Bruger login







Ugen der gik, uge 32, 2018
Q&A, calf raise og hypertrofi!

Tilbudsguide, uge 33, 2018
Vindruer, vandmelon og mango!

Ugen der gik, uge 31, 2018
Rage, burka og kosttilskud!

Tilbudsguide, uge 32, 2018
Vindruer, havregryn og hakket kød!


Statistik

Vi har 55002 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er Kizzmyazz

Vores medlemmer har i alt skrevet 2025512 indlæg i 86109 emner

11 nye indlæg i dag


Online
I alt: 559
Medlemmer: 9
Skjulte: 2
Gæster: 548

Følg bodybuilding.dk på

Spg. til 5x5 / Bill Starr

Udskriv emne


Træning for styrke og eksplosivitet

Tilbage til Styrketræning





Jeg kommer fra et klassisk 5x5 program til de store basisøvelser og har nu givet mig i kast med Bill Starrs 5x5, hvor man bygger op til en tung 5´er.

Men jeg syntes, at Bill Starts opbygning til en tung 5´er virker "lettere", med de 4 lettere sæt, end den klassiske 5x5, hvor der jo køres 5 sæt af 5 reps med den samme "tunge" vægt.

Har jeg ret i min påstand?
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 7678
Tilmeldt: 20. jul 2005, 21:40
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



hvis du laver
set1 80kg
set2 90kg
set3 100kg
set4 110kg
set5 120kg

er det lettere end 5 set med 110 hvis du regner total flyttet vægt?

Hvad er det du spørger om ? :)
If you can't fix it, you're not hitting it hard enough!
Brugeravatar
 
Reputation point: 10
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 6. apr 2012, 16:10
Geografisk sted: RAW Fitness
 
Træner her: Raw Fitness
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 80.00
- Squat: 85.00
- Dødløft: 135.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



He he det jeg spørger om er - for at tage dit eksempel - at det vel er bedre/smartere/tungere at tage 5x5 med de 120 kr end at bygge op til ét topsæt af 120 kg ?

Den samlede workload i et klassisk 5x5 jo er noget højere.

Er det mig som misser noget ?
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 7678
Tilmeldt: 20. jul 2005, 21:40
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



HAV skrev:He he det jeg spørger om er - for at tage dit eksempel - at det vel er bedre/smartere/tungere at tage 5x5 med de 120 kr end at bygge op til ét topsæt af 120 kg ?

Den samlede workload i et klassisk 5x5 jo er noget højere.

Er det mig som misser noget ?


Meningen er at du ender med at sænke din samlede work load, så noget af din energi kan bruges på at overloade så du kommer over de 120.
 
Reputation point: 55
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: 15. jun 2016, 20:56
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 118.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 187.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



HAV skrev:He he det jeg spørger om er - for at tage dit eksempel - at det vel er bedre/smartere/tungere at tage 5x5 med de 120 kr end at bygge op til ét topsæt af 120 kg ?

Den samlede workload i et klassisk 5x5 jo er noget højere.

Er det mig som misser noget ?


Hvis du kan køre 5x5 med 120 kg. vil dit topset med 1x5 jo også være tungere end 120 kg. Måske 130-150 kg.
Når du siger det er bedre/smartere, vil jeg sige at det kommer helt an på hvad du har af mål.
"A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Brugeravatar
 
Reputation point: 65
 
Indlæg: 1069
Tilmeldt: 28. okt 2013, 09:47
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: SPH GYM
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 133.00
- Dødløft: 180.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Jeg siger ikke det er bedre eller smartere - men spørger ind til, om det reelt er det.

Men at ligge +30 kg på topsættet er nok lige i overkanten, men jeg forstår meningen. Man "sparer sig", så der kan løftes tungere i det sidste topsæt - tjek :)

Tak for svar - nu vil jeg ud og løfte tungt på det sidste sæt :mrgreen:
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 7678
Tilmeldt: 20. jul 2005, 21:40
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



HAV skrev:Jeg siger ikke det er bedre eller smartere - men spørger ind til, om det reelt er det.

Men at ligge +30 kg på topsættet er nok lige i overkanten, men jeg forstår meningen. Man "sparer sig", så der kan løftes tungere i det sidste topsæt - tjek :)

Tak for svar - nu vil jeg ud og løfte tungt på det sidste sæt :mrgreen:

Men det er jo netop det. Hvis du kan kører 5x5 med 120 kg ville jeg da gætte på at hvis du går over til at kører op til 1x5, vil du måske ret hurtigt komme op 140-150 kg. :)
Men det er jo bare mine gæt :)
"A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Brugeravatar
 
Reputation point: 65
 
Indlæg: 1069
Tilmeldt: 28. okt 2013, 09:47
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: SPH GYM
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 133.00
- Dødløft: 180.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Jeg håber du har ret Bjørn :) Men det giver i alt fald god mening :´)
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 7678
Tilmeldt: 20. jul 2005, 21:40
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Tr.Bjørn skrev:Hvis du kan køre 5x5 med 120 kg. vil dit topset med 1x5 jo også være tungere end 120 kg. Måske 130-150 kg


Gå fra 5x120 til 5x150 bare ved at tage færre sæt :^o ............måske hvis pauserne kun er 5 sekunder......
 
Reputation point: 20
 
Indlæg: 73
Tilmeldt: 29. nov 2016, 09:57
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



HAV skrev:Jeg håber du har ret Bjørn :) Men det giver i alt fald god mening :´)

Nu er der jo også grænser for, hvor længe man kan køre lineær progression med 5x5 med fx 3 ugentlige squat-pas. På et tidspunkt rammer man vel et plateau, og så må man tænke i andre baner og periodiserer træningen. Jeg tænker, at Bill Starr-programmet er et step-up fra fx StrongLifts 5x5, hvor man ikke kører sig i sænk fra gang til gang. Hvis jeg husker ret, er der fx et let, et moderat og et tungt squat-pas per uge?
Træningsprogram: Mehdi's StrongLifts 5x5
Brugeravatar
 
Reputation point: 40
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29. okt 2012, 09:43
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Dødløft: 130.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



BigCalves skrev:
Tr.Bjørn skrev:Hvis du kan køre 5x5 med 120 kg. vil dit topset med 1x5 jo også være tungere end 120 kg. Måske 130-150 kg


Gå fra 5x120 til 5x150 bare ved at tage færre sæt :^o ............måske hvis pauserne kun er 5 sekunder......

Nu cherrypicker du jo fra hvad jeg skrev. Jeg skrev at hvis han gik fra 5x5 med 120 kg. til at arbejde sig op til ét topset af 1x5. Ville han måske ret hurtigt kunne komme op på 140-150 kg.. Tidligere skriver jeg 130-150 kg. I alle tilfælde er 150 det absolut højeste tal jeg nævner.

I min terminologi er relativt hurtigt, når det kommer til at bygge styrke, 1-4 måneder (give or take, ikke 5 dage i hvert fald). Hvis man kan kører 5x5 med 120 kg. Vil du så virkelig mene det er en åndsvag tanke at man nok vil kunne komme op på 130, 140 eller måske endda 150 kg. på den tid? (Nogle vil, andre vil slet ikke kunne). Nu skriver trådstarter(OT) jo ikke hvad han vejer(og hvad vægtplanerne er), hvilket også spiller en rolle, hvorfor jeg har en margen på 20 kg. startende fra kun 10 kg. over hvad han nu kører, og hvorfor jeg skriver tydeligt, at det blot er gæt fra min side.

Hvis du læser tråden igen vil du også se, at det jeg forsøgte at pointere overfor OT, er, at hvis han skifter fra 5x5 til 1x5, ville han kunne kører flere kg. på sit topset, som følge af den lavere volumen. OT skriver nemlig om 5x5 med 120 kg. ikke vil være bedre end 1x5 med 120 kg., hvilket det unægtelig vil, men, hvilket er min pointe, kiloene vil ikke være de samme på 5x5 som 1x5. I forhold til hvad det er "bedst/smartest", hvilket jo er hvad debatten kører på, skriver jeg at det kommer an på hvad hans mål er, og opstiller derfor hvad jeg ser som muligt opnået ved skiftet til det program han overvejer.
"A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Brugeravatar
 
Reputation point: 65
 
Indlæg: 1069
Tilmeldt: 28. okt 2013, 09:47
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: SPH GYM
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 133.00
- Dødløft: 180.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Målet er både styrke og masse i en kombination af 50/50. En stærk krop, med en god potion muskelmasse. Jeg vejer cirka 100 kg. Tog et topsæt i går på 135 kg, hvilket er 5 kg over det sidste jeg lavede på 5x5. Men der er helt sikkert også til 140 kg næste gang på topsættet - altså en øgning på 10 kg.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 7678
Tilmeldt: 20. jul 2005, 21:40
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



HAV skrev:Målet er både styrke og masse i en kombination af 50/50. En stærk krop, med en god potion muskelmasse. Jeg vejer cirka 100 kg. Tog et topsæt i går på 135 kg, hvilket er 5 kg over det sidste jeg lavede på 5x5. Men der er helt sikkert også til 140 kg næste gang på topsættet - altså en øgning på 10 kg.

Stærkt :) Du skal ikke til at logge igen? :D
"A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Brugeravatar
 
Reputation point: 65
 
Indlæg: 1069
Tilmeldt: 28. okt 2013, 09:47
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: SPH GYM
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 133.00
- Dødløft: 180.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Tilbage til Styrketræning




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 42 gæster