Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 65566 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er Jfj

Vores medlemmer har i alt skrevet 2049544 indlæg i 100419 emner

0 nye indlæg i dag


Online
I alt: 991
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 988

Følg bodybuilding.dk på

Træne op til halvmarathon 2019 juni/july

Udskriv emne


Alt om konditionstræning

Tilbage til Konditionstræning





Hej bb! :)

jeg har de sidste 2 måneder løbetrænet i gennemsnit ca. 3 gange om ugen, og kunne godt tænke mig at træne op til et halvmarathon til juni/july, da løb virkelig har fanget min interesse. Jeg er helt nybegynder, og har gennem flere år ikke lavet ret meget konditionstræning = meget dårlig form, og man skal tilbage til teenageårene før jeg løb regelmæssigt, så har startet fra bunden. Jeg kunne virkelig godt tænke mig, at ende med en tid tæt på de 2 timer til et halvmarathon, men en gns. km. tid på 6.00 min/km.

Lidt forudsætninger for jer:
Stor gut, 25 år, 190cm og 113 kg
løb 5km igår på 30min og 35 sek

Hvordan ville i sammensætte træningen ud fra mine forudsætninger, for at få den bedste mulige tid til sommer?
Har i et bestemt løbeprogram I kan anbefale til mig?
Andre råd eller vejledninger?

Tak for jeres svar, når de kommer
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 125
Tilmeldt: 24. okt 2010, 00:27
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Først og fremmes; Super fedt at du er blevet glad for at løbe og at du har sat dig et mål.

Et par foreslag fra min side;

- Har du overvejet at smide et par kilo? Den letteste måde at blive hurtigere på kan være at blive lettere.

- Få købt et par ordentlige løbesko og få nogle fif til din løbe-teknik. Google evt. "Running Technique" på youtube. Da du, som du selv siger er en stor gut, er der en højere risiko for at du vil få skader og løb er isoleret set meget belastende for ledene. Så for at nå dit mål er forudsætningen at du undgår skader.

- Da der er over et halvt år til du vil løbe halv marathon, vil jeg ikke begynde på et specifikt program. Det handler bare om at forblive skadesfri, få nogle kilometer i benene og bevare motivationen. Når du nærmer dig +/- 3-måneder før løbet, kan du begynde at følge dedikeret program. (Du finder massevis at programmer ved en google søgning). Jeg tog bare den første her:
https://www.verywellfit.com/advanced-beginner-half-marathon-training-schedule-2911617

- Jeg vil også overveje at melde mig ind i en løbeklub, da du vil kunne få fif- og gode råd + det er rart at gøre løbetræning til en social aktivitet (Især på dage hvor man ikke føler for det)

- Husk styrketræning er vigtigt ifb. med løb. Hvis du begynder at mærke at kroppen har brug for en pause (led/ankler begynder at brokke sig en smule) så kan du sagtens dyrke din cardio på cykel/cross/roning istedet for at give dem et pause. I bund og grund handler det om at forbedre din aerobe kapacitet og det kan du gøre med hvilken som helst motionform.

Læs eventuelt her:
https://crosstrainers.dk/loebeband/aerob-kapacitet-ved-traening-pa-lobeband/

Sidste kommentar; Dit mål er absolut realistisk og jeg vil rose dig til at du har sat dig et langsigtet og realistisk mål. Jeg tror at du har gode muligheder for at komme under de 2 timer :-)

Held og lykke.
Billede
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: 8. apr 2009, 12:32
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



jcbovergaard skrev:Først og fremmes; Super fedt at du er blevet glad for at løbe og at du har sat dig et mål.

Et par foreslag fra min side;

- Har du overvejet at smide et par kilo? Den letteste måde at blive hurtigere på kan være at blive lettere.
Ja helt sikkert! skal også siges at jeg startede på 120 kg, har klart en forestilling om at vægttabet ville komme stille og roligt når man er så mere aktiv, samtidig man tænker lidt på kosten. Håber at komme under 100kg inden løbet, det vil gøre løbet en del lettere som du nævner :)

- Få købt et par ordentlige løbesko og få nogle fif til din løbe-teknik. Google evt. "Running Technique" på youtube. Da du, som du selv siger er en stor gut, er der en højere risiko for at du vil få skader og løb er isoleret set meget belastende for ledene. Så for at nå dit mål er forudsætningen at du undgår skader.
Det vil jeg gøre, har allerede et par men de er så gamle, og det er vel bedre at få lavet en løbetest og få købt et par der passer til mig og måden man løber på. Har allerede oplevet, tiltider lidt smerte ved leddene, men når man tager 2-dages pause, er mine led helt fine igen og kan løbe. Men det er bestemt noget jeg vil holde øje med, løb kan være meget hård ved kroppen

- Da der er over et halvt år til du vil løbe halv marathon, vil jeg ikke begynde på et specifikt program. Det handler bare om at forblive skadesfri, få nogle kilometer i benene og bevare motivationen. Når du nærmer dig +/- 3-måneder før løbet, kan du begynde at følge dedikeret program. (Du finder massevis at programmer ved en google søgning). Jeg tog bare den første her:
https://www.verywellfit.com/advanced-beginner-half-marathon-training-schedule-2911617
lyder godt, ja det er lidt tid til. Men vil dog indføre 1 dag om ugen prioriteret til højt intensitet, for eksempel på et atletik stadion = 400m højt tempo, 400m rask gang x 5 sæt, i håb om at øge sin hastighed. og så 2 eller 3 dage med løb med forskellige distancer og eventuelt intervaller. Hvad synes du om det?

- Jeg vil også overveje at melde mig ind i en løbeklub, da du vil kunne få fif- og gode råd + det er rart at gøre løbetræning til en social aktivitet (Især på dage hvor man ikke føler for det)
det havde jeg slet ikke tænkt på, jeg vil lige undersøge mulighederne i byen

- Husk styrketræning er vigtigt ifb. med løb. Hvis du begynder at mærke at kroppen har brug for en pause (led/ankler begynder at brokke sig en smule) så kan du sagtens dyrke din cardio på cykel/cross/roning istedet for at give dem et pause. I bund og grund handler det om at forbedre din aerobe kapacitet og det kan du gøre med hvilken som helst motionform.
har tænkt på dette før, hvad vil du fx foreslå af hvor lang tid man skal cykle og intensiviteten? har tænkt i 40 minutters tid med en puls på 165+

Læs eventuelt her:
https://crosstrainers.dk/loebeband/aerob-kapacitet-ved-traening-pa-lobeband/

Sidste kommentar; Dit mål er absolut realistisk og jeg vil rose dig til at du har sat dig et langsigtet og realistisk mål. Jeg tror at du har gode muligheder for at komme under de 2 timer :-)

Held og lykke.


Tak for dine kommentarer, sætter jeg stor pris på :)
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 125
Tilmeldt: 24. okt 2010, 00:27
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Tilbage til Konditionstræning




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 4 gæster