Bruger login







Ugen der gik, uge 32, 2017
Bulk, motivation og ny proteinbar!

Tilbudsguide, uge 33, 2017
Ny proteinbar og massere af kaffe!

Ugen der gik, uge 31, 2017
Det indre vilddyr, decline bænkpres og kvindefodbold!

Tilbudsguide, uge 32, 2017
Ny whey variant, røget hamburgerryg og blåbær!


Statistik

Vi har 54287 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er coach

Vores medlemmer har i alt skrevet 2006393 indlæg i 84937 emner

57 nye indlæg i dag


Online
I alt: 798
Medlemmer: 33
Skjulte: 1
Gæster: 764

Følg bodybuilding.dk på

Stop med at bulke som en fedling


Diskussion af artiklerne i arkivet

Tilbage til Artikel-diskussion





Ny artikel fra undertegnede, der gør op med den fjollede anbefaling om at øge vægten med ½ kg pr. uge:
https://www.bodylab.dk/shop/stop-med-at-2717c1.html

”You're constantly gaining and cutting the same 10 pounds. It's like a caterpillar going into a cocoon – and coming out as a caterpillar again.”

Billede

Kom med din kommentar til artiklen i denne tråd.
Mvh Nikolaj Bach Nielsen
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Online coaching I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator
 
Reputation point: 565
 
Indlæg: 10545
Tilmeldt: 13. mar 2007, 21:51
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: SPH GYM
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



jeg vil give dig ret for langt de fleste atleter

Jeg har dog haft erfaring (som efterskolelærer) at en del høje tynde teenagedrenge der er meget aktive har utroligt svært ved at tage på i muskelmasse før man for alvor smider kalorieindtaget op.

jeg har haft nogen stykker der virkelig trænede godt og struktureret hvor der bare intet skete, men når man så virkelig kylede alt det mad efter dem man overhovedet kunne finde..så begyndte gains at komme.

Og her mener at jeg virkelig var over dem for at spise mere protein og meget mere mad
Brugeravatar

 
Reputation point: 70
 
Indlæg: 1936
Tilmeldt: 6. jan 2008, 16:31
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 137.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 195.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Et central og essentiel element af bulking er selve træningen. Man kan ikke snakke om et optimal ugentlig vægtforøgelse uden at tage højde for hvilke stimuli man udsætter musklen for i den respektive periode. Samt tilstanden af kroppen.

Er man overreached hvor kroppen er færdig, ens performance er faldet, kroppen er i et ikke gavnligt hormonal miljø for positive adoptioner, der opstår nedgang i testosteron og stigninger i cortisol hvilket en hård og effektiv styrke og/eller hypertrofi cyklus i slutningen anretter. Så skal man ikke snakke om hverken cut eller bulk og målsætning er at vedligholde vægten uden at tabe sig eller tage på. Det samme gælder "Light Sessions", deload uger, perioder med lav volume, "active rest phases" etc. hvor målsætningen er at reducere akkumuleret "fatigue". Disse perioder udgør en stor del af ens makrocyklus hvis man træner ordenligt.

På den anden side har vi en krop som er klar at få tæsk og hvor musklerne præsenteres for en tilstrækkelig overload der stiller krav til nye adoptioner. Er en vægt forøgelse på en halv kg for meget i dette tilfalde? Det tror jeg næppe. Problemet er at de fleste ikke evner at programmere et program som hele tiden stiller krav til nye adoptioner.

Hvilken tilstand kroppen er underlagt og hvilket trænings stimuli kroppen præsenteres for har alt at sige i forhold til hvor stor andel fedt man lager og hvor stor vægtforøgelse er hensigtsmæssigt. Slutteligt diktere følgende også hvornår man burde og hvornår man ikke burde tage på.
Brugeravatar
 
Reputation point: 45
 
Indlæg: 450
Tilmeldt: 21. jan 2010, 17:51
Geografisk sted: Esbjerg
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Blackmoore skrev:jeg vil give dig ret for langt de fleste atleter

Jeg har dog haft erfaring (som efterskolelærer) at en del høje tynde teenagedrenge der er meget aktive har utroligt svært ved at tage på i muskelmasse før man for alvor smider kalorieindtaget op.

jeg har haft nogen stykker der virkelig trænede godt og struktureret hvor der bare intet skete, men når man så virkelig kylede alt det mad efter dem man overhovedet kunne finde..så begyndte gains at komme.

Og her mener at jeg virkelig var over dem for at spise mere protein og meget mere mad


Som du har observeret kan man opleve at nogle folk slet ikke øger kropsvægten i en størrelsesorden, der tilsvarer øgningen i deres kalorieindtag (grundet regulering af forbrændingen som en "stødpude", termisk effekt af fødevarer, øget energiforbrug under træning, etc.). Men det har jeg allerede adresseret sidst i artiklen, ved at fremhæve at man bør forholde sig til øgningen i kropsvægt, ikke kalorieindtaget (:

Bemærk desuden at jeg konsekvent taler om størrelsen af vægtøgningen, og ikke størrelsen af kalorieoverskuddet specifikt. Trænende der tæller kalorier vil nemlig ofte opleve et sært fænomen under bulk. Nemlig at deres kropsvægt ikke øges ækvivalent til øgningen i deres kalorieindtag – særligt hvis disse kalorier primært kommer fra protein (8-11). Det skyldes blandt andet den termiske effekt af protein – at en fjerdel af proteins energiindhold forbruges under fordøjelse og optagelse (12,13). Men det skyldes også at trænende der øger deres energiindtag, typisk kan træne hårdere under træning, på grund af mere brændstof til maskineriet, og derved øger deres energiforbrug. Og det er sandsynligvis ikke kun energiforbruget under træning, men også energiforbruget ved andre aktiviteter der øges – hvad man også kalder ”NEAT” (non exercise activity thermogenesis).

Med andre ord vil en øgning af det daglige kalorieindtag (med den usikkerhed, der nu er forbundet med kalorietælling) på 500 kcal ofte medføre en lavere vægtøgning, end de 500 g om ugen som det teoretisk ville tilsvare. Derfor bør man lade størrelsen af ens vægtøgning, og ikke teoretiske kalorieberegnere, være determinerende for hvor meget man skal spise.


01-jeller skrev:Et central og essentiel element af bulking er selve træningen. Man kan ikke snakke om et optimal ugentlig vægtforøgelse uden at tage højde for hvilke stimuli man udsætter musklen for i den respektive periode. Samt tilstanden af kroppen.

Er man overreached hvor kroppen er færdig, ens performance er faldet, kroppen er i et ikke gavnligt hormonal miljø for positive adoptioner, der opstår nedgang i testosteron og stigninger i cortisol hvilket en hård og effektiv styrke og/eller hypertrofi cyklus i slutningen anretter. Så skal man ikke snakke om hverken cut eller bulk og målsætning er at vedligholde vægten uden at tabe sig eller tage på. Det samme gælder "Light Sessions", deload uger, perioder med lav volume, "active rest phases" etc. hvor målsætningen er at reducere akkumuleret "fatigue". Disse perioder udgør en stor del af ens makrocyklus hvis man træner ordenligt.

På den anden side har vi en krop som er klar at få tæsk og hvor musklerne præsenteres for en tilstrækkelig overload der stiller krav til nye adoptioner. Er en vægt forøgelse på en halv kg for meget i dette tilfalde? Det tror jeg næppe. Problemet er at de fleste ikke evner at programmere et program som hele tiden stiller krav til nye adoptioner.

Hvilken tilstand kroppen er underlagt og hvilket trænings stimuli kroppen præsenteres for har alt at sige i forhold til hvor stor andel fedt man lager og hvor stor vægtforøgelse er hensigtsmæssigt. Slutteligt diktere følgende også hvornår man burde og hvornår man ikke burde tage på.


Der er selvfølgelig mange veje til Rom, man det er min klare opfattelse (og denne diskussion beror selvfølgelig på observationer, da det ikke rigtig er noget der findes data omkring), at hvis ens træning er struktureret således at man skal indlægge frekvente deload-perioder af væsentlig længde for ikke at gå i stykker, så er den gal med ens programmering. Man kan træne hårdt (tilstrækkeligt til at stimulere optimal hypertrofi) i lange perioder uden at overreache - det handler om samtidig at skrue tilpas ned for ét parameter, når man skruer op for et andet.
I hypertrofiøjemed bør detraining/deloads generelt være så kortvarige, at det ikke giver mening at regulere på udviklingen i kropsvægt i denne periode.
Mvh Nikolaj Bach Nielsen
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Online coaching I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator
 
Reputation point: 565
 
Indlæg: 10545
Tilmeldt: 13. mar 2007, 21:51
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: SPH GYM
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Lyle McDonald byder også ind på emnet her:
http://www.bodyrecomposition.com/muscle ... math.html/
Mvh Nikolaj Bach Nielsen
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Online coaching I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator
 
Reputation point: 565
 
Indlæg: 10545
Tilmeldt: 13. mar 2007, 21:51
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: SPH GYM
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



3DMJ har også lige frigivet en podcast omkring mini-cut :)

https://www.youtube.com/watch?v=kjygaPczbBw
 
Reputation point: 25
 
Indlæg: 611
Tilmeldt: 23. jan 2012, 21:53
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



60 kcal om dagen for avanceret hypertrofi uden at tage fedt på. Falder det ikke inden for den fejlmargen, der er på varedeklarationer i forhold til tilladt afvigelse for et individuelt produkt?
 
Reputation point: 5
 
Indlæg: 120
Tilmeldt: 25. feb 2017, 00:40
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 180.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



aparthia skrev:60 kcal om dagen for avanceret hypertrofi uden at tage fedt på. Falder det ikke inden for den fejlmargen, der er på varedeklarationer i forhold til tilladt afvigelse for et individuelt produkt?


Jo, det gør det. Man kan selvfølgelig argumentere for at det vil udjævne sig over tid, men det giver bare meget bedre mening at justere sit madindtag i forhold til udviklingen i kropsvægt (end at lade et spekulativt antal kalorier være determinerende). Det kan man sagtens uden så tæt monitorering af kalorier.
Mvh Nikolaj Bach Nielsen
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Online coaching I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator
 
Reputation point: 565
 
Indlæg: 10545
Tilmeldt: 13. mar 2007, 21:51
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: SPH GYM
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Tilbage til Artikel-diskussion




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 2 gæster