Side 1 af 1

Macbook Pro garanti?

Indlæg: 5. jan 2014, 02:01
af mikkellaursen
Hej BB'ere

Jeg har en macbook pro som jeg har haft i et år og nogle måneder.
Den er begyndt at blive meget varm, og blæser går i gang efter at den har været tændt i to minutter.
Den er også begyndt at tabe strømmen hurtigt.
Jeg vil derfor høre om der er nogle der ved om der kan gøres noget ved dette, ud fra de 2 års reklamationsret?
Jeg har læst mig frem til at det kun gælder fejl fra købsdatoen, men jeg synes bare ikke det kan være rigtigt at så dyr en pc ikke kan holde længere uden at den skal fixes ](*,)

:)

Re: Macbook Pro garanti?

Indlæg: 5. jan 2014, 02:55
af Ittams
Reklemationsretten kan du formentlig ikke gøre brug af i dit tilfæld - med mindre, at du kan påvise, at der reelt er tale om en fejl.
Du kan med fordel skifte den alm. harddisk ud med en SSD, som bla. sidder i Air'en. Det kan godt hjælpe på det.

Men prøv at tage kontakt til forhandleren og spørg, hvad de kan gøre. Det kan være, at de er villige til at rense den eller sådan noget.

Re: Macbook Pro garanti?

Indlæg: 5. jan 2014, 09:13
af SoS
Hej Mikkel,

Der kan være flere årsager til at blæseren går i gang. Oftest hænger det sammen med at CPU'en arbejder, måske med unødige programmer. Det er altså ikke nødvendigvis noget med din hardware (gætter jeg på det ikke er).

Prøv evt. at åbne din udskriftskø for dine printere (under Printere & scannere). Har før oplevet at en uafsluttet printeropgave kan stå og trække unødige resurser. Alternativt kan du åbne "aktivitetesovervågning" og se om der kører nogle programmer der er unødigt tunge.

Mvh. SoS

Re: Macbook Pro garanti?

Indlæg: 5. jan 2014, 09:56
af Hvalen290
Det med at den er begyndt at tabe strøm hurtigt, kan vel også have noget at gøre med at batteriet trænger til udskiftning?

Re: Macbook Pro garanti?

Indlæg: 5. jan 2014, 10:46
af Vesterling
mikkellaursen skrev:Hej BB'ere

Jeg har en macbook pro som jeg har haft i et år og nogle måneder.
Den er begyndt at blive meget varm, og blæser går i gang efter at den har været tændt i to minutter.
Den er også begyndt at tabe strømmen hurtigt.
Jeg vil derfor høre om der er nogle der ved om der kan gøres noget ved dette, ud fra de 2 års reklamationsret?
Jeg har læst mig frem til at det kun gælder fejl fra købsdatoen, men jeg synes bare ikke det kan være rigtigt at så dyr en pc ikke kan holde længere uden at den skal fixes ](*,)

:)


Det er et spørgsmål om argumentation. Hvis den taber strøm og larmer "unaturligt" meget, som en maskine uden mangler, ikke ville, kan du sagtens henføre det som være en mangelfuld MacBook Pro.

Købeloven indeholder to bestemmelser vedr. reklamation i forbrugerkøb, nemlig KBL §81, som er relativ og KBL §83 som er absolut.

Reklamationsfristen i §81 vil i almindelighed først begynde at løbe, når forbrugeren rent faktisk opdager fejlen. Dette er dog her subsidiært til §83, som altså er den absolutte frist på 2 år. Begge bestemmelser er beskyttelsespræceptive, så det er reelt set irrelevant, hvad, der står, i butikkens bestemmelser.

Du bør ved en evt. argumentation lægge særligt vægt på, hvad man normalt kan forvente af et tilsvarende produkt. Betækningerne til KBL kan også inddrages da en købers forventninger til varen normaltvis må stige i takt med prisen.

Snak med dem i butikken til at starte med, de plejer langt de fleste steder at være super flinke :)

Re: Macbook Pro garanti?

Indlæg: 5. jan 2014, 10:50
af mikkellaursen
Mange tak for de hurtige svar :drink:

Re: Macbook Pro garanti?

Indlæg: 5. jan 2014, 10:54
af mikkellaursen
Der er et cpu forbrug på 25-26. Er det okay? :)

Re: Macbook Pro garanti?

Indlæg: 5. jan 2014, 11:14
af Vesterling
Normalt bruger en computer ikke mere end 5% af dens CPU kræft. Dette afhænger dog i høj grad af, hvad du bruger. Spiller du? Dreamweaver etc., som kan kræve meget, vil det jo selvfølgelig gøre, at den bruger mere af CPU'en kapacitet. Når du tjekker din task manager, hvad er det så, der bruger mest power?

Re: Macbook Pro garanti?

Indlæg: 5. jan 2014, 11:16
af AABYYY
mikkellaursen skrev:Der er et cpu forbrug på 25-26. Er det okay? :)


Det kommer an på hvad du laver på din computer. Hvis du bare sidder helt stille på skrivebordet og den har et cpu-forbrug på 25-26 er der noget galt.
Har selv en macbook pro. Mit cpu-forbrug ligger på 3-4 på skrivebordet. Hvilken model er det? Kan du pille bagcoveret af? For hvis dette er tilfældet ville jeg give det et forsøg med at fjerner noget støv eller lignende i blæserne eller andre steder. Dette prøvede jeg på min gamle computer og derefter spillede den fint.

Re: Macbook Pro garanti?

Indlæg: 6. jan 2014, 18:04
af mikkellaursen
Bagcoveret? Altså det som den står på? :)

Re: Macbook Pro garanti?

Indlæg: 6. jan 2014, 18:16
af Garik
Batterier er slid-dele, hvor der forventes et fald i ydeevne efter +1 år. Det får du nok ikke dækket.

Reklamationsfristen og reklamationsretten er to vidt forskellige ting. Reklamationsretten er to år fra købsdato.

Re: Macbook Pro garanti?

Indlæg: 6. jan 2014, 18:45
af Jørgen Laursen
Prøv lige det her, før du gør mere.

http://www.ehow.com/how_2269385_zap-pram-mac.html

Re: Macbook Pro garanti?

Indlæg: 6. jan 2014, 18:45
af BigDaddyCool
Oplever du slowdowns?

Vær opmærksom på, at der en velkendt softwarefejl i OSx, hvad angår brugen af browsers, der __kan__ medføre slowdowns, overophedning og slid på batteriet. Ved Safari er det systemfilen "qtkitserver", du skal holde øje med. Stopper den med at svare, fucker den alting op. Ved Google Chrome er det "google chrome helpers"-filerne, der pludselig bliver mange, som æder al din CPU og hukommelse. Firefox er jeg ikke inde i.

Det kan selvfølgelig også være noget andet. Jeg kender bare mange med den problematik beskrevet ovenover.

Re: Macbook Pro garanti?

Indlæg: 6. jan 2014, 19:58
af 50cent
Hvis du har mulighed for at pille bagcoveret af, så burde det være muligt, at komme til at rense blæserne - både selve blæserne og deres udgange. Når man alligevel er inde og rode, så bør du også tjekke standen på kølepastaen, som sidder på processoren (tror jeg).
Af kølepasta kan jeg personligt anbefale arctic silver. Jeg har en macbook pro (late 2008), som jeg rensede sidste år og ved samme lejlighed skiftede harddisken ud med en ssd disk, den kører fantastisk igen.
På ifixit.com kan du finde guides til lige netop din macbook udgave, men mener ikke det er alle, hvor man kan komme til.

Re: Macbook Pro garanti?

Indlæg: 6. jan 2014, 20:26
af Garik
Hvis du gerne vil beholde dine to års reklamationsret, skal du ikke skifte kølepasta.

Re: Macbook Pro garanti?

Indlæg: 6. jan 2014, 20:56
af The EctoLion
Sørg for at du har alle dine vigtigste filer på et lageringsmedie, og vent med at se om din harddisk ikke brænder af helt af sig selv. Det gjorde min. Jeg fik derefter sat en helt ny ssd i med 2 års garanti på hos Humac. :)

Re: Macbook Pro garanti?

Indlæg: 8. jan 2014, 01:21
af TheBozo
Hvor mange Power cycles har din mac?

Klik på Apple logo'et -> Om denne Mac -> Systemrapport -> Strøm

Re: Macbook Pro garanti?

Indlæg: 8. jan 2014, 04:13
af Bjarke Andersen
Vesterling skrev:
mikkellaursen skrev:Hej BB'ere

Jeg har en macbook pro som jeg har haft i et år og nogle måneder.
Den er begyndt at blive meget varm, og blæser går i gang efter at den har været tændt i to minutter.
Den er også begyndt at tabe strømmen hurtigt.
Jeg vil derfor høre om der er nogle der ved om der kan gøres noget ved dette, ud fra de 2 års reklamationsret?
Jeg har læst mig frem til at det kun gælder fejl fra købsdatoen, men jeg synes bare ikke det kan være rigtigt at så dyr en pc ikke kan holde længere uden at den skal fixes ](*,)

:)
Købeloven indeholder to bestemmelser vedr. reklamation i forbrugerkøb, nemlig KBL §81, som er relativ og KBL §83 som er absolut.

Reklamationsfristen i §81 vil i almindelighed først begynde at løbe, når forbrugeren rent faktisk opdager fejlen. Dette er dog her subsidiært til §83, som altså er den absolutte frist på 2 år. Begge bestemmelser er beskyttelsespræceptive, så det er reelt set irrelevant, hvad, der står, i butikkens bestemmelser.

§83 er uinteressant eftersom der ikke er gået over to år, og reklamationsretten derfor stadig er gældende :)
Hvis butikken ikke yder en god service, og holder sig til deres forpligtigelser iht. købeloven, så får du ikke rigtig noget ud af det, for når der er gået over 6 måneder, så er det dig selv der skal bevise, at fejlen var tilstede på købstidspunktet, iht. KBL § 77a stk. 3. Hvilket bliver ret svært, især med batteriet da det er en sliddel, som man må forvente mister ydelse med tiden.
Men prøv da at kontakt butikken og hør om de kan hjælpe dig, det ville undre mig meget hvis de ikke i det mindste vil komme med nogle råd til hvad du kan gøre, og evt. priser på nyt batteri.

Re: Macbook Pro garanti?

Indlæg: 8. jan 2014, 10:55
af Vesterling
Bjarke Andersen skrev:
Vesterling skrev:
mikkellaursen skrev:Hej BB'ere

Jeg har en macbook pro som jeg har haft i et år og nogle måneder.
Den er begyndt at blive meget varm, og blæser går i gang efter at den har været tændt i to minutter.
Den er også begyndt at tabe strømmen hurtigt.
Jeg vil derfor høre om der er nogle der ved om der kan gøres noget ved dette, ud fra de 2 års reklamationsret?
Jeg har læst mig frem til at det kun gælder fejl fra købsdatoen, men jeg synes bare ikke det kan være rigtigt at så dyr en pc ikke kan holde længere uden at den skal fixes ](*,)

:)
Købeloven indeholder to bestemmelser vedr. reklamation i forbrugerkøb, nemlig KBL §81, som er relativ og KBL §83 som er absolut.

Reklamationsfristen i §81 vil i almindelighed først begynde at løbe, når forbrugeren rent faktisk opdager fejlen. Dette er dog her subsidiært til §83, som altså er den absolutte frist på 2 år. Begge bestemmelser er beskyttelsespræceptive, så det er reelt set irrelevant, hvad, der står, i butikkens bestemmelser.

§83 er uinteressant eftersom der ikke er gået over to år, og reklamationsretten derfor stadig er gældende :)
Hvis butikken ikke yder en god service, og holder sig til deres forpligtigelser iht. købeloven, så får du ikke rigtig noget ud af det, for når der er gået over 6 måneder, så er det dig selv der skal bevise, at fejlen var tilstede på købstidspunktet, iht. KBL § 77a stk. 3. Hvilket bliver ret svært, især med batteriet da det er en sliddel, som man må forvente mister ydelse med tiden.
Men prøv da at kontakt butikken og hør om de kan hjælpe dig, det ville undre mig meget hvis de ikke i det mindste vil komme med nogle råd til hvad du kan gøre, og evt. priser på nyt batteri.


Nu var det også for at TS forstod, at begge bestemmelser omhandler reklamation. Derudover kan man kun gisne om det er batteriet, som forsager computerens unormale adfærd eller om det er en kausal følge af en evt. mangel :)