Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 65664 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er peinoin

Vores medlemmer har i alt skrevet 2049569 indlæg i 100421 emner

1 nye indlæg i dag


Online
I alt: 606
Medlemmer: 6
Skjulte: 0
Gæster: 600

Følg bodybuilding.dk på

vegansk

Udskriv emne


Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud





Jeg er gået veganer og må krybe til korset at jeg er lidt mega blank på området, jeg er gammel kok så kan nemt få maden til at smage godt, og jeg "synder" med stadig at drikke møllers levertran, men har svært ved at få overblik over hvilket pulver jeg skal købe...

Før i tiden har jeg bare holdt mig til valle, ja i lang tid købte jeg egentlig kun bodylabs valleisolat, der var masser BCAA og glutamin i og nemt optageligt, men nu er der vist mere end kun leucin, isoleucin og glutamin at gå op i, og hvor optageligt og dækkende er fx. ærteisolat egentlig? og hvad er der ellers af ting jeg ikke aner at jeg ikke aner noget om?!?

Bodylab har en veganer mix:

https://www.bodylab.dk/shop/bodylab-veg ... 2496p.html

men virker ret dyrt i forhold hvor meget protein man egentlig får, og kan heller ikke finde en aminosyreprofil...

så er der ærteisolat fra bulk powders som virker ret billigt, specielt med alle tilbud og %'er:

https://www.link slettet.dk/aerteprotein.html

men hvor godt er det?!? de har også ris protein med stort tilbud lige p.t., så har de hamp og soya protein blandt mange andre ting(i 90'erne var soya vist ik så godt, nemt klaret, køber bare nitrotech, celltech og dåsetun..)...

de har også et blandingsprodukt med lidt mindre protein og højere pris:

https://www.link slettet.dk/complete-vegan-blend-dk.html

men stadig ingen aminosyreprofil...


Kan se der i bodylabs ikke er særlig meget ærteprotein men en del havreprotein, hvad er gode kilder fra mad, fx. havre? kikærter? andre bønner eller bønneblandinger som godt dækker det der er brug for under bulk? (har købt B-vitamin kompleks pga. B12)...

Jeg er meget villig til selv at læse en masse op om det hvis i har nogle links, håber i kan hjælpe, veganer er ret nyt for mig og specielt i denne her sammenhæng, og på forhånd tak :)
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 21. apr 2010, 22:07
Geografisk sted: kbh
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Eric Helms anbefaling af vegansk proteinpulver er en 3:7 blanding af ris-:ærteprotein eller sojaprotein, da det hvad der kommer nærmest en "optimal" aminosyreprofil.

Det billigste man kan gøre er at købe 1:2 af proteinet selv og så blande det på dagen. Vær dog opmærksom på, at du så bør blende det i anden mad, gerne med frugt og nøddesmør, da pulveret selv smager og lugter lidt af at være en tur på landet ellers. Jeg har ikke prøvet nogen af proteinpulverne med smag.

Udover at begrænse sig til planter, er det ikke nødvendigvis anderledes at lege bodybuilder for en veganer. Du skal have nok protein(1.6-2 g / kg kropsvægt) og kalorier generelt samt træne dine muskler 2-3 gange om ugen.

Nogle af de bedste proteinkilder er bønner og linser. Hvis du leder efter mere "rene" proteinkilder skal du lede efter tofu, tempeh eller seitan, som mere eller mindre er de eneste veganske proteinkilder udover pulver, som ikke indeholder mere kulhydrat end protein.

Som kok burde det dog ikke være et problem at kunne lave mad med de grøntsager. Selv uden at være kok har jeg haft god held med at bruge linser og bønner i mange retter. :)
Brugeravatar
 
Reputation point: 15
 
Indlæg: 803
Tilmeldt: 19. okt 2017, 20:38
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 20.00
- Dødløft: 190.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



tak for svar :) ... ved du hvilke bønner og linser som er bedre end andre?
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 21. apr 2010, 22:07
Geografisk sted: kbh
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Jeg ville fokusere mere på at få et varieret indtag end at bekymre mig om hvilke bønner og linser er mest optimale, de er utroligt sammenlignelige og der er ikke mange forskelle imellem dem.

Nogle vil undgå et større forbrug af soja- og edamamebønner fordi noget forskning har forbundet dem med et stof, der ligner østrogen, men det har så vidt jeg ved kun været trivielle fund i menneskestudier.

Dog ville jeg prøve at komme hele vejen rundt ellers. Proteinindholdet i de tørrede bønner ligger på de 24-27 næsten uafhængigt af hvilke specifikke bønner el. linser, du bruger.
Sidst rettet af Goblin 19. apr 2018, 10:04, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
 
Reputation point: 15
 
Indlæg: 803
Tilmeldt: 19. okt 2017, 20:38
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 20.00
- Dødløft: 190.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Goblin skrev:--- da pulveret selv smager og lugter lidt af at være en tur på landet ellers. Jeg har ikke prøvet nogen af proteinpulverne med smag.


Ren ærteprotein fra bulk powders smager mest af alt af jord, ja, selv opløst i væsker alene. :-k
Brugeravatar
 
Reputation point: 65
 
Indlæg: 882
Tilmeldt: 3. sep 2013, 21:17
Geografisk sted: Aalborg
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 165.00
- Squat: 235.00
- Dødløft: 280.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



jeg har gennem tiden spist så klamme ting for at vokse at jordsmag er helt fint!! ;) ... køber 2 dele ærteisolat, 1 del ris protein og 1 del soya isolat... alle gode råd og links modtages stadig :)
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 21. apr 2010, 22:07
Geografisk sted: kbh
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Hvad Goblin siger, det er slet ikke værd at bekymre sig om hvilke bønner og linser der er optimale.

Nogle veganere supplerer specifikt med aminosyren leucin.
 
Reputation point: 115
 
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 8. feb 2016, 14:47
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



men det har så vidt jeg ved kun været trivielle fund i menneskestudier.


Og dog nok til at påvirke risiko for brystkræft, samt prognose efter diagnose.
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer
Brugeravatar
 
Reputation point: 2314
 
Indlæg: 7369
Tilmeldt: 10. jan 2009, 15:25
Geografisk sted: Island of Simonia
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



der er en vegansk BCAA med 2 dele leucin og en del af hver af de to andre hvis det er, men der var vist ok med leucin i dem jeg har købt..

Hvor stor tror i forskellen på soya og soyaisolat er? Havde tænkt mig at blande to dele ært, en del ris og en del soya i(alle isolat fra bulk powders), men kan godt blande 2 dele ært, 1 del ris og en halv del soya hvis det er...

Der er også relativt billig vegansk glutamin til salg, men har ikke købt den, og tænker også at blive bedre til at spise havre til morgenmad, spiser en del bønner, linser, frø, peanutbutter og fuldkorns brød og pasta(må for helv...d snart være dækket ind! :P )... og tak for ordene ind til videre(del endelig nogle links hvis der er noget nice(er normalt ret nørd))...
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 21. apr 2010, 22:07
Geografisk sted: kbh
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Tilbage til Kost & kosttilskud




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 10 gæster