Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 65708 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er peinoin

Vores medlemmer har i alt skrevet 2049578 indlæg i 100422 emner

0 nye indlæg i dag


Online
I alt: 851
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 848

Følg bodybuilding.dk på

Kalorietælling og modregning af træning

Udskriv emne


Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud





Hej derude

Jeg er i gang med at tabe mig det sidste, og bruger hertil Lifesum appen, for at holde øje med mit kalorieindtag.
Som mange af jer nok ved, er det muligt at modregne sine brændte kalorier under træning i denne app. Mit spørgsmål dertil er så, om man faktisk skal det?
Efter at have opstillet min profil, siger den, at jeg skal indtage 1300 kalorier for at tabe mig 0,5 kg i ugen uden bevægelse. Men hvis jeg fx forbrænder 500 kalorier under en træning, så stiger kalorie indtaget for den dag, og den siger derfor at jeg skal spise 1800 kalorier i stedet. Mit hvilestofskifte ligger i øvrigt omkring 1600 kcal, hvorfor jeg er i tvivl om dette er den rigtige måde at gribe det an.
Jeg kan godt se logikken med det, men er det sådan det fungere, eller skal jeg bare holde mig til de 1300 kalorier på de dage hvor jeg træner?
Jeg læser mange steder at man ikke skal spise de kalorier man har forbrændt, hvilket jo giver mening. Men jeg vil gerne være sikker på om det er i sammenhæng med hvis man tager udgangspunkt i sit hvilestofskifte?
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 30. maj 2016, 13:49
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Gå ud fra dit ligevægts indtag i stedet: http://www.iifym.com/iifym-calculator/.
Brug ikke den udregning du får i appen, du skulle gerne kunne ændre dit kalorie og makro mål (kan man i hvert fald i MyFitnessPal).

Så udregn dit ligevægtsindtag i stedet, der skal du ikke modregne forbrændte kalorier, og så bare prøv dig frem. Vej dig en gang om ugen og så om det går den rette vej, ellers kan du altid skrue op og ned for kalorier/træning. Derudover skal du regne med at du nok vil tabe dig meget i starten, hvilket sandsynligvis vil være vand.

Vej dig desuden om morgen uden tøj på, før du har spist. Hvis du vejer dig om aftenen kan vægten differentiere på baggrund af hvor meget du har spist og drukket i løbet af dagen :)
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 59
Tilmeldt: 28. okt 2014, 18:32
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Velkommen til :)

1300 kalorie er alt, alt for lidt. Du kan fint bruge ligevægtsberegneren her på siden (under kostplan-funktionen) til at beregne dit ligevægtsindtag. Men husk det er kun et teoretisk tal. Når du har fundet dit ligevægtsindtag kan du prøve at spise 300-500 kcal under og se om du ikke taber dig. Senere kan du prøve at justere på dit protein, fedt og kulhydrat indtag.
 
Reputation point: 75
 
Indlæg: 980
Tilmeldt: 9. jul 2014, 06:01
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Mange tak for svar.
Jeg er 175 cm og vejer i øjeblikket 64 kg men vil gerne ned på 60-61 kg.
Vil 1300 kcal også være for lidt på de dage hvor jeg ikke træner?
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 30. maj 2016, 13:49
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



mmaja11 skrev:Mange tak for svar.
Jeg er 175 cm og vejer i øjeblikket 64 kg men vil gerne ned på 60-61 kg.
Vil 1300 kcal også være for lidt på de dage hvor jeg ikke træner?


Ja

Nu ved jeg ikke hvor gammel du er men hvis du er eks. er 20 år og træner moderat 3-5 dage om ugen viser beregneren at dit ligevægtsindtag er på 2310. Hvis du så forsøger at spise 1800 kcal pr. dag uanset om du træner eller ej, så kan du justere ind efter et par uger alt efter om vægttabet forløber tilfredsstillende. Husk at det ikke er sundt at tabe sig for hurtigt.

Jeg synes selv, at det bliver for indviklet, hvis man spiser forskellige antal kalorier på træningsdage/ikke træningsdage men det kan du selvfølgelig ekspemitere med efter behag. Men jeg vil ikke anbefale dig at komme for langt ned med kalorierne på hviledagene.
 
Reputation point: 75
 
Indlæg: 980
Tilmeldt: 9. jul 2014, 06:01
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Mange tak for det uddybende svar.
Ja, jeg skulle have skrevet at jeg er 21 og træner minimum 5-6 gange i ugen (styrketræning med frivægte 1 time og ca 30 minutter cardio). Jeg har været i gang med vægttab i lang tid. Er gået fra små 90 kg til 64 kg, men føler ikke jeg har haft fuldstændig styr over hvad jeg rent faktisk har gjort. I øjeblikket er det svært for mig at tabe mig, da jeg er kommet så langt ned i vægt og det er egentlig derfor jeg gerne vil have et større indblik i hvordan det hele rent faktisk hænger sammen. Synes det kan være meget indviklet at læse om det på nettet.. Så havde brug for et mere 'tilpasset' svar.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 30. maj 2016, 13:49
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Okay, hvis dit vægttab er gået i stå er det måske fordi du har spist for lidt... Især hvis du har været under 1800 kcal pr. dag. Prøv at oppe dit kalorie indtag i nogle dage.

Hvor meget protein og fedt indtager du? En god tommelfingerregel siger at du skal have omkring 2 g protein + 1 g fedt pr kilo du vejer.

Du kan evt. lave en kostplan (brug funktionen til venstre) og ligge den her i tråden og få hjælp til at justere din kost ind :)

Hvordan ser dit træningsprogram ud?
 
Reputation point: 75
 
Indlæg: 980
Tilmeldt: 9. jul 2014, 06:01
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Tilbage til Kost & kosttilskud




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 32 gæster