Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 58107 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er Cryptomhtq

Vores medlemmer har i alt skrevet 2041528 indlæg i 98341 emner

15 nye indlæg i dag


Online
I alt: 667
Medlemmer: 11
Skjulte: 2
Gæster: 654

Følg bodybuilding.dk på

Weight Gainer - hvad er det

Skrevet af bodybuilding.dk, Bodylab Nutrition - rta@bodylab.dk.

En weight gainer er et meget misforstået produkt som vi med denne artikel gerne vil prøve at sætte fokus på. Selvom produktet hedder en weight gainer, ’vægtforøger’ hvis man oversætter til dansk, er dette IKKE nogen garanti for at man øger sin kropsvægt/muskelmasse ved at spise en portion weight gainer om dagen.



De fleste der køber produktet har et ønske om at øge sin kropsvægt – og for bodybuildere skulle denne ekstra kropsvægt gerne sætte sig som muskelmasse. Men hvad skal der til for at tage på i vægt og hvilke kriterier skal være opfyldt for at disse ekstra kilo sætter sig som muskelmasse? For at svare på det ser vi først på lidt grundlæggende ernæring.

Ingen kalorieoverskud ingen muskelmasse

For at øge vores muskelmasse er det tvingende nødvendigt at vi indtager flere kalorier end vi forbrænder – vi opbygger nemlig kun muskelmasse når vi er i det vi kalder kalorieoverskud. Når vi er i et kalorieoverskud, så har kroppen råd til at investere i opbygning af nyt væv, i vores tilfælde ekstra muskelmasse.

Dette kalorieoverskud må dog ikke være alt for stort, idet kroppen kun kan opbygge begrænsede mængder muskelmasse om dagen. Og de kalorier der ikke anvendes til de muskelopbyggende processor lagres som fedt i kroppen. Et kalorieoverskud på omkring 250-500 kalorier om dagen er meget passende for de fleste.

Protein – kroppens byggesten

Proteiner bliver populært sagt kaldt kroppens byggesten og dette er også en meget rammende betegnelse for dem. Får vi ikke tilført rigeligt med protein kan kroppen ikke opbygge muskelvæv – lige meget om vi indtager nok så mange kalorier. For de fleste vil 2-2½ gram protein pr. kg kropsvægt være passende.

Kombinerer vi et passende kalorieoverskud og et højt indtag af proteiner med den rette muskelstimulerende træning tager man muskelmasse på. De genetisk heldige tager mere på end andre, men ALLE tager muskelmasse på.

Hvad er en weight gainer så?

En weight gainer er en kombination af kulhydrat og protein. Kulhydraterne er med til at levere kalorierne der skal til for at etablere det nødvendige kalorieoverskud og proteinerne leverer de eftertragtede byggesten. Bemærk sætningen ”er med til at levere….” Det er nemlig klart, at selvom man snupper en portion weight gainer om dagen kan man stadig sagtens være i kalorie- og/eller proteinunderskud og således ikke tage på i hverken vægt eller muskelmasse. En weight gainer skal betragtes som en nem og bekvem måde at indtage ekstra kalorier og protein på.

Proteinpulver eller weight gainer?

I princippet behøver man hverken weight gainer eller proteinpulver for at opbygge muskelmasse. Man kan godt undvære disse produkter hvis man tilrettelægger sin almindelige kost derefter. Men for de fleste er dette simpelthen for tidskrævende og mange anvender en pulverløsning for at justere det daglige indtag af kalorier og/eller protein. Foruden at være en nem og bekvem løsning har en pulverløsning den fordel, at det er tilberedt i flydende tilstand hvilket tillader et hurtigt indtag af en stor mængde kalorier/proteiner før mætheden indfinder sig.

Vi bliver ofte mailet med spørgsmål om hvad vi vil råde folk til at købe – og selvom vi naturligvis mere end gerne vil svare er dette – jvf. ovenstående – ikke bare et spørgsmål om at sige ”proteinpulver” eller ”weight gainer”. Hvilket produkt netop du skal vælge afhænger således i høj grad af dit daglige indtag af fast føde. Får du rigeligt med kalorier, men mangler du protein i din daglige kost, ja, så er et proteinpulver svaret. Har du svært ved både at få nok kalorier og protein er en weight gainer en god løsning.



Du kan læse mere om dit daglige kalorie- og proteinbehov i artiklen grundlæggende ernæring.