Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 65712 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er peinoin

Vores medlemmer har i alt skrevet 2049578 indlæg i 100422 emner

0 nye indlæg i dag


Online
I alt: 1291
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1288

Følg bodybuilding.dk på

HURTIGHEDSTRÆNING?

Udskriv emne


Træning for styrke og eksplosivitet

Tilbage til Styrketræning





Hej(:

Jeg er en fyr på 17 år, der træner fodbold 3 gange om ugen + kamp i weekenden. Jeg styrkertræner efter min træning, så styrker 3 gange om ugen.

Jeg kører et Bill Star program .. Men jeg er bange for, at jeg pludselig bliver tung og ender med at blive langsom, så har i nogle gode øvelser til hurtighedstræning. Har hørt lidt om, at hvis man træner squat med tung vægt og man laver øvelsen eksplosivt skulle det hjælpe ? .. Vil gerne kunne være hurtig på de 5-100 meter evt eksplosionstræning(:
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 145
Tilmeldt: 16. jul 2010, 17:50
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Hvis du træner tung squat kan du netop ikke lave øvelsen særlig eksposivt (når du siger tungt, så går jeg ud fra du mener med en vægt der er tæt på din 1RM).

Hvis man kører eksplosivt vælger man en lidt lettere vægt; ellers kan man ikke rigtig køre det eksplosivt
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar
 
Reputation point: 650
 
Indlæg: 25731
Tilmeldt: 12. maj 2007, 09:47
Geografisk sted: Hvidovre
 
Træner her: Workout & Fitness club
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (18)
Kostplan: Vis kostplan



Så det vil sige, at jeg skal køre i mindre vægt og så eksplosivt .. det vil i længden gøre mig hurtigere?
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 145
Tilmeldt: 16. jul 2010, 17:50
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



NEJ

Du bliver hurtigerer af at arbejde tungt og tætterer på din 1rm, end at pille vægt af og køre eksplosivt.

Jo større styrke du kan udvikle i dine ben (1rm), jo hurtigerer vil du kunne sprinte - groft sagt.
Brugeravatar
 
Reputation point: 15
 
Indlæg: 2877
Tilmeldt: 4. feb 2008, 17:22
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 240.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (3)
Kostplan: Vis kostplan



En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar
 
Reputation point: 650
 
Indlæg: 25731
Tilmeldt: 12. maj 2007, 09:47
Geografisk sted: Hvidovre
 
Træner her: Workout & Fitness club
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (18)
Kostplan: Vis kostplan



Lav jump squat istedet for, det gør 100m løberne :wink:
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 103
Tilmeldt: 22. jun 2009, 19:58
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 195.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Vis galleri (8)
Kostplan: Ingen kostplan



C-K-M skrev:Lav jump squat istedet for, det gør 100m løberne :wink:

..Og de laver kun jump squat, det bliver man hurtig af.

Svaret er ikke altid så lige til. :wink:
Brugeravatar
 
Reputation point: 300
 
Indlæg: 9985
Tilmeldt: 20. mar 2007, 18:18
Geografisk sted: Ebeltoft.
 
Træner her: Hulen
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 220.00
- Squat: 315.00
- Dødløft: 325.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (1)
Kostplan: Vis kostplan



DHL^ skrev:NEJ

Du bliver hurtigerer af at arbejde tungt og tætterer på din 1rm, end at pille vægt af og køre eksplosivt.

Jo større styrke du kan udvikle i dine ben (1rm), jo hurtigerer vil du kunne sprinte - groft sagt.


det er ikke helt rigtigt. sprintstyrke afhænger både af maksimal styrke og hvor hurtigt, man kan aktivere sine muskelfibre. hvis man har en hurtig aktivering kan man øge sin sprintstyrke ved at øge sin maksimale styrke. har man en stor styrke, men en langsom aktivering vil det ikke hjælpe at øge sin styrke - så er det nødvendigt med eksplosiv træning ("aktiveringstræning"). de to træningsformer komplimenterer altså hinanden.
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1641
Tilmeldt: 4. okt 2007, 21:52
Geografisk sted: Odense
 
Træner her: OBBC
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Det er ikke meget i ved om sprint træning hva.... og så skal man lige huske at det hellere ikke er den samme type hurtighedstræning sprinter og fodboldsspiller skal lave..

læser den tråde igennem hvis i vil vide mere om vægttræning til sprinter:

http://www.elitetrack.com/forums/viewthread/8555/

jeg holder selv på følgende i henhold til vægttræning til sprinter:
- sprinter har kun i meget kort perioder brug for løft over 85 % af maks.
- Tempoet skal for den størst del af volumen være moderat for begynder og moderat til højt for den avanceret udøver. Har man tid og teknik, OL løft
- vægttræning er kun et suplement til det vigtigst = sprint træning og dygtige behandler
- Undgå tung unilateral øvelser. Dybe squat fungere fint
- suplere med noget mere generelt styrke (her evt. unilateral løft) gerne ved en laver procent af 1RM (75-80%)

Fodboldspiller bør:
- Regulere vægttrænings programmet kontinuerligt så den passer til den meget varieret belastning fodbold træning er samt kravet til mange flere biomotor egenskaber der skal optimeres (f.eks. udholdenhed)
- fokuser langt mere på skades forebyggende træning, herunder specielt korsbånd. Stabiliset henover knæ hofte fod og styrke i baglåret samt indlæring af optimale bevægelse mønster
- følge de ovenstående retningslinjer ellers, men med langt mindre fokus på lang sprint træning og mere på accelerationer, retningsskift og model træning (opstillet spil situationer hvor hurtigheden kommer på prøve)
- børe oftere undgå Ol løft pågrund af tendens til dårlig teknik.
- Øv sig i fokusere langt mere på at få lært teknik korrekte i de langsomme løfte. Det er åbenbart et problem for mange fodbold spiller at finde tålmodigheden til er min erfaring.


Til trådestarter. Hvor mange gange vægttræner du per uge?

hvor meget fodbold træner du?

præcisere gerne dit bill star program. Både for at se hvor meget du løfter og
 
Reputation point: 50
 
Indlæg: 777
Tilmeldt: 9. jul 2010, 20:33
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Dingo skrev:http://bodybuilding.dk/artikler/traeningsprogrammer/super-explosive-power-et-program-hurtighed-springstyrke.html


programmet du linker til er dårlig joke... simpelthen ringe...

jeg kan godt lide de lette singler...men:

- 10 * 50m

- plyometrisk træning med så lidt sprint træning. Absolut ingen grund.

- 100 % 1 rm.
 
Reputation point: 50
 
Indlæg: 777
Tilmeldt: 9. jul 2010, 20:33
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



DHL^ skrev:NEJ

Du bliver hurtigerer af at arbejde tungt og tætterer på din 1rm, end at pille vægt af og køre eksplosivt.

Jo større styrke du kan udvikle i dine ben (1rm), jo hurtigerer vil du kunne sprinte - groft sagt.


nej
 
Reputation point: 50
 
Indlæg: 777
Tilmeldt: 9. jul 2010, 20:33
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



RuneB skrev:
DHL^ skrev:NEJ

Du bliver hurtigerer af at arbejde tungt og tætterer på din 1rm, end at pille vægt af og køre eksplosivt.

Jo større styrke du kan udvikle i dine ben (1rm), jo hurtigerer vil du kunne sprinte - groft sagt.


nej


Øh. Jo.

Jeg siger ikke du bliver en vild sprinter af at køre tungt squat. Jeg siger at hvis du har styr på teknikken vil en større kraft udvikling i lårne være overførbar til en højere hastighed og acceleration.
Brugeravatar
 
Reputation point: 15
 
Indlæg: 2877
Tilmeldt: 4. feb 2008, 17:22
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 240.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (3)
Kostplan: Vis kostplan



Seriøst tag dig nu lidt sammen... læs op på tingende inden du sidder og kæfter op.

RFD = rate of force development

den samlede kraft man kan udvikle er mindre interessant da de første skridt har en gennemsnit varighed på 0,12-0,18 sekunder og derefter kommer ned på 0.07-0.09 s (reference: Running af Ronald Klomp og Frans Brosch s.169) Dvs. den tid man har til at udvikle maximal kraft er meget kort, og man når ikke i nærheden af den maximal kraft udvikling.

At man så forbedre sign RFD i sprint via vægttræning (sprint træning og power træning (let til moderat vægt, høj hastighed, få reps) er så en anden side af sagen.
 
Reputation point: 50
 
Indlæg: 777
Tilmeldt: 9. jul 2010, 20:33
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



DHL^ skrev:
RuneB skrev:
DHL^ skrev:NEJ

Du bliver hurtigerer af at arbejde tungt og tætterer på din 1rm, end at pille vægt af og køre eksplosivt. Nej det afhænger af individet og programmets struktur

Jo større styrke du kan udvikle i dine ben (1rm), jo hurtigerer vil du kunne sprinte - groft sagt.
nej det ikke nødvendigvis sådan, hvis du sprinter jævnligt, oftest.

nej


Øh. Jo.

Jeg siger ikke du bliver en vild sprinter af at køre tungt squat. Jeg siger at hvis du har styr på teknikken vil en større kraft udvikling i lårne være overførbar til en højere hastighed og acceleration.
 
Reputation point: 50
 
Indlæg: 777
Tilmeldt: 9. jul 2010, 20:33
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



RuneB skrev:Seriøst tag dig nu lidt sammen... læs op på tingende inden du sidder og kæfter op.

RFD = rate of force development

den samlede kraft man kan udvikle er mindre interessant da de første skridt har en gennemsnit varighed på 0,12-0,18 sekunder og derefter kommer ned på 0.07-0.09 s (reference: Running af Ronald Klomp og Frans Brosch s.169) Dvs. den tid man har til at udvikle maximal kraft er meget kort, og man når ikke i nærheden af den maximal kraft udvikling.

At man så forbedre sign RFD i sprint via vægttræning (sprint træning og power træning (let til moderat vægt, høj hastighed, få reps) er så en anden side af sagen.


Tja, du kunne også bare selv starte at komme med argumenter istedet for bare at citerer mit og skrive "nej" :wink: Og evt selv tage dig sammen og skrotte attityden.

Jeg skriver groft sagt - Med det mener jeg almindelig mennesker, som ikke har noget sprint program, eller træner med hensigt på at blive en professionel sprinter men blot lidt hurtigerer, kan blive hurtigerer af tung ben træning. og du siger selv du kan forbedre ens RFD via det, så kan ikke se hvorfor jeg er så uendelig forkert på den.

Så vidt jeg ved klare nogle af de (lette) olympiske vægtløfterer sig sq ellers ret godt på 40 meters sprinter
Og så har jeg iøvrigt læst den tråd du linker til.

Men jeg tvivler da ikke på du er mere inde i sagerne omkring sprint end mig.
Brugeravatar
 
Reputation point: 15
 
Indlæg: 2877
Tilmeldt: 4. feb 2008, 17:22
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 240.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (3)
Kostplan: Vis kostplan



faktisk ligger du jo selv ud med attityden...men skidt, lad os lige den til siden..
men jo jeg angriber din formulering for at få debaten til at være mere præcis og saglig.

Styrkeløfter, Max styrk
Ol løfter, RFD (de skal udvikle kraft på kort tid).

begynder vil få mere ud af moderat tung træning i modsætning til let træning. Her er vi nok delvist enig. Du vælger at formulere det som tung træning. Hvori jeg mener at meget tung træning til begynder vil være helt unødvendigt og skades fremkaldende. Det kan godt være man kan hive nogen 10 del hjem på en begynder via tung vægttræning fordi styrketræning indvirkning på CNS er så lav pågrund af det lave styrke niveau. Men stadig unødvendigt.

Der er ikke et behov for "aktiveringstræning", hvis den primær idræt er sprint. Så kan sprinttræning i sig selv være nok. Det er dog en relevant træningsform til sprinter alligevel.
 
Reputation point: 50
 
Indlæg: 777
Tilmeldt: 9. jul 2010, 20:33
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



http://journals.lww.com/nsca-jscr/Abstr ... igh.3.aspx

The groups were high force (HF; n = 13), high power (HP; n = 16), and a combination training group (COM; n = 13); each group trained 4 d[middle dot]wk-1 for 9 weeks. Group HF trained using 80-85% of their 1RM values. Group HP trained at relative intensities approximating 30% of peak isometric force. Group COM used a combination training protocol. Variables measured pre-and posttraining were the 1RM parallel squat, 1RM 1/4 squat, 1RM midthigh pull, vertical jump (VJ), vertical jump power, Margaria-Kalamen power test (MK), 30-m sprint, 10-yd shuttle run (10-yd), and standing long jump (SLJ). Data were analyzed within groups with t-tests, and the between-group analysis used a group [chi] trials analysis of variance test. The HF group improved significantly in 4 variables (p <= 0.05 for squat, 1/4 squat, midthigh pull, MK), the HP group in 5 variables (p <= 0.05 for 1/4 squat, midthigh pull, VJ, MK, SLJ), and the COM group in 7 variables (p <= 0.05 for squat, 1/4 squat, midthigh pull, VJ, VJP, 10-yd). These results indicate that when considering the improvement of a wide variety of athletic performance variables requiring strength, power, and speed, combination training produces superior results.

let træning med høj power vil give de hurtigst resultater set isoleret (dvs. uden sprinttræning inkluderet). Jeg skriver moderat tempo, moderat vægt udfra en lidt bredere tilgang end bare hvad der mest effektivt på kortsigt
 
Reputation point: 50
 
Indlæg: 777
Tilmeldt: 9. jul 2010, 20:33
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



okay(: men vil i så give et konkret svar på, hvad jeg skal gøre for at blive hurtigere via squat?
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 145
Tilmeldt: 16. jul 2010, 17:50
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



du skal svar på de spørgsmål jeg allerede har stillet
 
Reputation point: 50
 
Indlæg: 777
Tilmeldt: 9. jul 2010, 20:33
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



RuneB skrev:faktisk ligger du jo selv ud med attityden...men skidt, lad os lige den til siden..
men jo jeg angriber din formulering for at få debaten til at være mere præcis og saglig.

Styrkeløfter, Max styrk
Ol løfter, RFD (de skal udvikle kraft på kort tid).

begynder vil få mere ud af moderat tung træning i modsætning til let træning. Her er vi nok delvist enig. Du vælger at formulere det som tung træning. Hvori jeg mener at meget tung træning til begynder vil være helt unødvendigt og skades fremkaldende. Det kan godt være man kan hive nogen 10 del hjem på en begynder via tung vægttræning fordi styrketræning indvirkning på CNS er så lav pågrund af det lave styrke niveau. Men stadig unødvendigt.

Der er ikke et behov for "aktiveringstræning", hvis den primær idræt er sprint. Så kan sprinttræning i sig selv være nok. Det er dog en relevant træningsform til sprinter alligevel.


Det bare helt i orden :wink:

Lige præcis det jeg ville frem til, at man kan hive lidt ud af CNS, og jeg vurderer ikke tung squat til at være specielt skades fremkaldende med den rigtige teknik. Selvfølgelig skal der tages højde for hvis det er begynderer - så her kan jeg godt følge dit argument i at alt for tungt træning måske er unødvendig, da begynderer alligevel responderer godt på meget lidt.

Jeg var ret overbevidst om at hvis du netop har høj max-styrke kan du også udvikle en høj RFD, (?) og det igennem det ville supplerer godt til sprinten.

Men jeg kan godt se dine ideer om kombinerer det, specielt ud fra din kilde
Brugeravatar
 
Reputation point: 15
 
Indlæg: 2877
Tilmeldt: 4. feb 2008, 17:22
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 240.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (3)
Kostplan: Vis kostplan



RuneB skrev:Seriøst tag dig nu lidt sammen... læs op på tingende inden du sidder og kæfter op.

RFD = rate of force development

den samlede kraft man kan udvikle er mindre interessant da de første skridt har en gennemsnit varighed på 0,12-0,18 sekunder og derefter kommer ned på 0.07-0.09 s (reference: Running af Ronald Klomp og Frans Brosch s.169) Dvs. den tid man har til at udvikle maximal kraft er meget kort, og man når ikke i nærheden af den maximal kraft udvikling.

At man så forbedre sign RFD i sprint via vægttræning (sprint træning og power træning (let til moderat vægt, høj hastighed, få reps) er så en anden side af sagen.


Hvis man antager at man opnår en procentdel af sin maksimale kraftudvikling på det tid som du nævner, kunne det jo antages at hvis man havde en større maksimal kraftpotentiale, at det potentiale du udvikler på den korte tid er større end hvis personen havde et mindre max? Med din logik (ikke at du ikke nemt kan have ret) så har maksimal kraft ingen, eller meget lidt betydning for den sprinstyrke man kan udvikle, og tildels kan denne antagelse vel også være korrekt, hvis man antager der er flere aspekter som kan forbedres og optimeres som har større betydning end maksimal styrke, og at disse derfor har større betydning, så længe sit maks ikke hæmmer en på de andre området (gav det mening? :D )
Danmarks Stærkeste Mand 2014 og 2015

Vil du være stærkere, så skriv en PM til mig, tilbyder personlig hjælp og træning :)

Facebook: Mikkel Leicht
IG: mikkelleicht
Brugeravatar
StrongMan
 
Reputation point: 45
 
Indlæg: 7543
Tilmeldt: 4. nov 2005, 09:25
Geografisk sted: Thisted
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 260.00
- Squat: 330.00
- Dødløft: 400.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Når jeg skriver at tung vægttræning til begynder kan være skades fremkaldende er det udfra flere ting. Som regelt kan man rimelig hurtigt load begynder med relativ tung vægt uden problemer, hvis man træner styrketræning isoleret. Kombinere man pludselig tingende er billedet ikke det samme.

Jeg har erfaret at for rigtigt mange tager det meget lange tid før de begynder at bevæge sig hensigtsmæssigt i forbindelse med squat og det andet træning, andre gang går det relativt hurtigt.

I forhold til det skal man nok også skelne imellem folks standarder. Fordi man på BB.com definere en squat som okay, er det ikke sikkert jeg er enig når det omhandler sportsfolk. Hvornår var der sidst en kommentar omkring fodensrods knoglerne pladsering under en squat (sker der en for stor pronation). Folk kan lige oversku ryg og knæ. Det er desværre ikke godt nok til sportstræning efter min mening.

Så indtil folk bevæger sig hensigtmæssigt og har noget et vist generel fysisk forbedrelse synes jeg ikke det er nødvendigt at hiv gains ud af folk de alligevel ikke kan styrer.

En øget evne til at udvikle kraft øger ens RFD. Her er vi ikke uenig og jeg har ikke skrevet andet i denne tråd.

Den optimal måde at øge ens kraftudvikling i forbindelse med sprint træning ved moderate loads. Synes jeg.

Jeg synes ikke der er nogen særlig grund til introducere fart i vægttræning før den aktive har noget et vist niveau. Fokus er teknik og generel fysisk forbedrelse. Evt. inkludere man nogen spring og kast hvis det kan kobles på nogen fokus punkter i forbindelse med den generel fysisk forbedrelse.

Når jeg ligger vægt på hvordan den aktive bevæger sig er det med udgangspunkt i at man bliver skadet når man ikke bevæger sig optimalt, og at det der skal til for at man bliver rigtigt god er 10 åres kontinuerlig (sådan ca.) træning.

Hvad skal der til for at man bliver god:

1. Gener
2. Træning
3. En god behandler
4. En god træner
 
Reputation point: 50
 
Indlæg: 777
Tilmeldt: 9. jul 2010, 20:33
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Tilbage til Styrketræning




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 50 gæster