Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 65566 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er Jfj

Vores medlemmer har i alt skrevet 2049544 indlæg i 100419 emner

0 nye indlæg i dag


Online
I alt: 1195
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1192

Følg bodybuilding.dk på

Kødprotein og hjertekarsygdomme


Diskussion af artiklerne i arkivet

Tilbage til Artikel-diskussion





SandyFrink skrev:WPFBD kan også være en måde at sikre en lav-insulin og lav-inflammatorisk miljø, derved at kosten ikke kun er et spørgsmål om hvad man tilvælger, men hvad man qua mæthedsfornemmelsen også fravælger.


Ja, det lyder faktisk også ret sansynligt.
Brugeravatar

 
Reputation point: 235
 
Indlæg: 2629
Tilmeldt: 6. jan 2008, 16:31
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 137.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 195.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Fik omsider læst/skimtet studiet omtalt i lænken, Blackmoore!

Hvad jeg fik ud af PREDIMED studiet om middelhavskost?

- Middelhavsgruppe (1 liter olivenolie leveret om ugen).
- Middelhavsgruppe (2 kg valnødder og 1 kg hasselnødder leveret hver tredje måned)
- Low fat kontrolgruppe

Studiet viser ikke nogen stor fordel til middelhavskost– men i hver af de tre grupper blev kardiovaskulær sygdom gennemsnitligt set værre.

Man fulgte disse ca. 8000 mennesker i 5 år:

I middelhavsgruppen med nødder var der 83 kardiovaskulære begivenheder. Middelhavsgruppen med ekstra jomfruoliven olie var der 96 begivenheder. I kontrolgruppen—den såkaldte low fat gruppe 109 begivenheder.

I middelhavsgruppen med olie døde 26 af hjertekarsygdom, i middelhavsgruppen med nødder døde 31 af hjertekarsygdom, i low fat kontrol-gruppen døde 30. I hver af grupperne døde folk altså af hjertekarsygdom. Det her var bare i løbet af 5 år. Risiko for slagtilfælde smule reduceret i Middelhavsgrupperne.

Predimed er lidt misvisende omkring low fat gruppen. Den var blevet instrueret i at fjerne skind fra kylling og undgå olie og smør- man hvad de faktisk endte ud med at spise kan slet ikke betegnes som low fat: 39% fedt i middelhavskostgruppen og 37% i low fat kontrolgruppen er ikke væsentlig forskel. Tilsvarende så man i Lyon studiet- hvor low fat gruppen spiste mere fedt end middelhavsgruppen!

Ifølge forfatterne på PREDIMED kunne man vist ikke helt udpecifere de ting i diæten der gav positiv effekt, “Perhaps there is a synergy among the nutrient-rich foods included in the Mediterranean diet that fosters favorable changes in intermediate pathways of cardio metabolism risks such as blood lipids, insulin sensitivity, resistance to oxidation, inflammation and vessel reactivity.”

Olivenolie ser stadig ud til at være i gamet.

Men veganerlægen Dr. Greger kommenterer godt på på PREDIMED ift. nogle opfølgende studier prøv at se:

Which Parts of the Mediterranean Diet Extended Life? (2015)

https://nutritionfacts.org/video/which- ... nded-life/

Take home point: to faktorer associeret med betydelig nedsat risiko for hjerte og slagtilfælde:

1) flere grøntsager
2) nødder

Så jeg tror vi kan glemme fisk og olie :-)

Der er heller ikke grund til at tro fisk og olie sænker risikoen for hjerteproblemer i populationer eller individer der spiser “whole-food, plant-based diet”.

Grundlæggeren af middelhavskosten Ancel Keys ser ud til at have ret omkring at (ekstra jomfru) oliven olie ikke er noget sundt i sig selv. Vi ved i dag en del mere om at olivenolie kan være skadelig. Studie af Dr. Robert Vogel i Journal of the American College of Cardiology fandt ud af at olivenolie signifikant reducerer blodgennemstrømning i forskellige dele af kroppen, hvorimod hverken rapsolie eller laks gør i samme studie. Denne metode at måle blodgennemstrømning, kaldes flow-mediatedvasodilation (FMD), er en standard og accepteret som test af the American Heart Association mfl. I dette studie, blev blodgennemstrømning (FMD) reduceret med31% efter et måltid med olivenolie men ikke ved tilsvarende mængde fedt fra raps eller laks sandsynligvis pga. det højere indhold af beskyttende omega-3 fedtsyrer. Oliven olie og hæmmer derfor blodgennemstrømning, og fremmer inflamation og aktiverer koagulationsfaktor 7 (ligesom smør gør) hvilket pointeres af Esselstyn her:



Flere af hans patienter med akutte symptomer der gjorde alt andet rigtigt, oplevede ikke bedring før de til sidst gav slip på den ”hjertevenlige” olivenolie på salaten. Det er erfaringer der ikke indgår i den slags studier du referer til. På baggrund af de data man har på olivenolie vil det f.eks. være vanvid at opfordre min mor med hjertekarsygdom til pludselig at spise olivenolie på salaten. Jeg er tæt på at konkludere at low-fat veganerne har vundet den del af diskussionen omkring olivenolie.

Ny forskning viser at animalier -- især fisk du insisterer på -- mere indirekte kan skade endothelium via indvirkning på tarmflora og metabolisme. Esselstyn har forklaret at animalier producerer et grimt molekyle i tarmen ved navn Trimethylamine N-oxide (TMAO) der skader endotelium. Det er et molekyle whole food based veganere slet ikke producerer i tarmen.

(mere)
Sidst rettet af Franz Biberkopf 22. maj 2018, 12:35, rettet i alt 1 gang.
 
Reputation point: 115
 
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 8. feb 2016, 14:47
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Til Nikolaj's artikel: Ja, BB'ere kan hurtigt få for meget rødt kød og spørger man BB'ere om hvad de fik for x dage siden er det nok langt fra alle der kan svare sikkert på det.

Nikolaj anbefaler nogle alternative animalske proteinkilder:

Heldigvis findes der masser af animalske proteinkilder udover kød. Der er altså intet i vejen for at skære ned på kødet, og i stedet få flere proteiner fra mejeriprodukter, æg og fisk.


Men der en hypotese om at forøget TMAO molekylet i kødspiseres tarm er associeret med hjertekarsygdom som er ret interessant og der publiceres en del papers om det. Rødt kød, æg, mælkeprodukter og saltvandsfisk er rig på choline, lecithin og L-carnitine og er potentiel kilde til TMAO. Mange af de papers jeg har set er for lange og komplicerede for mig, så jeg vil ikke lænke til noget specifikt andet end en video.

http://nutritionfacts.org/video/carniti ... onnection/

Noget andet er, så synes jeg ikke at æg er uproblematisk som substantiel kilde til protein i en BB-kontekst, når man tager mættet fedt i æg i betragtning, samt evt. oxideret kolesterol hvis man knalder æg ud og steger dem på en pande, som ikke fremmer kardiovaskulært helbred.

For mig er protein heldigvis uproblematisk, noget der er nemt at få nok af i pulverform uden større helbredsrisici - uanset om man er plante eller kødspiser.

Det her generer ikke mig, men under overskriften ”Kødprotein og hjertekarsygdom – Tharrey et (2018)” er der en mindre fejl når der står ”eller i hvert har et lavt indtag af kød.” hvor der mangler ”fald”.
 
Reputation point: 115
 
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 8. feb 2016, 14:47
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan


Foregående

Tilbage til Artikel-diskussion




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster