Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 65565 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er Jfj

Vores medlemmer har i alt skrevet 2049544 indlæg i 100419 emner

2 nye indlæg i dag


Online
I alt: 1232
Medlemmer: 4
Skjulte: 0
Gæster: 1228

Følg bodybuilding.dk på

Optimal restitution: Protein inden sengetid?


Diskussion af artiklerne i arkivet

Tilbage til Artikel-diskussion





Ny artikel af undertegnede :)
https://www.bodylab.dk/shop/optimal-res ... 034c1.html

Nogle sværger til at indtage langsomtoptageligt protein inden sengetid, hvor andre – for eksempel folk, der spiser efter intermittent fasting – foretrækker at gå i seng på tom mave. Samtidig tyder nyere forskning på at timingen af proteinindtaget – i hvert fald i forbindelse med træning – er af mindre betydning end man tidligere har troet. Men har det egentlig en positiv effekt på muskelopbygningen at indtage protein inden sengetid? Det undersøger Trommelen og van Loon i deres litteraturgennemgang Pre-Sleep Protein Ingestion to Improve the Skeletal Muscle Adaptive Response to Exercise Training, som netop er blevet publiceret i Nutrients (1). Særligt van Loon har selv været involveret i en stor mængde forskning angående proteinmetabolisme under søvn, der bliver beskrevet i det nye review. Og dette skal vi netop se nærmere på i denne artikel.

Billede
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator
 
Reputation point: 675
 
Indlæg: 8990
Tilmeldt: 13. mar 2007, 21:51
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: SPH GYM
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Meget spændende læsning !! Jeg har ikke dyt forstand på hvad der er godt og ikke godt i den sammenhæng artiklen er skrevet til, men min sunde forstand siger mig at det må da ikke være smart at indtage protein pulver eller i det hele taget mad inden sengetid idet du jo forstyrer kroppen i det den foretager sig, nemlig søvn og hvile og jeg mener, det er vel også "unaturligt" uden at det skal misforstås at spise lige inden man går i seng, kroppen og organerne har vel behov for en eller anden form for hvile eller hva ??
 
Reputation point: 90
 
Indlæg: 1191
Tilmeldt: 20. maj 2009, 20:03
Geografisk sted: Vanløse
 
Træner her: Fitness World Frederiksberg
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



K.G skrev:Meget spændende læsning !! Jeg har ikke dyt forstand på hvad der er godt og ikke godt i den sammenhæng artiklen er skrevet til, men min sunde forstand siger mig at det må da ikke være smart at indtage protein pulver eller i det hele taget mad inden sengetid idet du jo forstyrer kroppen i det den foretager sig, nemlig søvn og hvile og jeg mener, det er vel også "unaturligt" uden at det skal misforstås at spise lige inden man går i seng, kroppen og organerne har vel behov for en eller anden form for hvile eller hva ??


Peristaltikken i fordøjelsessystemet er ganske vist lidt nedsat under søvn, men fordøjelsesprocesserne ophører ikke, og du ødelægger ikke din søvn ved at indtage letfordøjelig næring inden sengetid. Faktisk har carbs inden sengetid nok en gavnlig effekt på din søvnkvalitet, men det er en anden historie.

Hvis du skal restituere har du brug for næring. Meget store måltider inden sengetid vil dog givetvis kunne have en negativ effekt på søvnen.
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator
 
Reputation point: 675
 
Indlæg: 8990
Tilmeldt: 13. mar 2007, 21:51
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: SPH GYM
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Faktisk har carbs inden sengetid nok en gavnlig effekt på din søvnkvalitet, men det er en anden historie.


Det fuldstændig individuelt.
Brugeravatar
 
Reputation point: 35
 
Indlæg: 410
Tilmeldt: 30. okt 2013, 22:54
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Rusten Tampon skrev:
Faktisk har carbs inden sengetid nok en gavnlig effekt på din søvnkvalitet, men det er en anden historie.


Det fuldstændig individuelt.


At der kan være individuel variation i responset, er ikke det samme som at det er "fuldstændig individuelt".
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator
 
Reputation point: 675
 
Indlæg: 8990
Tilmeldt: 13. mar 2007, 21:51
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: SPH GYM
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Nick9000 skrev:Ny artikel af undertegnede :)
https://www.bodylab.dk/shop/optimal-res ... 034c1.html

Nogle sværger til at indtage langsomtoptageligt protein inden sengetid, hvor andre – for eksempel folk, der spiser efter intermittent fasting – foretrækker at gå i seng på tom mave. Samtidig tyder nyere forskning på at timingen af proteinindtaget – i hvert fald i forbindelse med træning – er af mindre betydning end man tidligere har troet. Men har det egentlig en positiv effekt på muskelopbygningen at indtage protein inden sengetid? Det undersøger Trommelen og van Loon i deres litteraturgennemgang Pre-Sleep Protein Ingestion to Improve the Skeletal Muscle Adaptive Response to Exercise Training, som netop er blevet publiceret i Nutrients (1). Særligt van Loon har selv været involveret i en stor mængde forskning angående proteinmetabolisme under søvn, der bliver beskrevet i det nye review. Og dette skal vi netop se nærmere på i denne artikel.


Af hjertet tak! :D

En seriøs artikel med litteratur og alting - dejligt.

En enkelt ting jeg undrer mig på:
"Et problem ved disse studier er at de ikke kan sige hvorvidt det er tilførslen af ekstra protein, eller at proteinet specifikt indtages inden sengetid, som har en positiv effekt."
Jeg troede at det var alment accepteret at "de fleste normalt spisende får rigeligt protein". Har du kilder der siger enten det ene eller det andet?
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 24. okt 2016, 16:55
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 75.00
- Squat: 107.50
- Dødløft: 150.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



DaDane skrev:
Nick9000 skrev:Ny artikel af undertegnede :)
https://www.bodylab.dk/shop/optimal-res ... 034c1.html

Nogle sværger til at indtage langsomtoptageligt protein inden sengetid, hvor andre – for eksempel folk, der spiser efter intermittent fasting – foretrækker at gå i seng på tom mave. Samtidig tyder nyere forskning på at timingen af proteinindtaget – i hvert fald i forbindelse med træning – er af mindre betydning end man tidligere har troet. Men har det egentlig en positiv effekt på muskelopbygningen at indtage protein inden sengetid? Det undersøger Trommelen og van Loon i deres litteraturgennemgang Pre-Sleep Protein Ingestion to Improve the Skeletal Muscle Adaptive Response to Exercise Training, som netop er blevet publiceret i Nutrients (1). Særligt van Loon har selv været involveret i en stor mængde forskning angående proteinmetabolisme under søvn, der bliver beskrevet i det nye review. Og dette skal vi netop se nærmere på i denne artikel.


Af hjertet tak! :D

En seriøs artikel med litteratur og alting - dejligt.

En enkelt ting jeg undrer mig på:
"Et problem ved disse studier er at de ikke kan sige hvorvidt det er tilførslen af ekstra protein, eller at proteinet specifikt indtages inden sengetid, som har en positiv effekt."
Jeg troede at det var alment accepteret at "de fleste normalt spisende får rigeligt protein". Har du kilder der siger enten det ene eller det andet?


Tak for feedback (:
Jeg skal lige være med på hvad du præcis gerne vil have en kilde på? De er korrekt at langt størstedelen får dækket det normale proteinbehov - i DK indtager man i gennemsnit 1,1 g pr. kg, og anbefalingen er på 0,8 g pr. kg. Der er dog flere og flere der argumenterer for et højere indtag, også til normale mennesker: https://www.bodylab.dk/shop/nyt-studie-om-1236c1.html

Styrketræning øger dog proteinbehovet over hvad almindelige mennesker gennemsnitligt indtager. For folk i neutral energibalance eller kalorieoverskud, ligger behovet omkring 1,8 g pr. kg, måske lidt højere for meget muskuløse individer. I energiunderskud kan det dog stige til et godt stykke over 2 g pr. kg, afhængig af leanness og graden af kalorierestriktion. Er det det som du vil have en kilde på? Referencer kan findes heri, hvis du har adgang til den oprindelige litteratur: https://www.bodylab.dk/protein/
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator
 
Reputation point: 675
 
Indlæg: 8990
Tilmeldt: 13. mar 2007, 21:51
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: SPH GYM
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Nick9000 skrev:
Rusten Tampon skrev:
Faktisk har carbs inden sengetid nok en gavnlig effekt på din søvnkvalitet, men det er en anden historie.


Det fuldstændig individuelt.


At der kan være individuel variation i responset, er ikke det samme som at det er "fuldstændig individuelt".


Det jo direkte politisk ukorrekt.
Brugeravatar
 
Reputation point: 35
 
Indlæg: 410
Tilmeldt: 30. okt 2013, 22:54
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Bumper lige denne med lidt info.

Stu Phillips, der er en big deal indenfor proteinforskning, forklarer ret pædagogisk omkring vigtigheden af protein inden sengetid:


Han er åbenbart fortaler for at det bør være kasein, pga. den langsommere optagelseshastighed. Det overrasker mig egentlig lidt, givet at whey bla. har et højere leucinindhold.
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator
 
Reputation point: 675
 
Indlæg: 8990
Tilmeldt: 13. mar 2007, 21:51
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: SPH GYM
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Tilbage til Artikel-diskussion




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 10 gæster