Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 65566 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er Jfj

Vores medlemmer har i alt skrevet 2049544 indlæg i 100419 emner

0 nye indlæg i dag


Online
I alt: 1082
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1080

Følg bodybuilding.dk på

Træner du hårdt nok? Jeg tvivler!


Diskussion af artiklerne i arkivet

Tilbage til Artikel-diskussion





Træner du hårdt nok? Jeg tvivler!

Lidt tough love fra undertegnede:
https://www.bodylab.dk/shop/traener-du- ... 989c1.html

Træner du så hårdt nok?

Ikke hvis du er som folk er flest. Mange mennesker er nemlig slet ikke gode nok til at presse sig selv når de styrketræner, og jeg vil næsten sige at nogle spilder deres tid i centeret - i hvert fald i forhold til hvad de kunne have opnået med en mere dedikeret indsats.

Nu er det tid til en gang tough love. For det er som om nogle tror det at møde op i træningscentret i sig selv er en fribillet til resultater. Men resultaterne udebliver. For de er bange for at anstrenge sig, bange for at svede, og mest af alt bange for at det gør lidt ondt.

Og det gælder ikke kun absolutte newbies, som man naturligt nok ser en del af her i januar, men også folk med adskillige måneders, ja nogle gange års, træning i bagagen. Alligevel formår de simpelthen ikke at yde en indsats, der står mål med de resultater de gerne vil opnå. Desværre.

Det er selvfølgelig en hård påstand, som kræver at blive underbygget. Lad os derfor se på et nyt studie, hvori man har undersøgt hvor gode trænende er til at presse sig selv.


Billede

Kom med din kommentar til artiklen i denne tråd.
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator
 
Reputation point: 675
 
Indlæg: 8990
Tilmeldt: 13. mar 2007, 21:51
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: SPH GYM
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Du har sikkert ret

særligt for unge mennesker (jeg kan røbe at når man er +40 kan man godt træne for hårdt af og til... :D :D :D )

Jeg tror det er en af grundende til Crossfit's succes. På trods af en programmering der kan være ret suboptimal, så giver folk den altså gas rundt omkring i Box'erne. Og den intensitet giver nok resultater.

jeg ved da at jeg ville have nemmere ved at skippe det sidste sæt frontsquats og burppes hvis ikke der stod en ved siden af og råbte af mig om at tage mig sammen :D

Jeg tror de fleste der løber også har prøvet det samme..intensiteten er højere når man løber med en træningsmakker eller i et løb.

Så.. måske handler det om community for dem der ikke i sig selv har evnen til at give dem max gas
Brugeravatar

 
Reputation point: 235
 
Indlæg: 2629
Tilmeldt: 6. jan 2008, 16:31
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 137.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 195.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Du har sikkert ret

særligt for unge mennesker (jeg kan røbe at når man er +40 kan man godt træne for hårdt af og til... )


Enig i begge udsagn. Jeg gik til makronerne da jeg var en ung (vred) mand og undrede mig dengang over andres manglende træningsindsats. Men ramte altså en mur her som 42 årig (lige blevet 43) hvor blot moderat træningsintensitet akkumulerer knubs jeg ikke restituere fra. Føler jeg i det forgangne år er ældet med 10-15 år og vurderer jeg har tabt cirka 5 kilo kvalitetsmasse (min fys tog billeder af blandt andet lægge der smeltede en anelse forskudt af hinanden). Troede jeg var ramt af alvorlig sygdom med tur forbi lægen, men måtte konstatere at det nok handler om at kroppen ikke følger med længere. Så jeg ser ingen anden udvej end at begynde at tage hormoner, især fordi jeg frygter at få skader ved blot at træne naturligt med moderat træningsintensitet. Så desværre er det blevet rigtigt nemt at træne for hårdt. Fuck!
 
Reputation point: 115
 
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 8. feb 2016, 14:47
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Men, bliver man ikke nødt til at skille 'styrketræning' fra 'træning for masse'-eller hvad der nu står i artiklen?

For der er vel efterhånden en god mængde af evidens for, at styrketræning på lav intensitet og relativ lav volumen kan bidrage til topstyrken. Her tænker jeg også muligheden for eksempelvis træning med høj frekvens.

Rent anekdotisk, så kører min træning også klart bedst efter perioder med høj frekvens og lav intensitet. Specielt mærker jeg det ved dødløft. At jeg så typisk keder mig helt vildt under flere af disse pas, det er så en anden side af sagen.
 
Reputation point: 65
 
Indlæg: 300
Tilmeldt: 21. jul 2012, 20:46
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



chucksteak skrev:Men, bliver man ikke nødt til at skille 'styrketræning' fra 'træning for masse'-eller hvad der nu står i artiklen?

For der er vel efterhånden en god mængde af evidens for, at styrketræning på lav intensitet og relativ lav volumen kan bidrage til topstyrken. Her tænker jeg også muligheden for eksempelvis træning med høj frekvens.

Rent anekdotisk, så kører min træning også klart bedst efter perioder med høj frekvens og lav intensitet. Specielt mærker jeg det ved dødløft. At jeg så typisk keder mig helt vildt under flere af disse pas, det er så en anden side af sagen.


Høj frekvens er ikke lig lav volumen, hvis man tænker volumen over f.eks. fire uger. Laver man et enkelt topsæt i en øvelse fire gange om ugen har man typisk lavet mere samlet volume end hvis man laver 4 tunge sæt en gang om ugen, fordi man tilføjer flere opvarmningssæt, som også tæller med i den samlede volumen. Volumen bør imo ikke ses som "per træningspas", men er nødt til at ses som den samlede træningsmængde over en given periode. Vi er sikkert enige, jeg ville bare lige kommentere på det :-)
Brugeravatar
 
Reputation point: 924
 
Indlæg: 4286
Tilmeldt: 28. nov 2012, 19:11
 
Træner her: OBBC
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



TrexMode skrev:
chucksteak skrev:Men, bliver man ikke nødt til at skille 'styrketræning' fra 'træning for masse'-eller hvad der nu står i artiklen?

For der er vel efterhånden en god mængde af evidens for, at styrketræning på lav intensitet og relativ lav volumen kan bidrage til topstyrken. Her tænker jeg også muligheden for eksempelvis træning med høj frekvens.

Rent anekdotisk, så kører min træning også klart bedst efter perioder med høj frekvens og lav intensitet. Specielt mærker jeg det ved dødløft. At jeg så typisk keder mig helt vildt under flere af disse pas, det er så en anden side af sagen.


Høj frekvens er ikke lig lav volumen, hvis man tænker volumen over f.eks. fire uger. Laver man et enkelt topsæt i en øvelse fire gange om ugen har man typisk lavet mere samlet volume end hvis man laver 4 tunge sæt en gang om ugen, fordi man tilføjer flere opvarmningssæt, som også tæller med i den samlede volumen. Volumen bør imo ikke ses som "per træningspas", men er nødt til at ses som den samlede træningsmængde over en given periode. Vi er sikkert enige, jeg ville bare lige kommentere på det :-)


Vi er enige.

Jeg tror mange fokuserer for meget på det enkelte træningspas, hvor det ville være mere givende at se det over længere perioder. Dermed også sagt, at det er vel bedre at kunne træne kontinuerligt over f.eks. 6 måneder, fremfor at gå "balls to the walls" og være knust efter et par uger.
 
Reputation point: 65
 
Indlæg: 300
Tilmeldt: 21. jul 2012, 20:46
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Franz Biberkopf skrev: Men ramte altså en mur her som 42 årig (lige blevet 43) hvor blot moderat træningsintensitet akkumulerer knubs jeg ikke restituere fra. Føler jeg i det forgangne år er ældet med 10-15 år og vurderer jeg har tabt cirka 5 kilo kvalitetsmasse (min fys tog billeder af blandt andet lægge der smeltede en anelse forskudt af hinanden). Troede jeg var ramt af alvorlig sygdom med tur forbi lægen, men måtte konstatere at det nok handler om at kroppen ikke følger med længere. Så jeg ser ingen anden udvej end at begynde at tage hormoner, især fordi jeg frygter at få skader ved blot at træne naturligt med moderat træningsintensitet. Så desværre er det blevet rigtigt nemt at træne for hårdt. Fuck!


jeg er selv 43, og jeg syntes ikke at alm styrketræning er så meget værre... men de gange jeg har gået balls to the wall med enten rigtig høj intensitet eller rigtigt tunge vægte, så sidder det længere i kroppen.

Og så er det blevet vigtigere med søvn, diæt og mobility arbejde

Til gengæld er min restitution over for f.eks langvarig udholdenhedsarbejde ikke ændret sig, og mht arbejde i højder er jeg næsten blevet bedre med tiden
Brugeravatar

 
Reputation point: 235
 
Indlæg: 2629
Tilmeldt: 6. jan 2008, 16:31
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 137.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 195.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Blackmoore skrev:jeg er selv 43, og jeg syntes ikke at alm styrketræning er så meget værre... men de gange jeg har gået balls to the wall med enten rigtig høj intensitet eller rigtigt tunge vægte, så sidder det længere i kroppen.

Og så er det blevet vigtigere med søvn, diæt og mobility arbejde

Til gengæld er min restitution over for f.eks langvarig udholdenhedsarbejde ikke ændret sig, og mht arbejde i højder er jeg næsten blevet bedre med tiden


Det kunne være interessant at høre mere om hvilket mobility arbejde du synes er godt og virker. Især hvis der er øvelser du ville ønske du havde startet med at lave allerede da du var yngre. Det tænker jeg en del yngre medlemmer herinde kan få udbytte af i det lange løb.
 
Reputation point: 70
 
Indlæg: 359
Tilmeldt: 15. jun 2016, 20:56
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 131.00
- Squat: 172.00
- Dødløft: 187.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



mange år med for meget bænkpress, for meget kontor arbejde har ikke været super for min mobilitet i øvre ryg og skuldre..

det kan jeg mærke når jeg arbejder med OH squat og windmills idag.

face pulls, og bat wings sammen med foam rolling og noget TRX arbejde er noget jeg burde have startet på før ;)


og et par dumme ankelskader i bjergene hvor jeg nok burde have arbejdet med recovery og mobilitet i stedet for bare at snørre støvlen strammere og bare fortsætte ;)
Brugeravatar

 
Reputation point: 235
 
Indlæg: 2629
Tilmeldt: 6. jan 2008, 16:31
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 137.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 195.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Blackmoore skrev:Du har sikkert ret

særligt for unge mennesker (jeg kan røbe at når man er +40 kan man godt træne for hårdt af og til... :D :D :D )


Det kan unge mennesker nu også. Jeg plejer at sige at for god træningsfremgang, der skal man i perioder træne mindre hårdt end man har lyst til - forudsætningen er så bare at man i andre perioder skal træne hårdere end man har lyst til, og det er de færreste, der rent faktisk gør det.

Bemærk desuden at hård træning ikke nødvendigvis er tungt, og at det primært er høj intensitet, der slider på kroppen - du kan opnå omtrent lige så god muskelvækst med vægte ned til 40% af 1RM, som med tungere vægte. Her bliver udmattelsesgraden (= at man presser sig selv) blot endnu vigtigere.
https://www.bodylab.dk/shop/myte-tung-t ... 874c1.html

Blackmoore skrev:Jeg tror det er en af grundende til Crossfit's succes. På trods af en programmering der kan være ret suboptimal, så giver folk den altså gas rundt omkring i Box'erne. Og den intensitet giver nok resultater.


Endnu. Mange crossfittere har en glimrende form, sammenlignet med den gennemsnitlige centergænger, på trods af deres træning på papiret er dårligere for hypertrofi.

chucksteak skrev:Men, bliver man ikke nødt til at skille 'styrketræning' fra 'træning for masse'-eller hvad der nu står i artiklen?


Jo, hvis man træner for styrke kan perioder med træning med 6 gentagelser i tanken på dine sæt godt forsvares - men bestemt ikke hele tiden. Men i studiet var der som nævnt tale om folk der trænede for muskelvækst, og derfor har brug for at presse sig mere.
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator
 
Reputation point: 675
 
Indlæg: 8990
Tilmeldt: 13. mar 2007, 21:51
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: SPH GYM
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Dan John skrev på et tidspunkt at for de fleste almindelig mennesker, der træner, der ser han at deres højintensitetspas er for nemme..og deres nemme dage er for svære.

The high is too low and the low is too high.

Og så ender det hele med at blive medium intensitet
Brugeravatar

 
Reputation point: 235
 
Indlæg: 2629
Tilmeldt: 6. jan 2008, 16:31
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 137.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 195.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Blackmoore skrev:Dan John skrev på et tidspunkt at for de fleste almindelig mennesker, der træner, der ser han at deres højintensitetspas er for nemme..og deres nemme dage er for svære.

The high is too low and the low is too high.

Og så ender det hele med at blive medium intensitet


Meget enig.
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator
 
Reputation point: 675
 
Indlæg: 8990
Tilmeldt: 13. mar 2007, 21:51
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: SPH GYM
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Tilbage til Artikel-diskussion




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 6 gæster



cron