imod det nye tiltag, så det kan blive et fast indslag her på siden, og opfordrer også jer brugere til at dele nyttige træningsrelevante artikler som I er stødt på, så alle kan blive klogere. Sæt i gang!


Periodisering for muskelvækst
https://www.researchgate.net/publicatio ... approaches

Bør man periodisere sin træning, hvis målet er muskelvækst - og hvordan? Schoenfeld har lige tilføjet en ny review artikel til sin
Reserchgate desangående. Den er offentligt tilgængelig, og kan - og bør - læses i sin fulde længde.

Billede

Isabella von Weissenberg laver ny WR i squat
https://www.ipfwatch.com/2017/12/03/isa ... ld-record/

Der har været afholdt European Cup i styrkeløft og Isabella von Weissenberg sætter ny verdensrekord i squat i -72 kg-klassen - 196,5 kg, uden udstyr! Videoen kan ses i ovenstående link.

Billede

Arne Astrup har gode nyheder om øl
https://www.cambridge.org/core/journals ... AA6D07186#

Skal du til julefrokost og have kolde bajere? Ifølge Arne Astrup er den gyldne drik nok ikke så slem som mange tror.

"Øl er endnu sundere - især hjemmebrygget, håndværksøl og mikrobrygget øl (det er vist det samme). En undersøgelse kunne tyde på at håndværksøl besidder flere sundhedsfordele end alm (kedelig) flaskeøl. Man kan ikke udelukke at det er andre livsstilsforhold hos dem der drikker de gode øl, som er ansvarlig for sundhedsfordelene. Men der er mange flere spændende polyfenoler og andre mystiske stoffer i håndværksøllet, så det kunne også være en god forklaring."

Billede

Sådan påvirker en druktur din muskelopbygning
https://www.bodylab.dk/shop/druk-og-mus ... 918c1.html

Inden du kommer for godt igang skal Nikolaj Bach dog lige spolere festen. Han har nemlig kigget på hvordan en reel druktur påvirker muskelopbygningen efter et træningspas.

"Så er det julefrokosttid! Og måske du har planer om lige at presse en træning ind inden firmajulefrokosten, så du har et godt pump når du skal vise hende eller ham den søde fra HR-afdelingen den nye printer i kopirummet..?

Hvad end dine skumle intentioner med at træne inden december-drukturen, så har du måske også overvejet hvordan sådan en gang alkohol påvirker muskelopbygningen i forbindelse med styrketræning?

Well, så har jeg gode og dårlige nyheder.

Vil du have den dårlige først? For jeg kan godt allerede løfte sløret for, at en druktur påvirker din muskelopbygning i udtalt negativ grad. Beklager.

Den gode nyhed er til gengæld at du dog kan modvirke den hæmmende effekt på dine gains ved at spise rigtigt. Hvad det så helt præcist betyder skal vi se nærmere på i denne artikel, med udgangspunkt i et studie fra 2014 af Parr et al (1)."


Billede

VM i vægtløftning
Det er ikke kun i styrkeløft at der er blevet sat verdensrekorder. Der er nemlig også blevet afholdt VM i vægtløftning. Og her lavede Lasha Talakhadze nye verdensrekorder med 220 kg snatch og 477 kg total. Helt sindssygt:
https://www.instagram.com/p/BcWIqrFlGdl ... -by=iwfnet

De danske vægtløftere har dog også gjort det godt til VM - måske bedre end nogensinde før! Således fik de 3 løftere - Nim Bruhn, Tim Kring, og Mikkel Andersen alle personlige rekorder, og gjorde det forrygende:
http://www.weightlifting.dk/n/et-historisk-vm

Billede

Du kan forresten se eller gense vores videointerview med Tim Kring, her:


Cardio før eller efter styrketræning?
https://www.bodylab.dk/shop/cardio-foer ... 904c1.html

Det er måske ikke ligefrem sæson for cardio, men alligevel har Nikolaj Bach (alias Nick9000) undersøgt hvorvidt det bedst kan betale sig at lægge cardio før eller efter styrketræningen, hvis man vil skåne sin gains bedst.
Billede

Træning morgen eller aften?
https://www.bodylab.dk/shop/traening-mo ... 914c1.html

Det er dog ikke kun rækkefølgen af styrketræning og cardio, som har betydning, men ifølge den nyeste forskning også hvornår man træner på dagen. Den forskning ser Nikolaj nærmere på i en anden ny artikel.

"Hvis du er typen der træner tidligt om morgenen, og er interesseret i at få dine muskler til at gro så godt som muligt, så burde du måske læse videre. Det ser nemlig overordnet ud til at styrketræning udført sidst på dagen er mere effektivt for muskelvækst. Den nye forskning bag dette, og hvad du som hobby- eller konkurrenceløfter skal være opmærksom på, ser vi nærmere på i denne artikel."

Billede

Anbefaling: Monthly Applications in Strength Sport (MASS)
https://www.strongerbyscience.com/mass/

Vil du gerne følge med i den nyeste træningsvidenskab, men er ikke øvet i at læse videnskabelige studier. Så kan vi anbefale den månedlige journal "MASS", der på grundig men pædagogisk vis forklarer de nyeste studier, og hvordan resultaterne kan bruges i praksis. Forfatterne på journalen er Eric Helms, Greg Nuckols, og Michael Zuordos, og der er lige udkommet en ny udgave.
Mvh. Morten Jensen
Admin bb.dk
Bodyman Bodylab
Brugeravatar
 
Reputation point: 245
 
Indlæg: 4323
Tilmeldt: 19. maj 2011, 06:53
 
Træner her: SPH GYM
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Jeg synes det er pisse lækkert med al den gode info.
Borumpas skrev:Det sidste sæt stoppede tidligt fordi, for at være ærlig, jeg kunne ikke lave opspænd fordi jeg skulle skide
Brugeravatar
 
Reputation point: 55
 
Indlæg: 544
Tilmeldt: 29. aug 2015, 13:29
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Den metaundersøgelse virker en smule formålsløs.

Den er baseret på tre studier, med korte treatments, på utrænede individer?

Til brugere af BB.dk er det vist ugeneraliserbart på mere end en måde..
Brugeravatar
 
Reputation point: 10
 
Indlæg: 319
Tilmeldt: 19. okt 2017, 20:38
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 92.50
- Squat: 140.00
- Dødløft: 170.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Goblin skrev:Den metaundersøgelse virker en smule formålsløs.

Den er baseret på tre studier, med korte treatments, på utrænede individer?

Til brugere af BB.dk er det vist ugeneraliserbart på mere end en måde..

Hvor får du det tal fra? Så vidt jeg kan se er der tale om 12 studier.
Borumpas skrev:Det sidste sæt stoppede tidligt fordi, for at være ærlig, jeg kunne ikke lave opspænd fordi jeg skulle skide
Brugeravatar
 
Reputation point: 55
 
Indlæg: 544
Tilmeldt: 29. aug 2015, 13:29
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



A limitation of the reviewed literature also pertains to the small number of studies
(n = 3) using direct measures of hypertrophy (i.e., magnetic resonance imaging or ultrasound).
Further research is needed to fill in the gaps in the current literature.


Læser jeg det forkert som, at kun 3 af studierne havde egentlige mål for hypertrofi, i en metaundersøgelse om hypertrofi?
Brugeravatar
 
Reputation point: 10
 
Indlæg: 319
Tilmeldt: 19. okt 2017, 20:38
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 92.50
- Squat: 140.00
- Dødløft: 170.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Goblin skrev:
A limitation of the reviewed literature also pertains to the small number of studies
(n = 3) using direct measures of hypertrophy (i.e., magnetic resonance imaging or ultrasound).
Further research is needed to fill in the gaps in the current literature.


Læser jeg det forkert som, at kun 3 af studierne havde egentlige mål for hypertrofi, i en metaundersøgelse om hypertrofi?

Nej, men de andre studier bruger alle et indirekte mål forhypertrofi, som f.eks Dexa-scanning eller fedttangsmålinger, hvilket (som de selv pointerer) er en metodologisk svaghed ved de studier i konteksten, men trods alt siger det noget om den udviklingen af hypertrofi.

Goblin skrev:Den metaundersøgelse virker en smule formålsløs.

Anywayz, jeg er er helt enig i, at de praktiske implikationer af reviewet for periodisering er små at best, men jeg synes der er en vis værdi i, at vide hvad vi endnu ikke ved.
Borumpas skrev:Det sidste sæt stoppede tidligt fordi, for at være ærlig, jeg kunne ikke lave opspænd fordi jeg skulle skide
Brugeravatar
 
Reputation point: 55
 
Indlæg: 544
Tilmeldt: 29. aug 2015, 13:29
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Åh, for fanden, tak for den rettelse!

Jeg er enig i, at metaundersøgelser som her, kan hjælpe med at afklare, hvilke områder, der mangler forskning. Der er dog bare ikke meget praktisk at udvinde fra den undersøgelse ellers. :)

Jeg vil også lige slå et ord for MASS. Jeg brugte det nylige Black Friday salg til at få adgang, og jeg er meget imponeret over både de anmeldelser af studier, de laver, men også de videoer de laver om træning generelt som er mere opsamlende på forskningen og dets praktiske implikationer.

Eric Helms nyligste video omkring autoregulering var super interessant for folk som kan lide at lege med det koncept. Mike Zourdos har også lavet en række videoer på programmering for styrketræning, der samler en masse viden, han har liggende rundt omkring. Selvom der er få nye ting i de videoer, er de meget systematisk præsenteret og giver et rigtig godt overblik.
Brugeravatar
 
Reputation point: 10
 
Indlæg: 319
Tilmeldt: 19. okt 2017, 20:38
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 92.50
- Squat: 140.00
- Dødløft: 170.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Tilbage til Off topic




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 24 gæster