Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 65564 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er Jfj

Vores medlemmer har i alt skrevet 2049543 indlæg i 100419 emner

1 nye indlæg i dag


Online
I alt: 1104
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1102

Følg bodybuilding.dk på

APROPOS

Stole- og skolevanvid
Stole- og skolevanvid
SandyFrink | Dato: 6. nov 2011, 16:12

Hvis jeg skal nævne en af de største udfordringer gennem min skolegang, fra folkeskole, gennem gym, og nu til uni, så har det været stolene.

I et så gennemreguleret, så totalt-superviseret land som det danske, skulle man tro at dette issue ville være et non-issue, løst, klaret og overstået for længst. Men nej. Det jeg taler om er de helt almindelige træstole som helt almindelige børn tortureres med hver dag.

"Dårlig ryg" er en folkesydom, en epidemi hos menneskeracen. Jo mere udtalt lidelsen, jo mere umiddelbar hensyntagen. Men visdom tilsiger, at forebyggelse er den bedste kur. Den vise mand ville sige, at den dårlige ryg skal forebygges, og jo snarere, jo bedre.

Så hvorfor er det, at en gennemsnitlig undervisningsstol er en sølle, uergonomisk, billig trækonstruktion der ikke tager hensyn til sundheden? Som Napoléon sagde, man skal ikke tilskrive ondskab hvad kan tilskrives stupiditet, så jeg vil pege på stupiditet. Og selvfølgelig det afgørende adjektiv: billig.


Den ignorante opfattelse er at bare man "sidder oprejst"  - ie. ingen krumning i ryggen - så må det være den rette stilling. Det er selvfølgelig også bedre, end at sidde og falde sammen, foroverbøjet, og på den måde smutte diskus som man smutter mandler. Men der er stadig kompression på de nederste lændehvirvler. Jeg har altid været fortaler for, at man sidder tilbagelænet, med det formål at aflaste lænden.

Det siger helt sig selv, og af den grund har jeg altid siddet tilbagelænet, nærmest liggende bagud, når det var muligt. Desuagtet diverse læreres og andre ignorante personagers kommentarer om det. Læs selv her for nyere evidens på området: http://news.bbc.co.uk/2/hi/6187080.stm

Man kunne drage en parallel til det skæve tårn i Pisa. Opførte man en stor konstruktion som skulle støtte tårnet i/mod dets hældning ville dette aflaste fundamentet. Stoleryggen er her konstruktionen der aflaster kroppen/rygsøjlen. Retter man tårnet helt ud, så står det flot og oprejst, men det vejer stadig en helvedes masse kilo hvilket komprimerer de nederste mursten. Murstenene er din lænd.

Det negative ved at sidde tilbagelænet er det kan forstærke forward head posture. Jeg vil her i en opstilling af lændekompression vs forward head posture foretrække sidstnævnte, hvis der i øvrigt er den fornødne opmærksomhed på god holdning resten af tiden. Lændeproblemer har det med at blive halvkroniske. Hvis man har nakkeholdning som en due kan det selvfølgelig være problematisk at foretrække FHP. Det må bero på en individuel vurdering. Husk dog, som Eric Cressey siger: Perfect posture doesn't exist. Uanset hvordan man står, ligger eller sidder er der altid noget der er uhensigtsmæssigt.


I folkeskolen husker jeg der kom nye, "fine" - og sikkert dyre - "ergonomiske" stole og borde til. Jeg siger "ergonomiske", for de var alt andet end det. Sædet var en besynderlig kurvet størrelse, hvor meningen var, at man slet ikke skulle støttes af ryglænet, men at man i stedet skulle læne sig ind over det skrå skrivebord når man skulle skrive og læse, osv. Der var sågar illustrationer forsynet, indgraveret i skrivebordet under en gennemsigtig lineal. Min egen lineal var dog ikke gennemsigtig, da jeg kradsede den i stykker. Idéen var elendig. Der var ingen - ingen - der nogensinde sad som det var intenderet. Og selv hvis de havde gjort det havde det været en ringe arbejdsstilling.
Noget jeg allerede engang var vokal i mine protester omkring var, at læreren havde et lignende stol&skrivebord, men denne stol var forsynet med puder. Hvor elevernes stole var hård træflade Hvad kan man udlede af dette? Enten at læreren fortjener en komfort som eleven ikke gør, eller også at læreren behøver en pude som eleven ikke gør, pga. aldersforskellen, hvilket tilsiger at rygproblemer opstår med tiden, hvilket fordrer forebyggelse. Uanset hvad forklaringen er, så er det vanvid. Jeg bliver Pink Floydonian i min agiteren over denne apartheid-light tilstand.

Et barns krop kan tåle en helt masse misbrug, som man aldrig ville udsætte en voksen for, så det er en dejlig nem løsning at indkøbe en masse elendige træstole og spare penge her. En nem og dejlig, og uacceptabel løsning. Hvad værre er, løsningen behøver ikke være dyrere. En stol der tillader 120-135 graders lænen bagover er ikke umiddelbart en dyrere stol.

Jeg nævner at stolene har været en af mine største udfordringer, og dette endda uden at jeg har haft nogen lændeproblemer. Udfordringen er ikke fysik. Den er mental. Det at vide at man sidder på noget bras som en halv time i et sløjdlokale kunne udbedre definitivt. Bras, indkøbt for at spare på de forkerte poster, med min og din ryg som offer.

**Bonusinfo**: Nogen kan måske huske dengang skoler fik den geniale idé at elever skulle sidde i en hesteskosformation. Det indebar, at lidt over en tredjedel af eleverne måtte sidder med hovedet konstant drejet til højre for at kunne se læreren, mens den anden lidt over en tredjedel måtte sidde med hovedet drejet til venstre. Hvis ikke de små børn havde ondt i nakken i forvejen, så fik de det i hvert fald nu. Man kunne næsten konspirationsteoretisk spekulere om Dansk kiropraktorforening i det skjulte betalte nogle beslutningsmagere for at træffe så åbenlyst dårlige beslutninger, men forklaringen er, igen, blot stupiditet. Endnu et eksempel på, at folk i en position af påtaget autoritet ikke ved hvad de snakker om. Og endnu et eksempel på, at man ofte ikke skal lytte til sin lærer.
 


Synspunkterne der præsenteres i dette indlæg tilhører forfatteren og afspejler ikke nødvendigvis synspunkter tilhørende bodybuilding.dk

Kommentarer


Hvordan blev en lille dreng bevidst om den problematik?
Brugeravatar
 
Indlæg: 610
Tilmeldt: 26. aug 2009, 20:16
Geografisk sted: Odense
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



"Og endnu et eksempel på, at man ofte ikke skal lytte til sin lærer." - jeg kunne ikke være mere uenig. Hvad er den store idé i at skrive en fin artikel, men slutte af med at opmuntre til noget så forkert?
Brugeravatar
 
Indlæg: 696
Tilmeldt: 10. jan 2010, 14:56
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



god laesning! tak!
 
Indlæg: 127
Tilmeldt: 23. feb 2010, 15:25
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Kan du give et eksempel på en stol (link), som skulle være mere hensigtsmæssig? Derudover giver jeg dig ret - de stole, som vi har på min skole, kalder vi tit for slave eller torturstole.

Det er sådanne stole, jeg snakker om.
http://www.royalclassic.dk/fileadmin/image/5401.jpg
Brugeravatar
 
Indlæg: 1150
Tilmeldt: 23. mar 2009, 22:25
Geografisk sted: Esbjerg
 
Træner her: M/K Fitness
BodyStudio
VK49
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Apropos lyser altid dagen op!
Brugeravatar
 
Indlæg: 155
Tilmeldt: 11. jul 2011, 20:18
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Dejligt indlæg!

Men nu er det heller ikke fordi det er meget bedre på universiteterne, hvor man jo med afstanden fra sidderækkerne til bordene nærmest bliver tvunget til en ekstrem grad af FHP, hvis bare man vil tage et par noter på sin computer.
 
Indlæg: 2761
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:18
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Wopper -> Fuldstændig enig. Det er et helvede.

En anden fordel ved at sidde tilbagelænet er, at det giver mulighed for større ekstension i hoften og dermed på sigt mindre stramme hoftebøjere og mindre døde glutes, hvad der ellers er et betragteligt problem for mange.
Brugeravatar
 
Indlæg: 4149
Tilmeldt: 3. jun 2009, 15:08
Geografisk sted: København
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



På NAT KU synes jeg kun det er sæderne i auditorierne der er dårlige. Men de er fandme også usle.
Brugeravatar
 
Indlæg: 2447
Tilmeldt: 5. jul 2006, 21:16
Geografisk sted: København
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Skull and bones> Det forekom mere naturligt at aflaste ryggen ved at læne sig bagover.

M-B> Jeg har ikke så høje tanker om den gennemsnitlige lærer. De fleste af mine var ikke eksempler at følge. Jeg husker også klart deres fallerede insisteren på at "sidde ordentligt".

Padi> En stol med ryglæn du kan støtte ryggen opad, med en torsovinkel 120+ grader, og gerne et blød sæde. Stolen du linker til der er ganske almindelig, og ganske elendig.

Wopper, Lærling, JensL> Alle de auditoriestole jeg har været udsat for har været ekstremt dårlige. Flere gange har dårlige siddeforhold været et væsentligt hensyn i overvejelserne om: Deltager jeg i undervisningen i dag.
Brugeravatar
 
Indlæg: 7369
Tilmeldt: 10. jan 2009, 15:25
Geografisk sted: Island of Simonia
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Det er kummerlige forhold på ITU. To dages undervisning om ugen sidder vi på plastikstole, hvor halvdelen vender med ryggen mod underviseren. Altså kan man ikke bruge bordet til sin bærbare. De to andre undervisningsdage er det de ærgerlige sidderækker. :( Utroligt at det ikke er tænkt bedre ind i så nyt et universitet.
 
Indlæg: 2761
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:18
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



"Endnu et eksempel på, at folk i en position af påtaget autoritet ikke ved hvad de snakker om. Og endnu et eksempel på, at man ofte ikke skal lytte til sin lærer". Med formidling af sjældent forekommende guldkorn som dette så jeg dig gerne kommunikere til en så bred del af den danske ungdom som muligt. Men det er næsten for banalt at fastslå, idet en anden holdning selvfølgelig ville være udtryk for en ambition om en forrådnet fælles fremtid. Det er jo en skør ambition.

Vær gerne mere konkret i dine beskrivelser af, hvordan man optimalt sidder på en dårlig stol. Hvordan skal den øvre del af ryggen hvile på ryglænet?
Brugeravatar
 
Indlæg: 610
Tilmeldt: 26. aug 2009, 20:16
Geografisk sted: Odense
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan




Tilbage til oversigten