Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 57019 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er Adisop

Vores medlemmer har i alt skrevet 2037781 indlæg i 92518 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 331
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 328

Følg bodybuilding.dk på

Hvilken bog har du sidst læst

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

danielhansen13 skrev:Think and Grow rich (Napoleon Hill, 1937)

En fantastisk tidløs bog, der omhandler 'hemmeligheden' til at blive rig. Den er motiverende (i form af en masse fortællinger og eksempler), inspirerende (af samme årsag som før, men også en masse gode citater, jeg husker fra bogen) og ikke mindst tankevækkende. Bogen er skrevet ud fra 25-års omgang med nogle af datidens mest succesfulde og rige mennesker som fx Henry Ford, Thomas Edision m.fl. Jeg kan helt sikkert anbefale alle, der drømmer om at opnå noget, blive rig på livet, tjene penge og/eller få succes på den ene eller anden vis, at læse bogen. Jeg er overbevist om, den kan have en livsændrende positiv effekt på de fleste, der læser den og anvender dens mange praktiske eksempler i deres hverdag efterfølgende.

Jeg har også lavet en video omkring bogen, der kan ses via YouTube-linket i min signatur.

Den smukke bog forandrede mit liv, da jeg læste den som 17-årig. Think And Grow Rich er dog en mere mainstream og naiv udgave af den classic som er "The Law Of Succes", der indeholder en meget mere sofistikeret beskrivelse af filosofien. Think And Grow Rich er egentlig bare en kort udgave af The Law Of Succes.

Det er vildt, hvor meget on point Napoleon Hill var med hans principper, trods de fleste af hans påstande var spekulative dengang. Det er mit indtryk, at hans virke er siden blevet overvejende bekræftet af videnskaben. Selvfølgelig er nogle af hans påstande ukorrekte, men det kan man ikke bearbejde ham for, når det hele var udtænkt før 30erne.

Alt i alt er det stadigvæk den dag i dag, et af de bedste bud på, hvad der udgør et winning mindset, der samtidigt er moralsk oprigtigt. Det moralske element fylder nemlig meget i Law Of Succes, men bliver forsømt i Think And Grow Rich. I øvrigt handler den oprindelig filosofi fra The Law Of Succes, om at få succes, og herunder ikke nødvendigvis rigdom, men i Think And Grow Rich udviklede det sig til at specifikt handle om rigdom. Ikke overraskende er det den bog, som Napoleon Hill blev kendt på, og den bog, der selv i dag er en af de bedst solgte nogensinde. OG den første bog jeg har læst.

”Outwitting The Devil”, der blev udgivet efter hans død kan også varmt anbefales.

...

Jeg blev færdig med at læse "Why Zebras Don't Get Ulcers" af Robert Sapolsky for et par uger siden, og nu er jeg i gang med "Behave: The Biology of Humans at Our Best and Worst" af samme forfatter. Begge bøger kan naturligvis stærkt anbefales.

"One of the best scientist-writers of our time" -Oliver Sacks

Billede
Brugeravatar

Reputation point: 55

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Mogens Rüdiger - Oliekrisen
Billede

Det lyder måske som en drønkedsommelig bog, men jeg kunne ikke slippe den igen, da jeg først kom i gang. Den beskriver de sidste 70 års energipolitik i Danmark, med oliekriserne i 1973 og 1979 som et slags vendepunkt. Der er både interessante beretninger om den konkrete hverdag før, under og efter oliekriserne, privatforbrug, transport, international politik osv osv. Det er interessant danmarkshistorie med tankevækkende statistik, og fortællinger om hvordan man tænkte op gennem 50'erne, 60'erne, 70'erne osv. Og hvordan vi gik fra primært at bekymre os om forsyningssikkerhed frem for alt (og hvor oliefyret blev set som fremtiden), til i dag, hvor klima fylder det meste. Det er en interessant rejse med mange sjove detaljer.
Brugeravatar

Reputation point: 825

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 152.50
- Dødløft: 202.00

Galleri: Vis galleri (30)
Kostplan: Ingen kostplan

Mussetrussen skrev:Mogens Rüdiger - Oliekrisen

Det lyder måske som en drønkedsommelig bog, men jeg kunne ikke slippe den igen, da jeg først kom i gang. Den beskriver de sidste 70 års energipolitik i Danmark, med oliekriserne i 1973 og 1979 som et slags vendepunkt. Der er både interessante beretninger om den konkrete hverdag før, under og efter oliekriserne, privatforbrug, transport, international politik osv osv. Det er interessant danmarkshistorie med tankevækkende statistik, og fortællinger om hvordan man tænkte op gennem 50'erne, 60'erne, 70'erne osv. Og hvordan vi gik fra primært at bekymre os om forsyningssikkerhed frem for alt (og hvor oliefyret blev set som fremtiden), til i dag, hvor klima fylder det meste. Det er en interessant rejse med mange sjove detaljer.

Haha du kommer indimellem med nogle makrabre valg af bøger :)
I never got along with my dad. Kids used to come up to me and say, "My dad can beat up your dad." I'd say Yeah? When?
-Bill Hicks
Brugeravatar

Reputation point: 360

Geografisk sted: Det Astrale Plan

Styrkeliste
- Bænkpres: 102.50
- Squat: 95.00
- Dødløft: 165.00

Everything Is F*cked - A Book About Hope af Mark Manson
Billede

Jeg forventede at denne bog ville irritere mig og være noget klichefyldt sekundastof, men jeg blev positivt overrasket. Hvis man er interesseret den menneskelige psyke, og natur og eksistensen generelt, så vil jeg næsten gå så langt som at sige at bogen er et must read i 2020. Der er virkelig mange gode indsigter. Der er også et dejligt kapitel, hvor han hiver Nietzsche frem og gør ham mere aktuel end jeg har set ham fremstillet i mange år.

Et superaktuelt afsnit er afsnittet om det han kalder blå-prik effekten. Det bliver langt at forklare det, men i bund og grund handler det om at jo bedre samfundet bliver, jo lettere livet bliver, jo mere velstand vi får og des færre problemer vi står over for, des mere 'lykkelige' vi bliver, des bedre bliver vi til at begynde at opfinde problemer, hvor der egentlig ikke er nogle. Det er der folk begynder at se racisme i Pippibøger, se det som en krænkelse at nogle defineres ud fra deres køn, og hvad folk nu ellers fjoller rundt med af absurde mikroproblemer nu til dags.

Mit yndlingsafsnit er dog afsnittet omkring lykke og lidelse. Her er vi ret enige ham og jeg, og han sætter flotte ord på det. I bund og grund anser han lykke og jagten på lykke for at være noget opreklameret fis. En misforståelse. Når folk spørger om man er lykkelig viser det at de i bund og grund intet har forstået af hvad eksistensen egentlig handler om. Om man er lykkelig er irrelevant. Næ, det det handler om er at opbygge sin karakter. At blive voksen og få voksenværdier, som gør lykke ligegyldig. At lære at udholde lidelse. Noget mange af os herinde beskæftiger os med hver dag. Jo bedre man er til at udholde smerte og lidelse, i videste forstand, jo mere smerte man kan tage, uden at forsøge at flygte fra den, des bedre er man rustet til livet.

Bogen er i virkeligheden ekstremt rodet og han kommer ind på alt lige fra relativitetsteorien til suspekt marketing i sin gennemgang af den menneskelige eksistens. Men det er en af de bedre bøger jeg har læst i år.
Brugeravatar

Styrkeliste

Mussetrussen: Hvilken algoritme anvender du? Ratioen af bøger du er tilfreds med kontra som du synes er skrald virker utilpas høj.

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog

Travolta123 skrev:Mussetrussen: Hvilken algoritme anvender du? Ratioen af bøger du er tilfreds med kontra som du synes er skrald virker utilpas høj.

Der er da nogle fusere indimellem, men dem hører du nok ikke om, da jeg sjældent gør dem færdige, hvis jeg synes de er dårlige og spild af tid. Jeg har f.eks. lige haft lånt en gigant bog om Formel 1. 7-800 sider i et tabletop format. En helt vanvittig og uhåndterlig bog. Og faktisk også en virkelig god Formel 1 bog. Nok nærmest den ultimative formel 1 bog, men...jeg fandt bare ud af, da jeg var kommet i gang med den, at så meget interesserer jeg mig i virkeligheden ikke for formel 1. Så jeg kiggede den bare lidt igennem i stedet for rent faktisk at læse den.
Brugeravatar

Styrkeliste

Mussetrussen skrev:Everything Is F*cked - A Book About Hope af Mark Manson

Spændende. Jeg er selv gået igang med den. Nogenlunde halvvejs lige efter Nietzsche.
Thinking brain vs feeling brain fandt jeg ret godt, da jeg selv har tendens til at lade det hele løbe løbsk grundet gut-feelings, som overtager og muter thinking brain.

Har du læst hans første? Subtle art of not giving a fuck

Reputation point: 115

Kostplan: Vis kostplan

DonLauge skrev:
Mussetrussen skrev:Everything Is F*cked - A Book About Hope af Mark Manson

Spændende. Jeg er selv gået igang med den. Nogenlunde halvvejs lige efter Nietzsche.
Thinking brain vs feeling brain fandt jeg ret godt, da jeg selv har tendens til at lade det hele løbe løbsk grundet gut-feelings, som overtager og muter thinking brain.

Har du læst hans første? Subtle art of not giving a fuck

Jeps. Her er min 'anmeldelse' fra nov 2018. Den er knapt så positiv ;-)
Jeg har en svaghed for det man kan kalde anti-selvhjælpsbøger, og denne startede godt ud. En hyldest til Charles Bukowski og en opfordring til at holde op med at give a fuck. Det startede slagfærdigt og de provokerende statements lovede godt. En slags Svend Brinkmann med roid rage. Desværre gik der ikke lang tid inden selvmodsigelserne stod i kø, og efterhånden som bogen skred frem, blev det mere og mere en almindelig selvhjælpsbog, med hovedfokus på at få os til at vælge de vigtige ting til i livet og de uvigtige ting fra. Den ender med at være decideret banal, og kan slet ikke leve op til de slagfærdige floskler den lægger ud med. Der er dog nogle interessante historier hist og her, og er det en bog man læser som 24-årig, er den sikkert ret vild. Når man læser den som 41-årig, er det egentlig bare Søren Kierkegaards tanker om det æstetiske vs. det etiske, i en amerikansk slagfærdig indpakning, krydret med ordet 'fuck' ca 650 gange.
Brugeravatar

Styrkeliste

Foregående

Tilbage til Off topic