Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 65712 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er peinoin

Vores medlemmer har i alt skrevet 2049578 indlæg i 100422 emner

0 nye indlæg i dag


Online
I alt: 1328
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1326

Følg bodybuilding.dk på

Øge belastning med det samme?

Udskriv emne


Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding





Jeg har tænkt på om jeg med det samme jeg fx kan tage 4x10 a 14 kg i en øvelse skal øge vægten til næste træning? Når jeg når op på 4x10 er de sidste reps i sidste sæt jo rigtig hårde. Så har tænkt på om man burde tage et ekstra træningspas med samme vægt hvor man sikrer sig at man kan gentage 4x10 med samme vægt? Man kunne evt i sit fjerde sæt bare løfte over 10 reps, hvis man har overskuddet til det, og på denne måde stadig skabe en form for progression?
 
Reputation point: 5
 
Indlæg: 72
Tilmeldt: 20. jul 2013, 15:06
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



holmjensen skrev:Jeg har tænkt på om jeg med det samme jeg fx kan tage 4x10 a 14 kg i en øvelse skal øge vægten til næste træning? Når jeg når op på 4x10 er de sidste reps i sidste sæt jo rigtig hårde. Så har tænkt på om man burde tage et ekstra træningspas med samme vægt hvor man sikrer sig at man kan gentage 4x10 med samme vægt? Man kunne evt i sit fjerde sæt bare løfte over 10 reps, hvis man har overskuddet til det, og på denne måde stadig skabe en form for progression?


Løft mere så ofte du kan. Hvis det er hver gang, så gør det
Brugeravatar
 
Reputation point: 200
 
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 22. nov 2013, 09:59
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 200.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Kører selv med 3 niveauer indenfor samme vægt:
Nem - Almindelig - Svær

Hvis jeg kan tage 10 gentagelser og den var svær - altså med Grind eller lignende - kører jeg samme vægt næste gang.

Hvis jeg kan tage 10 gentagelser og den var almindelig - altså almindeligt, men ikke med meget overskud - stiger jeg næste gang hvis jeg ikke har en dårlig / træt dag.

Hvis jeg kan tage 10 gentagelser og den var nem - altså der var stensikkert overskud til yderligere gentagelser - stiger jeg næste gang uanset hvad.

Måske du selv kan bruge den i dit. Det vigtigste er jo at holde styr på progressionen :)
 
Reputation point: 15
 
Indlæg: 304
Tilmeldt: 30. maj 2009, 17:15
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



I min "dagsformsprogression" plejer jeg fx i DB curl at sige efter 12 reps i 4 sæt. Når jeg har fået fx 4x12x12 kg, så øger jeg til 14 kg næste gang, men prøver at ramme 4x8-10, og så fremdeles :)
If you hit an oak tree one thousand times in one thousand different places, what’s going to happen? Absolutely nothing. But if you hit an oak tree one thousand times in the exact same spot, what’s going to happen is you are going to knock it down.
Brugeravatar
 
Reputation point: 275
 
Indlæg: 3411
Tilmeldt: 13. apr 2012, 19:31
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



snus skrev:I min "dagsformsprogression" plejer jeg fx i DB curl at sige efter 12 reps i 4 sæt. Når jeg har fået fx 4x12x12 kg, så øger jeg til 14 kg næste gang, men prøver at ramme 4x8-10, og så fremdeles :)


Så når du kan lave 4 sæt x 10 reps x 14 kg arbejder du videre imod at lave 4x12x14 kg?

Gør du iøvrigt sådan i alle øvelser? Tænker på at du i noget tid arbejder med 8-10 reps indtil du kan lave 4x10 og derefter går efter 12 reps inden du øger vægten? Hvis jeg har forstået det rigtigt. Eller er det kun i isolationsøvelserne?
 
Reputation point: 5
 
Indlæg: 72
Tilmeldt: 20. jul 2013, 15:06
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Øg vægten når det føles tilpas og du kan udføre følelsen med god teknik - det er vigtigt.

Selv om du kun tilfører 30kg-50kg til en øvelse om året, sikrer du tilgengæld at undgå at blive skadet og i løbet af et par år er du strong as fuark.
Brugeravatar
 
Reputation point: 75
 
Indlæg: 477
Tilmeldt: 18. feb 2013, 16:37
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 10.00
- Squat: 20.00
- Dødløft: 30.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



En for stejl progression giver ofte plateauer. Du kan med fordel sænke progressionen og øge volumen indenfor reprange. 1 rep er træning - det lyder langsomt, men i sidste ende er resultatet ofte bedre.

Hypertrofi kræver blot at vægten er "tung nok", og så længe du har progressiv overload vil du udvikle dig.

Eksempel:

80kg x 6 x 4
80kg x 7 x 1 - 80kg x 6 x 3
80kg x 7 x 2 - 80kg x 6 x 2

osv.
Houd's Multifunktionelle Logbog

90% af personlige trænere er tæt på ubrugelige. Overvej dit valg af evt. træner grundigt.
 
Reputation point: 55
 
Indlæg: 1774
Tilmeldt: 6. maj 2011, 11:06
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Tilbage til Fitness & bodybuilding




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 96 gæster