Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 65705 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er peinoin

Vores medlemmer har i alt skrevet 2049578 indlæg i 100422 emner

0 nye indlæg i dag


Online
I alt: 769
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 766

Følg bodybuilding.dk på

Cut kun med 1 ret?

Udskriv emne


Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud





Jeg er pt i gang med at cutte, og i den forbindelse har jeg før prøvet at følge en detaljeret kostplan. Jeg har dog super travlt i øjeblikket, og har ganske enkelt ikke overskud til at lave tunsandwich osv. hver dag. De seneste 3 uger har jeg faktisk kun spist kylling i tortillawrap (krydret med lidt tex-mex), og selvom det lyder røvkedeligt og ensformigt, fungerer det ganske fint for mig. Makroerne er nok ikke optimale i øjeblikket, men kan vel fixes med lidt ris/cremefraiche.

Så hvis vi antager at mine makroer sidder i skabet, og jeg finder ÉT måltid med den rette fordeling, og spiser det hver dag de næste 3 måneder;

Er det problematisk i forhold til min træning/fremskridt at jeg ikke får en varieret kost?
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 55
Tilmeldt: 27. jul 2012, 01:28
Geografisk sted: København NV
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Læs om Intermittent Fasting
Brugeravatar
 
Reputation point: 121
 
Indlæg: 1425
Tilmeldt: 6. jan 2013, 02:29
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Chelsea2013 skrev:Læs om Intermittent Fasting


Har læst en smule om intermittent fasting, men det siger vel ikke noget omkring hvorvidt variationen af ens måltider har betydning?

Er med på, der er diverse strategier; mange måltider om dagen, få måltider om dagen (specielt ved intermittent fasting med et mindre spisevindue); high-carb dage, low-carb dage osv osv. Det er ikke det jeg er interesseret i;

Det jeg er interesseret i er, uanset hvilken diæt, plan, strategi man følger; betyder det noget, om jeg får mit næringsindhold fra den samme type mad hver dag? Lad os sige min mad den næste måned består af primært 3-4 ingredienser - de samme hver eneste dag -, som jeg så skruer op eller ned for?
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 55
Tilmeldt: 27. jul 2012, 01:28
Geografisk sted: København NV
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Dine makronutrienter er jo ikke det eneste du skal tage hensyn til. Der er også mikronutrienter (vitaminer, mineraler og antioxidanter). Jeg tænker det burde være muligt at spise mere varieret end èn ret, selvom man har travlt. Det behøver ikke være helt vildt varieret. Når jeg har travlt spiser jeg stadig "varieret", men det er ofte de samme retter der kører igen, når der som sagt ikke er så meget overskud til at være kreativ.

Mit forslag er, at du sætter dig ned et tidspunkt hvor du har tid, og laver 3-5 forskellige varianter, af hver af de måltider du skal have (f.eks. 3 slags morgenmad, 3 slags frokost og 5 slags aftensmad), og en 3-4 varianter af mellemmåltider. Så er det stadig nemt når du har travlt (madplan evt? :) ), men der er stadig noget variation.
"A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Brugeravatar
 
Reputation point: 75
 
Indlæg: 1184
Tilmeldt: 28. okt 2013, 09:47
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: SPH GYM
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 133.00
- Dødløft: 180.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Du vil helt sikkert komme i mangel af vitaminer/mineraler hvis du kun spiser én slags ret, og det vil have en negativ betydning for din træning og fremskridt. Hvis overskudet ikke er der til at lave mad, kan du komme langt med grøntsager fra frost, der allerede er udskåret og bare skal tøes op/steges/koges/bages.
 
Reputation point: 45
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 20. apr 2014, 19:01
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Snackman skrev:Du vil helt sikkert komme i mangel af vitaminer/mineraler hvis du kun spiser én slags ret, og det vil have en negativ betydning for din træning og fremskridt.


Det kommer sgu da an på om retten indeholder alle vitaminer/mineraler han skal bruge.
 
Reputation point: 200
 
Indlæg: 948
Tilmeldt: 13. aug 2013, 20:01
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Minipurz skrev:
Snackman skrev:Du vil helt sikkert komme i mangel af vitaminer/mineraler hvis du kun spiser én slags ret, og det vil have en negativ betydning for din træning og fremskridt.


Det kommer sgu da an på om retten indeholder alle vitaminer/mineraler han skal bruge.


Kom gerne med et eksempel på sådan et måltid, især nu hvor trådstarter har gjort udtryk for, ikke at have det store overskud til madlavning.
 
Reputation point: 45
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 20. apr 2014, 19:01
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Snackman skrev:
Minipurz skrev:
Snackman skrev:Du vil helt sikkert komme i mangel af vitaminer/mineraler hvis du kun spiser én slags ret, og det vil have en negativ betydning for din træning og fremskridt.


Det kommer sgu da an på om retten indeholder alle vitaminer/mineraler han skal bruge.


Kom gerne med et eksempel på sådan et måltid, især nu hvor trådstarter har gjort udtryk for, ikke at have det store overskud til madlavning.


Det var ikke selve retten der var spørgsmålet, men om det er skadeligt at spise 1 ret som indeholder alt hvad han skal bruge.
dr1996 skrev:Så hvis vi antager at mine makroer sidder i skabet, og jeg finder ÉT måltid med den rette fordeling, og spiser det hver dag de næste 3 måneder;
Er det problematisk i forhold til min træning/fremskridt at jeg ikke får en varieret kost?


Hvis retten indeholder alt han skal bruge, hvordan vil det så påvirke ham negativt ?
 
Reputation point: 200
 
Indlæg: 948
Tilmeldt: 13. aug 2013, 20:01
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Minipurz skrev:
Snackman skrev:
Minipurz skrev:
Snackman skrev:Du vil helt sikkert komme i mangel af vitaminer/mineraler hvis du kun spiser én slags ret, og det vil have en negativ betydning for din træning og fremskridt.


Det kommer sgu da an på om retten indeholder alle vitaminer/mineraler han skal bruge.


Kom gerne med et eksempel på sådan et måltid, især nu hvor trådstarter har gjort udtryk for, ikke at have det store overskud til madlavning.


Det var ikke selve retten der var spørgsmålet, men om det er skadeligt at spise 1 ret som indeholder alt hvad han skal bruge.
dr1996 skrev:Så hvis vi antager at mine makroer sidder i skabet, og jeg finder ÉT måltid med den rette fordeling, og spiser det hver dag de næste 3 måneder;
Er det problematisk i forhold til min træning/fremskridt at jeg ikke får en varieret kost?


Hvis retten indeholder alt han skal bruge, hvordan vil det så påvirke ham negativt ?


Kan du nævne en ret, der indeholder alt man skal bruge?
 
Reputation point: 45
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 20. apr 2014, 19:01
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Snackman skrev:Kan du nævne en ret, der indeholder alt man skal bruge?


Jeg er ikke diætist og laver ikke meget mad, gider heller ikke sidde og spilde min tid på at finde på 1 ret med alt man har brug for.

"Du vil helt sikkert komme i mangel af vitaminer/mineraler hvis du kun spiser én slags ret" -

Kommer det ikke an på om den ene ret han spiser indeholder alle de vitaminer/mineraler han har brug for ? Et rimeligt simpelt spørgsmål.
 
Reputation point: 200
 
Indlæg: 948
Tilmeldt: 13. aug 2013, 20:01
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Minipurz skrev:
Snackman skrev:Kan du nævne en ret, der indeholder alt man skal bruge?


Jeg er ikke diætist og laver ikke meget mad, gider heller ikke sidde og spilde min tid på at finde på 1 ret med alt man har brug for.

"Du vil helt sikkert komme i mangel af vitaminer/mineraler hvis du kun spiser én slags ret" -

Kommer det ikke an på om den ene ret han spiser indeholder alle de vitaminer/mineraler han har brug for ? Et rimeligt simpelt spørgsmål.


Jo i teorien, men nu spørger han jo ind til om det kan lade sig gøre i praksis. Jeg kender ikke til noget enkelt måltid, især hvis det skal være nemt, som indeholder alle de mikronutrienter man har brug for, medmindre man tæller vitaminpiller og kosttilskud med som en del af måltidet.
 
Reputation point: 45
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 20. apr 2014, 19:01
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



En proteinbar, en shake plus banan i forbindelse med træning, mandler, frugter, en liter arla cheasy. De er alle sammen færdige produkter der ikke er særlig dyr og ok til cut. Du kan bruge noget lignende hvis du ikke gider, at tilberede alle måltider. Jeg tilbereder personligt kun 1-2 stor og ordenlig måltider under cut, i mens resten er i from af sidestående for at skyde noget hurtigt og nem protein, næring og energi i kroppen i løbet af dagen og selv det er ikke den bedste løsning, dog noget bedre og stadig tidsbesparende. Det her er jeg ikke sikker på, men jeg forstiller mig, at kroppen vil have svært ved at optage omkring de 2 gram protein pr. kilo kropvægt med kun en måltid.

Hvad næring, vitaminer og mineraler angår skriver Anders Nedergaard, som er en dygtig forsker, at man burde indtage tusind gram frugt og grønt om dagen. Herunder minimum 500 gram og gerne 200 gram hver måltid (hvis jeg husker helt rigtigt). Så kan du sammenligne det med, hvor meget du får igennem din "tortillawrap". Haha.

Som minimum sørger absolut for at få noget tilskud af vitaminer og fiskeolie hvis du fortsatter sådan. Personligt havde jeg også taget overdose. Drik også en shake svarende 40-50g protein ved siden af måltiden. Men ligegyldigt hvordan du vender og drejer det skal du bare vide, at det ikke er effektivt i forbindelse med træning og vedligeholdelse af mest mulig muskel masse.
 
 
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Vis galleri (31)
Kostplan: Vis kostplan



dr1996 skrev:
Chelsea2013 skrev:Læs om Intermittent Fasting


Har læst en smule om intermittent fasting, men det siger vel ikke noget omkring hvorvidt variationen af ens måltider har betydning?

Er med på, der er diverse strategier; mange måltider om dagen, få måltider om dagen (specielt ved intermittent fasting med et mindre spisevindue); high-carb dage, low-carb dage osv osv. Det er ikke det jeg er interesseret i;

Det jeg er interesseret i er, uanset hvilken diæt, plan, strategi man følger; betyder det noget, om jeg får mit næringsindhold fra den samme type mad hver dag? Lad os sige min mad den næste måned består af primært 3-4 ingredienser - de samme hver eneste dag -, som jeg så skruer op eller ned for?

Ja, det betyder noget. Hvis du ikke får nok vitaminer, mineraler og fibre, _vil_ det have betydninger for effektiviteten af din træning.

I dit tilfælde ville det højst sandsynligt gavne dig mere at droppe en træning og bruge de 90 minutter på at lave mad, end det ville gavne dig at træne.

Hvis du kunne få alle de nødvendige makro- og mikronutrienter og fibre i ét måltid (eller fra de fire fødevarer), så ville det ikke have betydning. Men news flash: Det er rent faktisk derfor, man anbefaler en varieret kost: Fordi du ikke kan få de nødvendige makro- og mikronutrienter fra så få fødevarer og samtidig risikerer at "overdosere" bestemte mikronutrienter.

Long story short: Lær at prioritere. Vil du have resultater, må du lave andet end kyllingetortillas.
Brugeravatar
Chef-moderator
 
Reputation point: 470
 
Indlæg: 22464
Tilmeldt: 2. nov 2009, 15:49
Geografisk sted: Århus
 
Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (8)
Kostplan: Vis kostplan



Garik skrev:Long story short: Lær at prioritere. Vil du have resultater, må du lave andet end kyllingetortillas.


+ 1, baby. I am ready to receive the gains :D
 
Reputation point: 100
 
Indlæg: 1625
Tilmeldt: 31. jul 2008, 17:27
Geografisk sted: Århus
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Tilbage til Kost & kosttilskud




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 24 gæster