Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 67738 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er peinoin
Vores medlemmer har i alt skrevet 2049946 indlæg i 100472 emner
0 nye indlæg i dag
Mussetrussen skrev:Det er satme godt nok også op ad bakke for folk, som gerne vil skrive for a living. Nu har jeg gennem årene skrevet artikler for utallige danske, norske, svenske og amerikanske medier, men de lukker ned én efter én; kvaliteten falder drastisk (helt bevidst, fordi de formoder at folk er idioter), eller det meste bliver mekaniseret eller fokus rettes over på hurtige småting på SoMe fordi folks attentionspan er faldet til 53 sek. Et eksempel er Bonniers blad Aktiv træning, hvor jeg skrev artikler fra 2014-2022. De gik fra at være en kæmpe publikation til i 2022 at sidde 1 mand på redaktionen, suppleret af freelance skribenter, inden de blev lukket ned, og slået sammen med Iform. Nu har jeg lige for nylig skrevet en artikel om lat pulldown, som jeg brugte nogle dage på. Det tager tid at kigge studier igennem, opsummere resultaterne, flette det ind det relevante sted i teksten osv osv. Jeg har aldrig brugt AI når jeg har skrevet, men jeg prøvede lige for sjov at skrive dette promt i ChatGPT:
Skriv en artikel om hvilke muskler man aktiverer under forskellige rygøvelser. Inkluder mindst 4 studier.
Det resulterede i denne artikel, som den lavede på ca. 7 sek
Hvorfor skal Bonnier give en journalist eller freelancer flere tusinde kr for en artikel, når AI kan generere sådan en artikel på 7 sek, som de med relativt få rettelser kan publicere som en helt ok, om end lidt anonym, artikel?
Og sammenholdt med at oplag af alle trykte medier falder; reklamer i stigende grad ender på SoMe og ikke i traditionelle medier, og kun få mennesker gider betale for noget som helst, når der ligger så meget gratis reklamefinancieret på nettet, bliver det ganske ganske få mennesker der kommer til at kunne leve af at skrive eller dyrke journalistik inden for få år.
Eller hvad tænker du?
Mussetrussen skrev:Ang det sidste, så har jeg faktisk læst flere steder efterhånden, at især unge, som tilbringer tid sammen med oprindelige befolkningsgrupper, som lever primitivt, især native americans, ikke kan drives tilbage til civilisationen igen. Den måde der leves på der, giver åbenbart en så stor følelse af fællesskab, mening, sammenhold, værdi og en følelse af at være betydningsfuld for flokken, samt en hverdag der er fri for civilisationens stress, performancekrav, fremmedgørende jobs, ensomhed osv. osv., at mange mister enhver lyst til at vende tilbage civilisationen, og det vi normalt betragter som menneskehedens fremmeste måde at leve på.
Mussetrussen skrev:Jeg kan desværre ikke huske hvor det var, men jeg husker at have læst det 2-3 forskellige steder. Jeg er 80% sikker på at et af stederne er Altings begyndelse - David Graeber.
Muligvis var det også i Civilized to Death: What Was Lost on the Way to Modernity - Christopher Ryan
Heather Heying - A Hunter-Gatherer's Guide to the 21st Century er også en mulighed, men jeg husker det ikke præcist.
Det kunne også have været i en af Yuval Noah Hariris 2 bedste bøger, Sapiens eller Homo Deus.
Ceneeh skrev:Det længe ventede forår er kommet. Livet går strygende. Jeg er blevet ramt af et helt usandsynligt held, jeg dårligt kan begribe.
Har længe holdt øje med andelsmarkedet i København - et marked, der ikke er for sjov, skal jeg lige hilse og sige. Af samme grund havde jeg ikke tårnhøje forventninger, da jeg skulle til åbent hus et sted, hvor 38 personer havde givet til kende, at de også ville deltage. Jeg tænkte derfor, at det var smart at komme i god tid - ja, næsten en time før stod jeg ude foran opgangen i solen - uden dog at ringe på eller andet. Parret, der selv var flyttet, ankom, og spurgte om jeg ikke ville op. Jo, svarede jeg - og efter en hurtig gennemgang tog jeg en QR-kode med mig og udfyldte informationerne. En time senere, mens de resterende fremvisninger stod på, fik jeg en mail om, at jeg var blevet valgt.
Jeg var taget til åbent hus uden forhåndsgodkendelse hos banken, i og med, at jeg kun skulle låne 100-150 tusinde kr. - hvilket jeg tænkte, ville være nemt. En tommelfingerregel er, at man skal lægge 5% i udbetaling. I det her tilfælde ville jeg lægge 95% i udbetaling og skulle blot bruge de sidste 5% fra banken, men det kunne de ikke hjælpe med, da jeg manglede 1200 kr. i rådighedsbeløb pr. måned, når alt var betalt. Nå. Heldigvis kunne jeg låne pengene af min familie.
Jeg har i årevis investeret størstedelen af min formue i enkeltaktier og indexfonde, hvorfor jeg naturligvis måtte sælge det hele. Techaktierne havde jeg heldigvis allerede solgt i februar måned, men tilbage havde jeg for mere end 600 tusinde kr. investeret, som jeg solgte blot dage før "det store crash". Havde jeg skullet købe bolig et par dage senere, havde det simpelthen ikke været muligt - og det havde det heller ikke været i dag. Sikket held.
Om lidt bor jeg i en andelsbolig til 1900 kr. med alt i måneden, og til sådan en månedlig udgift, bliver økonomi ikke en lige sådan en bekymring. Faktisk er det billigere end da jeg boede hjemme. Det føles sært og uvirkeligt, men det sidste års tid er flere af mine nåleøjes-drømme blevet til virkelighed. I årevis satte jeg mit liv på pause for at kunne nå hertil - og på trods af tvivl og stort besvær, har det blot vist sig at være det hele værd.
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster