Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 65712 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er peinoin

Vores medlemmer har i alt skrevet 2049578 indlæg i 100422 emner

0 nye indlæg i dag


Online
I alt: 1332
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1330

Følg bodybuilding.dk på

Træner I bænk alene?

Udskriv emne


Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum





dumt spørgsmål coming up!

utroligt nok så er BB bænk en øvelse jeg har meget begrænset erfaring med. Er begyndt at træne den nu, men sagen er jeg træner alene, så uden spotter. Hvordan går det med jer der træner alene? jeg vil gerne undgå sådan en situation som denne herre her:
https://www.youtube.com/watch?v=y1zB-Bu6V44 så tænker at så længe man ikke max tester og holder ens sets medium høje (+6 reps) så går det vel? (træner i FW, ingen saftey bars)
 
Reputation point: 90
 
Indlæg: 420
Tilmeldt: 27. dec 2013, 23:18
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Hvis jeg træner tæt på max eller ved jeg kommer tæt på failure, spørger jeg altid en random dude om hjælp til at spotte, har ikke prøvet endnu, hvor en har sagt nej til at hjælpe :)
Det ikke sværere end at åbne munden, og især i FW hvor der altid er mange der træner !
 
Reputation point: 10
 
Indlæg: 39
Tilmeldt: 10. sep 2010, 20:18
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Jeg tror de fleste vil svare "det går fint" til dit spørgsmål. Kan der ske skader mv. når du træner alene? Ja, naturligvis kan der det. Er det noget man skal være vildt bekymret for? Ja da, hvis man træner med hovedet under armen og ligger og grinder reps som en idiot. Det uanset rep range.

Personligt, så træner jeg dog altid med saftybars på. Det uanset om jeg har spotter eller kører mine sæt alene. Kunne så heller ikke drømme om at træne i et center, hvor udstyret ikke var i orden, og muligheden for det ikke var der.
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar
 
Reputation point: 502
 
Indlæg: 6135
Tilmeldt: 30. sep 2007, 23:04
Geografisk sted: Svendborg
 
Træner her: Performance Gym
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Et andet problem ved ikke at have adgang til spotter er at det er meget svært at lave et ordentligt opsæt under tunge vægte, uden udløft.

Jeg træner så godt som aldrig flad bb bænk, men det er så ikke fordi jeg ikke har adgang til spottere.
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator
 
Reputation point: 675
 
Indlæg: 8990
Tilmeldt: 13. mar 2007, 21:51
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: SPH GYM
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Jeg bænker stort set altid alene, tungt og få reps (3-6 stks) og mange sæt uden problemer. og uden safety bar.

Man lærer med tiden hvor meget man kan presse sig uden failure. Dog er det ikke værrer end at lave "the roll of shame", det er sket et par enkelte gange med 100-115 kg, og jeg er ikke død endnu, tvært imod skal den bare rackes så man kan forsætte næste sæt. (Det skal måske nævnes jeg bænker i en cross-fit sal, jeg kunne nok ikke finde på at roll den ved et alm rack i et alm FW, medmindre det var sidste udvej)

I starten havde jeg større tendes til at spørge om spot ved en tilfældig gut, det vil jeg også gøre hvis jeg enten tvivler på næste sæt, eller har opjusteret vægten fornyeligt og jeg ikke ved hvordan det kommer til at gå.

pointen er: Du kan sagtens bænke alene, det kræver dog erfaring og bevisthed om din dagsform, din styrke osv osv. :)
Prof. Bach. Fysioterapi stud.
 
Reputation point: 15
 
Indlæg: 113
Tilmeldt: 14. apr 2012, 12:40
Geografisk sted: Aarhus
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 165.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Aldrig. Fornøjelsen ved at bænke er så stor, at jeg bliver nødt til at dele den med andre.


Spøg til side; så har jeg det med at miste en del af mit opspænd, hvis jeg selv skal un-racke over 70-75% af mit max, hvilket har medført, at jeg er blevet afhængig af gode udløft. I et lang stykke tid blev jeg nødt til at tilrettelægge min træning efter andre personer, for jeg var afhængig af deres udløft. Det dannede dog grobund for en del bekendtskaber og en fast træningspartner. Når man bænker 4 gange i ugen, føler jeg det er nødvendigt med en fast hjælper, for der kan være langt mellem gode udløft.
Lev i dag, så du kan dø i morgen. Lad dit hjerte slå for mere end en. Den som skænker livet sine drømme, skal forlade jorden rig og ren.
Brugeravatar
 
Reputation point: 305
 
Indlæg: 3036
Tilmeldt: 30. aug 2011, 19:15
Geografisk sted: OBBC
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Hvis du bare har lidt erfaring, kan du mærke, hvornår du kan, og hvornår du ikke kan mere.
Tester du max, bør du altid have en spotter med, for det alligevel kan være så tungt, at en "roll of shame" er til potentiel fare.

Jeg plejer at træne uden clips. Kan jeg så ikke løfte vægten, skal den bare tippes lidt til den ene side. Så ryger de nærmest automatisk af - i begge sider :lol:

Skulle det alligevel gå galt, vil majoriteten ikke tøve med at hjælpe, såfremt du skriger højt nok :)
"Everybody wants to be a bodybuilder, but nobody wants to lift no heavy-ass weights."
- Ronnie Coleman, 8x Mr Olympia
 
Reputation point: 10
 
Indlæg: 148
Tilmeldt: 4. nov 2015, 09:03
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 160.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



hamfrabrugsen skrev:Hvis du bare har lidt erfaring, kan du mærke, hvornår du kan, og hvornår du ikke kan mere.
Tester du max, bør du altid have en spotter med, for det alligevel kan være så tungt, at en "roll of shame" er til potentiel fare.

Jeg plejer at træne uden clips. Kan jeg så ikke løfte vægten, skal den bare tippes lidt til den ene side. Så ryger de nærmest automatisk af - i begge sider :lol:

Skulle det alligevel gå galt, vil majoriteten ikke tøve med at hjælpe, såfremt du skriger højt nok :)


Jeg gør det samme. Tager en vægt og et antal reps, jeg ved jeg kan klare alene, og ingen klemmer. Skulle det gå galt, kan jeg bare hælde skiverne af. Det er dog aldrig sket.
Brugeravatar
 
Reputation point: 200
 
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 22. nov 2013, 09:59
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 200.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Jeg bænker alene en gang i mellem, men kun ved let-moderat bænk.
"A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Brugeravatar
 
Reputation point: 75
 
Indlæg: 1184
Tilmeldt: 28. okt 2013, 09:47
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: SPH GYM
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 133.00
- Dødløft: 180.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Bosse101 skrev:
hamfrabrugsen skrev:Hvis du bare har lidt erfaring, kan du mærke, hvornår du kan, og hvornår du ikke kan mere.
Tester du max, bør du altid have en spotter med, for det alligevel kan være så tungt, at en "roll of shame" er til potentiel fare.

Jeg plejer at træne uden clips. Kan jeg så ikke løfte vægten, skal den bare tippes lidt til den ene side. Så ryger de nærmest automatisk af - i begge sider :lol:

Skulle det alligevel gå galt, vil majoriteten ikke tøve med at hjælpe, såfremt du skriger højt nok :)


Jeg gør det samme. Tager en vægt og et antal reps, jeg ved jeg kan klare alene, og ingen klemmer. Skulle det gå galt, kan jeg bare hælde skiverne af. Det er dog aldrig sket.


Nemlig - det er også nærmere for en "sikkerheds skyld", selv om jeg heller ikke har oplevet det i flere år.
Samtidig bliver det en nødvendighed at sætte fokus på, at øvelsen køres pænt og parallelt med jorden, da det ellers ville resultere i nogle meget ubehagelige udsving i vægten på stangen ;)
"Everybody wants to be a bodybuilder, but nobody wants to lift no heavy-ass weights."
- Ronnie Coleman, 8x Mr Olympia
 
Reputation point: 10
 
Indlæg: 148
Tilmeldt: 4. nov 2015, 09:03
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 160.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



jeg træner ALTID alene og min xtra security er som bare ikke at have pins på overhovedet.

en gang er det gået galt og jeg kunne ligeså nemt trille vægtene af. :)
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 30. jan 2016, 23:15
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Jeg bænker alene hver gang, men jeg har også mit eget powerrack.

Dog bænkede jeg også alene før, hvor jeg har måttet lave role of shame et par gange. Dette var dog altid med relativt lave kg.

Mine erfaringer fra FW siger mig, at halvdelen i et tilfældigt center ikke aner, hvordan man skal spotte. Jeg blev til sidst træt af ødelagte set, hvorefter jeg begyndte at bruge deres half racks med safey bars til at bænke i. De egentlig bænke var alligevel ofte optaget, hvorimod færre brugte squatracksne.
Brugeravatar
 
Reputation point: 205
 
Indlæg: 216
Tilmeldt: 11. maj 2014, 12:58
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 147.50
- Dødløft: 165.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Har for det meste en fast spotter, men ellers plejer jeg virkelig at udpensle at de er der for en sikkerheds skyld og at de kun må røre stangen hvis jeg går helt i stå - ingen forced reps. Det plejer de fleste at forstå.
Brugeravatar
 
Reputation point: 65
 
Indlæg: 1191
Tilmeldt: 19. jan 2013, 17:08
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 200.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Curlbro skrev:Har for det meste en fast spotter, men ellers plejer jeg virkelig at udpensle at de er der for en sikkerheds skyld og at de kun må røre stangen hvis jeg går helt i stå - ingen forced reps. Det plejer de fleste at forstå.


Så har du været heldigere end mig :D
Brugeravatar
 
Reputation point: 205
 
Indlæg: 216
Tilmeldt: 11. maj 2014, 12:58
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 147.50
- Dødløft: 165.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Tilbage til Begynder forum




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 44 gæster