Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 59058 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er Donaldkpr

Vores medlemmer har i alt skrevet 2044350 indlæg i 98471 emner

2 nye indlæg i dag

I alt: 276
Medlemmer: 5
Skjulte: 1
Gæster: 270

Følg bodybuilding.dk på

Hvilken bog har du sidst læst

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

Jeg har gang i alt for mange bøger. Jeg har dog umådeligt svært ved at holde interessen oppe. Jeg læste Laterna Magica og Radiator på rekordtid, men siden da er jeg faded ud af den ene og den anden bog.

Min far måtte i gennem en masse prøvelser for at skaffe denne bog til mig, da bogen ikke bare lige sådan er at opstøve. Ejermanden ville ikke sende og ikke mødes personligt. Han ville i stedet placere bogen i et redskabsrum i et kæmpemæssigt boligkompleks i Århus, hvortil aftalte penge skulle afleveres i mønter i en konvolut i en postkasse. En postkasse, der viste sig at være bag en dør, man kun kunne få adgang til ved hjælp af hjælpsomme naboers hjælp. Mystisk var det. Det var som taget ud af en film. Jeg havde i øvrigt ikke fået vedkommendes telefonnummer, da han foretrak kommunikation via DBA udelukkende, så det var noget af et virevar at dirigere min far i gennem denne labyrint, mens jeg selv var travlt beskæftiget på arbejdet.

carsten.jpg

SÅDAN - Af Carsten Mørch.

Gennemførte sammen med B.S Christiansen, det berygtede Ranger-school kursus i USA, hvor han i 3 måneder intensivt måtte i gennem alverdens prøvelser, hvortil det var tydeligt, at formålet med størstedelen af øvelserne ikke var andet end at teste folks grænser til DET YDERSTE. En grænse, der til tider balancerede på kanten af lemlæstelse og død. Ja, der døde sågar en aspirant på kurset, da en anden aspirant gik lidt for hård til vedkommendes hals i en show-off, da der skulle testes nærkampsteknikker. Ud af samtlige deltagere sluttede Carsten som nr. 1 og B.S som nummer 3.

Som sådan ikke nogen speciel oplevelse at læse bogen, da jeg føler jeg kunne have levet mig langt bedre ind i bogen og dette Rangers-univers, såfremt man havde været mere beskrivende i sin fortællerstil, men igen ... hvis det er sådan Carsten fortæller, så er det sådan Carsten fortæller. Der affødtes dog en del ubesvarede spørgsmål.
Lev i dag, så du kan dø i morgen. Lad dit hjerte slå for mere end en. Den som skænker livet sine drømme, skal forlade jorden rig og ren.
Brugeravatar

Reputation point: 170

Geografisk sted: AK Nordland, Horsens Styrkeløft Klub og Centrum for Bænkpres

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Michael Finkel - The stranger in the woods
Billede
Historien om en eneboer, som blev pågrebet efter at have levet fuldstændigt isoleret i 27 år i en skov i Maine. Han havde overlevet ved at stjæle mad fra forskellige fritidshytter rundt om i området, i alt over 1000 små-indbrud. Det vilde var at han allerede gik ud i skoven som 21-årig nærmest inden livet var gået i gang, og besluttede sig for at forblive alene forever, indtil en snedig tidligere marinesoldat mener jeg det var, besluttede sig for at fange ham.

Det er en afsindig god bog, som jeg slugte over ganske få dage. Christopher Knight som manden hedder er en meget interessant person, med en voldsom trang til at være i fred og være brutalt ærlig over for mennesker når han endelig er i nærheden af dem. Ud over at se på casen om Christopher Knight ser forfatteren også på isolation som fænomen gennem tiden og på andre, som har dyrket den ekstreme ensomhed. Det er både interessant når forfatteren optrevler Knights historie, det som skete med ham efter han blev fanget og hele processen med, som den eneste i verden at få lov til at interviewe eller bare snakke med Knight, men lige så interessant er det når han forsøger at dykke ned i Knights personlighed for at finde svar på hvorfor han valgte at leve som han gjorde, og se på hvordan Knight betragter livet og verden omkring sig. Det er svært ikke at få sympati for en mand der bare ikke passer ind i den moderne verden, men ikke har noget sted at fortrække hen, hvor han kan være i fred og ikke kan få lov at leve sit liv som han gerne vil.
Brugeravatar

Reputation point: 985

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 152.50
- Dødløft: 202.00

Galleri: Vis galleri (30)

Johannes Møllehave - Det ender godt. Lydbogsudgaven indlæst af Møllehave selv.
Billede
Jeg har altid været glad for Møllehaves bøger, også selvom hans stærke kristne tro altid har været en ekstrem modpol til mit eget verdenssyn. Jeg erindrer at jeg læste denne også da den udkom tilbage i 2009 mener jeg det var, men i forbindelse med Møllehaves død fik jeg lyst til at genhøre den. Møllehave har altid nogle gode pointer, som man kan tage med sig på livets vej, uanset om man er kristen eller ej. Han har gode svar på livets hårde spørgsmål, svar som er gennemtænkte, og som ikke bare er floskler. Okay, man skal have ham i små doser, og som ikke-kristen er der meget 'støj' som skal filtreres væk, men jeg tror aldrig jeg har læst en Møllehave bog der var dårlig, og hvor jeg ikke kunne tage noget med.

Matthew D Lieberman - Social
Billede
En meget interessant bog, hvor der gennemgåes en masse forskning omkring hjernens sociale egenskaber. Der er masser af spændende info. Jeg har hørt mange gange før, at når man mediterer og lige mister fokus et øjeblik, så er det fordi hjernen slår over på sit såkaldte default network, hvor tankerne vandrer. Altså det hjernen laver når den får lov at 'passe sig selv' og ikke er optaget af en opgave. Noget jeg dog ikke havde lagt mærke til er, at det som regel er noget socialt hjernen begynder at tænke på. En eller anden samtale, situation eller andet socialt, som hjernen skifter over til at beskæftige sig med. Forskerne mener det er fordi sociale interaktioner er så afgørende for os mennesker, at hjernens default network 'øver sig' i sociale relationer, hver eneste gang den får den mindste pause.

Der argumenteres også for at sociale relationer skal placeres i bunden af maslows behovspyramide og ikke længere oppe, som ellers er standarden. Bla. ud fra babyers behov for at nogle gider tage sig af dem, som er forudsætningen for at babyer overhovedet kan overleve og få de essentielle ting i bunden af pyramiden opfyldt.

En noget opsigtsvækkende information er at fordi sociale afvisninger, af kroppen opleves som smertefulde, og er tilknyttede nogle af de samme hjernecentre, så har man faktisk set at paracetamol kan virke smertedæmpende, ikke kun på fysiske smerter, men også på sociale smerter. Måske lige en Panodil inden du skal på den næste Tinder date, så afvisningen ikke føles så brutal.

Der er også noget omkring hvordan bestemte genvarianter gør folk mere eller minde følsomme over for social smerte; at retfærdighedssansen tilsyneladende deler hjernecenter med centre for fysisk nydelse, og at man også ser hjerneaktivitet i samme centre, når andre giver en komplimenter.

Spørgsmålet omkring om vi mennesker egentlig altid handler egoistisk eller om vi faktisk er i stand til at være altruistiske besvares også. Giver vi ikke bare til velgørenhed og hjælper andre, fordi vi får det godt med os selv? Her er svaret meget klart, at det at være altruistisk er et lige så markant træk ved menneskearten som det at være egoistisk. Der er altså ingen grund til hele tiden at betvivle vores gode intentioner og forveksle dem med skjult egoisme.

Som os der træner med vægte sikkert for længst har erfaret, så kan selvkontrol også trænes som en muskel. Dog kan den også udmattes som en muskel og har brug for restitution.

Desuden lidt info om det moderne liv med konstant overvågning. Vi ser ud til at være programmerede til at udøve selvkontrol når vi føler andre betragter os. Man har desuden set at de som er bedst til selvkontrol ofte også er dem som tilpasser sig mest til flokken og bliver mest konforme. Man gør det som er bedst for gruppen og undertrykker derfor sine primitive impulser.

Og sidst men ikke mindst bliver det igen igen slået fast med syvtommersøm, at penge ikke er lig lykke, bl.a. grundet det som kaldes hedonic adaptation.

Det var bare lidt af de pointer jeg kan huske. Det er en ret interessant bog.

Tonny Vorm - Engang var jeg Jesper Skibby
Billede
Oven på den lidt tunge 'Social' havde jeg brug for en kort, let bog, og biografier er som regel et hit. Denne var dog en meget meget tynd kop te, og nærmest unødvendig. Skibbys historie er allerede fortalt i 'Forstå mig ret' fra 2006, og denne nye føjer ikke meget til den efterhånden noget tyndslidte historie om Jesper. Hele grundlaget for endnu en Skibby bog er ifølge forfatteren, at Skibby kom i en kæmpe krise efter sit karrierestop, og nu følte han, at han var kommet videre, og han ville gerne fortælle historien, så andre kunne spejle sig i den og måske få hjælp af den. Problemet er bare at det er meget meget få mennesker, som er i Skibbys situation, hvilket gør den ubrugelig for den fleste, plus at Skibby ikke rigtigt har nogle gode råd til at komme igennem et karrierestop som professionel sportsmand, andet end bare på et tidspunkt at tage sig sammen og få styr på tingene. Og ikke engang anekdoterne fra den gamle cykeltid var særligt interessante. Det var en fuser af en bog.
Brugeravatar

Styrkeliste

Eugenia Bone - Mycophilia : Revelations from the Weird World of Mushrooms
Billede

Fra tid til anden ynder jeg at kaste mig over en meget snæver bog om et emne jeg ikke ved en skid om. Fordi det er interessant at dykke ned i et helt nyt emne. Jeg erindrer jeg læste en absurd lang bog om humlebier tilbage i 2017, og denne bog om svampe var lidt i samme stil. Der er ikke det aspekt omkring svampe, som ikke rundes i denne bog. Både psykedeliske svampe, svamp der angriber kroppen, spisesvampe, skimmelsvampe, svampe som medicin, de ernæringsmæssige aspekter omkring svampe osv. osv. Man skal nok lige være i humør til så snævert et emne, men er man det, er det faktisk en ganske spændende bog. Jeg blev selv overrasket over at svampe faktisk byder på ganske glimrende næringsindhold, også ift. proteinkvalitet, hvor nogle ligger et sted mellem bælgfrugter og kød.
Brugeravatar

Styrkeliste

Dalai Lama - Beyond religion
Billede
Dalai Lama giver sig i kast med et forholdsvis urealistisk projekt: At skabe en universel etik, som alle, uanset religion, eller mangel på samme, kan leve efter. Det er ikke fordi det han siger er så dumt endda, det giver faktisk god mening, men der er desværre nok for mange idioter i verden til at hans visioner har gang på jord. Hans ideer udspringer af noget videnskab han har læst lidt om, kombineret med buddhistisk filosofi og går basalt set ud på at vi skal lave noget mere mindfullness meditationsbusiness, og blive pisse hamrende frontallapstyrede, så vi kan få afskaffet alle de idiotiske primitive impulser, som vi er drevet af, og som er med til at fucke verden op. Man kan håbe han får ført nogle ind på en god vej i livet, men når jeg kigger mig omkring, er det bare måske 0,1% af befolkningen, som potentielt set kunne blive som han drømmer om, mens resten enten er ligeglade med det han siger og aldrig kommer til at høre om det; hører om det, men synes han tager fejl eller bare hellere vil jagte ting og penge, vælte gennem livet på sprut og stoffer, eller bare hellere vil til fodbold på Brøndby stadion. Afslutningsvis får vi dog Dalai Lamas helt egen og meget detaljerede guide til hvordan han mediterer, hvilket måske egentlig er det mest brugbare i bogen, hvis den skal være andet end bare luftkasteller.
Brugeravatar

Styrkeliste

John Green - The Anthropocene Reviewed: Essays on a Human-Centered Planet
Billede
John Green (manden bag The fault in our stars/En flænge i himlen) anmelder helt almindelige ting som aircondition, Dr. Pepper, det at hviske, meningitis, Matador brætspillet, at google fremmede, osv. osv. Det er lidt ligesom en poetisk udgave af Jørgen Leths 'Spørge Jørgen' med random emner der tages under behandling. Intet er for stort eller for småt. Okay John Greene har en tendens til at blive en smule Woody Allen agtig eller lidt skrøbelig, neurotisk og pubertær visdoms-agtig. Alt i alt bærer jeg dog over med ham, da mange af hans betragtninger på meget fin vis siger noget om os som mennesker. Desuden har han researchet sine emner meget grundigt, så vi får korrekte historiske gennemgange af emner, fremfor bare fortærskede myter. F.eks. kommer han med en meget grundig gennemgang af hvorfor vi bruger QWERTY-tastaturer, fremfor bare at nævne den gamle myte med at layoutet opstod for at undgå at tastearmene filtrede sammen på gammeldags skrivemaskiner. Jeg kan godt lide bogen, da den er både informativ, poetisk, interessant, rørende, velskrevet og filosofisk.
Brugeravatar

Styrkeliste

Foregående

Tilbage til Off topic