artikler/interviews/interview-med-mads-friche.html
Kom med din kommentar til artiklen i denne tråd.
Friches log kan findes her: friches-glimrende-log-t7087-10020.html
.jpg)
Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 67465 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er peinoin
Vores medlemmer har i alt skrevet 2049924 indlæg i 100472 emner
0 nye indlæg i dag
K.G skrev:Interessant læsning !! Held & Lykke ved EM og også med melormene
One Man Army skrev:Jeg vil gerne spørge om der kommer en pointkonkurrence igen på et tidspunkt?
Og hvornår dette tidspunkt kunne være?
Og om jeg eventuelt kunne starte med +point?
taler skrev:Spændende læsning. Stærk og sympatisk fyr lyder det til.
Mapsen skrev:Det hele er fup. Mads Friche findes slet ikke i virkeligheden. Det har han selv fortalt mig under fire øjne.
Overload skrev:Så vidt jeg husker, så vandt jeg pointspillet sidst??
On topic: Fremragende interview! Godt arbejde.
taler skrev:Mapsen skrev:Det hele er fup. Mads Friche findes slet ikke i virkeligheden. Det har han selv fortalt mig under fire øjne.
Mikkel Sand?
Friche skrev:Under Mikkels Sands fire øjne ja. Troede i øvrigt slet ikke du havde trollet så langt tilbage i tiden
taler skrev:Friche skrev:Under Mikkels Sands fire øjne ja. Troede i øvrigt slet ikke du havde trollet så langt tilbage i tiden
Hvem tror du var Mikkel Sand? ;)
Kan du ikke huske mig fra SPH? Det er dog vist ved at være 4 år siden, så flyttede jeg til Hjørring.
Det var nu et godt sted SPH.
Friche skrev:Nåå, haha, jo, men jeg var ikke klar over det var dig
Er helt med nu
taler skrev:Friche skrev:Nåå, haha, jo, men jeg var ikke klar over det var dig
Er helt med nu
Når jeg læser interviewet og hvad du løfter nu, skal jeg godt nok love for at der er sket meget de sidste fire år.![]()
Jeg løfter stadig stort set det samme
EWhite skrev:Blev lidt skuffet da jeg fandt ud af, at der ikke stod "melonavler"...
EWhite skrev:Hvad er fordelen ved melorme fremfor fx en bøf, hvis vi tager miljøet ud af ligningen? Er det billigere, er proteinkvaliteten højere, etc?
Nick9000 skrev:EWhite skrev:Blev lidt skuffet da jeg fandt ud af, at der ikke stod "melonavler"...
Jeg ved dog at Mads har haft en del med fyldige meloner at gøre, i kraft af sin beskæftigelse som DJ.EWhite skrev:Hvad er fordelen ved melorme fremfor fx en bøf, hvis vi tager miljøet ud af ligningen? Er det billigere, er proteinkvaliteten højere, etc?
Mht. proteinkvalitet er aminosyrefordelingen rimelig sammenlignelig, men melorm har lidt mere leucin end oksekød.
I modsætning til de fleste andre proteinkilder kan proteinindholdet og proteinkvaliteten i insekter dog variere meget, ikke kun mellem typer, men også inden for samme art, pga. skiftende næringsindhold i de korte livscyklusser. Således kan proteinindholdet i voksne græshopper variere mellem 13 g og helt op til 48 g protein pr. 100 g (altså over dobbelt så meget som i kød!), alt efter art, føde, og stadie i livscyklussen (20).
Man har desuden sammenlignet ernæringsværdien af melorm med oksekød. Her fandt man at melormene havde et sammenligneligt indhold af mineraler, men højere mængder af alle vitaminer med undtagelse af B12. Samtidig havde melorm et højere indhold af leucin (5,2 g kontra 4,2 g pr. 100 g tørvægt), der som nævnt er essentielt i forhold til muskelvækst (20).
Taget herfra: https://www.bodylab.dk/shop/8-sunde-pro ... 423c1.html
EWhite skrev:
Men kan melorme i realiteten konkurrere med proteinpulver? Grunden til jeg spiser en bøf fremfor pulver er jo, at bøffen smager fantastisk. Jeg ved ikke hvordan melorm smager. Jeg ved, at det er meget firkantet sat op, men jeg håber du forstår min pointe.
EWhite skrev:Hvad er fordelen ved melorme fremfor fx en bøf, hvis vi tager miljøet ud af ligningen? Er det billigere, er proteinkvaliteten højere, etc?
EWhite skrev:Men kan melorme i realiteten konkurrere med proteinpulver? Grunden til jeg spiser en bøf fremfor pulver er jo, at bøffen smager fantastisk. Jeg ved ikke hvordan melorm smager. Jeg ved, at det er meget firkantet sat op, men jeg håber du forstår min pointe.
Friche skrev:Ewhite: Det primære argument er bæredygtigheden som du selv er inde på, men det dyreetiske er også ret vigtigt. Melorme har næppe nogen form for oplevelse af smerte, og selvom de havde ville de ikke lide under produktion. Det gør køer og grise formentlig i produktionen.
De andre proteinkilder du nævner er også et resultat af kvæg jo, så selvom det ikke er bøffer, så stammer det jo stadig fra opdræt af de samme dyr. Valle er ganske bæredygtigt ja, hvis vi forudsætter at vi har kvæget.
Sandsynligvis bliver det henholdsvis olie og proteinpulver der kommer til at blive den primære forretning på sigt, og ikke de hele insekter. Olie og pulver vil kunne komme i mange forskellige produkter.
Nysgerrighed er en god ting!
EWhite skrev:Friche skrev:Ewhite: Det primære argument er bæredygtigheden som du selv er inde på, men det dyreetiske er også ret vigtigt. Melorme har næppe nogen form for oplevelse af smerte, og selvom de havde ville de ikke lide under produktion. Det gør køer og grise formentlig i produktionen.
De andre proteinkilder du nævner er også et resultat af kvæg jo, så selvom det ikke er bøffer, så stammer det jo stadig fra opdræt af de samme dyr. Valle er ganske bæredygtigt ja, hvis vi forudsætter at vi har kvæget.
Sandsynligvis bliver det henholdsvis olie og proteinpulver der kommer til at blive den primære forretning på sigt, og ikke de hele insekter. Olie og pulver vil kunne komme i mange forskellige produkter.
Nysgerrighed er en god ting!
Hvis du nu kunne udvikle en opskrift på ristede, sprøde melorme med sourcream and onion, så er jeg i hvert fald på.
Jama skrev:kræver log ind
Ceneeh skrev:Jeg laver gerne et interview med nogen. Nogen med en historie. Nogen med noget på hjertet.
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 6 gæster