Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 65570 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er Jfj

Vores medlemmer har i alt skrevet 2049544 indlæg i 100419 emner

0 nye indlæg i dag


Online
I alt: 1602
Medlemmer: 4
Skjulte: 0
Gæster: 1598

Følg bodybuilding.dk på

Styrketræning 5 dage om ugen?

Udskriv emne


Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum





Hej alle,

Når man laver styrketræning har jeg så hørt at man gør 5 dage daglig og hviler i 2 dage. F.eks. træner fra man-fre. Hviler fra lør-søn.

Min spørgsmål er så, i det 2 dage man hviler skal man lave noget motion eller kan man bare dovne den af og spille computerspil hele dagen eller spise chips?

Jeg undre bare, hvis man bare slapper af mister man ikke den træning man fik lavet de sidste 5 dage?
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 25. feb 2017, 21:35
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Din alder og hvor hårdt du træner på dine trænings dage vil være afgørende for hvor aktiv du kan være på dine hvile dage. Mængden af søvn du får har også betydning.

Hvad angår træning generelt vil du ikke tage skade af at læse lidt her lifters-helpfile-v-3-t88385.html

Til det sidste: Nej. Kroppen vokser når den hviler. Ikke når den træner.
Sidst rettet af Udgaard 26. feb 2017, 10:17, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
 
Reputation point: 85
 
Indlæg: 846
Tilmeldt: 25. sep 2014, 14:22
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



barrok skrev:Hej alle,

Når man laver styrketræning har jeg så hørt at man gør 5 dage daglig og hviler i 2 dage. F.eks. træner fra man-fre. Hviler fra lør-søn.

Min spørgsmål er så, i det 2 dage man hviler skal man lave noget motion eller kan man bare dovne den af og spille computerspil hele dagen eller spise chips?

Jeg undre bare, hvis man bare slapper af mister man ikke den træning man fik lavet de sidste 5 dage?


Hej Barrok og velkommen til BB.dk.



Spørgsmået du stille besvares ikke med et simpelt ja/nej svar, så lad mig i stedet uddybe de "huller", man ligesom læser imellem linjerne i dit indlæg.


Når du styrketræner, så belastes kroppen, særligt muskler, bindevæv og nervesystemet. Den effekt, vi ønsker fra styrketræning for muskelvækst indebærer netop, at muskulaturen udsættes for en nedbrydning, hvilket gør den i stand til at genopbygges større og stærkere i takt med at den udhviles (det, der kaldes restitution) via tid, søvn og korrekt kost. Det er en nødvendig del af processen netop at lade musklerne hvile, da det er hér resultaterne så at sige opstår. Restituerer du ikke tilstrækkeligt, men bliver ved med at nedbryde, så vokser muskulaturen ikke og du arbejder dig i stedet imod en overbelastningsskade. Så nej, du mister ikke noget ved at tage to dages fri hen over weekenden og det behøver heller ikke være lørdag/søndag. Alt efter programmet kan du sagtens holde fri f eks tirsdag og fredag.

Når det så er sagt, så er der ingen regel om at du skal træne 5 dage ugentligt. Ikke at der er noget i vejen med det, hvis du er i form til det og det både stemmer overens med dine mål, tidsmæssige ressourcer og lysten til at træne). Studier har vist optimal fremgang for begyndere ved at træne hver muskel/øvelse/bevægelse 3 gange ugentligt, imens mere øvede har bedre resultater ved 2 gange ugentligt. Dette skyldes, at man i takt med at blive mere øvet typisk påfører højere belastning (højere træningsmængde, tungere vægte) og derfor også øger behovet for restitutionstid. Vi skal helst ikke træne under 2 gange om ugen, da effekten fra træningen kun er kortvarig (48-72 timer) og vi derfor gerne vil påføre ny stimuli til muskelvækst umiddelbart efter dét. Det er også derfra tommelfingerregelen om 48 timer imellem hver træning af en muskel stammer fra.

Ovenstående er dog lidt en forsimpling, da man i takt med at man blive mere erfaren kan begynde at lege med fordelingen af belastning pr træningspas i forhold til antal træningspas om ugen og derfor eksperimentere med at træne oftere men med lavere grad af belastning pr pas end ellers. Det er dog en tilgang for erfarne løftere og ikke noget jeg vil anbefale dig lige nu.
You can't really be strong until you can see a funny side to things

Personlig træning og fysioterapi
Følg bloggen på http://www.MoosFit.dk, Facebook eller Instagram #MoosFit
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2009 Månedens skribent: Februar 2010
 
Reputation point: 897
 
Indlæg: 11744
Tilmeldt: 3. jul 2007, 23:20
Geografisk sted: www.moosfit.dk
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



barrok skrev:Hej alle,

Når man laver styrketræning har jeg så hørt at man gør 5 dage daglig og hviler i 2 dage. F.eks. træner fra man-fre. Hviler fra lør-søn.

Min spørgsmål er så, i det 2 dage man hviler skal man lave noget motion eller kan man bare dovne den af og spille computerspil hele dagen eller spise chips?

Jeg undre bare, hvis man bare slapper af mister man ikke den træning man fik lavet de sidste 5 dage?






Hej.
For det første så er der ingen der siger at man skal træne 5 gange om ugen når man styrketræner. antal trænings pas om ugen, afhænger af hvilke mål, niveau og split du kører. Hvis du træner 5 gange om ugen; altså flere dage i streg, så er det vigtigt at du ikke træner fullbody, da kroppen skal have tid til at restituere (+48 timer). Derfor vil jeg anbefale dig til at køre et 2-split eller 3-split, hvor du kun træner nogle muskelgrupper for hvert træningspas.
Når det kommer til kosten på ens hviledage, så kan det være en god ide at tage nogle "cheatmeals" da de kan gøre det lidt nemmere for dig at holde en sund kost resten af uge. Dertil sagt, betyder det ikke at du ikke skal tænke over hvad du spiser på dine hviledage, for det er de dage hvor kroppen får fuldstændig hvile og har nemmere ved at restituere = dine guns bliver større. Sååå.. spis masser af protein, kulhydrat og fedt på dine hviledage, så kroppen har de grundlæggende "byggesten" til at vokse sig større.

Dit sidste spørgsmål om at spilde sin træning hvis man dovner på hviledagene er meget simpelt at svare på.. For at få store guns, så er man nød til at slappe af og give kroppen en chance for at genopbygge sig selv efter at man har nedbrudt den. Måden muskelforøgelse sker på, er at du nedbryder dine muskelfibre gennem træning og kroppen derefter bygger sig op igen og sågar større for at kunne klare den stress vi udsætter kroppen for. Derfor skal du ikke være bange for at dovne den af på dine hvile dage, for det er simpelthen de dage du vokser allermest.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 16. mar 2017, 21:55
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 45.00
- Squat: 50.00
- Dødløft: 110.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Tilbage til Begynder forum




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster