Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 58946 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er KirlRat

Vores medlemmer har i alt skrevet 2043922 indlæg i 98460 emner

2 nye indlæg i dag


Online
I alt: 456
Medlemmer: 4
Skjulte: 0
Gæster: 452

Følg bodybuilding.dk på

Deload?

Udskriv emne


Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding





Hej!
Er der nogle guidelines for hvornår man med fordele kan køre en deload uge? Jeg har aldrig rigtig anvendt det - så jeg er i tvivl om hvorvidt/hvornår det er nødvendigt.
Sagen er den, at jeg har oplevet nedgang i styrken over den sidste uge (trods minimal kcal overskud) samtidigt med at jeg har fået små-skavanker i albuerne og knæene, samtidigt med at jeg, den seneste uges tid, har været helt åndssvagt træt allerede inden træning gik igang. Derfor har jeg kraftigt overvejet at tage en uge med deload. Vil det være gavnligt eller vil der være andre måder at kompensere for styrkenedgang, øget træthed og ømhed/smerte diverse steder i kroppen?
Såfremt at det kan være en god idé - hvordan vil i så gribe kosten an? Vil det være en fordel at skære ned på kalorierne (grundet mindre træning) eller vil i ligge på samme kalorie indtag dén uge med deload?
 
Reputation point: 5
 
Indlæg: 130
Tilmeldt: 19. mar 2014, 15:01
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 210.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Tag pause når du har brug for pause. Det behøves ikke at være en hel uge, men 3-4 dage helt OFF kan gøre underværker både for kroppen og for lysten til at træne.
FRIENDS DON'T LET FRIENDS LIFT LIGHT
Brugeravatar

 
Reputation point: 55
 
Indlæg: 1735
Tilmeldt: 22. aug 2011, 09:06
Geografisk sted: Snake Mountain Gym
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 97.50
- Squat: 140.00
- Dødløft: 170.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



 
Reputation point: 35
 
Indlæg: 466
Tilmeldt: 27. mar 2018, 15:09
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



perhym1998 skrev:Se

https://youtu.be/ZEhA-4sS08A

Det er bare ikke altid nok, hvis du virkelig presser citronen eksempelvis med simpel lineær progression i basisøvelser. Jeg har selv engang oplevet at være så "beat up" efter 20 ugers intens squat-træning (3 gange ugentligt), at jeg måtte tage en hel uge fri fra træningen og efterfølgende bygge op over nogle uger fra kun 1/3 af de før antal løftede kilo, før jeg kunne bryde træningsplateauet. Jeg tvivler også på, at man for manges vedkommende er fit for fight efter en uges let træning, hvis man før deload har overlevet en gang Smolov Sr. Squat. :mrgreen:
Brugeravatar
 
Reputation point: 690
 
Indlæg: 3391
Tilmeldt: 29. okt 2012, 09:43
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Dødløft: 130.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Etrius skrev:
perhym1998 skrev:Se

https://youtu.be/ZEhA-4sS08A

Det er bare ikke altid nok, hvis du virkelig presser citronen eksempelvis med simpel lineær progression i basisøvelser. Jeg har selv engang oplevet at være så "beat up" efter 20 ugers intens squat-træning (3 gange ugentligt), at jeg måtte tage en hel uge fri fra træningen og efterfølgende bygge op over nogle uger fra kun 1/3 af de før antal løftede kilo, før jeg kunne bryde træningsplateauet. Jeg tvivler også på, at man for manges vedkommende er fit for fight efter en uges let træning, hvis man før deload har overlevet en gang Smolov Sr. Squat. :mrgreen:


Jeg plejer også bare at holde en hel uges pause fra træning, fordi jeg ikke rigtig gider at tage op i centeret og deloade :D
 
Reputation point: 35
 
Indlæg: 466
Tilmeldt: 27. mar 2018, 15:09
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Tak for input!
Der er dog en ting jeg ikke forstår ved den forklaring han kommer med.
Jeg tror umiddelbart jeg kunne være klar på en hel deload uge. Han forklarer at man, den første halvdel af ugen, kører med 1/2 sæt og gentagelser - men med samme total vægt? Hvordan kan det lade sig gøre?
Hvis jeg eksempelvis løfter 6x100 x6 i bænkpres, får jeg en total volume på 3600 kilo. Med 1/2 sæt og gentagelser (3x100 kilo x3) får en en total volume på 900 kilo. Altså ikke i nærheden af de 3600 som jeg burde? Hvad er det jeg misforstår?
Og hvordan stiller/vil i rådgive ift. til kalorie indtag? Skal jeg bare ramme de samme 3400 kalorier som nu - eller bør man skrue lidt ned? Hvad ville I gøre? :)
 
Reputation point: 5
 
Indlæg: 130
Tilmeldt: 19. mar 2014, 15:01
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 210.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Mikael43 skrev:Tak for input!
Der er dog en ting jeg ikke forstår ved den forklaring han kommer med.
Jeg tror umiddelbart jeg kunne være klar på en hel deload uge. Han forklarer at man, den første halvdel af ugen, kører med 1/2 sæt og gentagelser - men med samme total vægt? Hvordan kan det lade sig gøre?
Hvis jeg eksempelvis løfter 6x100 x6 i bænkpres, får jeg en total volume på 3600 kilo. Med 1/2 sæt og gentagelser (3x100 kilo x3) får en en total volume på 900 kilo. Altså ikke i nærheden af de 3600 som jeg burde? Hvad er det jeg misforstår?

Ja, det er korrekt forstået - og hele pointen med at deloade. Arbejdsmængden sænkes betragteligt. I den sidste halvdel af deload-ugen er volumen/tonnagen så kun 450 kg, altså halvt så meget som i den første halvdel.
Brugeravatar
 
Reputation point: 690
 
Indlæg: 3391
Tilmeldt: 29. okt 2012, 09:43
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Dødløft: 130.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Mikael43 skrev:Hej!
Er der nogle guidelines for hvornår man med fordele kan køre en deload uge? Jeg har aldrig rigtig anvendt det - så jeg er i tvivl om hvorvidt/hvornår det er nødvendigt.
Sagen er den, at jeg har oplevet nedgang i styrken over den sidste uge (trods minimal kcal overskud) samtidigt med at jeg har fået små-skavanker i albuerne og knæene, samtidigt med at jeg, den seneste uges tid, har været helt åndssvagt træt allerede inden træning gik igang. Derfor har jeg kraftigt overvejet at tage en uge med deload. Vil det være gavnligt eller vil der være andre måder at kompensere for styrkenedgang, øget træthed og ømhed/smerte diverse steder i kroppen?
Såfremt at det kan være en god idé - hvordan vil i så gribe kosten an? Vil det være en fordel at skære ned på kalorierne (grundet mindre træning) eller vil i ligge på samme kalorie indtag dén uge med deload?


Tag en deload, når du har brug for en deload. Plateau (eller sågar styrkenedgang, som du oplever), træthed og småskavanker er alle gode indikatorer på, at det snart er tid til en deload.

Hvornår man har brug for en deload er meget individuelt. Det afhænger af mange faktorer, herunder din træningsvolume, frekvens, intensitet, stress, søvn, kost osv. Jeg oplever personligt "deload signs" efter 6-8 uger, hvor jeg tager 4 dage helt off. Det gør altid underværker både fysisk og psykisk, og så er man godt rustet før den næste træningscyklus :)
0 RiR
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 105
Tilmeldt: 15. aug 2013, 18:16
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



PabloA skrev:
Mikael43 skrev:Hej!
Er der nogle guidelines for hvornår man med fordele kan køre en deload uge? Jeg har aldrig rigtig anvendt det - så jeg er i tvivl om hvorvidt/hvornår det er nødvendigt.
Sagen er den, at jeg har oplevet nedgang i styrken over den sidste uge (trods minimal kcal overskud) samtidigt med at jeg har fået små-skavanker i albuerne og knæene, samtidigt med at jeg, den seneste uges tid, har været helt åndssvagt træt allerede inden træning gik igang. Derfor har jeg kraftigt overvejet at tage en uge med deload. Vil det være gavnligt eller vil der være andre måder at kompensere for styrkenedgang, øget træthed og ømhed/smerte diverse steder i kroppen?
Såfremt at det kan være en god idé - hvordan vil i så gribe kosten an? Vil det være en fordel at skære ned på kalorierne (grundet mindre træning) eller vil i ligge på samme kalorie indtag dén uge med deload?


Tag en deload, når du har brug for en deload. Plateau (eller sågar styrkenedgang, som du oplever), træthed og småskavanker er alle gode indikatorer på, at det snart er tid til en deload.

Hvornår man har brug for en deload er meget individuelt. Det afhænger af mange faktorer, herunder din træningsvolume, frekvens, intensitet, stress, søvn, kost osv. Jeg oplever personligt "deload signs" efter 6-8 uger, hvor jeg tager 4 dage helt off. Det gør altid underværker både fysisk og psykisk, og så er man godt rustet før den næste træningscyklus :)


Tak for det fine input :-)
Jeg prøver mig frem med 2-3 dage helt off fra træningen - så må vi se om det kan føre noget positivt med sig. Ellers må jeg prøve mig frem med flere dage helt off. Tak for jeres hjælp i øvrigt =D>
 
Reputation point: 5
 
Indlæg: 130
Tilmeldt: 19. mar 2014, 15:01
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 210.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Tilbage til Fitness & bodybuilding




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 2 gæster