Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 59060 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er Donaldkpr

Vores medlemmer har i alt skrevet 2044406 indlæg i 98474 emner

0 nye indlæg i dag


Online
I alt: 399
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 396

Følg bodybuilding.dk på

Kritik af nakkevenligt program med tunge løft

Udskriv emne


Post din vurdering af et program du har kørt

Tilbage til Anmeld dit træningsprogram





Jeg har en diskusprolaps i nakken og en nerveskade i skulderen. I flere år troede jeg at jeg aldrig skulle løfte igen, men efter at være kommet i god form med kardio gav jeg det en chance og overraskende nok synes jeg det hjalp på mine smerter i ryg, nakke og skulder.

Jeg vil gerne have et program der styrker min kerne- og rygmuskulatur for at kompensere for skaderne i mine skuldre og nakke. Så jeg ikke får vinget skulder osv og dårlig holdning. Samtidig vil jeg også gerne tabe mig og blive mere muskuløs. Jeg er 38 år.

Her er min ide til et simpelt program:

Mandag


Dødløft 5x5 (lav vægt)
Bent over barbell rows 3x8
Bænkpress 3x8
Seated EZ bar curl 3x8
Front squats 3x8 (lav vægt)

Onsdag

Front squats 5x5
Bent over barbell rows 3x8
Shoulder press 3x8
Seated EZ bar curl 3x8

Fredag


Dødløft 5x5 (lav vægt)
Bent over barbell rows 3x8
Bænkpress 3x8
Seated EZ bar curl 3x8
Front squats 3x8 (lav vægt)

Hvad siger I til det udgangspunkt?
Test af romaskiner til hjemmebrug:https://fitfact.dk/fitnessmaskiner/romaskiner/romaskine/
Min anmeldelse af testosteron måling på nettet hos LetsGetChecked

Tidligere styrketræning, nu rotræning og ergometertræning i klub. Træner til konkurrence i 2020.

Blogger også om søvnmåling m.v her
 
Reputation point: 5
 
Indlæg: 46
Tilmeldt: 9. jul 2014, 10:04
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 185.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Godt din træning har hjulpet på smerterne, tillykke med det.

Bent over barbell rows ville jeg klart udskifte til fordel for to øvelser som horisontalt kabeltræk (roning) og vertikalt kabelnedtræk foran kroppen (pull down). Både af hensyn til nakke men også for bedre udvikling af ryg. Bent over rows er desuden kritiseret af Sandyfrink i en artikel jeg deler synspunkter med, men ikke lige aktuelt kan finde.

Skulderpress ville jeg under ingen omstændigheder køre med din nakkehistorik. Incline presses højest.
Γνῶθι σεαυτόν
 
Reputation point: 105
 
Indlæg: 1132
Tilmeldt: 8. feb 2016, 14:47
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Bent over rows er virkelig ikke en god idé med nakkeproblemer. For ikke at nævne en inferiør øvelse generelt.
Blandt andet her har jeg skrevet om BB rows:
apropos.php?page=97

Skulderpres kan også være problematisk.

Du bør arbejde med en der kan sammensætte et nakkevenligt program, for det er det der ikke, af flere årsager, herunder at det er det samme 3x om ugen.
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer
Brugeravatar
 
Reputation point: 2139
 
Indlæg: 7175
Tilmeldt: 10. jan 2009, 15:25
Geografisk sted: Island of Simonia
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Tak for svar.

Jeg tænker det er nemt at udskifte bent over rows med de to øvelser som Franz nævner.

Måske det giver mening at udskifte skulderpress med dips i stedet for?

Årsagen til mine valg er også at jeg vil flytte nogen kilo, så der kan komme skub i vægttabet, selv om jeg normalt også laver en 1 times løb bagefter. Jeg brugte dog hele sommeren på cardio uden at vægten rykkede sig ret meget, så det er tydeligt for mig at jeg skal have vægttræning med. Sådan var det også tidligere når jeg har tabt mig.
Test af romaskiner til hjemmebrug:https://fitfact.dk/fitnessmaskiner/romaskiner/romaskine/
Min anmeldelse af testosteron måling på nettet hos LetsGetChecked

Tidligere styrketræning, nu rotræning og ergometertræning i klub. Træner til konkurrence i 2020.

Blogger også om søvnmåling m.v her
 
Reputation point: 5
 
Indlæg: 46
Tilmeldt: 9. jul 2014, 10:04
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 185.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Virker ellers som en god plan og et godt mål at have, at du vil stille op til en konkurrence her i 2020 - hvilket du nok ikke engang får muligheden for, med en diskus i nakken! Held og lykke med det!
 
Reputation point: 5
 
Indlæg: 107
Tilmeldt: 25. aug 2020, 14:02
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Maxer1337nr2 skrev:Virker ellers som en god plan og et godt mål at have, at du vil stille op til en konkurrence her i 2020 - hvilket du nok ikke engang får muligheden for, med en diskus i nakken! Held og lykke med det!


Nej, roningen er sat på pause siden Covid, så den signatur skal opdateres.

Det er i øvrigt også noget der smadrer min nakke og skuldre ret brutalt.
Test af romaskiner til hjemmebrug:https://fitfact.dk/fitnessmaskiner/romaskiner/romaskine/
Min anmeldelse af testosteron måling på nettet hos LetsGetChecked

Tidligere styrketræning, nu rotræning og ergometertræning i klub. Træner til konkurrence i 2020.

Blogger også om søvnmåling m.v her
 
Reputation point: 5
 
Indlæg: 46
Tilmeldt: 9. jul 2014, 10:04
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 185.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Rows kan give problemer, men det kan være lige så galt el. værre at lave pulldowns, hvis problemet skyldes skred i facetled.
Skred i facetled i top torso, nakke, vil føles som en skærende, stikkende, nærmest paralyserende smerte mellem skulderbladende og strålende, stikkende ud i under/ved skulderbladene, der kommer ved at bruge armene specielt, hvilket måske kan relateres til at være skulderskade, medmindre det er en specifik skulderkskade du har.

Serratus ant. er tilsyneladende en god vej til både at samle facetled i torso korrekt og fremføre skulderblad til korrekt stilling i skulderled ifht. overarms knogle, kraveben mm.

MEN... bla. Athlean X har videoer om dette som er helt og aldeles misvisende, ja, direkte forværrende skaden kan hans øvelser være, da han helt ignorerer funtkonen af serratus. Det lader til han blot vil træne musklen og ikke hvad den gør, så som altid, pas på hvem du lytter til.

Det er desuden spec. altid godt ved ovenstående skade og al anden træning, at træne, med fokus på serratus ant., bryst før ryg mhp. at stabilisere skulderblad og føre det korrekt frem og give base for træk vs. træk direkte via facetled.
 
Reputation point: 20
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 14. maj 2019, 11:35
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Desuden, roning med kabel kan også give problemer, hvis du ikke er opmærksom på ikke at slyge kroppen og armene for meget tilbage, hvis altså skaden er som formodes i ovenstående kommentar herfra.
 
Reputation point: 20
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 14. maj 2019, 11:35
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Hej Bilisten,

Jeg har skade på serratus anterior og infraspinatus efter en nerveskade i skuldernervebundtet.

Hvad vil du anbefale mig at træne?
Test af romaskiner til hjemmebrug:https://fitfact.dk/fitnessmaskiner/romaskiner/romaskine/
Min anmeldelse af testosteron måling på nettet hos LetsGetChecked

Tidligere styrketræning, nu rotræning og ergometertræning i klub. Træner til konkurrence i 2020.

Blogger også om søvnmåling m.v her
 
Reputation point: 5
 
Indlæg: 46
Tilmeldt: 9. jul 2014, 10:04
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 185.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



ehdk skrev:Hej Bilisten,

Jeg har skade på serratus anterior og infraspinatus efter en nerveskade i skuldernervebundtet.

Hvad vil du anbefale mig at træne?

Hvordan udtrykker skaden sig, har du stadig funktionalitet i musklerne, giver de ubehag el. smerte el. hvordan er problemerne tydelige?
Hvordan fik du skaden?
 
Reputation point: 20
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 14. maj 2019, 11:35
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Jeg skal ikke kloge mig på diagnose fra fysioterapuet, men hvis du har stikkende el. skærende smerte mellem skulderbladene, ud på skulderbladet og under skulderbladet, spec. ved kanten af skulderbladet ind mod rygsøjlens side, jo mere du strækker armen ud ekstenderende, altså rækker så langt du kan, jo mere udtalt bliver smerten, er jeg ret sikker på du har en facetledsskade (hvilket kan være hvad du beskriver som nakkeskade).
Det er ofte ret svært at diagnostisere dette. Strækøvelser af armen ala stræk lat med arm er no go. Ofte ser det ud til , at fysioer netop strækker og trækker og helt overser netop denne skade, hvorfor ved jeg ikke, det er som om de slet ikke forstår hvad der er galt.

Hvis det hjælper at centrere hele din fysik komprimerende omkring rygsøjlen, altså som hvis du trækker alle muskler ind til at støtte rygsøjlen og komprimere denne så meget så muligt, vil dette være hvor mindst smerte el. ubehag er, hvis det er en faceledsskade. Ikke at det nødvendigvis betyder det er en facetledsskade hvis dette giver mindst smerte, men blot at det er en indikation på det kan være facetledsskade.
Det hjælper også at rette ryggen korrekt op.
 
Reputation point: 20
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 14. maj 2019, 11:35
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



ehdk skrev:Hej Bilisten,

Jeg har skade på serratus anterior og infraspinatus efter en nerveskade i skuldernervebundtet.

Hvad vil du anbefale mig at træne?

Det er ikke så vigtigt hvad at træne, men HVORDAN at træne!!
 
Reputation point: 20
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 14. maj 2019, 11:35
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Bilsten,
Så, vil du uddybe?
 
Reputation point: 40
 
Indlæg: 337
Tilmeldt: 25. nov 2019, 17:07
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



M0rten skrev:Bilsten,
Så, vil du uddybe?


Så stop dog.
Brugeravatar
 
Reputation point: 115
 
Indlæg: 461
Tilmeldt: 6. feb 2019, 14:22
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Pittbull,
Arh, come on. Giv det en chance.
 
Reputation point: 40
 
Indlæg: 337
Tilmeldt: 25. nov 2019, 17:07
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



M0rten skrev:Pittbull,
Arh, come on. Giv det en chance.

Når jeg fokuserer på at skrive letforståelig tekst, er der satme ingen der kan klandre mig for noget, for kompetence herfra er uplettelig!
Selv ikke et hundehoved der skriver skolestilsopgaver uden relevant indhold el. akkumulerer viden og ligestiller det med forståelse, kan klandre mine kompetencer for en skid.

Men lad os se om problemindehaveren ønsker uddybelse.
 
Reputation point: 20
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 14. maj 2019, 11:35
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Bilsten skrev:Når jeg fokuserer på at skrive letforståelig tekst, er der satme ingen der kan klandre mig for noget, for kompetence herfra er uplettelig!

Men lad os se om problemindehaveren ønsker uddybelse.


Hej Bilsten

Jeg vil give din tekst i dette topic 8/10.
Dejligt at se du kan skrive letforståeligt uden referencer til thailandske munke eller lignende, forfriskende.

Men da jeg går ud fra de færreste aner hvad fanden du mener når du skriver om facetled tillader jeg mig at linke denne fine animation.
https://www.sundhed.dk/borger/patientha ... etleddene/
 
Reputation point: 195
 
Indlæg: 942
Tilmeldt: 13. aug 2013, 20:01
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Tilbage til Anmeld dit træningsprogram




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 0 gæster