Der sker ting og sager. Skrev bachelor i mens jeg arbejdede fuld tid på Operation X. Det var dog en umådelig stresset periode med blot én fridag fra 1. september til 12. december. Begge dele endte dog godt. Bagsiden viste sig så at være, at jeg tjente for mange penge ved siden af SU, hvorfor de nu skal betales tilbage - og det er vel at mærke før skat - og det var tilmed ikke muligt at indbetale beløbet før årets udgang for at undgå renter. Når jeg så betaler alle pengene tilbage (før skat), skylder de så mig nogle penge, som jeg så først kan få at se næste år. Det er sgu et spøjst system.
Nå, har også lidt haft rund fødselsdag, og det har selvfølgelig igangsat en masse tanker om alverdens ting og sager. Jeg blev student som 20-årig og færdiguddannet som 30-årig. Læser årligt brudstykker af min log igennem herinde for at forstå, hvem jeg tidligere var, og jeg er langt fra stolt af det hele. Hvad jeg i øvrigt naturligvis står ved. Noget af det værste jeg ved er, når folk siger: "Jeg fortryder intet i mit liv". De mennesker bør man med rette holde sig fra. Generelt mennesker, der ikke kan komme med indrømmelser af nogen som helst art, hvor de skal give bare en my af sig selv. Run.
Hvem man i øvrigt med fordel kan holde sig fra er mennesker, der ikke på nogen måde gør verden til et bedre sted. Og nej, det kræver ikke meget at gøre verden til et bedre sted. Jeg ser det næsten dagligt - dog i mindre grad i Nordsjælland end når jeg er inde i København. Folk, der springer over i køen, folk, der ikke lader folk komme ud af s-tog eller metro før de selv går ind, folk, der sætter deres taske på sæderne i et propfyldt tog, folk, der ikke giver plads på fortovet. Eksemplerne er flere, men det er klart klassikerne. En diskussion i sig selv er, om disse mennesker er bevidste om deres adfærd. Svaret er ikke entydigt, men en ting er sikkert - de kommer aldrig til at ændre adfærd, hvis de ikke bliver konfronteret med den. "Hvem er du til at moralisere?" og "Lad den, der aldrig har syndet, kaste den første sten", kunne nogen måske ledes til at tænke, men verden er vores fælles ansvar - og bare fordi noget ikke er ulovligt, betyder det ikke, at det ikke er moralsk forkasteligt.
Måden man taler til tjenere, rengøringspersonale og kassemedarbejdere på, afslører ofte mere om ens menneskesyn end lange principielle frihedstaler eller relationer, hvor der tydeligvis er en bagtanke. Man bør sige fra, når man oplever det — også selvom det er en god ven eller et familiemedlem. Og hvis det i sidste ende koster et venskab, at en person gentagne gange opfører sig tåbeligt uden at tage ansvar eller vise selvindsigt, så må det være sådan. For man bør tænke over, hvad man er med til at legitimere, når man tier. Mennesker med fuldt udviklede frontallapper, men uden den mindste ansvarsfølelse eller evne til at tage imod konstruktiv kritik, er nogen, man bør holde mere end to meters afstand til. Der er desværre alt for mange af dem derude — forvoksne børn i forklædning.
Slutteligt vil jeg sige: “What man is a man who does not make the world a better place?”
ift. det private sker der også ting og sager. Mere om det næste gang.
Lev i dag, så du kan dø i morgen. Lad dit hjerte slå for mere end en. Den som skænker livet sine drømme, skal forlade jorden rig og ren.