Bruger login







Ugen der gik, uge 37, 2018
Mr. Olympia, frugt og vægttab!

Tilbudsguide, uge 38, 2018
Bananer, kaffe og skyr!

Ugen der gik, uge 36, 2018
Dødløft, gener og kokosolie!

Tilbudsguide, uge 37, 2018
Kylling, juice og skyr!


Statistik

Vi har 55075 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er Xtrafart2018

Vores medlemmer har i alt skrevet 2026802 indlæg i 86204 emner

33 nye indlæg i dag


Online
I alt: 619
Medlemmer: 16
Skjulte: 3
Gæster: 600

Følg bodybuilding.dk på

Squat/Dødløft

Udskriv emne


Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding





Jeg er træt af jeg ikke kan præstere ordentligt i squat og dødløft, som følge af akkumuleret træthed, som sætter sig i kroppen hurtigere og sidder der længere end hvad jeg oplever i kroppens alle andre muskelgrupper.

Jeg har overvejet, at stoppe med at både træne ben og lænd i samme periode og i stedet kun træne ben ind til benene har akkumuleret nok træthed for derefter, at træne dødløft i nogle uger i mens trætheden i benene bliver reduceret. Derefter vende tilbage til bentræning igen når lænden er blevet tæsket tilstrækkeligt. Jeg forstiller mig, at man på den måde vedligeholder de opnået gains pga. den overlap der er mellem ben og lænd træning.

Lyder det forsvarligt?
Brugeravatar
 
Reputation point: 90
 
Indlæg: 668
Tilmeldt: 21. jan 2010, 17:51
Geografisk sted: Esbjerg
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



I min alder er der ofte småskader og skavanker der skal trænes uden om. I den forbindelse har jeg ofte brugt kun at træne enten dødløft varianter eller benbøj varianter.
Når jeg så er klar til begge dele igen oplever jeg ikke et tab af muskelmasse og kun en ubetydelig styrkenedgang.
 
Reputation point: 5
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 6. aug 2016, 15:58
Geografisk sted: Naturen
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 220.00
- Dødløft: 210.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Dårlig programmering?
Brugeravatar
 
Reputation point: 195
 
Indlæg: 1795
Tilmeldt: 11. apr 2009, 15:50
Geografisk sted: Vesterbro
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 9.00
- Squat: 18.00
- Dødløft: 27.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



01-jeller skrev:Lyder det forsvarligt?


Bestemt. I stedet for helt at undlade lændetræning ville jeg dog nok (og det afhænger af din overordnede programmering) sætte lidt volumen af til at træne nogle andre kvaliteter, såsom aktiv lændefleksion i back raises (der ofte overses i blokke med dødløft) eller styrkeudholdenhed i lænden. Det behøver ikke være nær så takserende for lænden, som når dødløft er på programmet.
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator
 
Reputation point: 655
 
Indlæg: 11990
Tilmeldt: 13. mar 2007, 21:51
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: SPH GYM
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



NikolajBach skrev:
01-jeller skrev:Lyder det forsvarligt?


Bestemt. I stedet for helt at undlade lændetræning ville jeg dog nok (og det afhænger af din overordnede programmering) sætte lidt volumen af til at træne nogle andre kvaliteter, såsom aktiv lændefleksion i back raises (der ofte overses i blokke med dødløft) eller styrkeudholdenhed i lænden. Det behøver ikke være nær så takserende for lænden, som når dødløft er på programmet.


Det var lige præcis også planen, at lave en smule back raises eller goodmornings. Det er nogle overvejser jeg har gået med længe, men jeg har været usikker på, om det var en god ide så jeg er super glad for, at du bekræfter mig i det. Tak for hjælpen Nikolaj!
Brugeravatar
 
Reputation point: 90
 
Indlæg: 668
Tilmeldt: 21. jan 2010, 17:51
Geografisk sted: Esbjerg
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Uanset alder er det altså også ret vigtigt at man ikke udtrætter sig helt i de store øvelser hver gang. Prøv at nogle pas hvor du forsøger at løfte med perfekt teknik på 70% for nogle 3ere, og så lad vær med at kom i nærheden af failure. Fokuser på teknik og fart og få nogle gode løft kørt ind.

Ingen kan holde til tung/udmattende squat og dødløft ret længe :)
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2008 Månedens skribent: Juli 2008
Moderator
 
Reputation point: 247
 
Indlæg: 16552
Tilmeldt: 15. jun 2006, 18:10
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: Atletklubben Jyden
SPH GYM
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 262.50
- Squat: 215.00
- Dødløft: 240.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (3)
Kostplan: Vis kostplan



Friche skrev:Uanset alder er det altså også ret vigtigt at man ikke udtrætter sig helt i de store øvelser hver gang. Prøv at nogle pas hvor du forsøger at løfte med perfekt teknik på 70% for nogle 3ere, og så lad vær med at kom i nærheden af failure. Fokuser på teknik og fart og få nogle gode løft kørt ind.

Ingen kan holde til tung/udmattende squat og dødløft ret længe :)


Det har du ret i og jeg har også dage hvor jeg blot træner med samme niveau som ved en tidligere session. Jeg insister bare på ikke at træne på et lavere niveau end ved tidligere session(er) med mindre det er bevidst i form af deload eller active rest phase hvor formålet ikke er at blive større eller stærkere men, at reducerer trætheden. Jeg tror egentlig også, at denne fremgangsmåde er strategisk god, men det bliver bare for meget når jeg både skal træne ben og bagkæde ved denne facon i samme periode. Så med den ændring der fremgår i tråden tror jeg, at det kommer til, at ændre radikalt på problemet. Fremadrettet træner jeg lænd og ben skiftevis simpelthen.
Brugeravatar
 
Reputation point: 90
 
Indlæg: 668
Tilmeldt: 21. jan 2010, 17:51
Geografisk sted: Esbjerg
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



01-jeller skrev:
NikolajBach skrev:
01-jeller skrev:Lyder det forsvarligt?


Bestemt. I stedet for helt at undlade lændetræning ville jeg dog nok (og det afhænger af din overordnede programmering) sætte lidt volumen af til at træne nogle andre kvaliteter, såsom aktiv lændefleksion i back raises (der ofte overses i blokke med dødløft) eller styrkeudholdenhed i lænden. Det behøver ikke være nær så takserende for lænden, som når dødløft er på programmet.


Det var lige præcis også planen, at lave en smule back raises eller goodmornings. Det er nogle overvejser jeg har gået med længe, men jeg har været usikker på, om det var en god ide så jeg er super glad for, at du bekræfter mig i det. Tak for hjælpen Nikolaj!


Det var så lidt. Seated mornings er god, hvis fokus er på lændefleksion.

Jeg oplever ofte at der lettere kan programmeres tungere hex bar dødløft (hvor man kommer mindre ud at hænge med stangen, og lavere belastning på lænden) sammen med squat, end konventionel dødløft:
https://www.bodylab.dk/shop/overset-oev ... 881c1.html
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator
 
Reputation point: 655
 
Indlæg: 11990
Tilmeldt: 13. mar 2007, 21:51
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: SPH GYM
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Tilbage til Fitness & bodybuilding




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 36 gæster