Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 65568 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er Jfj

Vores medlemmer har i alt skrevet 2049544 indlæg i 100419 emner

0 nye indlæg i dag


Online
I alt: 1578
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1576

Følg bodybuilding.dk på

Hvorfor er jeg kun midlertidig stor og stærk?

Udskriv emne


Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum





Hej alle!

Jeg er 30 år gammel, og er en af dem, der har "svært ved at tage på". En der "altid har været enten tynd og spinkel". Det ændrede sig dog, da jeg for 5-6 år siden begyndte at styrketræne. Jeg prøvede flere programmer herunder Stronglifts, som jeg har kørt i halvdelen af tiden (med afbrydelser). Det ændrede mig til det positive, og jeg gik fra 56 kg til og helt op til 70 kg. Jeg ændrede mine spisevaner og blev bedre til at spise i løbet af hele dagen. I dag er jeg gået lidt ned i vægt til 66 kg og er 175 cm høj.

Mit problem er, at jeg altid er stødt på en forhindring, der har gjort, at jeg hurtigt har mistet en del masse, hvorfor jeg så skulle starte (næsten) forfra med eksempelvis Stronglifts. Hvis jeg ikke træner i en måned, kan jeg mærke, kiloerne begynder at rasle væk hurtigere og hurtigere. Jeg er gennem mine træningsår stødt på følgende forhindringer:

- Skulderskade (3-6 måneders pause)
- Lændproblemer (1-2 måneders pause)
- Rejser (tre rejser á 1-2 måneders varighed)
- Sygdomme (et par sygdomme á 1-2 måneders varighed)
- Manglende motivation (nogle gange om året á 1-8 ugers varighed)

I dag er jeg i fin form på trods af knap to måneders pause (en måneds rejse + et par ugers sygdom), men der skal ikke gå længe, før jeg mister endnu mere masse. Jeg prøver altid at se det positive i alt, men i øjeblikket er jeg lidt i vildrede, hvilket leder mig til mit spørgsmål:

Har I nogle forslag til et træningsprogram, eller hvordan jeg kan finde inspiration til et? Jeg vil gerne have et, der har fokus på at øge min masse. Optimalt set vil jeg gerne træne max 3-4 gange om ugen. Tankerne ledes hen mod Stronglifts, men motivationen er desværre ikke til det igen igen.

Jeg håber, I kan hjælpe med råd eller lignende. Mange tak og nyd det gode vejr!
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 41
Tilmeldt: 24. nov 2014, 08:56
Geografisk sted: Frederiksberg
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 75.00
- Squat: 100.00
- Dødløft: 130.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Flyttet

For at svare på din overskrift: Fordi du holder (for) lange pauser.

Dine muskler begynder at atrofere (blive mindre) efter 3-4 dage uden stimuli. Så holder du otte ugers pause, er du ved at være ret tæt på dit udgangspunkt, når du nu "kun" træner en 3-4 måneder ad gangen.

Det er derfor, man siger: Consistency is key, når det kommer til styrketræning :)
Brugeravatar
Chef-moderator
 
Reputation point: 470
 
Indlæg: 22464
Tilmeldt: 2. nov 2009, 15:49
Geografisk sted: Århus
 
Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (8)
Kostplan: Vis kostplan



Det lyder som om du dovner den af for tit. Hvis du holder 1 måneds pause må du forvente at se en negativ effekt af det.

Hvad er det for sygdomme som har forhidret dig i at træne i 1-2 måneder? Det må da være noget virkeligt slemt, hvis det kan holde dig ude af centret så lang tid. Har du haft ebola? ;)
 
Reputation point: 15
 
Indlæg: 266
Tilmeldt: 7. dec 2014, 09:04
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Jeg har trænet de sidste 9 år.
I den periode har den længste træningspause, som jeg har været nødsaget til, været 14 dage.

Er klar over, at jeg måske har været "heldig" med kun småskader osv., men det du beskriver, fortæller mig at du slacker.
Brugeravatar

Moderator
 
Reputation point: 185
 
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 4. jul 2009, 13:42
Geografisk sted: Danmark
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Grumpy skrev:Jeg har trænet de sidste 9 år.
I den periode har den længste træningspause, som jeg har været nødsaget til, været 14 dage.

Er klar over, at jeg måske har været "heldig" med kun småskader osv., men det du beskriver, fortæller mig at du slacker.


Selv med skader kan man som reglen træne dele af kroppen og holde sig i gang. Det gør det også nemmere at starte stille og rolig op igen for de dele der er påvirket af skaden synes jeg. Så helt enig.
Brugeravatar
 
Reputation point: 85
 
Indlæg: 846
Tilmeldt: 25. sep 2014, 14:22
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



"er en af dem, der har "svært ved at tage på". En der "altid har været enten tynd og spinkel"."
Sådan er det når man ikke spiser. Begyndte også først selv at tage på da jeg begyndte at træne, ikke så meget pga. træningen, men fordi jeg blev opmærksom på hvor lidt jeg egentlig spiste.

"Det ændrede mig til det positive, og jeg gik fra 56 kg til og helt op til 70 kg. Jeg ændrede mine spisevaner og blev bedre til at spise i løbet af hele dagen."
Det er ikke Stronglifts der har fået dig til at tage på, men at du er begyndt at spise! Hvis du stoppede med at træne og fortsatte med at spise det samme, ville du ikke tabe dig så voldsomt.

"Hvis jeg ikke træner i en måned, kan jeg mærke, kiloerne begynder at rasle væk hurtigere og hurtigere."
Programmet er semi underordnet, så længe du æder nok.
 
Reputation point: 200
 
Indlæg: 948
Tilmeldt: 13. aug 2013, 20:01
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Det er rigtig hvad Garik skriver at der hurtigt ryger en smule masse efter få dage uden træning, men jeg vil mene det er relativt nemt at stoppe tabet af de større gains dér (ihvertfald på overkroppen).

Anskaf pull-up stang til derhjemme. En eller to gange om ugen gør simpelthen underværker og tager ikke lang tid! Pull-ups rammer også brystet hvis du kører den lige op ned. Har du også mulighed for at køre close-grip varianten så er det ekstra flot!

Hvad angår motivation kan det være en god ide at lægge træningen tidligt om morgenen, hvor de fleste i forvejen kører en fast morgenrutine af pr. automatik. Lægger man træningen sent på dagen, kan mange ting påvirke motivationen. Kører man træning tidlig om morgen har man endda gavn af det resten af dage. Jeg føler mig klar som en MMA fighter til at nedtage en modstander efter pullups, ikke at jeg nogensinde har haft brug for det, men jeg kan li' tanken ;-)

Det er nu ret normalt at folk rammes af skader og at det ødelægger folks gains. Programmer burde efter min mening i højere grad struktureres op omkring at undgå dem, for BB er et marathon, mange falder mere eller mindre fra når skader melder sig. Skeler til dit program og vil sige jeg altid ville fravælge bænkpres til fordel for dumbbell chest press. Noget andet er at mange prøver at ramme brystet fra alle mulige vinkler i samme træningspas for "optimal vækst", men det kan være mere hensigtsmæssigt at lave færre øvelser i et program, og så rotere øvelserne/de vinkler man presser i efter f.eks. et halvt år (eller whatever). Mener Sandyfrink har skrevet om det. Mange har slet ikke den slags inde i deres tænkning.

PS, jeg har vejet alt fra spinkle 65 KG (180 høj) og havde ingen ide om at jeg kunne nå de 105 KG naturligt (og være god sprinter/løber).
 
Reputation point: 115
 
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 8. feb 2016, 14:47
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Grumpy skrev:Jeg har trænet de sidste 9 år.
I den periode har den længste træningspause, som jeg har været nødsaget til, været 14 dage.

Er klar over, at jeg måske har været "heldig" med kun småskader osv., men det du beskriver, fortæller mig at du slacker.


Nu kommer det vel også an på hvor meget OP synes at bodybuilding is life. Jeg holder f.eks. tre ugers pause i sommerferien pga. rejse. Jeg er da ked af de gainz og den masse jeg evt. mister, men kunne ALDRIG finde på at vælge rejsedestination eller ferieform efter om jeg kunne træne.
Brugeravatar
 
Reputation point: 10
 
Indlæg: 369
Tilmeldt: 26. apr 2011, 07:18
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 150.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Det var nu også bare for at synliggøre at det, som med det så mange andre ting i livet, handler om prioritering.
Brugeravatar

Moderator
 
Reputation point: 185
 
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 4. jul 2009, 13:42
Geografisk sted: Danmark
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Beklager mit fravær!

I har naturligvis ret, når I påpeger, at det kun kan gå ned ad bakken, hvis jeg ikke er vedholdende med min træning (og kost naturligvis). Jeg tænkte bare, jeg måske ikke havde det rette program til min krop og fysik. Kosten er også en vigtig del, og jeg spiser godt, men har til tider vitterligt svært ved at følge den dels på grund af prioritering og dels på grund af min hurtige mæthedsfornemmelse.

Min motivation er super høj i øjeblikket, og jeg træner 4-5 gange om ugen i øjeblikket med lav vægt (øges gradvist). Jeg har faktisk en pull-up stang derhjemme, og jeg vil benytte den meget mere efter @Franz Biberkopf's anbefaling. Jeg vil fortsætte med jeres råd i baghovedet og lave en update i ny og næ!
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 41
Tilmeldt: 24. nov 2014, 08:56
Geografisk sted: Frederiksberg
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 75.00
- Squat: 100.00
- Dødløft: 130.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Tilbage til Begynder forum




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 10 gæster