Bruger login







Tilbudsguide - Uge 43
1kg levevis skyr til 24kr i Føtex, 1kg Græsk yoghurt 2% til 23kr i Netto, 450g laskefileter til 49kr i Kvickly

Ugen Der Gik - Uge 41
Brugerbilleder, videoer og nyheder fra ugen der gik

Ugen Der Gik - Uge 40
Brugerbilleder, videoer og nyheder fra ugen der gik

Tilbudsguide - Uge 41
400g 3-7% oksekød til 20kr i Lidl, 1kg økologiske havregryn til 10kr i Super Best, 450g laksefilet til 49kr i Kvickly


Statistik

Vi har 49573 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er ultras123

Vores medlemmer har i alt skrevet 1872103 indlæg i 78837 emner

236 nye indlæg i dag


Online
I alt: 975
Medlemmer: 100
Skjulte: 15
Gæster: 860

Følg bodybuilding.dk på

Protein optagelse

Udskriv emne


Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum





Nogen der ved hvor meget protein muskler kan optage, og hvor lang tidsbegrænsningen er for at de kan optage protein igen?

-Stoffer
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 31. aug 2010, 13:34
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Nu optager musklerne ikke protein, men optager aminosyrer, der bundet sammen med en lang række andre aminosyrer, danner protein. Når du indtager protein (fx whey), bliver proteinet slået i stykker og omdannet til aminosyrer i mavesækken og bliver sendt videre ud til musklerne. Ved whey protein er der ca. en time, hvor du har tilstrømning af aminosyrer i blodbanen. Det skyldes, at det er forarbejdet ved denaturering. Ved fx kasein proteinpulver, som er udenatureret, omdannes det til 'klumper' i mavesækken, og skal derfor bruge længere tid til at fordøje det. Herved får man en lang periode med en god aminosyrekoncentration i blodet, og det kan tage 7-8 timer for kroppen at fordøje det, og derfor anbefales det, at man drikker en shake med kasein (fx BodyLab Kasein) før sengetid.
Håber svaret kunne bruges.

Mrsloth
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 49
Tilmeldt: 30. jun 2010, 12:03
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 80.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Genialt forklaring Mrsloth. så lærte jeg os lidt nyt :p
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 552
Tilmeldt: 26. aug 2009, 10:12
 
Træner her: Fitness World Viby
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 175.00
- Dødløft: 152.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Jamen det var da heldigt!
Vi arbejder nemlig i øjeblikket med bl.a. protein i 1.g på mit Gymnasium, og det har min fulde opmærksomhed i forbindelse med min egen styrketræning :)
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 49
Tilmeldt: 30. jun 2010, 12:03
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 80.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Lidt mere konkret søgte jeg efter et svar på hvor lang tid der går, fra man har indtaget et måltid/shake, til hvornår man kan tillade sig at indtage mere protein?

-Stoffer
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 31. aug 2010, 13:34
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Stoffer64 skrev:Lidt mere konkret søgte jeg efter et svar på hvor lang tid der går, fra man har indtaget et måltid/shake, til hvornår man kan tillade sig at indtage mere protein?

-Stoffer


Lad vær med at bekymre dig omkring timingen af dit proteinindtag. Fokuser i stedet på at ramme det rigtige proteinindtag for dig.
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 526
Tilmeldt: 11. jan 2010, 13:44
Geografisk sted: Århus C
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Ryan skrev:
Lad vær med at bekymre dig omkring timingen af dit proteinindtag. Fokuser i stedet på at ramme det rigtige proteinindtag for dig.


Lige pt holder jeg mig til 2*antal kg man vejer= Protein mængde i gram, på trænings dage. 1,5*kg=x på dage hvor jeg restituere.
Men hvis man gerne vil maksimere sin træning, ville det jo give mening at søge indsigt i hvor meget protein musklerne kan optage, samt hvor lang tid der går før de kan optage mere protein og omdanne det til aminosyrer. På den måde kan man sørge for at musklerne der er i gang med at restituere, hele tiden har de bedste forudsætninger for det. Right?

-Stoffer
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 31. aug 2010, 13:34
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Stoffer64 skrev:
Ryan skrev:
Lad vær med at bekymre dig omkring timingen af dit proteinindtag. Fokuser i stedet på at ramme det rigtige proteinindtag for dig.


Lige pt holder jeg mig til 2*antal kg man vejer= Protein mængde i gram, på trænings dage. 1,5*kg=x på dage hvor jeg restituere.
Men hvis man gerne vil maksimere sin træning, ville det jo give mening at søge indsigt i hvor meget protein musklerne kan optage, samt hvor lang tid der går før de kan optage mere protein og omdanne det til aminosyrer. På den måde kan man sørge for at musklerne der er i gang med at restituere, hele tiden har de bedste forudsætninger for det. Right?

-Stoffer


Timingen er dog vigtig i forbindelse med træning, men jeg er klar over at dit råd var baseret på trådstarters spørgsmål, men valgte dog at nævne det alligevel.

Trådstarter, du vælger simpelthen at gøre det hele mere kompliceret end nødvendigt er. Jeg vil foreslå at du indtager den samme mængde protein hver dag, for ellers kan man også argumentere at dit protein på 2 gram per kg/kropsvægt skal placeres de følgende 24 timer efter endt træningssession, og så bliver det bare endnu mere kompliceret, hvis træningen slutter klokken 16. Hvad angår dit spørgsmål, så blev der lavet en undersøgelse i forbindelse med tung styrketræning, hvor man undersøgte øgningen af muskelmasse ved tre eller seks måltider - samme makronutrientfordeling og energiindtag blot på færre/flere måltider. Det viste sig at personerne der spiste tre måltider fik en større øgning af muskelmasse end dem der spiste seks måltider. De tog derimod også mere fedt på, men det viser blot at det er mere kompliceret end man går og tror. Du kan læse kortfattet om forsøget skrevet af Anders Nedergaard i artikelarkivet.

Man optager det meste af næringen fra et måltid i løbet af 3-4 timer, selvom det dog er stærkt afhængig af hvilken føde man indtager. Så hvis du virkelig vil gå den vej du snakker om, så skal du undersøge hvor hurtigt proteinet i den fødevare du indtager bliver optaget - og derudover skal du også tage højde for om måltidet indeholder fedt og kostfibre, da det sænker optagelseshastigheden.

Kort sagt, så tænker du alt for meget over tingene, når der er så mange parametre at tage højde for, at det i praksis ikke kan lade sig gøre at udleve. Fordel dit proteinindtag forholdsvis ligeligt over hele dagen. Den eventuelle forskel det kunne give udslag i er marginal, og du vil slet ikke kunne se dette.
"Lad din medicin være din mad og din mad være din medicin"
(af Hippokrates; år 460 til 370 før Jesu Kristi fødsel)
Brugeravatar
 
Reputation point: 30
 
Indlæg: 859
Tilmeldt: 17. jun 2010, 14:17
Geografisk sted: Aarhus Nord
 
Træner her: Ny Helse og Motion
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 112.50
- Squat: 117.50
- Dødløft: 160.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (2)
Kostplan: Vis kostplan



Stoffer64 skrev:
Ryan skrev:
Lad vær med at bekymre dig omkring timingen af dit proteinindtag. Fokuser i stedet på at ramme det rigtige proteinindtag for dig.


Lige pt holder jeg mig til 2*antal kg man vejer= Protein mængde i gram, på trænings dage. 1,5*kg=x på dage hvor jeg restituere.
Men hvis man gerne vil maksimere sin træning, ville det jo give mening at søge indsigt i hvor meget protein musklerne kan optage, samt hvor lang tid der går før de kan optage mere protein og omdanne det til aminosyrer. På den måde kan man sørge for at musklerne der er i gang med at restituere, hele tiden har de bedste forudsætninger for det. Right?

-Stoffer


Metabolisme er en kompleks størrelse..

At sigte efter ca. 2 g. protein/pr. kg kropsvægt er ikke noget dårligt udgangspunkt. Forsøg viser at alt over dette formentligt er "spildt", med mindre du er på krudt.

Hvad du bør bekymre dig om, er at undgå at træne på tom mave, samt at indtage noget protein kulhydrat umiddelbart efter træning. så burde du være dækket ind. Protein indtag fungerer ikke efter en tankningsmekanisme, du skal altså ikke nødvendigvis indtage f.eks. 20 g. hver anden time, og optagelses hastighed varierer efter typen af proteiner, samt hvad disse indtages sammen med.
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 526
Tilmeldt: 11. jan 2010, 13:44
Geografisk sted: Århus C
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



En af grundende til at jeg gerne vil maksimere mine trænings resultater er fordi jeg skal begynde i en ny seriøst muay thai klub. Maksimering af træning = færre slag på mig, og mere til ham. Taget med forbehold for ens eget, og ens modstanderes erfaring og tekniske kunnen.

Lige for at forklare hvorfor jeg har tænkt mig at følge den her vej, så meget som overhovedet muligt.

Man kan vel godt lave en cirka tanknings mekanisme at følge ifht sin kost?

Hvis vi antager at min protein bliver optaget i kroppen i løbet af en time, og derefter yderligere skal bruge 3-4 timer på på at blive omdannet til aminosyrer og blive optaget i musklerne. Samtidig med at jeg har fået fortalt at ens muskler højst kan indtage omkring 30 g protein pr omgang (har jeg ladet mig fortælle, ret mig endelig hvis jeg tager fejl). Så kan jeg jo følge et program (ifht proteinen bare) der eks kunne sige, 24/4 = 6. 6*30 = 180 G ( Time i døgner/optagelses tid samt omdannelse = x. x*30 g protein (30, hvis vi nu antager at dette er maks optagelse af protein i en given tids periode)= samlet protein indhold på en dag. Jeg er godt klar over at mine tal ikke er helt præcise, men det er jo derfor jeg spørger om råd herinde =)

Stoffer
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 31. aug 2010, 13:34
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Stoffer64 skrev:En af grundende til at jeg gerne vil maksimere mine trænings resultater er fordi jeg skal begynde i en ny seriøst muay thai klub. Maksimering af træning = færre slag på mig, og mere til ham. Taget med forbehold for ens eget, og ens modstanderes erfaring og tekniske kunnen.

Lige for at forklare hvorfor jeg har tænkt mig at følge den her vej, så meget som overhovedet muligt.

Man kan vel godt lave en cirka tanknings mekanisme at følge ifht sin kost?

Hvis vi antager at min protein bliver optaget i kroppen i løbet af en time, og derefter yderligere skal bruge 3-4 timer på på at blive omdannet til aminosyrer og blive optaget i musklerne. Samtidig med at jeg har fået fortalt at ens muskler højst kan indtage omkring 30 g protein pr omgang (har jeg ladet mig fortælle, ret mig endelig hvis jeg tager fejl). Så kan jeg jo følge et program (ifht proteinen bare) der eks kunne sige, 24/4 = 6. 6*30 = 180 G ( Time i døgner/optagelses tid samt omdannelse = x. x*30 g protein (30, hvis vi nu antager at dette er maks optagelse af protein i en given tids periode)= samlet protein indhold på en dag. Jeg er godt klar over at mine tal ikke er helt præcise, men det er jo derfor jeg spørger om råd herinde =)

Stoffer


Du gør det stadigvæk alt for kompliceret, da der er mange andre parametre der sikkert vil give en større effekt at fokusere på end proteintimingen. Det er en myte at man kun kan indtage 30 gram protein per måltid, så det ødelægger jo lidt din tilgang. Protein spaltes til aminosyrer af enzymet pepsinogen i mavesækken og denne nedbrydning fortsættes af lignende enzymer udskilt fra bugspytkirtlen i tolvfingertarmen og resten af tyndtarmen. Det er kun aminosyrer (og di- og tripeptider) der kan optages af epithelcellerne i tarmen, så derfor skal de ikke spaltes efter optagelsen. I løbet af de nævnte 3-4 timer - afhængigt af fødevaren - vil aminosyrerne være til rådighed til indbyggelse i proteiner i cellerne, herunder muskelfibre.

Man anbefaler styrketræningsatleter at indtage 1,4 - 1,8 gram protein per kg/kropsvægt i døgnet, da yderligere indtag ikke har vist nogen gavnlig effekt, jo mindre du eventuelt er på krudt. Så hvis du indtager den nævnte mængde og fordeler den ligeligt over hele dagen, så behøver du ikke bekymre dig mere om det. Jeg kan godt forstå du vil få alt til at spille, men hvis du blot spiser omkring hver tredje time og har fordelt dit proteinindtag forholdsvis ligeligt udover hele dagen, så får du nok ikke meget bedre resultater. Der er dog visse forhold du bør tage højde for - eksempelvis proteinindtag i forbindelse med træning og indtag inden natten.
"Lad din medicin være din mad og din mad være din medicin"
(af Hippokrates; år 460 til 370 før Jesu Kristi fødsel)
Brugeravatar
 
Reputation point: 30
 
Indlæg: 859
Tilmeldt: 17. jun 2010, 14:17
Geografisk sted: Aarhus Nord
 
Træner her: Ny Helse og Motion
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 112.50
- Squat: 117.50
- Dødløft: 160.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (2)
Kostplan: Vis kostplan



Hippokrates skrev:
Du gør det stadigvæk alt for kompliceret, da der er mange andre parametre der sikkert vil give en større effekt at fokusere på end proteintimingen. Det er en myte at man kun kan indtage 30 gram protein per måltid, så det ødelægger jo lidt din tilgang. Protein spaltes til aminosyrer af enzymet pepsinogen i mavesækken og denne nedbrydning fortsættes af lignende enzymer udskilt fra bugspytkirtlen i tolvfingertarmen og resten af tyndtarmen. Det er kun aminosyrer (og di- og tripeptider) der kan optages af epithelcellerne i tarmen, så derfor skal de ikke spaltes efter optagelsen. I løbet af de nævnte 3-4 timer - afhængigt af fødevaren - vil aminosyrerne være til rådighed til indbyggelse i proteiner i cellerne, herunder muskelfibre.

Man anbefaler styrketræningsatleter at indtage 1,4 - 1,8 gram protein per kg/kropsvægt i døgnet, da yderligere indtag ikke har vist nogen gavnlig effekt, jo mindre du eventuelt er på krudt. Så hvis du indtager den nævnte mængde og fordeler den ligeligt over hele dagen, så behøver du ikke bekymre dig mere om det. Jeg kan godt forstå du vil få alt til at spille, men hvis du blot spiser omkring hver tredje time og har fordelt dit proteinindtag forholdsvis ligeligt udover hele dagen, så får du nok ikke meget bedre resultater. Der er dog visse forhold du bør tage højde for - eksempelvis proteinindtag i forbindelse med træning og indtag inden natten.


Fedt svar,jeg har bare lige et spørgsmål til det du skriver om 30 g myten. Hvor meget Kan musklerne så optage? :)

-Stoffer
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 31. aug 2010, 13:34
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Stoffer64 skrev:
Hippokrates skrev:
Du gør det stadigvæk alt for kompliceret, da der er mange andre parametre der sikkert vil give en større effekt at fokusere på end proteintimingen. Det er en myte at man kun kan indtage 30 gram protein per måltid, så det ødelægger jo lidt din tilgang. Protein spaltes til aminosyrer af enzymet pepsinogen i mavesækken og denne nedbrydning fortsættes af lignende enzymer udskilt fra bugspytkirtlen i tolvfingertarmen og resten af tyndtarmen. Det er kun aminosyrer (og di- og tripeptider) der kan optages af epithelcellerne i tarmen, så derfor skal de ikke spaltes efter optagelsen. I løbet af de nævnte 3-4 timer - afhængigt af fødevaren - vil aminosyrerne være til rådighed til indbyggelse i proteiner i cellerne, herunder muskelfibre.

Man anbefaler styrketræningsatleter at indtage 1,4 - 1,8 gram protein per kg/kropsvægt i døgnet, da yderligere indtag ikke har vist nogen gavnlig effekt, jo mindre du eventuelt er på krudt. Så hvis du indtager den nævnte mængde og fordeler den ligeligt over hele dagen, så behøver du ikke bekymre dig mere om det. Jeg kan godt forstå du vil få alt til at spille, men hvis du blot spiser omkring hver tredje time og har fordelt dit proteinindtag forholdsvis ligeligt udover hele dagen, så får du nok ikke meget bedre resultater. Der er dog visse forhold du bør tage højde for - eksempelvis proteinindtag i forbindelse med træning og indtag inden natten.


Fedt svar,jeg har bare lige et spørgsmål til det du skriver om 30 g myten. Hvor meget Kan musklerne så optage? :)

-Stoffer


Det vides ikke, men indtaget må være en del højere...
"Lad din medicin være din mad og din mad være din medicin"
(af Hippokrates; år 460 til 370 før Jesu Kristi fødsel)
Brugeravatar
 
Reputation point: 30
 
Indlæg: 859
Tilmeldt: 17. jun 2010, 14:17
Geografisk sted: Aarhus Nord
 
Træner her: Ny Helse og Motion
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 112.50
- Squat: 117.50
- Dødløft: 160.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (2)
Kostplan: Vis kostplan



Tilbage til Begynder forum




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 2 gæster