Lige for en hurtig gennemgang: (det er sådan her, jeg har opfattet det - ret mig hvis jeg tager fejl)
Tilsyneladende handler princippet om at inddele sin træning i to perioder - en bulking periode og en cutting periode. I 'bulking' perioden spiser man unaturligt meget, i forhåbninger om at blive større og opnå mere muskelmasse.
I 'cutting' perioden, spiser man derimod meget mindre og meget mere kontrolleret. Man prøve dermed at tabe noget af sit fedt, og få det ideelle "strand-look" med en lav fedt-procent og en massiv muskelmasse
Min grundlæggende kritik på princippet går på, at man i stedet for at se godt ud året rundt, vælger kun at se godt ud i en kortere periode (sommeren, navnlig). Det er ærgerligt, for i bulking perioden får man angiveligt en højere vægt - og man tror, at det er muskler man har taget på - men det meste af det er fedt. Man bliver ikke stor og stærk ved at spise meget, man bliver fed.
Det der er nødvendigt for at tage muskelmasse på, er en bestemt mængde protein (afhængig af ens vægt) - så hvis man spiser afsindig meget, men ikke får sit protein-behov dækket, så er det til ingen nytte.
Med det sagt, så ER det muligt at få muskelmasse sammentidlig med at fastholde en lav fedt-procent! Det er endvidere muligt, at tabe fedt samtidig med at skabe muskelmasse.
Med alt det her sagt, vil jeg gerne spørge jer, hvorfor er det I er så opsat på at følge princippet? Når det i virkeligheden ikke behøver at være så kompliceret. Hvad er jeres grunde?
OBS:
Jeg på ingen måde en fitness- eller ernæringsekspert, men i de seneste måneder har jeg læst en MASSE på internettet om emnet. Det som jeg har skrevet i denne tråd, er baseret på det jeg har læst og hørt.
Overbevis mig