Bruger login







Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Tilbudsguide, uge 41, 2019
Ost, æg og kaffe!

Ugen der gik, uge 39, 2019
Smartphone og progression!


Statistik

Vi har 56122 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er Andrew78

Vores medlemmer har i alt skrevet 2030508 indlæg i 87018 emner

8 nye indlæg i dag


Online
I alt: 503
Medlemmer: 12
Skjulte: 1
Gæster: 490

Følg bodybuilding.dk på

Kombinering af løb og styrketræning

Udskriv emne


Alt om konditionstræning

Tilbage til Konditionstræning





Hvordan kombinere jeg bedst løb og styrketræning, så jeg får den fonødende restitution og mest muligt ud af træningen?

Jeg styrketræner 3 gange om ugen med et full body-program, og løber også 3 gange om ugen.

Mit program ser således ud:

Mandag: Udholdenhedsløb
Tirsdag: Træning
Onsdag: Intervalløb
Torsdag: Træning
Fredag: Tempoløb
Lørdag: Træning
Søndag: Fri

Stats
Alder: 18
højde: 182 cm
Vægt: 65 kg
Da min vægt at ret lav, er jeg i en bulking periode. (ved ikke om det har relevans.)


Jeg har fået at vide, at jeg burde løbe og styrketræne samme dage, så jeg restituere 100% hver anden dag. Hvad synes i?
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 21. maj 2009, 18:24
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Du skal godt nok spise igennem for at kunne løbe og tage på :) Altså alt afhængig af hvor langt du løber.

Med dette sagt synes jeg du skal træne og løbe de samme dage - netop pga. restitutionen. Det gjorde jeg selv, da jeg trænede til marathon (omend jeg ikke trænede i center ret længe dengang).
Brugeravatar

Chef-moderator
 
Reputation point: 465
 
Indlæg: 22425
Tilmeldt: 2. nov 2009, 15:49
Geografisk sted: Århus
 
Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (8)
Kostplan: Vis kostplan



prøv evt crossfit ... det er en kombination af løbe/kondi træning og styrke og så er det pisse skægt og hårdt :D
Vedhæftede filer
crossfit.jpg
crossfit.jpg (8.08 KiB) Vist 6075 gange
"The pain you feel today will be the strength you feel tomorrow".
Brugeravatar

 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 293
Tilmeldt: 26. jul 2010, 14:35
Geografisk sted: Helsingør
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 97.50
- Squat: 100.00
- Dødløft: 122.50
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Styrketræning og løbetræning trækker på helt forskellige systemer og ressourcer i kroppen. Der er ingen grund til at udføre løb og styrketræning på samme dag af hensyn til restitution. Slet ikke med den relativt begrænsede træningsplan du har.

I samme ombæring får I lige et surt opstød med:

Det er efterhånden blevet så moderne at tale om restitution, så folk er blevet bange for, at give den gas og udfordre kroppen.
99,9 % af motionister indenfor både styrke- og konditionstræning kommer aldrig i nærheden af egentlig overtræning.
Kroppen har enorm evne til at tilpasse sig de udfordringer den bliver udsat for.

Spørgsmålet som trådstarter stiller her er netop udtryk for dette misforståede hensyn til restitution. Der er et hav af parametre, som formentlig vil være langt mere væsentlige for trådstarter at fokusere på end om man skal styrke- og løbetræne samme dag eller på seperate dage.
Tror nogen at professionelle atleter/sportsfolk kun træner hver anden dag ? Profesionelle sportsfolk er altså ikke af en anden race end os andre dødelige.. De har bare tilvænnet kroppen til at tolerere store træningsmængder. Hvordan mon de har gjort det ? Suprise!... Ved at træne meget.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 82
Tilmeldt: 8. okt 2009, 21:04
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 135.00
- Dødløft: 175.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Thor skrev:Styrketræning og løbetræning trækker på helt forskellige systemer og ressourcer i kroppen. Der er ingen grund til at udføre løb og styrketræning på samme dag af hensyn til restitution. Slet ikke med den relativt begrænsede træningsplan du har.

I samme ombæring får I lige et surt opstød med:

Det er efterhånden blevet så moderne at tale om restitution, så folk er blevet bange for, at give den gas og udfordre kroppen.
99,9 % af motionister indenfor både styrke- og konditionstræning kommer aldrig i nærheden af egentlig overtræning.
Kroppen har enorm evne til at tilpasse sig de udfordringer den bliver udsat for.

Spørgsmålet som trådstarter stiller her er netop udtryk for dette misforståede hensyn til restitution. Der er et hav af parametre, som formentlig vil være langt mere væsentlige for trådstarter at fokusere på end om man skal styrke- og løbetræne samme dag eller på seperate dage.
Tror nogen at professionelle atleter/sportsfolk kun træner hver anden dag ? Profesionelle sportsfolk er altså ikke af en anden race end os andre dødelige.. De har bare tilvænnet kroppen til at tolerere store træningsmængder. Hvordan mon de har gjort det ? Suprise!... Ved at træne meget.


Thor nu har jeg en måned cirka styrketrænet 2 gange om ugen trænet fodbold tirs torsd og kamp i weekenden. Hvis jeg styrketræner før en kamp er jeg helt død i musklerne dagen efter + nogen doms det er altså virkeligt hårdt og nej kroppen vender sig ikke bare til det. Prøv du styrketræn og løb dagen efter en 6-8 km, det er praktisk talt umuligt/mega hårdt, og derefter prøv styrketræne og vente 2 dage, hvad tror du er hårdest?
 
Reputation point: 5
 
Indlæg: 3294
Tilmeldt: 13. nov 2009, 21:28
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Måske er en måned ikke nok for din krop til, at vænne sig til belastningen.
1 måneds styrketræning á 2 gange om ugen burde være nok til, at du ikke får voldsomme DOMS. Hvis du skifter øvelser / repranges osv. ofte kan dette være årsag til DOMS.

Jeg selv, og mange andre herinde, kombinerer styrketræning og løb uden problemer.

I sidste uge lavede jeg eks. følgende:

Man. morgen: 7km tempo løb
Man aften: styrketræning
Tir aften: styrketræning
Ons morgen: 4x1000m interval
Tor aften: styrketræning
Fre morgen: 7 km roligt løb
Fre aften: styrketræning
Lør: 10 km løb
Søn: fri

Jeg får lejlighedsvist DOMS hvis jeg laver en ny Squat variation eller dødløft variation (eller hvis der er går mere end 1 uge mellem at jeg dødløfter / squatter), dog ikke mere end jeg kan løbe.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 82
Tilmeldt: 8. okt 2009, 21:04
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 135.00
- Dødløft: 175.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Personligt følger jeg flg. program:

Mandag: Bryst-skulder-triceps-mave
Tirsdag: Ben-ryg-biceps + fodboldtræning
Onsdag: Off
Torsdag: Bryst-skulder-triceps-mave + Fodboldtræning
Fredag: Ben-ryg-biceps
Lørdag: Fodboldkamp eller 5km restitutionsløb
Søndag: Fodboldkamp eller 5km restitutionsløb

Overvejer at indføre lidt løb om onsdagen også :)

Benene er lidt trætte tirsdag aften, men til kampdag er jeg game ;)
Brugeravatar

Chef-moderator
 
Reputation point: 465
 
Indlæg: 22425
Tilmeldt: 2. nov 2009, 15:49
Geografisk sted: Århus
 
Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (8)
Kostplan: Vis kostplan



Tilbage til Konditionstræning




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 0 gæster