Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 65715 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er peinoin

Vores medlemmer har i alt skrevet 2049579 indlæg i 100422 emner

1 nye indlæg i dag


Online
I alt: 1391
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1388

Følg bodybuilding.dk på

Kombinere styrkeløft og vægtløftning

Udskriv emne


Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum





Jeg har altid været meget fascineret af de russiske styrkeløftere, og de kinesiske vægtløftere. Så jeg er kommet til at tænke på, om man måske kunne kombinere de to? Så man fik trænet alle 5 øvelser over 3 dage i ugen, og blive stærk i begge discipliner ?
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 284
Tilmeldt: 11. apr 2012, 15:03
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



bump
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 284
Tilmeldt: 11. apr 2012, 15:03
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



The jack of all trades is master of none.
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer
Brugeravatar
 
Reputation point: 2314
 
Indlæg: 7369
Tilmeldt: 10. jan 2009, 15:25
Geografisk sted: Island of Simonia
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Olympiske løftere er jo ikke svage i dødløft eller squat? de træner den jo en hel del. Tvivler også på de er så svage i bænkpres.

Læste tilfældigvis lige dette tidligere i dag. Ved ikke om det kan hjælpe, kender ikke noget som helst til vl programmer.

https://swolegren.wordpress.com/2013/02/22/begynderprogram-for-ovede/
Brugeravatar
 
Reputation point: 189
 
Indlæg: 4376
Tilmeldt: 22. nov 2011, 00:51
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 175.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Træner selv en del vægtløftning kombineret med min normale styrketræning - det bliver ca. til 5 træningsdage om ugen. Plejer at bruge første halve time af min træning på opvarmning + enten snatch eller CJ op til max eller teknisk max, og så går jeg derefter over til styrkedelen hvori jeg også har lagt nogle støtteøvelser ind for at forbedre min VL teknik :)

Jeg kender ikke nogen programmer - har bare forsøgt at sammensætte mit eget efter bedste evne, men synes egentlig det fungere meget godt.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 58
Tilmeldt: 16. jul 2013, 11:25
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 50.00
- Squat: 75.00
- Dødløft: 80.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



http://www.catalystathletics.com/olympi ... -programs/

Der skulle vist være en del udmærkede programmer herinde.

VL'ere squatter meget ofte men så vidt jeg har læst mig til dødløfter de sjældent tungt, simpelthen fordi det er for takserende. I øvrigt laver man pulls ad libitum i forvejen.

Ja, du kan godt kombinere det, men det afhænger af dit mål. Du bliver sandsynligvis ikke en god VL'er af at lægge store dele af dit fokus på SL, og omvendt. De bedste i hver deres disciplin fokuserer på én ting.
"Det er fandeme fedt at være massiv når man knepper, man kan bare smadre piger fuldstændig"
- Mapsen 2017, 123 kg

Billede
Brugeravatar
 
Reputation point: 1330
 
Indlæg: 3987
Tilmeldt: 19. jan 2012, 16:18
Geografisk sted: Mother Russia
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Man ser mange gøre begge dele, men som Sandy er inde på vil et bredt fokus gøre mestring af enkelthederne sværere. Er det mest på hyggeplan, så intet problem. Vil du derimod være reelt god til noget af det, så må du vælge. :)
Brugeravatar
 
Reputation point: 300
 
Indlæg: 9985
Tilmeldt: 20. mar 2007, 18:18
Geografisk sted: Ebeltoft.
 
Træner her: Hulen
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 220.00
- Squat: 315.00
- Dødløft: 325.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (1)
Kostplan: Vis kostplan



jeg kender et par gutter der træner/ har trænet under Allan i SMV.

De har begge været/ kvalificeret til verdens stærkeste mand i hhv. -105 og -90 kg klassen.

De tog hver sin vej; Den ene er tidligere danmarksmester i VL og den anden gik fra BB > SL > stærkmand m. VL

Ikke at de er tekniske genier inden for alle respektive løft, men de er så absolut heller ikke ringe.

Jeg ville umiddelbart mene, og det er baseret på ren empiri, at VL har mest carryover. Så hvis at man absolut skulle dyrke begge dele ville jeg nok fokusere på det først og supplere med SL øvelser, så at det blev ala;

1. Primære ( Træk/ Råtræk/ Frivend/ Stød)
2. Støtte ( Trækfat/ high pull/ Stående vend/ front SQ/ SQ)
3. Støtte (DL/ Stem/ BP )
4. Supplerende ( LOL )
The World will look up and shout; "Save Us" and I'll whisper..."NO..."
Brugeravatar
 
Reputation point: 790
 
Indlæg: 2440
Tilmeldt: 13. dec 2012, 10:13
Geografisk sted: Migrant
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 155.00
- Squat: 222.50
- Dødløft: 255.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Lav olympisk vægtløftning og smid lidt bænk+highrep til arme m.v. ind hvis du ikke kan undvære det.

Det vil du blive glad for tror jeg.
Brugeravatar
 
Reputation point: 75
 
Indlæg: 477
Tilmeldt: 18. feb 2013, 16:37
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 10.00
- Squat: 20.00
- Dødløft: 30.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



SandyFrink skrev:The jack of all trades is master of none.


One word. Crossfit...............!





(:D)
“I may look calm, but in my head I’ve killed you 3 times”
 
Reputation point: 80
 
Indlæg: 838
Tilmeldt: 16. feb 2007, 23:46
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 170.00
- Dødløft: 210.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Sådan som jeg kan forstå på det hele, så skal jeg vælge VL frem for SL? mit eneste problem her, er at jeg ikke kender nogle som kan hjælpe mig med det tekniske, men jeg lærte meget selv at dødløfte og squatte, via youtube videoer, men nu er VL øvelser, mere tekniske så tænker om man kan gøre det samme her? eller kræver det en coach?

Og kan godt læse mig lidt frem til jeres argumenter, men hvad er det som gør at i ser større fordele ved VL frem for SL?
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 284
Tilmeldt: 11. apr 2012, 15:03
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



VL træning i starten er jo generelt bare en helveds masse teknik træning med styrke ved siden af går jeg ud fra. Og de bruger styrkeløft assistance øvelser. Styrkeløft har derimod intet at gøre med VL.?

Vil i øvrigt mene at VL kræver en coach hvis man vil lære det ordenligt.
Brugeravatar
 
Reputation point: 189
 
Indlæg: 4376
Tilmeldt: 22. nov 2011, 00:51
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 175.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Du kan ikke rådgives om hvad du skal vælge udover at du skal vælge det, du helst vil lave. VL kan du ikke lære dig selv. Styrkeløft kan du til en hvis grænse, men uanset så opsøg en klub, hvor du kan få hjælp - det vil gavne din udvikling. :-) Hvor i landet boer du?
Brugeravatar
 
Reputation point: 300
 
Indlæg: 9985
Tilmeldt: 20. mar 2007, 18:18
Geografisk sted: Ebeltoft.
 
Træner her: Hulen
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 220.00
- Squat: 315.00
- Dødløft: 325.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (1)
Kostplan: Vis kostplan



boosie skrev:Sådan som jeg kan forstå på det hele, så skal jeg vælge VL frem for SL? mit eneste problem her, er at jeg ikke kender nogle som kan hjælpe mig med det tekniske, men jeg lærte meget selv at dødløfte og squatte, via youtube videoer, men nu er VL øvelser, mere tekniske så tænker om man kan gøre det samme her? eller kræver det en coach?

Og kan godt læse mig lidt frem til jeres argumenter, men hvad er det som gør at i ser større fordele ved VL frem for SL?


Vi kan ikke give dig nogle råd udover hvad der passer bedst til dit mål...

Med VL vil du over tid blive rigtig stærk og eksplosiv i takt med du lærer træk og stød ordentligt. Jeg anbefaler at du opsøger en klub og lærer tingene. Det er det bedste og der er altid mega fed stemning.

Da VL i starten ikke vil være så taksende på dit system, kan du sagtens ved siden af opbygge en masse styrke og masse ved hjælp af ting såsom:
Back/front squats
Dødløft varianter
Overhead/push press
Rows
Pullups
Dips
og alt andet BB. orienteret du nu har løst til.
Brugeravatar
 
Reputation point: 75
 
Indlæg: 477
Tilmeldt: 18. feb 2013, 16:37
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 10.00
- Squat: 20.00
- Dødløft: 30.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



I og med jeg ikke kan få fat i AK Odin i vejle, så må jeg nok se mig nødsaget til at dyrke styrkeløft pt, da jeg ikke kender nogle som kan lærer mig VL.

Men hvad ser i som fordele og ulemper ved de to? Og mange tak for alle de fine svar!
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 284
Tilmeldt: 11. apr 2012, 15:03
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



boosie skrev:I og med jeg ikke kan få fat i AK Odin i vejle, så må jeg nok se mig nødsaget til at dyrke styrkeløft pt, da jeg ikke kender nogle som kan lærer mig VL.

Men hvad ser i som fordele og ulemper ved de to? Og mange tak for alle de fine svar!


Det er 2 forskellige sportsgrene? vælg den du synes er sjovest?.

Hvad er fordele og ulempen ved fodbold og amerikansk fodbold?
Brugeravatar
 
Reputation point: 189
 
Indlæg: 4376
Tilmeldt: 22. nov 2011, 00:51
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 175.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Der er mig bekendt ikke nogen i AK Odin der laver VL :)

Hvor i landet bor du? Har du adgang til stænger og skiver som kan tåle at blive sluppet fra hovedhøjde?
Det er jo ikke fordi det er umuligt at udforske VL-øvelser uden en træner, selvom man selvfølgelig skal være lidt mere opfindsom med at finde vejledning (litteratur og youtube fx).
Brugeravatar
 
Reputation point: 20
 
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 17. nov 2008, 16:24
Geografisk sted: Haderslev
 
Træner her: fitnessone
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 147.50
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Der er ikke noget der er bedre end det andet - det afhænger af hvad du synes er fedt. Hvis du synes begge ting er fedt, så dyrk begge ting! Men forvent ikke at blive verdensmester i noget af det i så fald..
Der er en del Crossfit klubber rundt omkring hvor der også trænes VL, og i nogle er der decideret VL-hold hvor begyndere også kan være med - til en vis grænse.. Prøv evt at opsøg det, hvis du vil tage det lidt mere seriøst :)
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 58
Tilmeldt: 16. jul 2013, 11:25
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 50.00
- Squat: 75.00
- Dødløft: 80.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



MadzP92 skrev:
boosie skrev:I og med jeg ikke kan få fat i AK Odin i vejle, så må jeg nok se mig nødsaget til at dyrke styrkeløft pt, da jeg ikke kender nogle som kan lærer mig VL.

Men hvad ser i som fordele og ulemper ved de to? Og mange tak for alle de fine svar!


Det er 2 forskellige sportsgrene? vælg den du synes er sjovest?.

Hvad er fordele og ulempen ved fodbold og amerikansk fodbold?


Ikke helt valid sammenligning.

VL kræver som udgangspunkt mere smidighed og teknikindlæring end SL - og det er ikke for at sætte nogen disciplin over den anden, det er blot de bevægelser der arbejdes med. Så med det sagt giver VL nok en væsentlig større alsidighed ift. SL.
"Det er fandeme fedt at være massiv når man knepper, man kan bare smadre piger fuldstændig"
- Mapsen 2017, 123 kg

Billede
Brugeravatar
 
Reputation point: 1330
 
Indlæg: 3987
Tilmeldt: 19. jan 2012, 16:18
Geografisk sted: Mother Russia
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Jmt skrev:Ikke helt valid sammenligning.

VL kræver som udgangspunkt mere smidighed og teknikindlæring end SL - og det er ikke for at sætte nogen disciplin over den anden, det er blot de bevægelser der arbejdes med. Så med det sagt giver VL nok en væsentlig større alsidighed ift. SL.


præcis. det er jo 2 forskellige sportsgrene? VL kræver mere ja.

Ved godt min sammenligning ikke er det samme, men det var mere for at hentyde til at han blot skal lave det han synes er sjovest :).

Hvis du prøver at lære dig selv det, så ville jeg blot dyrke styrkeløft og så bruge vægtløftning som opvarmning med lave vægte og en masse teknik arbejde, og så prøve at finde et sted hvor du kan lave det ordenligt og evt. få noget vejledning :)
Brugeravatar
 
Reputation point: 189
 
Indlæg: 4376
Tilmeldt: 22. nov 2011, 00:51
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 175.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Så blir det styrkeløft, alligevel også det som jeg føler mest, selvom VL der sjovt ud, så virker det alt for teknisk til mig, også er der ingen trænere i byen ( vejle) så vidt jeg ved.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 284
Tilmeldt: 11. apr 2012, 15:03
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



boosie skrev:Så blir det styrkeløft.

Det er jeg sikker på, at du nok skal blive glad for :)
Brugeravatar
 
Reputation point: 25
 
Indlæg: 332
Tilmeldt: 17. okt 2010, 20:30
 
Træner her: Studie 7
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 230.00
- Dødløft: 232.50
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Jeg boksetræner forresten ved siden af, 2 gange i ugen, intet seriøs kun for at lærer at give en knockout haha

Men vil gerne stille op i styrkeløft, som jeg regner med at træne 3 gange i ugen, til at starte med, også komme i en smule bedre form.

Pt spiser jeg 3 måltider
Morgenmad: havregryn med bær og juice samt mælk self
Frokost: sandwich eller kylling og noget grønt
Aftensmad: forskelligt men kød og ris og grønt for det meste.

Forsøger ikke at bulke bare blive stærk og være sund, men tror i ikke jeg kan få lidt mere muskelmasse af noob gains. Sigter lidt mod Lu xiaojuns form

Er alt dette realistiske mål?
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 284
Tilmeldt: 11. apr 2012, 15:03
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



boosie skrev:Jeg boksetræner forresten ved siden af, 2 gange i ugen, intet seriøs kun for at lærer at give en knockout haha

Men vil gerne stille op i styrkeløft, som jeg regner med at træne 3 gange i ugen, til at starte med, også komme i en smule bedre form.

Pt spiser jeg 3 måltider
Morgenmad: havregryn med bær og juice samt mælk self
Frokost: sandwich eller kylling og noget grønt
Aftensmad: forskelligt men kød og ris og grønt for det meste.

Forsøger ikke at bulke bare blive stærk og være sund, men tror i ikke jeg kan få lidt mere muskelmasse af noob gains. Sigter lidt mod Lu xiaojuns form

Er alt dette realistiske mål?



Nu er boksning jo primært cardio i træningsdelen og derudover en hamrende teknisk sport... Medmindre at du er et absurd motorisk talent, så tvivler jeg på at du kommer til at mestre; hook, jab, fodstilling, træk, stød, bænk, etc... alt sammen i samme udvikling.

Måske du skulle se det her som værende en udvikling der skal komme over de næste mange år.
Lige nu vil du gerne lære at slå hårdt. fint. gør det og så øv dig i nogle måske lidt simplere motoriske ting ved siden af, eksempelvis nogle af SL øvelserne eller VL deløvelser. Squat er måske ikke det der går bedst hånd i hånd med boksningens fodarbejde. Så tag eksempelvis; Bænk og frivend og øv dig lidt i det.

Du kan altid udvide senere.

Angående Lu, så er han jo en af historiens største talenter. Derudover er han selvfølgelig også på krudt og bærer en del muskelmasse ift. til hans relativt spinkle bygning. Måske han ikke helt er et realistisk mål på kort sigt...

Men du kan da klart arbejde dig hen i mod det.

Billede


angående dit mad indtag, så ved vi jo ikke super meget om dig.
The World will look up and shout; "Save Us" and I'll whisper..."NO..."
Brugeravatar
 
Reputation point: 790
 
Indlæg: 2440
Tilmeldt: 13. dec 2012, 10:13
Geografisk sted: Migrant
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 155.00
- Squat: 222.50
- Dødløft: 255.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Spændene tråd. Er der nogen som kan forklare hvad forskellen på styrkeløft og vægtløft er? Jeg er ikke sikker på jeg har forstået det helt rigtigt, det er første gang jeg er stødt på de to udtryk her i tråden faktisk. (Jeg har googlet men så støder jeg på resultater såsom: powerlifting vs. weightlifting o.l., så jeg er lidt forvirret)
KETO LOGBOG http://www.bodybuilding.dk/keto-log-t85693.html
TRÆNING LOGBOG http://www.bodybuilding.dk/logbog-for-tobias-t83964-60.html
Be regular and orderly in your life, so that you may be violent and original in your work.
Brugeravatar
 
Reputation point: 15
 
Indlæg: 296
Tilmeldt: 17. jan 2014, 19:12
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 80.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 180.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



TobiasFraFalster skrev:Spændene tråd. Er der nogen som kan forklare hvad forskellen på styrkeløft og vægtløft er? Jeg er ikke sikker på jeg har forstået det helt rigtigt, det er første gang jeg er stødt på de to udtryk her i tråden faktisk. (Jeg har googlet men så støder jeg på resultater såsom: powerlifting vs. weightlifting o.l., så jeg er lidt forvirret)



Vægtløftning ses i denne tråd som weightlifting
Styrkeløft ses i denne tråd som Powerlifting
 
Reputation point: 60
 
Indlæg: 507
Tilmeldt: 27. okt 2014, 18:09
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



TobiasFraFalster skrev:Spændene tråd. Er der nogen som kan forklare hvad forskellen på styrkeløft og vægtløft er? Jeg er ikke sikker på jeg har forstået det helt rigtigt, det er første gang jeg er stødt på de to udtryk her i tråden faktisk. (Jeg har googlet men så støder jeg på resultater såsom: powerlifting vs. weightlifting o.l., så jeg er lidt forvirret)


Vægtløftning / Weightlifting (nogle tilføjer olympisk for at specificere) er en to-kamp i disciplinerne snatch og clean & jerk (træk og stød).

Styrkeløft / Powerlifting er som udgangspunkt tre-kamp i squat, bænkpres og dødløft.
 
Reputation point: 60
 
Indlæg: 4316
Tilmeldt: 1. jul 2008, 21:59
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



ok tak for opklaringen :-)
KETO LOGBOG http://www.bodybuilding.dk/keto-log-t85693.html
TRÆNING LOGBOG http://www.bodybuilding.dk/logbog-for-tobias-t83964-60.html
Be regular and orderly in your life, so that you may be violent and original in your work.
Brugeravatar
 
Reputation point: 15
 
Indlæg: 296
Tilmeldt: 17. jan 2014, 19:12
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 80.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 180.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Nogle der kan oversæt det her til engelsk?

Fatter ingen ting af de danske udtryk!

Træk (Snatch?!)
Råtræk ???
Frivend + opadstød (clean and jerk??)
Stød (jerk??)
Trækhiv (power Snatch??)
Stødhiv ???
 
Reputation point: 60
 
Indlæg: 507
Tilmeldt: 27. okt 2014, 18:09
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



VPN skrev:Nogle der kan oversæt det her til engelsk?

Fatter ingen ting af de danske udtryk!

Træk (Snatch?!)
Råtræk ???
Frivend + opadstød (clean and jerk??)
Stød (jerk??)
Trækhiv (power Snatch??)
Stødhiv ???

Træk = Snatch
Råstræk = Power snatch
Stød = Jerk
Trækhiv = Snatch pulls
Stødhiv = Clean pulls
Brugeravatar
 
Reputation point: 100
 
Indlæg: 760
Tilmeldt: 15. jun 2013, 23:23
Geografisk sted: Aarhus
 
Træner her: Aarhus Athlet Klub
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 217.50
- Dødløft: 277.50
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan


Næste

Tilbage til Begynder forum




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 50 gæster