Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 65711 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er peinoin

Vores medlemmer har i alt skrevet 2049578 indlæg i 100422 emner

0 nye indlæg i dag


Online
I alt: 1175
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1172

Følg bodybuilding.dk på

Megareksi - tabu?

Udskriv emne


Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding





Læste denne artikel: http://politiken.dk/tjek/sundhedogmotio ... megareksi/

Her på siden er der ofte fokus på de positive aspekter af styrketræning/bodybuilding. Mener I at det er tabubelagt at træningen, for nogen, bliver altoverskyggende og påvirker det sociale såvel som det faglige liv? Har vi en tendens til at vende det blinde øje til?
Brugeravatar
 
Reputation point: 10
 
Indlæg: 369
Tilmeldt: 26. apr 2011, 07:18
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 150.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Blå Time skrev:Læste denne artikel: http://politiken.dk/tjek/sundhedogmotio ... megareksi/

Her på siden er der ofte fokus på de positive aspekter af styrketræning/bodybuilding. Mener I at det er tabubelagt at træningen, for nogen, bliver altoverskyggende og påvirker det sociale såvel som det faglige liv? Har vi en tendens til at vende det blinde øje til?


Folk der lider af megareksi er mentalt forstyrrede på lige fod med anorektikere, om jeg tror at der er mange der har lidelsen megareksi er så noget andet og det er vel lige så sjældent som anoreksi og lignende.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 915
Tilmeldt: 7. mar 2012, 20:54
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Hvis megareksi er den beskrivelse de kommer med:


En ung mand står foran spejlet. Han er utilfreds med det, han ser. Han synes, at han har arme som spaghetti, og at hans brystkasse ligner noget fra en udpint fugl. Men det spejlbillede, han ser, er en vrangforestilling.

Man kalder det megareksi. Det er anoreksi med modsat fortegn. Mens anorektikeren udsulter sin krop for at blive tyndere, er megarektikeren besat af at tilegne sig en stor, tung og muskuløs krop.


Så tror jeg de fleste der styrketræner, efter masse og størrelse er megarektikere.
"The only way to make your dreams come true, is to wake up"
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1432
Tilmeldt: 29. maj 2011, 17:48
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Thegame skrev:Hvis megareksi er den beskrivelse de kommer med:


En ung mand står foran spejlet. Han er utilfreds med det, han ser. Han synes, at han har arme som spaghetti, og at hans brystkasse ligner noget fra en udpint fugl. Men det spejlbillede, han ser, er en vrangforestilling.

Man kalder det megareksi. Det er anoreksi med modsat fortegn. Mens anorektikeren udsulter sin krop for at blive tyndere, er megarektikeren besat af at tilegne sig en stor, tung og muskuløs krop.


Så tror jeg de fleste der styrketræner, efter masse og størrelse er megarektikere.

Bare et forslag. Men måske du skulle læse hele artiklen. Det du giver udtryk for at artiklen mener er ikke det der står i artiklen.
Mål:
Bænk 5x5x100kg
Squat 4x10x100kg
Dødløft 5x5x150kg
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 526
Tilmeldt: 21. aug 2007, 23:03
Geografisk sted: KBH
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 140.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Alien skrev:
Thegame skrev:Hvis megareksi er den beskrivelse de kommer med:


En ung mand står foran spejlet. Han er utilfreds med det, han ser. Han synes, at han har arme som spaghetti, og at hans brystkasse ligner noget fra en udpint fugl. Men det spejlbillede, han ser, er en vrangforestilling.

Man kalder det megareksi. Det er anoreksi med modsat fortegn. Mens anorektikeren udsulter sin krop for at blive tyndere, er megarektikeren besat af at tilegne sig en stor, tung og muskuløs krop.


Så tror jeg de fleste der styrketræner, efter masse og størrelse er megarektikere.

Bare et forslag. Men måske du skulle læse hele artiklen. Det du giver udtryk for at artiklen mener er ikke det der står i artiklen.



Det ville måske hjælpe en smule hvis de løftede det faglige niveau bare en smule op. Men Danmarks journaliststand er ikke uddannet til at skrive sagligt og objektivt de er uddannet til at skrive så det sælger.


Her er et par generaliserende og usaglige citater:
"Megarektikeren har et altoverskyggende fokus på mad, krop og træning. Diæten er proteinrig og fedtfattig. Maden indtages på helt bestemte tidspunkter af døgnet, og han kan sågar stå op om natten for at spise."
Godt nyt drenge og piger, hvis bare i har fedt i diæten så lider i ikke af megareksi!

"Han kan efterhånden ikke indtage et måltid sammen med andre, for det kan gå ud over den rigide kostplan. Han styrketræner i timevis. Han træner sent om aftenen og tidligt om morgenen. Og han træner i arbejdstiden. "
Falder i heller ikke ind under denne kategori hvor i skal spise helt alene, træne morgen og aften og mens i er på arbejde, så kan i vide jer trygge.



Lad os tage en selvmodsigelse også: "Det er ikke samfundets store fokus på sundhed og motion, der er årsag til megareksi. De personer, der har megareksi, er typisk karakteriseret ved lavt selvværd eller har traumer i bagagen.

Ved at fastholde en streng diæt og træningsplan oplever de kontrol over indre kaos. Årsagen til megareksi ligger således i menneskets sind, men tager farve af tidsånden. Der er med andre ord tale om en gammel sygdom med nye symptomer."

Det er IKKE samfundets fokus på kost og motion der skaber megareksikere. Ok
"Årsagen til megareksi ligger således i menneskets sind, men tager farve af tidsånden. " så fokus på motion og sundhed mm, er ikke en del af tidsånden?

Synes også denne er sjov, fornemmer her en klar afstandtagen til dedikation: "Men det er gået galt, når kost og styrketræning overskygger alt andet og er vigtigere end familieliv og venner."

Jeg læser sjældent noget særligt godt fra politiken, information, jyllandsposten, berlingske, osv osv osv. De artikler der sælger bedst er nok heller ikke de mest sandfærdige.

__________
Mht emnet, så ved jeg ikke om det er tabu, jeg ser nærmere op til disse typer mennesker, da de lever et langt mere dedikeret og fokuseret liv end rigtig mange andre, det kan jeg godt misunde.
 
Reputation point: 5
 
Indlæg: 107
Tilmeldt: 19. jul 2008, 04:16
 
Træner her: Olympia-Gym
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Det er et fucked up emne.

Har man megareksi fordi man fks. fravælger drukture for at passe sin kost og træning?
Har man megareksi fordi man fravælger fed mad til familiefester og insistere på et sundere og proteinrigt alternativ?
Har man megareksi hvis man ikke kan se sig selv vokse i spejlet?

Med den logik, så har alle eliteidrætsudøvere vel også megareksi? Eller har de? fordi det er som om, at lige så snart man er proffesionel, så er det ikke en sygdom, men et job. Men hvis det er på hobby basis, så er det en sygdom?

Må jeg sige jeg er pisse træt af at høre på det, har været meget taet på frivilligt at gå i behandling for megareksi, og jeg er fanme glad for at jeg takkede nej, og sagde farvel og tak til den møgso der stillede mig det ultimatum. Tror ikke jeg nogensinde kommer i et forhold igen, men én, der ikke selv træner seriøst og går lige så meget op i kost og træning som jeg gør.

Efter min mening så er megareksi = latin for folk der har usandsynligt ondt i røven over din dedikation til sporten. (eller blot total uforståelige over for enhver form for dedikation)
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 76
Tilmeldt: 12. feb 2012, 15:04
Geografisk sted: Holstebro
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Gal en lorte artikel.

Den er jo fyldt med lort.
Nogle kan tage mere end 20 kg på som følge af hård træning og misbrug af steroider.

Nå ja. Man kan slet ikke gaine 20 kg uden at krudte den.

Der mangler kilder, på ALT. Artiklen er egentligt bare journalistens subjektive synspunkter på problemet (lige som mit indlæg er mine subjektive holdninger til artiklen).
Indrømmet; der er nogle som går så meget op i det, så det går ud over det sociale liv mm. men det behøver da ikke skyldes megareksi overhovedet. Hvad hvis nu de bare elskede at leve på den måde de gør?

Jeg tror det ligger til menneskets natur at skabe fantasier om det man ikke kan forstå (eller se). Tror det er deraf ordet "megareksi" stammer. Fordi den normale person ikke forstår, at der findes mennesker som har en jern vilje og dedikation til at opnå sine drømme (og rent faktisk gør det), eller bare har nogle interesser som ikke er mainstream, så må det jo være en sygdom, så alle dem der stikker lidt uden for alle de andre, dem som faktisk ikke lider af "megareksi", men som bliver smidt i samme boks som dem der rent faktisk har et problem.
Undre mig desuden over at det lige stilles med anoreksi. Anoreksi er direkte livsfarligt, hvorimod "megareksi" vel er sundt for kroppen, så længe man holder sig fra krudtet.
Jeg synes at artiklen er alt for generaliserende, og skaber et helt forkert billede af den "megareksi" ramte.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 818
Tilmeldt: 15. feb 2012, 17:43
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Jeg undrede mig godt nok også over, de udtalelser artiklen bringer.
En ting der slår mig er, at det er et problem at fokusset på kroppen hos de såkaldte megarektikere ødelægger deres sociale liv grundet alt det dét medfører, nemlig en streng kostplan, sengetider, fastlagt træning osv osv. Men det er da et valg man tager, når man har sådan en interesse og det er på helt lige fod med det valg, folk tager, når de vælger at dyrke anden sport på højt plan. Interessen tager meget tid og så kan man diskutere om det er usundt eller ej, men jeg synes det kræver en nærmere sammenligning. For hvornår er det usundt ikke at have et socialt liv på grund af en interesse, hvis det vel og mærke er ens helt eget (fra)valg?
Selvfølgelig er det problematisk hvis det tager overhånd, men hold da op hvor den artikel kunne bruge noget nuance!

Derudover er meningen med bodybuilding vel netop, at man fokuserer på kropsidealet. Det er jo der ligger i hele sporten! I sprint handler det om at være besat af at blive hurtigere på distancen, det samme ved en maraton og i andre sportsgrene er der fokus på andre ting, men de fuldstændig samme faktorer, kost, søvn og træning, gør sig gældende. Hvis ikke disse spiller bliver man jo ikke rigtig god. Alle, der har dyrket en sport på højere eller mindre plan har vel på et eller andet plan været interesseret i at forbedre sig og gået mere eller mindre målrettet efter det. I bodybuilding er det bare folks egen krop og dens udseende samt form (og størrelse), der er målet og måske også derfor, det bliver set på som problematisk.

Som jeg har sagt, er det selvfølgelig problematisk, hvis det tager overhånd, men denne artikel giver virkeligt indtrykket af, at det er decideret usundt at være målrettet fysiske, størrelsesmæssige resultater/idealer generelt og det er fanme ærgerligt, for der er godt nok stor forskel i graden af 'besættelse' eller hvad man skal kalde det. For dem som går meget op i deres sport, må det nødvendigvis også blive en stor del af dem selv, deres identitet og denne besættelse kan jo iagttages i et væld af sportsgrene som jeg nævnte. Disse mennesker, der har dedikeret sig helt eller delvist til sporten og har valgt at blive prof, er vel også dem vi ser rundt omkring i verden som aldeles velbetalte og anerkendte, hvis de når så langt.

Okay, min pointe er, at de udtalelser i artiklen er vældig generelle og virkelig bør justeres, for hvor i alverden går grænsen for hvornår det er usundt? Det kan jo ikke bare måles på 'graden af besættelse' eller dedikation med diverse fravalg som venner og familie efter min mening (det er hele indlægget for resten - min egen mening). Der må altså noget andet mere sagligt til synes jeg. :D
 
Reputation point: 20
 
Indlæg: 114
Tilmeldt: 16. mar 2012, 14:47
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Stoppede med at læse da jeg så Birgitte Nymann som danser rundt som en idiot, ude i højre side...
 
Reputation point: 5
 
Indlæg: 2541
Tilmeldt: 15. maj 2011, 17:35
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



"Nogle megarektikere begynder at dope sig med steroider, som pumper musklerne op, så de bliver store."

Helt sikkert en jurnalist der ved hvad han snakker om...
It's not whats on the scale, it's whats in the mirror
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 224
Tilmeldt: 9. jan 2008, 21:26
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



ULTIMFIGHTER skrev:"Nogle megarektikere begynder at dope sig med steroider, som pumper musklerne op, så de bliver store."

Helt sikkert en jurnalist der ved hvad han snakker om...


Ja. Mine muskler blev langt mindre da jeg tog en kur :(
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 76
Tilmeldt: 12. feb 2012, 15:04
Geografisk sted: Holstebro
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Det ville klæde folk at lave en lille smule research inden de kaster sig ud i at kalde folk det ene og det andet artiklen er skrevet af Bente Klarlund Pedersen
Professor i integrativ medicin

Bente Klarlund Pedersen er direktør for Danmarks Grundforskningsfondscenter for Inflammation og metabolisme, overlæge ved Rigshospitalets Epidemiklinik, leder af Muskelclusteret ved fakultetet, medlem af Forebyggelseskommissionen, Novo Nordiskfondes Natur- og Lægevidenskabelige forskningsråd, vicepræsident for EU-6-framework EXGENESIS consortium, formand for Det Nationale Forskningsråd, medlem af Rigshospitalets forskningsudvalg, samt har grundlagt, været formand for og er stadig medlem af The International Society of Exercise and Immunology. Desuden har Bente Klarlund Pedersen modtaget "En god start i livet"-Prisen 2007, Kulturministeriets Idrætspris 2006, Videnskabsministeriets Forskningskommunikationpris 2005, Odd Fellow Ordenens Forskerpris 2005, Hagedornprisen 2004 og Den Danske Frimurerordens Forskningspris 2003.


Og dermed ikke en tilfældig journalist.


At hele den skrevne smøre er generaliserende og skrevet til laveste fællesnævner er noget helt andet.
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 3836
Tilmeldt: 18. sep 2007, 21:14
Geografisk sted: 2500
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Var jeg den eneste der var nødt til lige at tage et par minutter fra skærmen inden jeg kommenterede det her?

Dog så fik det mig til at tænke på den kort film med ham Kim Kold - han er ikke god socialt og lidt fucked up i hovedet og fucking stor. Tror hun har set den film.

Efter lidt tid har jeg nu besluttet mig for ikke at bruge kræfter på at kommentere mere på noget så ligegyldigt.
Fortryder jeg læste artiklen. :delete:
Brugeravatar
 
Reputation point: 25
 
Indlæg: 1697
Tilmeldt: 21. jan 2010, 11:16
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 115.00
- Dødløft: 150.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Fenderbender skrev:
ULTIMFIGHTER skrev:"Nogle megarektikere begynder at dope sig med steroider, som pumper musklerne op, så de bliver store."

Helt sikkert en jurnalist der ved hvad han snakker om...


Ja. Mine muskler blev langt mindre da jeg tog en kur :(


ikke påstanden at de bliver store. mere den måde det er formuleret på, som om at det bare en luft der kommer ind i musklen og det sker 20sek efter indtagelse/injektion
It's not whats on the scale, it's whats in the mirror
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 224
Tilmeldt: 9. jan 2008, 21:26
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Billede

Er du gået glip af en af Birgitte Nymanns øvelser, så find dem her!
... But you, Adrian, you're just a man. The world's smartest man poses no more threat to me than does its smartest termite.
Brugeravatar
 
Reputation point: 822
 
Indlæg: 1371
Tilmeldt: 6. dec 2011, 02:04
Geografisk sted: San Quentin
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 36.00
- Squat: 24.00
- Dødløft: 36.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Denne tråd illustrere perfekt at Megareksi er et tabu i bodybuilding miljøet
 
Reputation point: 35
 
Indlæg: 399
Tilmeldt: 16. nov 2010, 21:29
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Det kan ikke være et tabu når megareksi ikke findes.
Desuden skal det slet ikke fremstilles som lige så slemt som anoreksi.

Anoreksi er pisse farligt - antager vi at megareksi eksistere, så er det først farligt når det fører til steroider.
Brugeravatar
 
Reputation point: 25
 
Indlæg: 1697
Tilmeldt: 21. jan 2010, 11:16
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 115.00
- Dødløft: 150.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Stener skrev:Det kan ikke være et tabu når megareksi ikke findes.
Desuden skal det slet ikke fremstilles som lige så slemt som anoreksi.

Anoreksi er pisse farligt - antager vi at megareksi eksistere, så er det først farligt når det fører til steroider.

vil du ikke nok tegne mig en graf, der viser hvor farlig forskellige psykiske lidelser er?
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 3836
Tilmeldt: 18. sep 2007, 21:14
Geografisk sted: 2500
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Equus skrev:
Stener skrev:Det kan ikke være et tabu når megareksi ikke findes.
Desuden skal det slet ikke fremstilles som lige så slemt som anoreksi.

Anoreksi er pisse farligt - antager vi at megareksi eksistere, så er det først farligt når det fører til steroider.

vil du ikke nok tegne mig en graf, der viser hvor farlig forskellige psykiske lidelser er?

Jo du får den senere
Brugeravatar
 
Reputation point: 25
 
Indlæg: 1697
Tilmeldt: 21. jan 2010, 11:16
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 115.00
- Dødløft: 150.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



bangsunei skrev:Denne tråd illustrere perfekt at Megareksi er et tabu i bodybuilding miljøet


Jeg tror de fleste vil opfatte megareksi som positivt (herinde på siden), eller også passer alle de ting der står i artiklen bare på de fleste der tager deres træning nogenlunde seriøst.

Bortset fra det der med at stå op om natten og spise... hvilket jo bare er retarderet..
"The only way to make your dreams come true, is to wake up"
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1432
Tilmeldt: 29. maj 2011, 17:48
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Thegame skrev:
bangsunei skrev:Denne tråd illustrere perfekt at Megareksi er et tabu i bodybuilding miljøet


Jeg tror de fleste vil opfatte megareksi som positivt (herinde på siden), eller også passer alle de ting der står i artiklen bare på de fleste der tager deres træning nogenlunde seriøst.

Bortset fra det der med at stå op om natten og spise... hvilket jo bare er retarderet..


Ja, "megareksis" farlighed kan slet ikke sammenlignes med bulimi eller anoreksi. Dog hæfter jeg mig ved at folk, især på bb.dk, i høj grad fravælger sociale arrangementer og fester til fordel for træningen og kostplanen. Hvis det fortsætter og hele livet og døgnrytmen kommer til at dreje sig om at blive større, så mener jeg at det kan blive et problem.
Brugeravatar
 
Reputation point: 10
 
Indlæg: 369
Tilmeldt: 26. apr 2011, 07:18
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 150.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Ignorante fools..
)(._____)
Brugeravatar
 
Reputation point: 10
 
Indlæg: 678
Tilmeldt: 9. maj 2011, 12:31
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Stener skrev:Det kan ikke være et tabu når megareksi ikke findes.
Desuden skal det slet ikke fremstilles som lige så slemt som anoreksi.

Anoreksi er pisse farligt - antager vi at megareksi eksistere, så er det først farligt når det fører til steroider.


http://www.myfacewhen.com/images/52
 
Reputation point: 35
 
Indlæg: 399
Tilmeldt: 16. nov 2010, 21:29
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Tilbage til Fitness & bodybuilding




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 86 gæster