Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 65564 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er Jfj

Vores medlemmer har i alt skrevet 2049543 indlæg i 100419 emner

1 nye indlæg i dag


Online
I alt: 1118
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1116

Følg bodybuilding.dk på

Spot me bro! Hvor meget hjælper din spotter i bænkpres?


Diskussion af artiklerne i arkivet

Tilbage til Artikel-diskussion





Spot me bro! Hvor meget hjælper din spotter i bænkpres?

Ny artikel fra undertegnede:
https://www.bodylab.dk/shop/spot-me-bro-2951c1.html

"Men så sker der noget uventet. Jubelidioten, som du har bedt om kun at assistere hvis stangen bevæger sig nedad, griber fat under vægtstangen og begynder at hjælpe. ”Du har den! Du har den!”, hepper han febrilsk.

Ja, jeg har den, så vil du godt lade være med at røre ved min vægtstang mens jeg løfter?!

Hvor svært kan det være bare at stå til rådighed for en sikkerheds skyld, og ellers holde fingrene fra stangen? Har nogle folk en eller anden skjult fetish for at give uopfordrede forced reps, eller har de bare set for mange videoer af professionelle bodybuildere på mere juice end Rynkeby-aben, der kører forcep-reps-bonanza allerede fra starten af deres sæt?

I sådan en situation kan man godt overveje om det i virkeligheden gør mere skade end gavn at have en spotter tilstede mens man bænkpresser.
"

Billede



Kom med din kommentar til artiklen i denne tråd.
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator
 
Reputation point: 675
 
Indlæg: 8990
Tilmeldt: 13. mar 2007, 21:51
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: SPH GYM
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Jeg foretrækker at bruge et stativ, hvor man kan sætte barrer til at gribe stangen hvis man ikke kan presse den op ;)
Brugeravatar

 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 64
Tilmeldt: 19. maj 2016, 09:03
Geografisk sted: Frederiksberg
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 87.50
- Squat: 115.00
- Dødløft: 152.50
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Velkendt problem. Bruger aldrig en spotter, og har ikke adgang til safety bars.

Har aldrig rigtig forstået hvad det svære er i, at sænke barren stille og roligt ned, øverst på ens abs; krydse benene op imod bjælken på bænken, og så ganske let og hurtigt sætter sig op og lægger baren på bænken eller på gulvet. Medmindre ens core er papmache, bør man let kunne håndtere over sit max løft på denne måde, og da især hvis det er max 5 eller højere.
Brugeravatar
 
Reputation point: 65
 
Indlæg: 882
Tilmeldt: 3. sep 2013, 21:17
Geografisk sted: Aalborg
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 165.00
- Squat: 235.00
- Dødløft: 280.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Beingofglass skrev:Velkendt problem. Bruger aldrig en spotter, og har ikke adgang til safety bars.

Har aldrig rigtig forstået hvad det svære er i, at sænke barren stille og roligt ned, øverst på ens abs; krydse benene op imod bjælken på bænken, og så ganske let og hurtigt sætter sig op og lægger baren på bænken eller på gulvet. Medmindre ens core er papmache, bør man let kunne håndtere over sit max løft på denne måde, og da især hvis det er max 5 eller højere.


Der kan f.eks. gå noget galt under nedtagningen i bænkpres, eller en skade. Derudover vil jeg langt hellere bruge en spotter, også en dårlig spotter, end at sætte min lid til “roll of shame”.
 
Reputation point: 65
 
Indlæg: 300
Tilmeldt: 21. jul 2012, 20:46
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Beingofglass skrev:Velkendt problem. Bruger aldrig en spotter, og har ikke adgang til safety bars.

Har aldrig rigtig forstået hvad det svære er i, at sænke barren stille og roligt ned, øverst på ens abs; krydse benene op imod bjælken på bænken, og så ganske let og hurtigt sætter sig op og lægger baren på bænken eller på gulvet. Medmindre ens core er papmache, bør man let kunne håndtere over sit max løft på denne måde, og da især hvis det er max 5 eller højere.


Jeg er mere fan af at bare tippe lortet til den ene side (uden clips) og så tage den derfra.

Ellers har jeg generelt fast spotter på.
 
Reputation point: 70
 
Indlæg: 359
Tilmeldt: 15. jun 2016, 20:56
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 131.00
- Squat: 172.00
- Dødløft: 187.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



chucksteak skrev:
Beingofglass skrev:Velkendt problem. Bruger aldrig en spotter, og har ikke adgang til safety bars.

Har aldrig rigtig forstået hvad det svære er i, at sænke barren stille og roligt ned, øverst på ens abs; krydse benene op imod bjælken på bænken, og så ganske let og hurtigt sætter sig op og lægger baren på bænken eller på gulvet. Medmindre ens core er papmache, bør man let kunne håndtere over sit max løft på denne måde, og da især hvis det er max 5 eller højere.


Der kan f.eks. gå noget galt under nedtagningen i bænkpres, eller en skade. Derudover vil jeg langt hellere bruge en spotter, også en dårlig spotter, end at sætte min lid til “roll of shame”.


Det kan sikkert lade sig gøre de fleste gange, men det er set flere gange at, selv ved erfarne løftere, så er stangen søgt mod hals/ansigt og der har du ikke en jordisk chance for at sætte dig op.
Brugeravatar
 
Reputation point: 405
 
Indlæg: 4715
Tilmeldt: 19. maj 2011, 06:53
 
Træner her: SPH GYM
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Overload skrev:
chucksteak skrev:
Beingofglass skrev:Velkendt problem. Bruger aldrig en spotter, og har ikke adgang til safety bars.

Har aldrig rigtig forstået hvad det svære er i, at sænke barren stille og roligt ned, øverst på ens abs; krydse benene op imod bjælken på bænken, og så ganske let og hurtigt sætter sig op og lægger baren på bænken eller på gulvet. Medmindre ens core er papmache, bør man let kunne håndtere over sit max løft på denne måde, og da især hvis det er max 5 eller højere.


Der kan f.eks. gå noget galt under nedtagningen i bænkpres, eller en skade. Derudover vil jeg langt hellere bruge en spotter, også en dårlig spotter, end at sætte min lid til “roll of shame”.


Det kan sikkert lade sig gøre de fleste gange, men det er set flere gange at, selv ved erfarne løftere, så er stangen søgt mod hals/ansigt og der har du ikke en jordisk chance for at sætte dig op.


Synes at folk der ender i "guillotinen", generelt løfter på en hasarderet og ustabil måde, hvor skuldrene ender helt oppe ved ørene, langt før lockout. Sker vidst også halv tit ved udstyrs løft, at baren søger helt op til hals niveau, men ikke noget jeg personligt har prøvet. Mht., "roll of win", så har det aldrig været meningen man skal rulle baren over sig, som var man en kage dej.. Et eksempel, på 10 sek klip.

Mht., til en skade, det kan man jo altid få, betyder ikke jeg har en spotter til at spot mig når jeg laver mine good mornings fx..
Men har man nogle safety bars, en god spotter eller andet, så brug bare det :-)
Brugeravatar
 
Reputation point: 65
 
Indlæg: 882
Tilmeldt: 3. sep 2013, 21:17
Geografisk sted: Aalborg
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 165.00
- Squat: 235.00
- Dødløft: 280.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Beingofglass skrev:Synes at folk der ender i "guillotinen", generelt løfter på en hasarderet og ustabil måde, hvor skuldrene ender helt oppe ved ørene, langt før lockout.


Det betyder nu ingenlunde være tilfældet, et godt bænkpres indebærer ofte at man cuer at trykke vægten "indover hovedet", og så er sådanne ulykker slet ikke utænkelige.

Af ren interesse, hvor meget bænker du? Siden du aldrig har været besværet med at rulle stangen ned.
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator
 
Reputation point: 675
 
Indlæg: 8990
Tilmeldt: 13. mar 2007, 21:51
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: SPH GYM
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Mine kammerater har fortalt mig, at have 1 finger fra hver hånd på stangen giver 2,5kg.
Brugeravatar
 
Reputation point: 522
 
Indlæg: 2403
Tilmeldt: 30. jan 2011, 11:20
Geografisk sted: Lindø
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 212.50
- Dødløft: 270.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



:roll:
Evald skrev:Mine kammerater har fortalt mig, at have 1 finger fra hver hånd på stangen giver 2,5kg.


Wtf :D
Brugeravatar
 
Reputation point: 35
 
Indlæg: 1028
Tilmeldt: 29. maj 2009, 23:16
Geografisk sted: FYN
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 160.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 230.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Hahahahaha
Brugeravatar
 
Reputation point: 110
 
Indlæg: 2231
Tilmeldt: 28. mar 2006, 13:21
Geografisk sted: Køge
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Det er tydeligt at folk har glemt FALCON FITNESS!!!

Brugeravatar
 
Reputation point: 235
 
Indlæg: 1897
Tilmeldt: 11. apr 2009, 15:50
Geografisk sted: Vesterbro
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 9.00
- Squat: 18.00
- Dødløft: 27.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Kidd skrev:Det er tydeligt at folk har glemt FALCON FITNESS!!!



Se DET! Er pis' smart :lol:

@ Nikolaj Bach, Ja, det kan vel og mærket være, har bare aldrig personligt prøvet at baren søgte mod min hals, og kan derfor ikke helt forstå hvordan det sker. Måske min bygning er lidt anderledes.

Jeg bænker kun sporadisk som accessory til OHP, men 160kg for en single på close-grip er jeg stadig helt comfortable med at "rulle" af mig.
Brugeravatar
 
Reputation point: 65
 
Indlæg: 882
Tilmeldt: 3. sep 2013, 21:17
Geografisk sted: Aalborg
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 165.00
- Squat: 235.00
- Dødløft: 280.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Grunden til stangen ender på halsen, er jo tydeligt fordi de bænker over hovedet og ikke over brystet
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 56
Tilmeldt: 19. maj 2017, 22:39
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 180.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



JacopGørDetSelv skrev:Grunden til stangen ender på halsen, er jo tydeligt fordi de bænker over hovedet og ikke over brystet


Men som Nick9000 pointerede, er det et (ofte vigtigt) cue i bp at presse "ind over hovedet" og altså ikke lige op i luften.
Så sent som i går kom jeg selv til at sænke stangen en smule højere på sternum, end det var tilsigtet. Det var med en vægt, jeg let kan håndtere så det var ikke et problem - bare et af de der "det var en dårlig rep"-løft. Jeg vil gerne bilde mig ind, at jeg ved forsøg tæt på maks (enten 1rm eller failure) er mere opmærksom, men man ser jo de underligste ulykker.

Helt on topic, så fik jeg faktisk ødelagt mit første forsøg på 170 bp, da den ene spotter panikkede og greb stangen #-o
Der gik så lige et par uger inden jeg følte mig nok on fire til at prøve igen :P
Brugeravatar
 
Reputation point: 200
 
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 22. nov 2013, 09:59
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 200.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Tilbage til Artikel-diskussion




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 2 gæster