Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 65566 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er Jfj

Vores medlemmer har i alt skrevet 2049544 indlæg i 100419 emner

0 nye indlæg i dag


Online
I alt: 1179
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1176

Følg bodybuilding.dk på

Overhead press

Udskriv emne


Træning for styrke og eksplosivitet

Tilbage til Styrketræning





Erindrer svagt en diskussion mellem Poul Haacker og Anders Nedergaard der var uenige omkring løft over skulderhøjde. Begge anser jeg som kompetente. Husker jeg ret, så mente Haacker der kunne være ide i at holde lidt igen med den slags løft set henover et helt liv, for at undgå ekstra slitage via sene-afklemning også kendt som skulder-impingement.

Mark Rippetoe hævder dog at hans variant af overhead press helt undgår impingement, da den betoner 'shrugget', som skulle give plads i i skulderleddet. Se ham forklare.



Nogen kommentar til det?
 
Reputation point: 115
 
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 8. feb 2016, 14:47
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Supplerende


Snehvide der OH presser 22:55?
 
Reputation point: 115
 
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 8. feb 2016, 14:47
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Rippetoe - bum bum.
... My CNS is a neural net processor; a learning computer...

Billede

...there is a time in every one’s life when you must clench your teeth together and your fate only depends on your determination.
Brugeravatar

 
Reputation point: 415
 
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 7. jan 2010, 17:41
Geografisk sted: Aarhus
 
Træner her: Ultimate Gym
Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Aarhus Athlet Klub
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 200.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



dwellengers skrev:Rippetoe - bum bum.


Diskuterer vi nu personen igen? Så der var et indlæg om at han var et forfærdelig menneske inden det blev slettet i tråden.
Jeg har mere fokus på argumenter.

Jeg hælder svagt til at OH-press langt fra er for alle, men manden har vakt min nysgerrighed, for hvor er egentlig beviset for at der sker impingement? Altså ved anførte metode.

Han har unægtelig del erfaring med træning af mange mennesker der inkluderer det slidte segment +50-90 år, ligesom hans kollega Jonathon Sullivan fra Greysteel Strength conditioning sætter 90 årige til at overhead presse.

Ser vi bort fra snakken om skulderslitage, så er hans kapitel med indføring i OH press noget af det mest detaljerede jeg set i nogen bog:

http://startingstrength.com/articles/le ... ppetoe.pdf

Jeg har tidligere OH-presset i stil med det man ser på maxer.dk men mener at Rippetoe løsningen er langt mere elegant.
 
Reputation point: 115
 
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 8. feb 2016, 14:47
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Franz Biberkopf skrev:
dwellengers skrev:Rippetoe - bum bum.


Diskuterer vi nu personen igen? Så der var et indlæg om at han var et forfærdelig menneske inden det blev slettet i tråden.
Jeg har mere fokus på argumenter.


Men det er bare den umiddelbare tanke der popper op hver gang jeg ser eller hører ham.
Da jeg tænkte at det måske ikke var sådanne kommentarer du efterspurgte, valgte jeg dog at trække den tilbage :)

Jeg er ikke læge, men når knogler kan variere så meget som vist her i videoen, vil jeg umiddelbart havde svært ved at tro der er er en One Size Fits All løsning, som Rippetoe mener.
Og ligeledes være kritisk overfor folk der mener at folk bare skal gøre det samme, fordi "alle er ens"

https://youtu.be/yNWDwE7-cS0?t=7m50s
 
Reputation point: 200
 
Indlæg: 948
Tilmeldt: 13. aug 2013, 20:01
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan





Shoulder Rehab Case Study
7:16 Rotator-cuffen
8:36 Hvordan impingement sker
14:20 Rippetoe’s skulder-operation
17:55 Rehabiliterer med skulderpres/slynge (og chinup) længe før anbefaling. Ingen rotator-øvelser.
 
Reputation point: 115
 
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 8. feb 2016, 14:47
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Uklarheden desangående er en af grundene til at jeg ikke inkluderer en OH pres i alle cyklusser klienter kører, men har den inde periodisk.
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer
Brugeravatar
 
Reputation point: 2314
 
Indlæg: 7369
Tilmeldt: 10. jan 2009, 15:25
Geografisk sted: Island of Simonia
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Franz Biberkopf skrev:Diskuterer vi nu personen igen?


Jeg er enig i, at man først og fremmest skal se på personens argumenter. Som lægmand bruger jeg dog også, i manglen af bedre, folk teoretiske baggrund som en indikator for deres viden. I følge wikipedia er han uddannet Bachelor of Science in petroleum geology. Han har altså, så vidt jeg kan læse mig frem til, ingen træningsteoretisk baggrund.

Men på trods af manglende uddannelse, kan han jo selvfølgelig sagtens have ret alligevel.
Brugeravatar
 
Reputation point: 260
 
Indlæg: 2523
Tilmeldt: 13. mar 2015, 12:36
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Hvad kan I anbefale af mere skånsomme alternativer til OHpress?
OH db press fx?
Brugeravatar
 
Reputation point: 35
 
Indlæg: 338
Tilmeldt: 10. maj 2017, 13:53
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Moriarty skrev:Hvad kan I anbefale af mere skånsomme alternativer til OHpress?
OH db press fx?


Hvis jeg skal give et bud, baseret på egne erfaringer og helt uvidenskabeligt, så har jeg selv droppet alt pres over hovedet. Jeg kører de tre hoveder på skulderen separat, hvilke har fungeret rigtigt fint. Jeg tror personligt, at pres over hovedet er overvurderet rent hypertrofimæssigt. Det er måske ok til forskulder og triceps, men det er mindst lige så effektiv at lave tre forskellige øvelser til de tre hoveder. Samtidig meget mindre mulighed for impingement.

Igen, det er helt uvidenskabeligt og blot mine egne tanker. Men jeg mener OH press er overvurderet.
Brugeravatar
 
Reputation point: 260
 
Indlæg: 2523
Tilmeldt: 13. mar 2015, 12:36
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



taler skrev:
Moriarty skrev:Hvad kan I anbefale af mere skånsomme alternativer til OHpress?
OH db press fx?


Hvis jeg skal give et bud, baseret på egne erfaringer og helt uvidenskabeligt, så har jeg selv droppet alt pres over hovedet. Jeg kører de tre hoveder på skulderen separat, hvilke har fungeret rigtigt fint. Jeg tror personligt, at pres over hovedet er overvurderet rent hypertrofimæssigt. Det er måske ok til forskulder og triceps, men det er mindst lige så effektiv at lave tre forskellige øvelser til de tre hoveder. Samtidig meget mindre mulighed for impingement.

Igen, det er helt uvidenskabeligt og blot mine egne tanker. Men jeg mener OH press er overvurderet.


OH press har langt flere fordele end blot at træne delts og triceps - fordele man netop ikke får ved at træne de enkelte hoveder separat.
"Det er fandeme fedt at være massiv når man knepper, man kan bare smadre piger fuldstændig"
- Mapsen 2017, 123 kg

Billede
Brugeravatar
 
Reputation point: 1330
 
Indlæg: 3987
Tilmeldt: 19. jan 2012, 16:18
Geografisk sted: Mother Russia
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Jeg vil nødigt undvære en øvelse som military press og så længe at man træner den med god form og har varmet op inden så ser jeg ingen problem med den.

Jeg har før haft skuldre problemer og de kom af for meget isoleret skuldre træning. Jeg har rigtig gode resultater med en god gang opvarmning inden som består at 100 x front raise med 10 kg bar og derefter 100 military press med samme bar det plejer at give mig 3 minutters opvarmning uden pause og det giver en opvarmning på 2 ton :D
Brugeravatar
 
Reputation point: 5
 
Indlæg: 98
Tilmeldt: 15. sep 2016, 14:56
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Jmt skrev:
taler skrev:
Moriarty skrev:Hvad kan I anbefale af mere skånsomme alternativer til OHpress?
OH db press fx?


Hvis jeg skal give et bud, baseret på egne erfaringer og helt uvidenskabeligt, så har jeg selv droppet alt pres over hovedet. Jeg kører de tre hoveder på skulderen separat, hvilke har fungeret rigtigt fint. Jeg tror personligt, at pres over hovedet er overvurderet rent hypertrofimæssigt. Det er måske ok til forskulder og triceps, men det er mindst lige så effektiv at lave tre forskellige øvelser til de tre hoveder. Samtidig meget mindre mulighed for impingement.

Igen, det er helt uvidenskabeligt og blot mine egne tanker. Men jeg mener OH press er overvurderet.


OH press har langt flere fordele end blot at træne delts og triceps - fordele man netop ikke får ved at træne de enkelte hoveder separat.


Og dertil kommer at de færreste har brug for isoleret arbejde til det forreste hoved, der får masser af arbejde i presseøvelser.
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator
 
Reputation point: 675
 
Indlæg: 8990
Tilmeldt: 13. mar 2007, 21:51
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: SPH GYM
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Personligt har mine skuldre og rotator cuff muskler aldrig været mere sunde, funktionelle og stærke, end siden jeg begyndte at lave overvejende mest OHP arbejde. Som bonus har jeg også fået en bedre holdning i øvre ryg og ekstra kontrol over min core. Alt dette har også haft overførbarhed til min bænk.

Af varianter jeg laver er inkl.

Log Press strict / push
Axelpress military / push
Barbell military / Shaky bar (rystende bar, elastik, bambus)
Dumbbell push press, 1 arm.
Dumbell military.
Waiters walk.,

Tror personligt, at nøglen er variation for god skuldersundhed i OHP.
Brugeravatar
 
Reputation point: 65
 
Indlæg: 882
Tilmeldt: 3. sep 2013, 21:17
Geografisk sted: Aalborg
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 165.00
- Squat: 235.00
- Dødløft: 280.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Jmt skrev:OH press har langt flere fordele end blot at træne delts og triceps - fordele man netop ikke får ved at træne de enkelte hoveder separat.


Hvilke fordele? Ved stående OH press får man også noget core med, var det dette du tænkte på?
Brugeravatar
 
Reputation point: 260
 
Indlæg: 2523
Tilmeldt: 13. mar 2015, 12:36
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Beingofglass skrev:Personligt har mine skuldre og rotator cuff muskler aldrig været mere sunde, funktionelle og stærke, end siden jeg begyndte at lave overvejende mest OHP arbejde. Som bonus har jeg også fået en bedre holdning i øvre ryg og ekstra kontrol over min core. Alt dette har også haft overførbarhed til min bænk.

Af varianter jeg laver er inkl.

Log Press strict / push
Axelpress military / push
Barbell military / Shaky bar (rystende bar, elastik, bambus)
Dumbbell push press, 1 arm.
Dumbell military.
Waiters walk.,

Tror personligt, at nøglen er variation for god skuldersundhed i OHP.


Der er næppe særligt meget sundt over "push"-varianterne, dog.
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer
Brugeravatar
 
Reputation point: 2314
 
Indlæg: 7369
Tilmeldt: 10. jan 2009, 15:25
Geografisk sted: Island of Simonia
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Jeg laver altid Bottoms-Up Kettlebell Presses, det har gjort underværker for mine skuldre..
 
Reputation point: 125
 
Indlæg: 576
Tilmeldt: 9. okt 2010, 15:36
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Log press er , hvis det er en god log, ikke særlig hård ved skuldrene. det neutrale greb og startpositionen er nemmere end strict military
Naturvidenskab er sjovt!

http://hufysik.blogspot.dk/
Brugeravatar

 
Reputation point: 235
 
Indlæg: 2629
Tilmeldt: 6. jan 2008, 16:31
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 137.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 195.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



taler skrev:
Jmt skrev:OH press har langt flere fordele end blot at træne delts og triceps - fordele man netop ikke får ved at træne de enkelte hoveder separat.


Hvilke fordele? Ved stående OH press får man også noget core med, var det dette du tænkte på?


Jeg tænkte mere på involveringen af scapula i en integreret bevægelse, der både træner OH stabilitet (relevant for mange sportsudøvere) og styrker musklerne omkring skulderbladene (trapz, serratus bl.a.).
"Det er fandeme fedt at være massiv når man knepper, man kan bare smadre piger fuldstændig"
- Mapsen 2017, 123 kg

Billede
Brugeravatar
 
Reputation point: 1330
 
Indlæg: 3987
Tilmeldt: 19. jan 2012, 16:18
Geografisk sted: Mother Russia
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Jeg kan mærke på min snart 40 årige gamle krop, at jeg skal passe på med doseringen af OH press i træningsfaser, hvor jeg fx har meget fokus på bænkpres.
Kører man fx 5-10 sæt bænkpres er det forreste skulderhoved godt brugt og her er det for mit vedkommende mere hensigtsmæssigt / afbalanceret med nogle isolationsøvelser af de to andre hoveder.
Brugeravatar
 
Reputation point: 35
 
Indlæg: 338
Tilmeldt: 10. maj 2017, 13:53
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Jmt skrev:Jeg tænkte mere på involveringen af scapula i en integreret bevægelse, der både træner OH stabilitet (relevant for mange sportsudøvere) og styrker musklerne omkring skulderbladene (trapz, serratus bl.a.).


Alting er jo en cost-benefit-analyse med fordele og ulemper. De eventuelle fordele du nævner vejet op imod risikoen for skulderskader og impingement. Jeg synes det er værd at holde lidt igen, når fysioterapeut Poul Haacker fortæller, at han ser mange skulderskader grundet overhead pres.
Brugeravatar
 
Reputation point: 260
 
Indlæg: 2523
Tilmeldt: 13. mar 2015, 12:36
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



taler skrev:
Jmt skrev:Jeg tænkte mere på involveringen af scapula i en integreret bevægelse, der både træner OH stabilitet (relevant for mange sportsudøvere) og styrker musklerne omkring skulderbladene (trapz, serratus bl.a.).


Alting er jo en cost-benefit-analyse med fordele og ulemper. De eventuelle fordele du nævner vejet op imod risikoen for skulderskader og impingement. Jeg synes det er værd at holde lidt igen, når fysioterapeut Poul Haacker fortæller, at han ser mange skulderskader grundet overhead pres.


Jeg ser dagligt - som fysioterapeut - LANGT flere ikke-trænende end trænende personer med skulderproblemer. Øvelsen er ikke i sig selv problematisk og en rask skulder bør kunne presse og arbejde over hovedet, selv med en acromion type 3.

Man ser også mange løbe ind i hofte- og rygproblemer med hhv. squat og dødløft, men det er (igen) ikke øvelserne, der er problemet, men snarere folks teknik og udgangspunkt for at køre øvelserne.
"Det er fandeme fedt at være massiv når man knepper, man kan bare smadre piger fuldstændig"
- Mapsen 2017, 123 kg

Billede
Brugeravatar
 
Reputation point: 1330
 
Indlæg: 3987
Tilmeldt: 19. jan 2012, 16:18
Geografisk sted: Mother Russia
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Jeg har hørt at overhead pinpress med hexbar skulle være specielt skånsom for skuldrene (i forhold til and pres øvelser), er det tilfældet eller bare mere broscience fra YouTubere der prøver på at skille sig ud af mængden af idioter?
 
Reputation point: 70
 
Indlæg: 359
Tilmeldt: 15. jun 2016, 20:56
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 131.00
- Squat: 172.00
- Dødløft: 187.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



ProteanDK skrev:Jeg har hørt at overhead pinpress med hexbar skulle være specielt skånsom for skuldrene (i forhold til and pres øvelser), er det tilfældet eller bare mere broscience fra YouTubere der prøver på at skille sig ud af mængden af idioter?


"specielt skånsom" hvorledes? Hex bars er one size fits all, det er mennesker ikke. I tilfælde af du lige skulle passe i størrelsen; jeg kan umiddelbart godt se øvelsen fungere; men hvorfor bruge den frem for dumbbells holdt i neutralt greb? Med mindre målet er, at træne ens stabilisatorer mindst muligt, lyder det helt unødvendigt.
Brugeravatar
 
Reputation point: 65
 
Indlæg: 882
Tilmeldt: 3. sep 2013, 21:17
Geografisk sted: Aalborg
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 165.00
- Squat: 235.00
- Dødløft: 280.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Hjælp mig lige til at forstå dette.

Altså, et shrug i toppen af presset skulle forhindre indklemningssyndrom. Er dette indklemningssyndrom det samme som er problemet ved upright rows ? Altså ved upright row kan man(jeg) nærmest ikke udgå at shrugge samtidig.
 
Reputation point: 15
 
Indlæg: 118
Tilmeldt: 17. feb 2017, 21:55
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 115.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Jmt skrev:
taler skrev:
Jmt skrev:OH press har langt flere fordele end blot at træne delts og triceps - fordele man netop ikke får ved at træne de enkelte hoveder separat.


Hvilke fordele? Ved stående OH press får man også noget core med, var det dette du tænkte på?


Jeg tænkte mere på involveringen af scapula i en integreret bevægelse, der både træner OH stabilitet (relevant for mange sportsudøvere) og styrker musklerne omkring skulderbladene (trapz, serratus bl.a.).

Præcis.

Og kører man ikke OH press bør man efter min mening køre noget DB pullover (gerne én arm) evt. med gulv eller forhøjning som stop, hvis man vil være sikker på ikke skade sine skuldre. Vægt mindre underordnet, pointen er at træne bevægelsen, så man undgår at bliver svag i området over skulderhøjde. Det har relevans for kast og andet.

Kørte periode bænk + laterals - sidste sad jeg håbløst fast på. Efter måned med presses steg laterals urealistisk meget. Kørte Rippetoe varianten hvor vægten kommer godt bagud, hvilket jeg mistænker kan indrage det laterale hovede m.m. mere.

Desværre giver hvilken-som-helst variant af OH press mig flare up på C5-C6 niveau (ved mild slidgigt), og tør på det punkt ikke tage springet og fortsætte for at se om adaptioner ville eliminere problemet. Surt for jeg nyder at lave øvelsen.

I øvrigt vild med hans gennemgang af greb med fokus på at opnå direkte kraftoverførsel via knoglen. Afsindigt vigtigt og jeg ser mange der har lækager hvad det angår på youtube.
 
Reputation point: 115
 
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 8. feb 2016, 14:47
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Franz Biberkopf skrev:
Jmt skrev:
taler skrev:
Jmt skrev:OH press har langt flere fordele end blot at træne delts og triceps - fordele man netop ikke får ved at træne de enkelte hoveder separat.


Hvilke fordele? Ved stående OH press får man også noget core med, var det dette du tænkte på?


Jeg tænkte mere på involveringen af scapula i en integreret bevægelse, der både træner OH stabilitet (relevant for mange sportsudøvere) og styrker musklerne omkring skulderbladene (trapz, serratus bl.a.).

Præcis.

Og kører man ikke OH press bør man efter min mening køre noget DB pullover (gerne én arm) evt. med gulv eller forhøjning som stop, hvis man vil være sikker på ikke skade sine skuldre. Vægt mindre underordnet, pointen er at træne bevægelsen, så man undgår at bliver svag i området over skulderhøjde. Det har relevans for kast og andet.


Hvordan træner denne øvelse OH stabilitet og styrke til nogen nævneværdig grad? Bevægelsen kalder ikke på noget tidspunkt skuldrene i brug, og de fleste små posterior muskler er ikke i nogen god position til at arbejde. Har egentlig kun hørt skidt om pullovers generelt; en øvelse sat på samme hylde som upright rows.
Brugeravatar
 
Reputation point: 65
 
Indlæg: 882
Tilmeldt: 3. sep 2013, 21:17
Geografisk sted: Aalborg
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 165.00
- Squat: 235.00
- Dødløft: 280.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Beingofglass skrev:
Franz Biberkopf skrev:
Jmt skrev:
taler skrev:
Jmt skrev:OH press har langt flere fordele end blot at træne delts og triceps - fordele man netop ikke får ved at træne de enkelte hoveder separat.


Hvilke fordele? Ved stående OH press får man også noget core med, var det dette du tænkte på?


Jeg tænkte mere på involveringen af scapula i en integreret bevægelse, der både træner OH stabilitet (relevant for mange sportsudøvere) og styrker musklerne omkring skulderbladene (trapz, serratus bl.a.).

Præcis.

Og kører man ikke OH press bør man efter min mening køre noget DB pullover (gerne én arm) evt. med gulv eller forhøjning som stop, hvis man vil være sikker på ikke skade sine skuldre. Vægt mindre underordnet, pointen er at træne bevægelsen, så man undgår at bliver svag i området over skulderhøjde. Det har relevans for kast og andet.


Hvordan træner denne øvelse OH stabilitet og styrke til nogen nævneværdig grad? Bevægelsen kalder ikke på noget tidspunkt skuldrene i brug, og de fleste små posterior muskler er ikke i nogen god position til at arbejde. Har egentlig kun hørt skidt om pullovers generelt; en øvelse sat på samme hylde som upright rows.


Jeg synes du har en meget snæver definition af hvad skuldre er, gulvliggende pullovers (uden internal rotation) på strakte arme gennem bevægelsen bliver brugt i fysioterapi, træner bl.a. skulderens end range, mobiliteten, og derfor næppe i samme kategori som upright rows. Så kan man i fraværet af OH-press køre den uden impingement, bør man nok gøre det. Pullovers fremragende til os med små cervikale issues. Mener det er fejlagtig at tro at stabilitet handler mest om små muskler. Unilaterale pullovers kan jeg mærke gavner den anden vej rundt også, dvs. mine (ret submaksimale) unilaterale front raises til over mit hovede.

Pullovers kan der siges meget dårligt om (træner lidt af hvert) men den kan potentielt ramme det lange tricep-hovede hårdt med grim DOMS. Foretrækker dog på det punkt en anden mere compound øvelse, der foregår knælende med reb fra høj pulley, hvor der initialt trækkes ned via albuerne for så at afslutte med fuld tricep-extension.
 
Reputation point: 115
 
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 8. feb 2016, 14:47
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Jeg synes du har en meget snæver definition af hvad skuldre er, gulvliggende pullovers (uden internal rotation) på strakte arme gennem bevægelsen bliver brugt i fysioterapi, træner bl.a. skulderens end range, mobiliteten, og derfor næppe i samme kategori som upright rows. Så kan man i fraværet af OH-press køre den uden impingement, bør man nok gøre det. Pullovers fremragende til os med små cervikale issues. Mener det er fejlagtig at tro at stabilitet handler mest om små muskler. Unilaterale pullovers kan jeg mærke gavner den anden vej rundt også, dvs. mine (ret submaksimale) unilaterale front raises til over mit hovede.

Pullovers kan der siges meget dårligt om (træner lidt af hvert) men den kan potentielt ramme det lange tricep-hovede hårdt med grim DOMS. Foretrækker dog på det punkt en anden mere compound øvelse, der foregår knælende med reb fra høj pulley, hvor der initialt trækkes ned via albuerne for så at afslutte med fuld tricep-extension.


Jeg er ikke helt med, for jeg er enig med alt det du skriver der. Troede det her handlede om OHP stabilitet og ikke hvis man allerede har en slem grad af impingement.
Jeg kan ikke lide pullovers personligt, fordi det er en fantastisk øvelse til at skabe en god omgang impingement og sågar overrevn deltoid muskulatur/senekompleks; især det bagerste hovede er groft udsat ved for stort et bevægeudslag, noget jeg synes at se alt for tit i centre, når folk ligger på en bænk, og de får fler og fler kilo på. Sådan som du anbefaler den, er der intet galt med.
Brugeravatar
 
Reputation point: 65
 
Indlæg: 882
Tilmeldt: 3. sep 2013, 21:17
Geografisk sted: Aalborg
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 165.00
- Squat: 235.00
- Dødløft: 280.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Tilbage til Styrketræning




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 24 gæster