Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 57648 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er wallyUtent

Vores medlemmer har i alt skrevet 2041271 indlæg i 98180 emner

0 nye indlæg i dag


Online
I alt: 390
Medlemmer: 4
Skjulte: 0
Gæster: 386

Følg bodybuilding.dk på

Et Syn For Guder

Udskriv emne


Opret en logbog og lad andre følge din træning

Tilbage til Logbog





VENNER! KAMMERATER! GODTFOLK!
nedmedcompound.png

Tiden er kommet: Alt for længe har vi levet i bodybuilding-middelalderen. Vi har været PT-adelens feudale slaver. Af disse slavemestre kaldet "personlige trænere" er vi blevet behandlet på det grusomste og bildt de værste ting om vores træningsliv ind.
De har taget os for fjolser, hvilket vi har været, da vi har tilladt dem det alt for længe, men det stopper her kammerater.

Fra i dag af begynder en ny æra, en renæssance indenfor bodybuilding, et nødvendigt opgør med det stigma isolations-øvelser altid har lidt under i træningskulturen.

Mine damer og herrer jeg erklærer hermed compound-øvelser for døde.

Endelig kan vi begynde at bodybuilde
ISOLATIONS-ØVELSERNES TID ER KOMMET!
AND GOD BE PRAISED!
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 23. jun 2020, 18:22
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Fremskridtet kan ikke bremses.


Nu sidder du måske og tænker: "kan vi ikke bare forene compound-øvelser og isolations-øvelser, som vi altid har gjort, og hvad er der nu galt med personlige trænere?"

-Sandheden må og skal frem. Alt for længe har compound-øvelser stået helt uberettiget højt oppe på en piedestal. Her kommer de personlige trænere ind i billedet, for de er med til at holde status quo.
Næsten alle disse udenlandske såvel som danske fitness-influencers/personlige trænere som du ser på youtube, på instagram eller læser om, hylder disse kompromitterede compound-øvelser.
Af disse influencers bliver compound-øvelser omtalt som essentielle for bodybuilding: "det er jo vigtigt med en god/stærk base".
Jeg kan fortælle dig kære læser, at dette udsavn omkring compound-øvelser når det gælder hypertrofi, simpelthen ikke er sandt.
De eneste sammenhænge hvor compound-øvelser kan være mere relevante end isolations-øvelser, er hvis du dyrker styrkeløft, strongman, crossfit, olympisk vægtløftning eller anden eksplosiv sport (fx amerikansk fodbold lol).

Selvom det er en meget lille procentdel af den trænende befolkning der har noget at gøre med disse sportsgrene, og de fleste som udgangspunkt ønsker at komme i en vis form (ændre deres fysik med bodybuilding), bliver vi alligevel fodret med ideen om, at compound-øvelserne er essentielle til dette formål. Øvelserne bliver introduceret som fx "gode massebyggere", "funktionelle løft"(lol), "the basics", "byg en stærk base til formålet".

Vi ved, at compound-øvelserne er kompromitterede øvelser i den forstand, at ingen af de muskler som du ønsker at belaste og få til at vokse, bliver ramt til fulde af nogen af dem, der er snak om procentdele mellem de forskellige muskler der arbejder under et sådanne løft.
I hvilken sammenhæng vil man nøjes med 20%/30%/40%/50% når man med mindre energi kan opnå 95-100%?
Jeg snakker selvfølgelig her om load/belastning på muskler. Altså med compound-øvelser bliver den load du påføre din krop i fx et squat, fordelt procentvis, ud på de muskler der deltager i bevægelsen, dette ændrer sig fra person til person alt efter smidighed, ROM, High/low-bar osv. Med to isolations-øvelser til hhv. quads og glutes kan du ramme de samme primære muskler 100% med den belastning/vægt du vælger, hvorimod i et normalt squat, er det nærmere 30% quad load og 50% glute load af den belastning/vægt du vælger.
Du kan altså fokusere 100% på den muskel du ønsker at få til at vokse med en isolationsøvelse, og energiomkostningen ved at lave en isolationsøvelse samlet set mod en compound-øvelse er meget lavere. Du ved sikkert selv, hvor hårdt det kan være at dødløfte/squatte fx. imod at sidde på en dejlig leg extension-maskine ikke er nær så hårdt for kroppen, men nærmere hårdt for dine quads som du er fokuseret på i denne.

Disse ting skal være i orden for maksimal udbytte i forhold til hypertrofi ved din træning:
-En muskel skal presses med load (gøres mest optimalt isoleret set)
-Range of motion skal være ideel i forhold til styrkekurve (gøres mest optimalt isoleret set)
-Øvelsen skal følge muskelvævets naturlige baner/mimike korrekt anatomisk bevægelse (gøres mest optimalt isoleret set)
-bevægebanen skal være korrekt, så uønskede muskler ikke trækkes ind i øvelsen (gøres mest optimalt isoleret set)


(skadesrisioken er også højere ved disse powerlift/compound-øvelser, især ved relative tunge løft)

Compound-øvelser er underlegne i forhold til isolationsøvelser
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 23. jun 2020, 18:22
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Tilbage til Logbog




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster