Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 65679 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er peinoin

Vores medlemmer har i alt skrevet 2049573 indlæg i 100422 emner

0 nye indlæg i dag


Online
I alt: 1242
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1240

Følg bodybuilding.dk på

Apropros: Q&A med SandyFrink, Part 1


Diskussion af artiklerne i arkivet

Tilbage til Artikel-diskussion





Hvis skiverne gynger (for meget) ved dips, kunne det tyde på at der ikke er tilstrækkelig kontrol over bevægelsen. Dette er i sig selv et problem og ikke kun i dips.
Personligt er jeg glad for dips, som supplement til min bænk. I mine øjne en glimrende øvelse til en langsom kontrolleret excentrisk fase, med fokus på strækket og fuld tryk op igen.
Jeg har ikke tilpas indsigt i anatomiske forskelligheder til at udtale mig om der er nogen der ikke kan holde til dem.

 
Reputation point: 20
 
Indlæg: 1012
Tilmeldt: 7. apr 2009, 20:12
Geografisk sted: Give
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 247.50
- Squat: 225.00
- Dødløft: 222.50
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Moriarty skrev:Tjek lige den her ift. OHP og skuldersundhed:
https://www.youtube.com/watch?v=5cnyRkZTtoM

Jeg har som sagt selv kurreret en skulder impingement med light OHP og har aldrig haft en bedre skuldersundhed end efter jeg for alvor inkorporerede OHP i min træningsrutine.


Jeg er godt med på at der intet facit findes og vi alle er forskellige, men ca hvilken %range? Oplever selv at min ene skulder er fuldstændig stukket af pga arbejde, hvor alt der hed OHP progression blev dræbt så meget så jeg nu kun kører db skulder pres.
 
Reputation point: 70
 
Indlæg: 359
Tilmeldt: 15. jun 2016, 20:56
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 131.00
- Squat: 172.00
- Dødløft: 187.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Jmt skrev:
Moriarty skrev:Tænkte lige, jeg vil dele Martin Berkhans kommentar ift. dips, som jeg selv kan skrive under på:

"Dips is also the only movement I can think of where full range of motion (ROM) is ill-advised. That in itself is bad news, because you shouldn’t have to think about this shit when you’re training. Like you shouldn’t have to guesstimate whether or not you’re hitting depth while squatting. Everything that distracts from training hard, I don’t like. [2]

And those who’ve hurt their shoulders with dips are legion and includes many in my personal circle; several physique competitors, friends, 3 clients and two former girlfriends. Come to think about it, dips is the number one shoulder wrecker in my experience".


Squats med fuld ROM kan være lige så potentielt skadeligt som dips, hvis man ikke aner hvad man foretager sig. Og jeg forstår ikke hvad han mener med "think about this shit". Selvfølgelig skal du være opmærksom på hvornår du er i bundpositionen af bevægelsen, når du træner. Det gælder alle øvelser. Det subtraherer ikke fra træningen.

At han har haft 3 klienter og 2 kærester (som han sikkert også har hjulpet med træningen), der er kommet til skade under dips, siger mere om ham som træner end selve øvelsen.


Nu er Martin Berkhan en international anerkendt coach/skribent der i høj grad har påvirket trænings- og ernæringsdisukussionen de senere år. Det er bl.a. ham der for alvor introducerede periodisk faste ift. styrketræning.
At I ikke har refereret til ham i Jeres tråd om periodisk faste forstår jeg i øvrigt ikke! Slet ikke at I fremfor "skaberen" bruger psykopaten Layne Norton der igen, igen har trænet sig selv i stykker!

Nå tilbage til diskussionen :) Nu hvor I ikke kender Martin Berkhan kender I nok Dan John? Han fraråder også dips.

Jeg er som sagt helt enig i det er en rigtig god øvelse, hvis man kan holde til den, men der er flere internationalt anerkendte coaches (udenfor dette forum) der stiller spørgsmålstegn ved øvelsen. Det er ikke en øvelse for alle og bør efter min mening ikke være en "top 3 øvelse" hvis man ikke havde andet at vælge. Slet ikke ift. æstestik hvor et alle 3 hoveder af skulderen samt øverste pecs bør vægte højt.

ProteanDK skrev:
Moriarty skrev:Tjek lige den her ift. OHP og skuldersundhed:
https://www.youtube.com/watch?v=5cnyRkZTtoM

Jeg har som sagt selv kurreret en skulder impingement med light OHP og har aldrig haft en bedre skuldersundhed end efter jeg for alvor inkorporerede OHP i min træningsrutine.


Jeg er godt med på at der intet facit findes og vi alle er forskellige, men ca hvilken %range? Oplever selv at min ene skulder er fuldstændig stukket af pga arbejde, hvor alt der hed OHP progression blev dræbt så meget så jeg nu kun kører db skulder pres.


Jeg havde som sagt samme problem og mit bedste råd vil være at starte helt fra bunden med OHP dvs. få helt styr på teknikken, brug let vægt og så vil jeg næsten vædde med, den kan være dig til gavn :)
Som Mark Rippetoe er inde på, så er det fysiologisk umuligt at øvelsen skaber skulder impingement hvis udført korrekt.

Her er en super instruktionsvideo ift. OHP:
https://www.youtube.com/watch?v=eNFXEEdfQp4&t=306s
Brugeravatar
 
Reputation point: 35
 
Indlæg: 338
Tilmeldt: 10. maj 2017, 13:53
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Der blev spurgt til hvilke biomekaniske og anatomiske forhold, der gør dips problematiske, men du svarer ved at sige at nogle eksperter ikke kan lide øvelsen. Det er fair nok, men en "appeal to authority" er ikke at godt argument i sig selv.

Kan du helt konkret uddybe hvad der gør dips problematiske?

Moriarty skrev:At I ikke har refereret til ham i Jeres tråd om periodisk faste forstår jeg i øvrigt ikke! Slet ikke at I fremfor "skaberen" bruger psykopaten Layne Norton der igen, igen har trænet sig selv i stykker!


Jeg har skam krediteret ham for leaingains-protokollen i min artikel: https://www.bodylab.dk/shop/intermitten ... 880c1.html
Jeg synes dog Berkhan har en tendens til primært at fremhæve de data, der bakker op om IF (der er masser af data, der efterhånden peger mod at det er skidt til muskelopbygning), hvor fx Layne giver et mere nuanceret billede.
Hvorfor er det vigtigt for hans udlægning af IF at han er blevet skadet? Du virker på mig lidt fokuseret på hvem, der siger det, og ikke hvad de siger - ikke at diskussionen skulle handle om IF, men lige så meget i diskussionen omkring dips.
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator
 
Reputation point: 675
 
Indlæg: 8990
Tilmeldt: 13. mar 2007, 21:51
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: SPH GYM
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



NikolajBach skrev:Der blev spurgt til hvilke biomekaniske og anatomiske forhold, der gør dips problematiske, men du svarer ved at sige at nogle eksperter ikke kan lide øvelsen. Det er fair nok, men en "appeal to authority" er ikke at godt argument i sig selv.

Kan du helt konkret uddybe hvad der gør dips problematiske?

Moriarty skrev:At I ikke har refereret til ham i Jeres tråd om periodisk faste forstår jeg i øvrigt ikke! Slet ikke at I fremfor "skaberen" bruger psykopaten Layne Norton der igen, igen har trænet sig selv i stykker!


Jeg har skam krediteret ham for leaingains-protokollen i min artikel: https://www.bodylab.dk/shop/intermitten ... 880c1.html
Jeg synes dog Berkhan har en tendens til primært at fremhæve de data, der bakker op om IF (der er masser af data, der efterhånden peger mod at det er skidt til muskelopbygning), hvor fx Layne giver et mere nuanceret billede.
Hvorfor er det vigtigt for hans udlægning af IF at han er blevet skadet? Du virker på mig lidt fokuseret på hvem, der siger det, og ikke hvad de siger - ikke at diskussionen skulle handle om IF, men lige så meget i diskussionen omkring dips.


Som jeg tidligere har skrevet er jeg selv blevet skadet ved at køre dips, selvom jeg ville mene, jeg kørte den med en fin teknik og uden den store intensitet da det ikke var en af mine primære øvelser. Jeg havde aldrig haft en skulderskade før og havde en ret god styrkebase, da jeg introducerede dips i min træning. Jeg læste derfor op herpå og kunne se flere advare mod at bruge dips.
Min argumentation er ikke videnskabelig men bygger på egen erfaring samt hvad jeg har læst :)

Da det er en lidt kontroversiel øvelse som flere åbenbart er blevet skadet af undrede det mig, at det var en af Sandys primære øvelser.

Jeg kan bare ikke tage Layne Norton seriøs - har du set alt det lort han har lagt ud på youtube?
Jeg mener da, at det siger meget om manden, at han hans teknik- og træningsråd er hen i vejret og at han gentagne gange skader sig selv! Det er jo ikke bare en men mange rygskader han har haft, fordi han bl.a. squatter med dårlig teknik og alt for høj intensitet.
Brugeravatar
 
Reputation point: 35
 
Indlæg: 338
Tilmeldt: 10. maj 2017, 13:53
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Moriarty skrev:Nu hvor I ikke kender Martin Berkhan kender I nok Dan John? Han fraråder også dips.


Jeg kender både Martin Berkhan og Dan John, men deres celebrity status betyder ikke, at de har ret i alt hvad de siger.

Dan John skrev:So why don't I teach dips? Well, I do, except not with high school kids. Most of the class will complain "Coach, dips hurt me right here" and point to their sternums. In the growing adolescent, the bottom position of the dip seems to "rip" the breastbone apart.


Dan John bruger også dips, men ikke hos dem, hvor det medfører smerte. Quelle surprise.

Moriarty skrev:Som jeg tidligere har skrevet er jeg selv blevet skadet ved at køre dips, selvom jeg ville mene, jeg kørte den med en fin teknik og uden den store intensitet da det ikke var en af mine primære øvelser. Jeg havde aldrig haft en skulderskade før og havde en ret god styrkebase, da jeg introducerede dips i min træning. Jeg læste derfor op herpå og kunne se flere advare mod at bruge dips.
Min argumentation er ikke videnskabelig men bygger på egen erfaring samt hvad jeg har læst


OK, så lidt hen ad "squats er dårlige for knæene, fordi jeg har skadet mine knæ ved dem" og "dødløft ødelægger din ryg, jeg fik en rygskade ved dem"?
Brugeravatar
 
Reputation point: 1330
 
Indlæg: 3987
Tilmeldt: 19. jan 2012, 16:18
Geografisk sted: Mother Russia
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Jmt skrev:
Moriarty skrev:
OK, så lidt hen ad "squats er dårlige for knæene, fordi jeg har skadet mine knæ ved dem" og "dødløft ødelægger din ryg, jeg fik en rygskade ved dem"?


Jeg har aldrig hørt en seriøs coach eller atlet tale imod squats og dødløft - det har jeg derimod ift. dips.

Mark Rippetoe er i øvrigt også inde på problematikken omkring dips:
"...But since that is a weasel, I'll just say that heavy weighted dips are way easier to get hurt doing. A dip belt is the traditional way of loading them incrementally, and the weight swinging around at the bottom presents a bunch of technical problems for both the execution of the movement and the management of the weight itself before, during, and after the set".
Brugeravatar
 
Reputation point: 35
 
Indlæg: 338
Tilmeldt: 10. maj 2017, 13:53
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



and the weight swinging around at the bottom presents a bunch of technical problems for both the execution of the movement and the management of the weight itself before, during, and after the set".

Det udsagn handler mere om hvor talentløs Rippetoe var til dips, og hans ringe analytiske evner, end om dips.
Det er IKKE et problem for en person der kan finde ud af at køre dips.
Brugeravatar
 
Reputation point: 2314
 
Indlæg: 7369
Tilmeldt: 10. jan 2009, 15:25
Geografisk sted: Island of Simonia
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Moriarty skrev:
Jeg har aldrig hørt en seriøs coach eller atlet tale imod squats og dødløft - det har jeg derimod ift. dips.

Mark Rippetoe er i øvrigt også inde på problematikken omkring dips:
"...But since that is a weasel, I'll just say that heavy weighted dips are way easier to get hurt doing. A dip belt is the traditional way of loading them incrementally, and the weight swinging around at the bottom presents a bunch of technical problems for both the execution of the movement and the management of the weight itself before, during, and after the set".


Det handler alt sammen om individuel tilpasning, men ud fra en praktisk approach, så kan jeg godt forstå at mange coaches fravælger den; folk fucker up og laver ofte noget dumt, men det er ikke nødvendigvis øvelsens skyld.

Folk loader forkert, bruger et dårligt designet stativ, formår ikke at give kroppens strukturer tid til at tilpasse sig, har ikke lavet forudgående mobilitetsarbejde eller opbygget grundstyrke i pres. Jeg har set folk der ikke er i stand til at lave 10 pæne armbøjninger forsøge sig med dips, og der kan man sige sig selv, at der er en høj risiko for fuck ups.

Kig på OL-deltagere. Gymnaster i ringe, horisontal og parallel bars samt grundtræningen for VL'ere. Der er rigtig, rigtig mange der kan lave afsindigt dybe dips med betragtelig loading uden problemer, fordi de har de nødvendige forudsætninger for at lave dem og har lavet det forudgående arbejde.
Brugeravatar
 
Reputation point: 1330
 
Indlæg: 3987
Tilmeldt: 19. jan 2012, 16:18
Geografisk sted: Mother Russia
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



SandyFrink skrev:
and the weight swinging around at the bottom presents a bunch of technical problems for both the execution of the movement and the management of the weight itself before, during, and after the set".

Det udsagn handler mere om hvor talentløs Rippetoe var til dips, og hans ringe analytiske evner, end om dips.
Det er IKKE et problem for en person der kan finde ud af at køre dips.



hvis vi nu tager hele Rippetos citat, så er konklusionen måske en anden...

" But since that is a weasel, I'll just say that heavy weighted dips are way easier to get hurt doing. A dip belt is the traditional way of loading them incrementally, and the weight swinging around at the bottom presents a bunch of technical problems for both the execution of the movement and the management of the weight itself before, during, and after the set.

The apparatus has never been standardized, the form is subject to ROM problems due to lockout and depth issues, and the bench has become the reference lift.

Dips are a very good assistance exercise, and I've used them myself as a bench sub when I couldn't bench due to some weird injury, but I'm afraid they will never be able to replace the bench on a long-term basis."

Så måske skal man lige have det hele med før man giver sig til at flame den gamle legende ;)
Brugeravatar

 
Reputation point: 235
 
Indlæg: 2629
Tilmeldt: 6. jan 2008, 16:31
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 137.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 195.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Det gør det da ikke meget bedre.
Jeg ville hellere have dips som en primær øvelse end bench press. Biomekanisk analyse peger klart i retningen af dips.
Snakken om at vægten hænger og dingler og laver problemer er neophyte snak.

Risikoen for pec-strains er større ved BP end dips.

Jeg vil ikke som sådan flame ham, skomageren bør blot blive ved sin læst.
Brugeravatar
 
Reputation point: 2314
 
Indlæg: 7369
Tilmeldt: 10. jan 2009, 15:25
Geografisk sted: Island of Simonia
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Nu der er så meget diskussion om hvordan man laver rigtige dips, kunne det være interessant at se hvad folk så synes er den korrekte udførelsesform. Jeg synes aldrig jeg har fundet en reel forklaring på hvordan dips udføres (korrekt, sikkert, osv), på samme niveau som man kan finde guides til squats, bænk og dødløft.

Og her tænker jeg både ændringer man skal foretage pga kroppes forskelligheder, men også udstyrs indstilling.
 
Reputation point: 70
 
Indlæg: 359
Tilmeldt: 15. jun 2016, 20:56
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 131.00
- Squat: 172.00
- Dødløft: 187.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



SandyFrink skrev:Det gør det da ikke meget bedre.
Jeg ville hellere have dips som en primær øvelse end bench press. [b]Biomekanisk analyse peger klart i retningen af dips.

Snakken om at vægten hænger og dingler og laver problemer er neophyte snak.

Risikoen for pec-strains er større ved BP end dips.

Jeg vil ikke som sådan flame ham, skomageren bør blot blive ved sin læst.[/b]


På hvilken måde peger den biomekaniske analyse i retning af dips?
 
Reputation point: 30
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21. aug 2006, 17:21
Geografisk sted: København
 
Træner her: AK Thor
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Der går meget hurtigt dogmatik i den når diverse guruer forsøger at profilere sig ved at have forstået en eller anden øvelse meget bedre end alle andre i hele verden. Og det tenderer til direkte idioti og fake news når man maler i rent sort/hvid. Når 1 mio personlige trænere og træningsguruer kæmper om opmærksomheden i en verden, hvor folk har tid til at sætte 1½ sek af til at læse en overskrift inden de hopper videre til det næste indslag, der stjæler deres opmærksomhed, ved de klogeste af guruerne at det gælder om at have noget kontroversielt eller bemærkelsesværdigt at sige. Noget der profilerer en. Der virker sort/hvid bare bedst. Men at påstå at dips, overhead press, leg extensions eller andre øvelser kategorisk er lorteøvelser, er naturligvis noget vrøvl. Det virkelige billede er gråt. Nuanceret. Baseret på individets muskulære, ossøse og senemæssige forhold, evne til bevægelighed, kompetancer, teknik, dosis osv. osv. Dips kan være en fin øvelse, hvis man ved hvad man laver, er bygget til det og doserer korrekt. Det kan også være en lorteøvelse, hvis man kører den meget hyppigt, med absurd teknik og vanvittige kg. Leg extensions kan være noget bras, men kan også være en fantastisk øvelse til f.eks. at bygge rectus femoris. Også bedre end f.eks. squat. Det er der en hel del forskning der viser. Så at dele verden op i sorte lorte øvelser eller hvide vidunderøvelser er uredeligt og fake news agtigt. Betyder det at alle øvelser er lige gode og at det hele er kaos og værdirelativisme? Naturligvis ikke. Men billedet er trods alt mere mudret og gråt end sort/hvidt.
Brugeravatar

 
Reputation point: 1265
 
Indlæg: 7363
Tilmeldt: 18. sep 2008, 19:14
Geografisk sted: Holstebro
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 152.50
- Dødløft: 202.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (30)
Kostplan: Ingen kostplan



ProteanDK skrev:Nu der er så meget diskussion om hvordan man laver rigtige dips, kunne det være interessant at se hvad folk så synes er den korrekte udførelsesform. Jeg synes aldrig jeg har fundet en reel forklaring på hvordan dips udføres (korrekt, sikkert, osv), på samme niveau som man kan finde guides til squats, bænk og dødløft.

Og her tænker jeg både ændringer man skal foretage pga kroppes forskelligheder, men også udstyrs indstilling.




Her er dips fra gårsdagens træning. Det er ikke alle der kan køre dem med så meget ROM, og når jeg lavere dem tungere og uden pause i bunden, skærer jeg blot en anelse af bottom range. Bemærk jeg har håndfladerne vendt lidt udad, for mindre inter rotation i skulderen.

Jeg kan dog fint køre tunge full range dips, i lange perioder - måske mere end hvad mine skuldre kan klare i bb eller db presses. Lige nu har jeg 3 klienter der dipper 50+ kg for reps (og forholdsvis hurtigt er kommet derop). Den ene kan lave tunge dips i ~2 cyklusser a' 4 uger, før albuer eller skuldre begynder at blive ømme, den anden nærmere 2-3 cyklusser, og den sidste kan tilsyneladende dippe tungt (ikke at han får lov at gøre det), fra nu af og til dommedag, uden komplikationer.

ProteanDK skrev:Jeg synes aldrig jeg har fundet en reel forklaring på hvordan dips udføres (korrekt, sikkert, osv), på samme niveau som man kan finde guides til squats, bænk og dødløft.

Og her tænker jeg både ændringer man skal foretage pga kroppes forskelligheder, men også udstyrs indstilling.


Jeg har for længe siden skrevet lidt om det her:
https://nikolajbach.dk/dips/

---

Til diskussionen om leg extensions, så finder der også dårlige og gode maskiner. Jeg prøvede en plate loaded med modvægt, der gjorde at styrkekurven ved den rigtige load var fænomenal, og gav det sygeste pump i VMO. Er der mulighed for at sætte ryglænet tilbage, kan der også komme mere stræk over rectus femoris.
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator
 
Reputation point: 675
 
Indlæg: 8990
Tilmeldt: 13. mar 2007, 21:51
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: SPH GYM
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



NikolajBach skrev:Her er dips fra gårsdagens træning.

Jeg går ud fra du lagde en video op. Hvis jeg husker ret, fungerer det ikke hvis du propper en ekstra citation ind.

For at være on-topic, et spørgsmål jeg kom i tanke om, er:
I og med at Sandry Frink har ingen officiel uddannelse indenfor noget som helst der har at gøre med træning, sundhed, medicin & anatomy, idræt, biomekanik osv., på hvilket baggrund mener han så han er kvalificeret til at udtale sig om dette (til det punkt hvor han kræve penge)?

Sprøgsmål 2: (Jeg går ud fra al kommunikation med "kunder" sker over internettet): Hvilke problemer forårsager dette, at han ikke er i stand til at se personen træne live, og hvad gør han for at mindske problemmer med dette.
F.eks. kan han kun se de vinkler, personen optager med (jeg går ud fra hans "kunder" oploader videoer til kritik), og kan ikke give ques under træningen eller sikre at "kunden" forstår disse korrekt.

Spørgsmål 3: (og dette har intet med træning at gøre, jeg er bare nysgerrig i hans rigtige liv): Opfører du dig på samme måde i virkeligheden som du gør online/på bb.dk/på din blog, eller er dette bare en personlighed du har valgt at benytte?

SandyFrink skrev:Det gør det da ikke meget bedre.
Jeg ville hellere have dips som en primær øvelse end bench press. Biomekanisk analyse peger klart i retningen af dips.
Snakken om at vægten hænger og dingler og laver problemer er neophyte snak.

Risikoen for pec-strains er større ved BP end dips.

Jeg vil ikke som sådan flame ham, skomageren bør blot blive ved sin læst

Der mangler kilder.
Hvis du med "biomekanisk analyse" mener EMG analyse, er dette så vidt jeg husker en elendig metode til at måle muskelaktiveren. En anden metode er selvfølgelig rapporteret skadesfrekvens men det er jo umuligt at isolere en enkelt øvelse som værende skyldigt. På hvilken baggrund siger du derfor dette?
Indrømmet, jeg har aldrig hørt ordsproget før, men betyder det så ikke at du skal blive ved med at være jurist og ikke en personlig træner?
Brugeravatar
 
Reputation point: 259
 
Indlæg: 2799
Tilmeldt: 27. jul 2013, 17:00
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 75.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 155.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Borumpas skrev:Spørgsmål


Nu ved jeg ikke om spørgsmålene var til Sandy specifikt, men jeg kan sagtens svare på nogle af dem, der ikke specifikt vedrører ham.

Man behøver ikke have en egentlig uddannelse inden for træning for at forstå træning. Man kan læse sig til rigtig meget, og en god teoretisk baggrund kombineret med rigeligt med praktisk erfaring er ikke just de værste forudsætninger for at vejlede andre. I øvrigt er der ingen PT'ere der "kræver" penge. Man udbyder et produkt til en pris, og folk kan så frit vælge eller vrage.

I forhold til biomekanisk analyse er det et spørgsmål om de mekaniske forhold der gør sig gældende i de arbejdende strukturer - det handler ikke om EMG-målinger. Eksempelvis er humerus mere eksternt roteret i dips end i bænk, og skulderen er slet ikke nær samme grad af abduktion, hvilket giver en mere stabil ledstilling. I øvrigt er EMG et fint værktøj til at måle muskelaktivitet - hvad man så efterfølgende kan konkludere deraf er lidt mere broget.

I forhold til hvor lidt du reelt set ved om disse forhold (at dømme på dine spørgsmål og med din træningserfaring in mente), så er din attitude en anelse malplaceret. Dine spørgsmål forekommer mere som værende et halvhjertet personangreb frem for egentlig undren.
Brugeravatar
 
Reputation point: 1330
 
Indlæg: 3987
Tilmeldt: 19. jan 2012, 16:18
Geografisk sted: Mother Russia
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Borumpas skrev:
NikolajBach skrev:Her er dips fra gårsdagens træning.

Jeg går ud fra du lagde en video op. Hvis jeg husker ret, fungerer det ikke hvis du propper en ekstra citation ind.


Forestiller mig at han henviser til videoen der er i det link han også lagde op.

NikolajBach skrev:Her er dips fra gårsdagens træning. Det er ikke alle der kan køre dem med så meget ROM, og når jeg lavere dem tungere og uden pause i bunden, skærer jeg blot en anelse af bottom range. Bemærk jeg har håndfladerne vendt lidt udad, for mindre inter rotation i skulderen.

Jeg kan dog fint køre tunge full range dips, i lange perioder - måske mere end hvad mine skuldre kan klare i bb eller db presses. Lige nu har jeg 3 klienter der dipper 50+ kg for reps (og forholdsvis hurtigt er kommet derop). Den ene kan lave tunge dips i ~2 cyklusser a' 4 uger, før albuer eller skuldre begynder at blive ømme, den anden nærmere 2-3 cyklusser, og den sidste kan tilsyneladende dippe tungt (ikke at han får lov at gøre det), fra nu af og til dommedag, uden komplikationer.

Jeg har for længe siden skrevet lidt om det her:
https://nikolajbach.dk/dips/


Tak, nu har jeg allerede fået meget at arbejde med. Hvor starter man så, hvis man ikke kan få albuerne så langt bagud som du kan? Dips og gradvist øge dybden fra træningspas til træningspas? eller sekundær øvelser til at rette op må skulder mobilitet?

For mit vedkommende føles det som om mit eget kød kommer i klemme, hvad jeg ikke tænker er hensigtsmæssig hvis det overhovedet er hvad der sker. Det føles ihvertfald som primært en mekanisk begrænsning, og ikke "av det gør ondt jeg må hellere stoppe".
 
Reputation point: 70
 
Indlæg: 359
Tilmeldt: 15. jun 2016, 20:56
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 131.00
- Squat: 172.00
- Dødløft: 187.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Her er videoen:

Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator
 
Reputation point: 675
 
Indlæg: 8990
Tilmeldt: 13. mar 2007, 21:51
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: SPH GYM
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



ProteanDK skrev:Tak, nu har jeg allerede fået meget at arbejde med. Hvor starter man så, hvis man ikke kan få albuerne så langt bagud som du kan? Dips og gradvist øge dybden fra træningspas til træningspas? eller sekundær øvelser til at rette op må skulder mobilitet?

For mit vedkommende føles det som om mit eget kød kommer i klemme, hvad jeg ikke tænker er hensigtsmæssig hvis det overhovedet er hvad der sker. Det føles ihvertfald som primært en mekanisk begrænsning, og ikke "av det gør ondt jeg må hellere stoppe".


Et godt sted at starte, hvis man er ny til dips eller har nogle tekniske problemer, er push ups med extended ROM.
Brugeravatar
 
Reputation point: 1330
 
Indlæg: 3987
Tilmeldt: 19. jan 2012, 16:18
Geografisk sted: Mother Russia
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Jmt skrev:
ProteanDK skrev:Tak, nu har jeg allerede fået meget at arbejde med. Hvor starter man så, hvis man ikke kan få albuerne så langt bagud som du kan? Dips og gradvist øge dybden fra træningspas til træningspas? eller sekundær øvelser til at rette op må skulder mobilitet?

For mit vedkommende føles det som om mit eget kød kommer i klemme, hvad jeg ikke tænker er hensigtsmæssig hvis det overhovedet er hvad der sker. Det føles ihvertfald som primært en mekanisk begrænsning, og ikke "av det gør ondt jeg må hellere stoppe".


Et godt sted at starte, hvis man er ny til dips eller har nogle tekniske problemer, er push ups med extended ROM.

Clint Eastwood style
e7e92d808922c025f161d6434274b4ac.jpg
 
Reputation point: 115
 
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 8. feb 2016, 14:47
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Borumpas skrev:Hvis du med "biomekanisk analyse" mener EMG analyse


Ved du godt at biomekanik er et videnskabeligt felt i sig selv? Hvor man f.eks. beregner på bevægeudslag mht. vinkler, styrkekurver osv? At det er et fag for alle på idrætsuddannelser på landets universiteter, og at man kan læse "klinisk biomekanik" (kiropraktik) på universitetet?
Brugeravatar
 
Reputation point: 924
 
Indlæg: 4286
Tilmeldt: 28. nov 2012, 19:11
 
Træner her: OBBC
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Vil du mene at testosteron, kun skal benyttes for sin androgene effekt frem for sin anabolske?
Lade de andre nævnte "sikre" steroider, sørge for akkumulering af nyt kontraktilvæv, f.eks. en cycle 250 mg Testosterone Enanthate og 800 mg Masteron Propionate?
Vil du mene at Winstrol/Stanozolol Suspension er et forholdsvist "sikkert" steroide?

På forhånd tak.
Brugeravatar
 
Reputation point: 5
 
Indlæg: 140
Tilmeldt: 19. dec 2012, 18:36
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Vis galleri (1)
Kostplan: Vis kostplan



Kevin Durant skrev:Vil du mene at testosteron, kun skal benyttes for sin androgene effekt frem for sin anabolske?
Lade de andre nævnte "sikre" steroider, sørge for akkumulering af nyt kontraktilvæv, f.eks. en cycle 250 mg Testosterone Enanthate og 800 mg Masteron Propionate?
Vil du mene at Winstrol/Stanozolol Suspension er et forholdsvist "sikkert" steroide?

På forhånd tak.


Man ser mere og mere af det der. Før i tiden var det testosteron som udgjorde fundamentet i en cycle. Nu er testosteron blot med. Typisk i en lav dose, mens andre, og typisk langt hårdere præparater, udgør størstedelen af den samlede mængde. Fx som i dit eksempel med testosteron enanthate og masteron. Set ud fra et sundhedsmæssigt perspektiv er dette som udgangspunkt uhensigtsmæssigt idet testosteron, i de fleste tilfælde, vil være mildere og mere skånsomt end fx de præparater som der kombineres med. Især fordi der i dag ofte kombineres med trenbolone.

Folk undervurderer generelt hvor ufattelig langt man kan komme bare med ganske almindelig testosteron - selv i lave doser. Hvis blot man ved hvad man laver.
Brugeravatar
 
Reputation point: 495
 
Indlæg: 4444
Tilmeldt: 7. okt 2006, 13:55
Geografisk sted: Vejle
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 165.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Kevin Durant skrev:Vil du mene at testosteron, kun skal benyttes for sin androgene effekt frem for sin anabolske?
Lade de andre nævnte "sikre" steroider, sørge for akkumulering af nyt kontraktilvæv, f.eks. en cycle 250 mg Testosterone Enanthate og 800 mg Masteron Propionate?
Vil du mene at Winstrol/Stanozolol Suspension er et forholdsvist "sikkert" steroide?

På forhånd tak.


Det ville være imod reglerne at udpensle for detaljeret og komme med præcise tal i relation til doser, og hvor jeg teoretisk set ville mene sweet spot var med testosterondosering. Andre faktorer spiller også ind, herunder hvor estradiol hypersensitivt kirtelvævet i brystet er. Det nærmeste jeg nok kan sige er at der ville være et størrelsesmisforhold i doseringen mellem de to midler du nævner der, og at skyde forbi det terapeutiske vindue, både under og over.

Nej, winstrol er et shit steroid for alt andet end udseende, og det gør en del skæve og sære ting i kroppen. Man kan umuligt være bekendt med data og så samtidig plædere for winstrol.
Winstrol er stadig levertoksisk trods det er en injiceret udgave.
Brugeravatar
 
Reputation point: 2314
 
Indlæg: 7369
Tilmeldt: 10. jan 2009, 15:25
Geografisk sted: Island of Simonia
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Nu sker der ikke voldsomt meget på siden og det er ikke kun pga. Sommerferie. Er der en part 2 på skrivebordet.
Brugeravatar
 
Reputation point: 105
 
Indlæg: 1228
Tilmeldt: 12. okt 2009, 10:57
 
Træner her: VK49
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 25.00
- Squat: 50.00
- Dødløft: 75.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan


Foregående

Tilbage til Artikel-diskussion




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 6 gæster