Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 65565 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er Jfj

Vores medlemmer har i alt skrevet 2049544 indlæg i 100419 emner

2 nye indlæg i dag


Online
I alt: 1256
Medlemmer: 4
Skjulte: 0
Gæster: 1252

Følg bodybuilding.dk på

Belastningsskader - kosttilskud

Udskriv emne


Diskussion af egne skader eller forhold omkring skader

Tilbage til Skader





Hej Bodylab

Selvom det ikke er rette forum, håber jeg, at I kan give et par råd til en løber (I ved i hvert fald helt sikkert mere om det, end de løbefora, jeg har været i stand til at støve op).

Jeg har gennem en periode døjet med milde ledsmerter, navnlig i knæet. Der er ikke tale om deciderede skader, men en slags irritationstilstand, som jeg gerne vil have væk.

Kan I anbefale nogle kosttilskud, der kan hjælpe mig og mine led?
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 29
Tilmeldt: 21. jun 2011, 10:28
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Omega 3 fedtsyrer i relativt høje doser
Brugeravatar
 
Reputation point: 15
 
Indlæg: 80
Tilmeldt: 14. nov 2013, 20:20
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Elfenben skrev:Omega 3 fedtsyrer i relativt høje doser


Jeg tager i forvejen Omega 3-fedtsyrer (som jeg har uppet min dosis af). Vil der være yderligere værktøj i værktøjskassen, jeg kan tage fat på?
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 29
Tilmeldt: 21. jun 2011, 10:28
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Elfenben skrev:Omega 3 fedtsyrer i relativt høje doser


jeg er ikke uenig, men hvad betyder det i praksis?

Kan du konkret skitsere hvordan det ser ud?
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer
Brugeravatar
 
Reputation point: 2314
 
Indlæg: 7369
Tilmeldt: 10. jan 2009, 15:25
Geografisk sted: Island of Simonia
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



SandyFrink skrev:
Elfenben skrev:Omega 3 fedtsyrer i relativt høje doser


jeg er ikke uenig, men hvad betyder det i praksis?

Kan du konkret skitsere hvordan det ser ud?


praktisk er min egen dosis omkring 4-5 gram ren EPA/DHA, svarende til ~10 stk 1g tabletter dagligt. jeg foretrækker at tage dem alle sammen i et hak, men at fordele en 2-3 stk til hvert måltid er nok fordelagtigt.

jeg "føler" øget velvære og mindre smerte, både i strukturer med kendte skader/tendinopatier og i bevægeapparatet generelt, på dage hvor jeg husker at tage dem.

Særligt på dagen efter fodboldkampe eller bentræninger synes jeg at mærke en forskel. Om det så er placebo, magic eller science det er svært at sige.

Afprøves der endnu højere doser skal man huske sikkerhedsselen og iøvrigt være varsom i trafikken..
Brugeravatar
 
Reputation point: 15
 
Indlæg: 80
Tilmeldt: 14. nov 2013, 20:20
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Formoder du mener "kapsler".

Har du overvejet implikationerne af alle de alfa-tokoferoler du så indtager i den forbindelse?
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer
Brugeravatar
 
Reputation point: 2314
 
Indlæg: 7369
Tilmeldt: 10. jan 2009, 15:25
Geografisk sted: Island of Simonia
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



SandyFrink skrev:Har du overvejet implikationerne af alle de alfa-tokoferoler du så indtager i den forbindelse?


Kommer det ikke i høj grad an på, hvor længe man tager den høje dosis af fiskeolie? Hvis man som trådstarter døjer med "milde ledsmerter", og derfor følger rådet om ekstra fiskeolie i eksempelvis et par uger, ville jeg ikke være bekymret. At gøre det tidsubestemt er nok en anden sag.
Brugeravatar
 
Reputation point: 260
 
Indlæg: 2523
Tilmeldt: 13. mar 2015, 12:36
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Nu står der teknisk set: "Særligt på dagen efter fodboldkampe eller bentræninger synes jeg at mærke en forskel. Om det så er placebo, magic eller science det er svært at sige. "

… hvilket jo lyder som om der er et sammenligningsgrundlag.

Det korte af det lange er: Omega-3 i høje doser er en dejlig tanke, men endnu har ingen kunnet forklare mig hvordan man gør det i praksis uden problemer.
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer
Brugeravatar
 
Reputation point: 2314
 
Indlæg: 7369
Tilmeldt: 10. jan 2009, 15:25
Geografisk sted: Island of Simonia
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Jeg læste for del år siden nogle interessante studier om gurkemeje kombineret med anekdotisk udsagn fra en fyr på youtube der lagde blodprøver frem med markører for inflamation. Jeg kan ikke stå inde for det, men du kunne prøve at tjekke dette krydderi ud.

De fleste har svært ved at ændre substantielt på deres kostvaner, men, man kunne vel overveje at mindske sit indtag af omega 6 / inflamationskabende madvarer. Flere mindre studier peger på at Whole Food, Plant-Based Diet signifikant mindsker kronisk smerte(oplevelse), hvor effekten ophører i det tilfælde at forsøgspersonerne vender tilbage til normalkosten.
 
Reputation point: 115
 
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 8. feb 2016, 14:47
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



SandyFrink skrev:Formoder du mener "kapsler".

Har du overvejet implikationerne af alle de alfa-tokoferoler du så indtager i den forbindelse?


jeps, kapsler

interressant, det havde jeg ikke.

Som du ganske rigtig påpeger foregår mit (over)forbrug på hverdags basis, så det er undtagelsen når jeg ikke indtager dem.

Mit nuværende fiskeolie indeholder 5mg vitamin E pr kapsel, så dvs. 50mg om dagen. jeg har ikke kunnet finde noget substans på at supplement med doser i den omegn skulle være farligt, så der må du gerne lige hjælpe til.

Derimod nævner lægehåndbogen på sundhed.dk at doser op til 3000 mg/dagligt ikke er toksiske.
Brugeravatar
 
Reputation point: 15
 
Indlæg: 80
Tilmeldt: 14. nov 2013, 20:20
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Det er nok lidt naivt at tro, at kosttilskud kan løse din problematik som en magisk pille.

Er selv tidligere langdistanceløber med nogle hæderlige marathontider (sub 3 timer), og kunne jeg tage en tidsmaskine tilbage i tiden, vil jeg råde mig selv til at squatte relativt tungt 2-3 gange ugentligt "ass to grass". Vil vædde med, du har et anspændt "IT band", der spænder over knæene og squats er konge til at kurere dette og samtidig gøre dig hurtigere og mere robust.

Er du seriøs med din sport er det svaret på dit problem og ikke (kun) fiskeolie.
Brugeravatar
 
Reputation point: 35
 
Indlæg: 338
Tilmeldt: 10. maj 2017, 13:53
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Elfenben skrev:
SandyFrink skrev:Formoder du mener "kapsler".

Har du overvejet implikationerne af alle de alfa-tokoferoler du så indtager i den forbindelse?


jeps, kapsler

interressant, det havde jeg ikke.

Som du ganske rigtig påpeger foregår mit (over)forbrug på hverdags basis, så det er undtagelsen når jeg ikke indtager dem.

Mit nuværende fiskeolie indeholder 5mg vitamin E pr kapsel, så dvs. 50mg om dagen. jeg har ikke kunnet finde noget substans på at supplement med doser i den omegn skulle være farligt, så der må du gerne lige hjælpe til.

Derimod nævner lægehåndbogen på sundhed.dk at doser op til 3000 mg/dagligt ikke er toksiske.


Jeg snakker ikke om toksicitet, men l.a. om antioxidantpotentialet som mulig hæmmer af hypertrofi og andre inflammatoriske processer der forudsætter oxidativt stres. Jeg ville ikke gå over 20-30mg om dagen.

Nu var det ikke overraskende en lille fælde jeg lagde for dig, idet en meget O3 holdig diæt er dejlig på papiret, men det kan ikke lade sig gøre uden problemer på den ene eller anden måde.
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer
Brugeravatar
 
Reputation point: 2314
 
Indlæg: 7369
Tilmeldt: 10. jan 2009, 15:25
Geografisk sted: Island of Simonia
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



SandyFrink skrev:Jeg snakker ikke om toksicitet, men l.a. om antioxidantpotentialet som mulig hæmmer af hypertrofi og andre inflammatoriske processer der forudsætter oxidativt stres. Jeg ville ikke gå over 20-30mg om dagen.

Nu var det ikke overraskende en lille fælde jeg lagde for dig, idet en meget O3 holdig diæt er dejlig på papiret, men det kan ikke lade sig gøre uden problemer på den ene eller anden måde.[/b][/color]


ahh, ja okay..

dit svar fik mig på en hurtig pubmed safari, og jeg fandt da også sammenfatninger som støtter den pointe. Der hersker vist en enighed om at meget høj dosis VIT E, eller anden antioxidant iøvrigt, helt eller delvist blokerer enkelte inflammatoriske hypertrofiske pathways. Dog finder man blandt mennesker samme vækst over tid mellem kontroller og grupper der indtager høje doser på 200mg vitamen E eller derover.

Spørgsmålet er så om den tabte signalering ikke gøres op for via andre pathways og om der ikke er en individuel komponent da det tyder på at dannelse af oxidativ stress, i træningsøjemed, varierer betragteligt mellem mennesker.

Som generel guideline forekommer 20-30 mg pr dag meget lavt, medmindre man virkelig all-in på BB og meget meget holistisk omkring det.
Sidst rettet af Elfenben 16. okt 2018, 22:46, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
 
Reputation point: 15
 
Indlæg: 80
Tilmeldt: 14. nov 2013, 20:20
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Jeg snakker bevidst om E-vitamin alene fra fiskeolie, ikke samlet total.

For at svare på dine overvejelser, så er svaret: Det ved ingen med sikkerhed.
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer
Brugeravatar
 
Reputation point: 2314
 
Indlæg: 7369
Tilmeldt: 10. jan 2009, 15:25
Geografisk sted: Island of Simonia
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Elfenben skrev:
SandyFrink skrev:
Elfenben skrev:Omega 3 fedtsyrer i relativt høje doser


jeg er ikke uenig, men hvad betyder det i praksis?

Kan du konkret skitsere hvordan det ser ud?


praktisk er min egen dosis omkring 4-5 gram ren EPA/DHA, svarende til ~10 stk 1g tabletter dagligt. jeg foretrækker at tage dem alle sammen i et hak, men at fordele en 2-3 stk til hvert måltid er nok fordelagtigt.

jeg "føler" øget velvære og mindre smerte, både i strukturer med kendte skader/tendinopatier og i bevægeapparatet generelt, på dage hvor jeg husker at tage dem.

Særligt på dagen efter fodboldkampe eller bentræninger synes jeg at mærke en forskel. Om det så er placebo, magic eller science det er svært at sige.

Afprøves der endnu højere doser skal man huske sikkerhedsselen og iøvrigt være varsom i trafikken..[/

4-5 gram ren EPA/DHA på 10 kapsler
Hvilket mærke har så højt indhold EPA/DHA?

Elsker quote funktionen
 
Reputation point: 20
 
Indlæg: 130
Tilmeldt: 24. jun 2015, 10:09
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



gedden skrev:
Elsker quote funktionen


Bodylabs omega 3 fx.
Brugeravatar
 
Reputation point: 15
 
Indlæg: 80
Tilmeldt: 14. nov 2013, 20:20
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Tilbage til Skader




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 0 gæster