Bruger login

Ugen der gik, uge 16, 2018
Fullbody, veganer og DIY powerrack!

Tilbudsguide, uge 17, 2018
Vindruer, kylling og smør!

Ugen der gik, uge 15, 2018
Sommerform, dårlige råd til cut og NY pro 2018!

Tilbudsguide, uge 16, 2018
OTA solgryn, cuvette og 50 % på Tex Mex!

Statistik

Vi har 54768 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er galatto

Vores medlemmer har i alt skrevet 2020877 indlæg i 85749 emner

1 nye indlæg i dag

I alt: 526
Medlemmer: 8
Skjulte: 0
Gæster: 518

Følg bodybuilding.dk på

Træning på en efterskole

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Mit "fit for fight" hold skal på tur med mig i en uge lige om lidt

Men nu er de fleste også ved at være i form
Vi afprøvede en cirkeltrænings-workout

12 pushups
9 Knees to elbows
6 KB swings
3 burpees

Og det ser nu noget bedre ud end da vi startede for 6 uger siden

Naturvidenskab er sjovt!

http://hufysik.blogspot.dk/
Brugeravatar

Reputation point: 110

Styrkeliste
- Bænkpres: 137.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 195.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Det andet ben i vores træning er kampsporten

Her har vi haft besøg af en sort bælte instruktør i Judo.

Ud over det er sjovt, er det også rigtigt lærerigt og godt at lære at falde og lære kunne bevæge sig på gulvet

Naturvidenskab er sjovt!

Brugeravatar

Styrkeliste

Mine elever var ude i Crossfit Dannebrog i Aalborg og træne sammen med Lars Besand, Danmarks stærkeste mand i -105 klassen

Det blev sjovt, og det var en fed afslutning på det forløb vi nu har kørt i 2 1/2 måned.

Der blev arbejde en masse med stærkmandssjov som Yokes, trækøvelser og log presses, og Lars fortalte masser af dejlige eventyr!

Naturvidenskab er sjovt!

Brugeravatar

Styrkeliste

Så har jeg endelig fået et hold igen

et lille hold, men et hold

vi skal træne sammen 3 gange om ugen de næste par måneder, og skal..forhåbentligt..til Island og træne

jeg siger forhåbentligt fordi strejker og lockouts kan desværre ramme det :(

men..

Ideen med holdet er at få dem til at arbejde med fundamentale bevægelser først (Push, pull, squat, hinge og carry) før vi laver noget andet.

Elevernes mål er primært større styrke og hypertrofi, så vi har valgt at arbejde meget med kost i år, og da jeg ikke er glad for at de tæller kalorier, er der i stedet i år en kost dagbog hvor de krydser af om de har fået 30 gram protein pr. hovedmåltid, en proteinrig snack efter træning, nok vand og nok grøntsager og fiber. Jeg tænker at hvis det er på plads, så er det hele noget nemmere.

derudover prøver jeg for første gang at have mere fokus på søvn... for de er teenagere, og der er mange spændende sociale ting der gør at de nemt får sovet for lidt.
Naturvidenskab er sjovt!

Brugeravatar

Styrkeliste

Blackmoore skrev:da jeg ikke er glad for at de tæller kalorier, er der i stedet i år en kost dagbog hvor de krydser af om de har fået 30 gram protein pr. hovedmåltid, en proteinrig snack efter træning, nok vand og nok grøntsager og fiber. Jeg tænker at hvis det er på plads, så er det hele noget nemmere.

Stærkt Blackie! Du kan evt. lade dig inspirere af min figur:

https://www.bodylab.dk/shop/kostplan-og ... 958c1.html
Billede

Evt. lade frugt kunne gøre det ud for grønt. Sundhedseffekterne af de to er stort set ens, og de fleste har lettere ved at spise godt med frugt.
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Online coaching I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator

Reputation point: 635

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00

Kostplan: Vis kostplan

Ja..

min erfaring med efterskole elever er at de nemt kommer til at æde alt for meget junkfood, nudler og slik

det kan jeg ikke rigtigt ændre på.. men hvis de har spist deres protein og grøntsager og drukket deres vand, så er det min tro at det vil give et større træningsmæssigt udbytte
Naturvidenskab er sjovt!

Brugeravatar

Styrkeliste

Blackmoore skrev:Ja..

min erfaring med efterskole elever er at de nemt kommer til at æde alt for meget junkfood, nudler og slik

det kan jeg ikke rigtigt ændre på.. men hvis de har spist deres protein og grøntsager og drukket deres vand, så er det min tro at det vil give et større træningsmæssigt udbytte

... Og nok også gøre plads til mindre crap ;)
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Online coaching I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator

Reputation point: 635

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00

Ja.. mindre plads til crap.. og selv hvis de spiser crap så har de fået deres protein og fiber og grøntsager... og så gør det nok en del mindre
Naturvidenskab er sjovt!

Brugeravatar

Styrkeliste

En af mine elever er begyndt at filme meget af den træning vi laver

Han er noget mere funky i klip end mine utroligt kedelige ting

Her leger vi med træk af forskellige ting

Naturvidenskab er sjovt!

Brugeravatar

Styrkeliste

Og her laver vi undervisning i logpress, for at alle lige har prøvet denne rigtigt sære øvelse.

Vi skal til Island i april med eleverne, og derfor underviser vi eleverne i den sære kultur der er om stærkmand sporten. Og derfor skal alle ogås have prøvet at presse en log og trække noget tungt for at have en ide om hvad det er for en sport.

Og så er logpress bare sjovt.. og svært

Naturvidenskab er sjovt!

Brugeravatar

Styrkeliste

Vi arbejder med kombinationen af sprint og squat.. 8-10 squats og så sprint ca 100 meter

gentag for 3-4 omgange

Det giver en iltgæld der virkelig kan mærkes.

Og så er det en form for bevægelsesmønster der også giver god mening i mange boldspil, f,eks. håndbold, hvor man skal skifte fra noget hårdt og statisk i forsvaret og så løbe kontra.

Og hvis man laver crossfit er der også tit workouts hvor man går fra noget styrkearbejde til noget kredsløbs smadder..så

det er en fin workout til at lære at arbejde med det

Naturvidenskab er sjovt!

Brugeravatar

Styrkeliste

Så er jeg hjemme fra årets tur på Island med mine elever

Det er altid spændende at rejse med en flok der elsker at træne, og det er endnu mere spændende at få lov til at træne specielle steder

Her er vi nede i Jakabol, Magnus Ver Magnussons eget stærkmandsgym

Hvis man er interesseret i stærkmandstræning og er på Island, er det dette gym og Thors gym man helt klart skal besøge.

Naturvidenskab er sjovt!

Brugeravatar

Styrkeliste

Som en del af vores træning på Island arbejdede vi også med Styrkeløft, og fik en ret grundig intro i bænk, squat og dødløft af vores træner Sturla Ólafsson, der er cheftræner i Massi gym i Keflavik

Modsat tidligere år har jeg ikke fokuseret så meget på squat og bænkpress i træningen op til turen, så det var godt at se at det alligevelgik helt ok

Squat:

Bænk

Dødløft

Naturvidenskab er sjovt!

Brugeravatar

Styrkeliste

Blackmoore skrev:Og så er det en form for bevægelsesmønster der også giver god mening i mange boldspil, f,eks. håndbold, hvor man skal skifte fra noget hårdt og statisk i forsvaret og så løbe kontra.

Egentlig overhovedet ikke. Hvis du studerer tid-bevægelsesanalyser, pulsmålingsdata, biokemiske markører og ellers bare visuelt observerer sportsgrene som håndbold, fodbold, basket osv, vil du hurtig se at arbejdskravene ikke er i nærheden af det du udsætter dine elever for.

Derudover vedhæfter jeg lige enkelte relevante passager fra nogle af mine skriverier:

"Først og fremmest er det værd at bemærke at den menneskelige organisme over tid passerer en række kronologiske udviklingsstadier hvor modtageligheden overfor visse adaptationer vil svinge på en skala gående fra hyposensitiv til hypersensitiv. Det anaerobe-laktiske system er her ingen undtagelse og er karakteriseret ved ringe plasticitet i barndommen og i de tidligere teenageår (hvilket er én af årsagerne til at det ingen mening giver at løbe sine ungdomsspillere i sænk)"

og..

"Cardiovaskulære intensiteter af denne grad skal gerne komme efter en forudgående træningsperiode med ekstensive belastninger på hjertekarkredsløbet. Problemet med en forhastet intensivering indenfor udholdenhedsaktiviteter er at høje belastninger, i så fald, kan føre til dystrofi af hjertet. Problemet med sådan et respons er at det er irreversibelt. Cardiomyocytter (ulig de fleste andre celler) er det man kalder ”terminal differentierede” hvilket betyder at de ligger helt i bunden af Waddingtons epigenetiske landskab. Det betyder at tabte hjerteceller i stedet bliver erstattet med bindevæv, og funktionen af hjertet vil, som resultat heraf, for evigt være forandret."

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog

Egentlig overhovedet ikke. Hvis du studerer tid-bevægelsesanalyser, pulsmålingsdata, biokemiske markører og ellers bare visuelt observerer sportsgrene som håndbold, fodbold, basket osv, vil du hurtig se at arbejdskravene ikke er i nærheden af det du udsætter dine elever for.

Hvis jeg spiller fodbold med en pulsmåler på (indrømmet , det gør jeg ret sjældent) så er min puls under et hårdt kontraløb lige så høj som i mange crossfit workouts. Nu skal det også siges at jeg er elendig til fodbold så det forklarer nok også min dårlige effektivitet;)

Det vi laver i kampsport er også rent cardiovaskulært hårdere.. men jeg kender også få ting der er mere hårdt for kroppen end gulvkamp eller boksning.

Min erfaring er at det træning vi laver med de unge tit er mindre hårdt end når de selv træner. Jeg ser mange af dem der løber rigtigt hurtigt og hårdt, eller træner styrke eller krops vægts øvelselser ret voldsomt når jeg ikke er der og coacher.

Så... min rolle er tit lidt at være ham der skal skrue op for dem der skal have lidt mere gas..og skrue ned for de andre, så de ikke får skader eller overbelaster sig selv.

Derudover, så er sådan en blok hvor vi kombinerer cardioarbejde og styrke noget der kommer efter en tilpasningsperiode hvor der er arbejdet med tingene hver for sig

En sådan Sprint workout er noget der kommer efter en lang opvarmning og at der naturligvis er pauser mellem passene (så efter squats og løb er der typisk 2 min pause før man gentager)

men tusind tak for dine indput. Og jeg har de seneste år lært meget om at min rolle ikke kun er at skubbe på, men også at bremse dem der er mest motiverede lidt op.
Naturvidenskab er sjovt!

Brugeravatar

Styrkeliste

Hvis jeg spiller fodbold med en pulsmåler på (indrømmet , det gør jeg ret sjældent) så er min puls under et hårdt kontraløb lige så høj som i mange crossfit workouts. Nu skal det også siges at jeg er elendig til fodbold så det forklarer nok også min dårlige effektivitet;)

Ja, som du selv er inde på er din analogi ikke anvendelig i dette scenarie. Selvfølgelig vil pulsen være høj når man er utilstrækkeligt forberedt.

Det vi laver i kampsport er også rent cardiovaskulært hårdere.. men jeg kender også få ting der er mere hårdt for kroppen end gulvkamp eller boksning.

Hvis den ønskede overførbarhed er rettet mod fx gulvkamp eller boksning er sprint ikke ligefrem det bedste valg. Det er der mange grunde til. Kriterierne for dynamisk korrespodance / overførbarhed er mange. Husk fx på at en del af arbejdet i gulvkamp er isometrisk/pseudoisometrisk hvilket kræver særskilt tilpasning.

Derudover, så er sådan en blok hvor vi kombinerer cardioarbejde og styrke noget der kommer efter en tilpasningsperiode hvor der er arbejdet med tingene hver for sig

Tag det ikke personligt, men at du kalder det for "cardio" fortæller mig lidt at du ikke har forståelse for den bagvedliggende adaptationsprocess indenfor træning. Der sker mange andre tilpasninger ved udholdenhedsarbejde end lige til hjertet. Fx hæmodynamiske tilpasninger, muskulære tilpasninger m.v. Desuden tilpasser hjertet sig også ved tung vægttræning. Ikke på samme vis, men dog alligevel. Terminologi er vigtig når man skal videreformidle og debattere træning.

En sådan Sprint workout er noget der kommer efter en lang opvarmning og at der naturligvis er pauser mellem passene (så efter squats og løb er der typisk 2 min pause før man gentager)

Nu var min kommentar primært møntet på at den omtalte træning skulle have overførbarhed til håndbold og deslige. Træning hvor iltgælden er stor, fermenteringen høj, og teknikken i bund, er ikke fordrende hvad en håndbold/fodboldspillers træning angår. For det første er en anaerob-laktisk tilpasning ikke nødvendig og for det andet er den decideret kontraproduktiv og inkompatibel med de øvrige arbejdskrav i ovennævnte sportsgrene . Jeg har før skrevet herom:

"Induceringen af irrelevante stressorer, i sammenspil med relevante stressorer, kan meget vel resultere i et respons der er gensidigt ødelæggende. Summen vil med andre ord være mindre end sine dele. Enhver adaptation vil udgøre en byttehandel. Et tilvalg af én fænotype vil nødvendigvis betyde et fravalg af en anden eller tredje type. Fænotypisk plasticitet er en kostbar og risikabel evolutionær strategi, men også samtidig en strategi der potentielt kan være yderst succesfuld. Man kan ikke maksimere sine aerobe, anaerobe-laktiske og anerobe-alaktiske systemer i samme grad. Hverken hvis man periodisere parallelt eller serielt. Noget må fravælges eller nedprioriteres. "

Løsningsforslaget til at forbedre udholdenheden i fx håndbold vil således i stedet være: biomekanisk effektivitet, fysiologisk reserve (forholdet mellem maksimalt og operationelt output), anaerob-alaktisk kapacitet og aerob kapabilitet.

Lol, athlete X is that you? :lol:

Geografisk sted: København

Træner her: AK Thor

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00

Nu valgte jeg lige at sammenligne med håndbold,og det kan også være det er en fejl, da Dan John, da han underviste mig i metoden, generelt talte om boldspil med kontaktelementer, og kontaktsport som de steder hvor han primært brugte forskellige udgaver af Styrke/sprint intervaller.

Så, hvis det gør dig glad retter jeg det gerne til Rugby og lignede sportsgrene. :D

jeg ved Dan også bruger den meget til militære klienter, men det er et helt andet område. :D

For mere om hele ideen bag Litvinov ideen kan jeg anbefale Dan's originale artikel

https://www.t-nation.com/training/litvinov-workout

Når vi arbejder til kamsport er det mere skiftet mellem stående arbejde og arbejde på gulv vi arbejder med, og så naturligvis gulvkamp i sig selv.

Hvad er det for en lærebog du har skrevet?

tak for input :D
Naturvidenskab er sjovt!

Brugeravatar

Styrkeliste

Blackmoore skrev:Nu valgte jeg lige at sammenligne med håndbold,og det kan også være det er en fejl, da Dan John, da han underviste mig i metoden, generelt talte om boldspil med kontaktelementer, og kontaktsport som de steder hvor han primært brugte forskellige udgaver af Styrke/sprint intervaller.

Så, hvis det gør dig glad retter jeg det gerne til Rugby og lignede sportsgrene. :D

Når vi arbejder til kamsport er det mere skiftet mellem stående arbejde og arbejde på gulv vi arbejder med, og så naturligvis gulvkamp i sig selv.

Hvad er det for en lærebog du har skrevet?

tak for input :D

Faktisk gælder præcis den samme kritik og de samme anbefalinger hvad Rugby angår :-) Mao, rugby er heller ikke overvejende laktisk. Langt fra.

Jeg har ikke skrevet nogen bøger. Eller jo, det har jeg, men ikke noget der er publiceret. Mere bare for hyggens skyld.

Så lidt i øvrigt. Kan se at min kritik måske var en smule lige på. Det var absolut ikke ment så. Mine inputs er fra naturens side blot en smule tørre og lige på.

Lactat mængden kan styres både med vægten og spurten.

Den oprindeligt Litvinov er TUNG frontsquat efterfulgt af 400 meter løb.
Den er for at sige det rent ud ret svær :D (har selv afprøvet det..og det er ikke rart..som slet ikke)

Dan John anbefaler at man bruger en styrkeøvelse, hvor man kan droppe vægten (derfor er frontsquats nemme) og så en kortere spurt distance i litvinovs ..helt ned til 20-30 meter.
Selve "finten" er skiftet mellem de 2 øvelser.

Du kører ikke din squat til failure, men du har pre exhausted dine lår noget når du dropper den. Når man så går direkte over til at prøve at accelerere dit løb, så er det en meget speciel følelse. Lidt den samme følelse man kan få hvis man skal lave arbejde når man er træt. Lidt som når man i forsvaret gik fra bårefræs eller bjergning af såret til løb eller forhindringsbanen.

Ideen med at køre den med elever er at

1) Det gør ikke noget at smide vægtene udenfor
2) Det får dem væk fra 3*8 biceps curls og bagefter trappemaskine tanken
3) Det viser hvordan man enten kan arbejde hårdt eller længe. 3-4 set Livinovs med kettlebells som her kan være overstået på 8-15 minutter, og så er både musler og kredsløb stimuleret...og man laver ikke mere den dag

Er der andre måder at gøre det på.. ja..og det meste af vores træning er også mere "rugbrøds" træning.

4) Det er sjovt..og den sidste del betyder rigtigt meget når man træner unge mennesker.
5) det er min oplevelse at den, ligesom Tabata træning,kan være med til at skubbe folks grænser for hvad de opfatter som værende svært/ubehageligt.

men fedt med debat her :)
Naturvidenskab er sjovt!

Brugeravatar

Styrkeliste

Hvorfor lader du dig ikke inspirere af DDR og giver dine børn noget Turinabol.
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

This is the instrument of your liberation: www.supertraining.dk.
Brugeravatar

Reputation point: 1619

Geografisk sted: Island of Simonia

Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50

SandyFrink skrev:Hvorfor lader du dig ikke inspirere af DDR og giver dine børn noget Turinabol.

Sandy... det er ikke altid jeg forstår din humor
Naturvidenskab er sjovt!

Brugeravatar

Styrkeliste

Det sidste gym vi besøgte på Island var Worldclass

det er et klassisk men enormt "globo" gym

Og med enormt mener jeg enormt

der er masser af de almindelige lidt ringe maskiner man ser alle steder, men også masser af håndvægte, frivægte og hammer strength plate loaded maskiner, samt en afdeling med stærkmandsudstyr udenfor

Og hvis man er medlem eller køber et dagspas er der også adgang til det store friluftsbad lige bagved
Naturvidenskab er sjovt!

Brugeravatar

Styrkeliste

SandyFrink skrev:Hvorfor lader du dig ikke inspirere af DDR og giver dine børn noget Turinabol.

3 weeks on 1 week off.
:"I wanted to tear off my shirt and be ripped, tanned and larger than life. But in reality I was a fat, pale kid from Copenhagen."
Brugeravatar

Reputation point: 5

Galleri: Vis galleri (1)

Foregående

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 46 gæster