Bruger login







Ugen der gik, uge 37, 2017
Mr. Olympia og SL!

Tilbudsguide, uge 38, 2017
Olivenolie, bananer og pålæg!

Ugen der gik, uge 36, 2017
Dansker kåret til verdens bedste bodybuilder og udsalg på proteinbarer!

Tilbudsguide, uge 37, 2017
Billig kylling, skyr og hokkaido græskar!


Statistik

Vi har 54334 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er TxRk

Vores medlemmer har i alt skrevet 2008196 indlæg i 85034 emner

21 nye indlæg i dag


Online
I alt: 703
Medlemmer: 19
Skjulte: 0
Gæster: 684

Følg bodybuilding.dk på

Total rep træning eller straight sets?

Udskriv emne


Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding





Har længe undret mig over, hvorfor så mange benytter sig af straight sets, hvor man stopper de første par sæt imens man stadig ville kunne have lavet 2-3 reps yderligere. Det giver selvfølgelig muligheden for at opretholde volumen over de senere sæt, hvilket jeg går ud fra er forklaringen herpå. Jeg faldt så over noget total rep training, hvor samtlige sæt først stoppes en rep fra failure. Jeg ved ikke om jeg må linke til det, men en dansk fyr har på bodybuilding com's forum lavet et program han kalder The vikings bare bone routine, som er bygget op omkring total rep princippet, hvor man øger vægten når man eksempelvis over 4 sæt kan lave 40 reps. Jeg har også læst Chad Waterbury har skrevet en del om denne tilgang, hvor han ikke tænker på antallet af sæt, men går mere op i eksempelvis at nå 25 reps med ens 4-6 RM. Er der nogle der har prøvet denne træningsform? Og er den ligeså effektiv som programmer som back to basics, hvor der anvendes straight sets?
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: 28. aug 2013, 13:38
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Interessant spørgsmål. Jeg følger med her. :)
 
Reputation point: 5
 
Indlæg: 232
Tilmeldt: 9. okt 2013, 15:08
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Det er ikke noget nyt. Det har eksisteret i utroligt mange år, både fra tidlige pionerer og senere i forskellige træningskoncepter. Tjek eventuelt EDT eller DoggCrapp training og lignende. I det store hele arbejder de alle med princippet om at øge det samlede load henover tid i en træning. Dette er en af grundpillerne i progression. Hvordan og hvorledes dette kan opnås kan sættes sammen på uanede faconer.

Et godt argument for at holde sig en smule længere fra failure end 1 rep er at holde en god teknik i hvert løft. Men det afhænger af typen af "failure". Noter dig hvilken form for "failure" der gør sig gældende i den enkelte træningsform.

Dette skal ikke ses som en advokering af back2basic da jeg ikke er tilhænger af programmet.
The World will look up and shout; "Save Us" and I'll whisper..."NO..."
Brugeravatar
 
Reputation point: 685
 
Indlæg: 2044
Tilmeldt: 13. dec 2012, 10:13
Geografisk sted: Migrant
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 222.50
- Dødløft: 250.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Jarlen fra aHA skrev:Det er ikke noget nyt. Det har eksisteret i utroligt mange år, både fra tidlige pionerer og senere i forskellige træningskoncepter. Tjek eventuelt EDT eller DoggCrapp training og lignende. I det store hele arbejder de alle med princippet om at øge det samlede load henover tid i en træning. Dette er en af grundpillerne i progression. Hvordan og hvorledes dette kan opnås kan sættes sammen på uanede faconer.

Et godt argument for at holde sig en smule længere fra failure end 1 rep er at holde en god teknik i hvert løft. Men det afhænger af typen af "failure". Noter dig hvilken form for "failure" der gør sig gældende i den enkelte træningsform.

Dette skal ikke ses som en advokering af back2basic da jeg ikke er tilhænger af programmet.

Er bare nysgerrig, gider du uddybe hvad du syntes er dårligt ved b2b?
 
Reputation point: 5
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 24. nov 2016, 00:14
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Problemet med træning til failure er, at det akkumulere meget mere træthed end nødvandigt. Særligt i forhold til progression og risiko for skader. Du kan ikke nå at restituere fra konstant failure træning.

Der er intet i den videnskabelig literature der peger på at træning til failure er nødvandigt for optimal progression. Selvom det på ultra kortsigt skaber god fremgang, så er det langt fra optimalt at konstant blive ved med på langsigt. Det betyder ikke at man ikke kan anvende failure træning i korte periode, for eksempel inden deload.
Brugeravatar
 
Reputation point: 50
 
Indlæg: 457
Tilmeldt: 21. jan 2010, 17:51
Geografisk sted: Esbjerg
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Tilbage til Fitness & bodybuilding




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 62 gæster