Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 57320 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er RamNeeda

Vores medlemmer har i alt skrevet 2039981 indlæg i 95521 emner

101 nye indlæg i dag


Online
I alt: 510
Medlemmer: 20
Skjulte: 0
Gæster: 490

Følg bodybuilding.dk på

Ny artikel: Sådan undgår du skader

Udskriv emne


Diskussion af egne skader eller forhold omkring skader

Tilbage til Skader





Der er ikke noget der som kan sætte en mere tilbage i træningen end en skade. Derfor er det forbavsende hvor lidt tid og energi folk bruger på at undgå netop dette.

Sjovt nok bruger de fleste tid nok på opvarmning, som selvfølgelig også er et af de mest selvindlysende tiltag, når det drejer sig om skadesforebyggelse. Men der er en lang række andre tiltag som har langt større relevans i forhold til skadesforebyggelse, men som folk synes at glemme alt om.

Læs hele artiklen her:
http://www.news.bodylab.dk/artikler/816 ... -du-skader

Billede
Brugeravatar
Administrator
 
Reputation point: 15
 
Indlæg: 3061
Tilmeldt: 3. mar 2005, 00:09
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Ved ikke om det bare er mig, men jeg havde da regnet alt det her ud selv.. Da jeg var 10..
tjr skrev:Du vil gerne have større muskler. Det er flot og damerne kan li' det og du bliver mere brugbar som menneske og sværere at slå ihjel.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 392
Tilmeldt: 8. sep 2010, 21:46
Geografisk sted: Roskilde
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 105.00
- Dødløft: 130.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Jeg-er-sulten skrev:Ved ikke om det bare er mig, men jeg havde da regnet alt det her ud selv.. Da jeg var 10..

Du er et stort orakel.

Come on, kunne det tænkes, helt langt ude, at nogle, især begyndere, ikke var klar over det og derfor var det meget godt at få en hurtig opsummering?
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar
 
Reputation point: 645
 
Indlæg: 25731
Tilmeldt: 12. maj 2007, 09:47
Geografisk sted: Hvidovre
 
Træner her: Workout & Fitness club
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (18)
Kostplan: Vis kostplan



Dingo skrev:
Jeg-er-sulten skrev:Ved ikke om det bare er mig, men jeg havde da regnet alt det her ud selv.. Da jeg var 10..

Du er et stort orakel.

Come on, kunne det tænkes, helt langt ude, at nogle, især begyndere, ikke var klar over det og derfor var det meget godt at få en hurtig opsummering?


Logisk sans skal godt nok være langt fra ens stærke side, hvis man skal få noget ud af denne artikel.
tjr skrev:Du vil gerne have større muskler. Det er flot og damerne kan li' det og du bliver mere brugbar som menneske og sværere at slå ihjel.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 392
Tilmeldt: 8. sep 2010, 21:46
Geografisk sted: Roskilde
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 105.00
- Dødløft: 130.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Jeg-er-sulten skrev:Det er blot MIN mening, og du skal være velkommen til at være uenig.


Det vil jeg også gerne være. Jeg har ikke selv lært en masse af artiklen, men når jeg kigger rundt i centeret så kunne en stor del godt trænge til at læse artiklen....

Hvilke artikler er det præcist du synes der ikke er værd at læse?
It's time to kick ass and chew bubblegum - but I'm all out of bubblegum!
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 12. jun 2006, 22:54
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 90.00
- Dødløft: 135.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (3)
Kostplan: Ingen kostplan



Jeg-er-sulten skrev:Logisk sans skal godt nok være langt fra ens stærke side, hvis man skal få noget ud af denne artikel.
Synes efterhånden de er begyndt at stinke langt væk af, at der bare skal sendes nogle artikler ud til at holde folks opmærksomhed - om de er tiden værd eller ej.

Det er blot MIN mening, og du skal være velkommen til at være uenig.

Hvis du kigger ind i et almindeligt center, så er der ret mange der mangler logisk sans. Folk der piver over ondt i håndledene og stadig bænker med det største knæk nogensinde.
Folk der klager over ondt i skuldrene men stadig bænker med så elendig teknik at det halve kunne være nok.

Folk der piver over ondt i lænden, for derefter at squatte noget der ligner goodmornings.

Så det er fint at det er din mening, men du vil blive overrasket over hvor lidt "logisk sans" folk har når det kommer til træning. (og for at drage "logiske" konklusioner, skal man også have noget viden om emnet. Ellers er intet logisk)
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar
 
Reputation point: 645
 
Indlæg: 25731
Tilmeldt: 12. maj 2007, 09:47
Geografisk sted: Hvidovre
 
Træner her: Workout & Fitness club
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (18)
Kostplan: Vis kostplan



Vi har i øvrigt, både her og på Facebook, efterlyst forslag til artikler. Vi skriver jo trods alt artiklerne for brugerne.

Så kom med nogle forslag til artikler I gerne vil have skrevet :)
Brugeravatar
Administrator
 
Reputation point: 15
 
Indlæg: 3061
Tilmeldt: 3. mar 2005, 00:09
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Vi har taget kritikken til efterretning og skrevet en mere avanceret artikel:

DET NEUROMUSKULÆRE SYSTEM - sådan udvikler dine muskler kraft

Den kommer online på news.bodylab.dk mandag d.11-4
Brugeravatar
Administrator
 
Reputation point: 15
 
Indlæg: 3061
Tilmeldt: 3. mar 2005, 00:09
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Skriv en artikel om hvad man skal gøre når man har pådraget sig en skade. Kom herunder ind på isens fysiologiske virkning og RICE/RICEM principperne. Det kunne mange have godt af at læse om.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 11. okt 2012, 09:15
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 80.00
- Squat: 115.00
- Dødløft: 165.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Nerai skrev:Skriv en artikel om hvad man skal gøre når man har pådraget sig en skade. Kom herunder ind på isens fysiologiske virkning og RICE/RICEM principperne. Det kunne mange have godt af at læse om.


apropos.php?page=33

Her står lidt :)
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2008 Månedens skribent: Juli 2008
Moderator
 
Reputation point: 257
 
Indlæg: 16749
Tilmeldt: 15. jun 2006, 18:10
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: SPH GYM
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 275.00
- Squat: 215.00
- Dødløft: 240.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (3)
Kostplan: Vis kostplan



Jeg er uenig i at man ikke skal lave en øvelse selvom, det gør ondt, Jeg mener der er overbelastningsskader der kan trænes væk.
Jeg har haft nogle skader i sener og vedhæftninger som jeg har trænet videre med.
Et eksempel er skindebensbetændelse den slap jeg af med ved at varierer mit løb og behandle den efterfølgende med RICE.
Jeg er også ved at komme mig over en golfalbue som er næsten smertefri på trods af jeg har intensiveret træningen og ikke har gjort noget nævneværdigt for at den skulle forsvinde.
Det er selvfølgelig ikke en opfordring til at man bare skal træne løs og ignorer alle smertesymptomer.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 530
Tilmeldt: 2. jan 2012, 12:40
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



El Patron skrev:Jeg er uenig i at man ikke skal lave en øvelse selvom, det gør ondt, Jeg mener der er overbelastningsskader der kan trænes væk.
Jeg har haft nogle skader i sener og vedhæftninger som jeg har trænet videre med.
Et eksempel er skindebensbetændelse den slap jeg af med ved at varierer mit løb og behandle den efterfølgende med RICE.
Jeg er også ved at komme mig over en golfalbue som er næsten smertefri på trods af jeg har intensiveret træningen og ikke har gjort noget nævneværdigt for at den skulle forsvinde.
Det er selvfølgelig ikke en opfordring til at man bare skal træne løs og ignorer alle smertesymptomer.


Nu er der jo også forskel på overbelastnings"skader" og akutte skader. Akutte skader er nogle man kan sige "skadenopstod lige her" hvor overbelastning er noget der er kommer symptomer på over tid.
Hvis det er en akutskade, så er det en meget klog idé at behandle med RICE/RICEM princip, for at hindre skadens omfang, og hele hurtigere. Er det en overbelastningsskade, så burde man kigge på hvad der kan have forårsaget dette, og rette op på det.
Det er aldrig nogensinde nogen god idé at træne videre ved akutte skader. For den sagsskyld heller ikke ved overbelastning, da mans så tydeligvis her gjort noget kroppen ikke kan lide.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 11. okt 2012, 09:15
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 80.00
- Squat: 115.00
- Dødløft: 165.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Nerai skrev:
El Patron skrev:Jeg er uenig i at man ikke skal lave en øvelse selvom, det gør ondt, Jeg mener der er overbelastningsskader der kan trænes væk.
Jeg har haft nogle skader i sener og vedhæftninger som jeg har trænet videre med.
Et eksempel er skindebensbetændelse den slap jeg af med ved at varierer mit løb og behandle den efterfølgende med RICE.
Jeg er også ved at komme mig over en golfalbue som er næsten smertefri på trods af jeg har intensiveret træningen og ikke har gjort noget nævneværdigt for at den skulle forsvinde.
Det er selvfølgelig ikke en opfordring til at man bare skal træne løs og ignorer alle smertesymptomer.


Nu er der jo også forskel på overbelastnings"skader" og akutte skader. Akutte skader er nogle man kan sige "skadenopstod lige her" hvor overbelastning er noget der er kommer symptomer på over tid.
Hvis det er en akutskade, så er det en meget klog idé at behandle med RICE/RICEM princip, for at hindre skadens omfang, og hele hurtigere. Er det en overbelastningsskade, så burde man kigge på hvad der kan have forårsaget dette, og rette op på det.
Det er aldrig nogensinde nogen god idé at træne videre ved akutte skader. For den sagsskyld heller ikke ved overbelastning, da mans så tydeligvis her gjort noget kroppen ikke kan lide.



Ved akutte skader, ja, så bør man i langt fleste tilfælde stoppe helt.
Men en overbelastning kan også forekomme i den periode hvor man er under "tilvænning" til den pågældende træning.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 530
Tilmeldt: 2. jan 2012, 12:40
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Hej folkens, har ikke trænet de sidste tre måneder pga problemer med begge skuldre. Jeg bliver ekstremt hurtigt udmattet i dem, selvom det kun er noget så simpelt som at sætte glas på plads. Nogle der ved hvad det kan være eller har oplevet det før?
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 25. maj 2014, 16:52
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Rasmus Thorup skrev:Der er ikke noget der som kan sætte en mere tilbage i træningen end en skade. Derfor er det forbavsende hvor lidt tid og energi folk bruger på at undgå netop dette.

Sjovt nok bruger de fleste tid nok på opvarmning, som selvfølgelig også er et af de mest selvindlysende tiltag, når det drejer sig om skadesforebyggelse. Men der er en lang række andre tiltag som har langt større relevans i forhold til skadesforebyggelse, men som folk synes at glemme alt om.

Læs hele artiklen her:
http://www.news.bodylab.dk/artikler/816 ... -du-skader



altså min erfaring med at undgå skader det er at huske at strække spændte muskler ud. jeg har haft knæ, ryg, hæl, albue, skulder, hip flexor smerte og det var fordi at jeg havde spændte muskler, efter 1,5 års træning uden udstræknings øvelser fik jeg de skader. jeg var også til lægen 2 gange 2 foskellige læger de sagde begge to noget forskelligt, og de ting de sagde var også forkert. så husk at strække dine spændte muskler ud.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 109
Tilmeldt: 26. nov 2013, 16:47
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Rasmus Thorup skrev:Vi har i øvrigt, både her og på Facebook, efterlyst forslag til artikler. Vi skriver jo trods alt artiklerne for brugerne.

Så kom med nogle forslag til artikler I gerne vil have skrevet :)


Tillad mig lige at rose jer til skyerne her, for arktiklen er meget fin og beskriver essensen ved både at behandle skader og forbygge sådanne, nemlig at understrege behovet for at lære at træne korrekt! Med korrekt menes ikke nødvendigvis slavisk, strukturfastsat korrekthed (alene), men i høj grad med fokus på hvordan at udvikle føling og forståelse for og med hvad man laver.

Der er dog lige en lille .... kontemplenterende del til:

"Det kan virke selvindlysende, at man skal undgå at lave træningsøvelser, som skaber irritation og/eller smerte. Men der er alligevel mange som har den opfattelse at det bare skal trænes væk, eller at det skal gøre lidt ondt, eller at de ikke kan leve uden en given øvelse osv. Men der er en grund til at kroppen giver lyd fra sig. Det kan skyldes en styrkeubalance, en strukturel svaghed i et led, en gammel skade eller mange andre faktorer. Men uanset hvad forklaringen måtte være, så er det et tegn på at kroppen ikke er glad for at lave den pågældende øvelse, og man bør derfor droppe den."

Der er stor forskel på at mærke smerter i sener og led/ved knogler, og så det at mærke smerter i musklerne, for smerter i musklerne, det er vel egentlig ok? Vi har vel - ofte, men ikke altid - brug for de små mikrooverrivninger for at få musklerne til at kunne adaptere til større og stærkere niveau? OG at mærke mælkesyre er måske en form for smerte el. forøgende smerteoplevelse? At lære om kroppen vil være fin ide til artikel om hvordan at udvikle evne til at lære hvordan at kunne identificere/føle/sanse/fornemme kroppen (s korrekthed) OG at kunne identificere at det er ok, hvis det er (midt på/i) musklen, smerte opleves. Dette kan måske skabe ro/fjerne uro over at mærke smerte el. præstationsnedsættelse grundet uidentificerbar ....smerte. <<
Endvidere kan dette også hjælpe til styrkelse el. udvikling af mindmuscleconnection, altså visualisering, fornemmelse/sansning osv. bidrager alle til dette.

Emne til ny artikel:

Mælkesyre, som jo er en form for smerte, er jeg oplyst om af testosteronspecialilæge (måske lidt selvudnævt, ham der grækeren i MD) hænger sammen med mælkesyreophobning; Mælkesyreophobning som forestilles provokerende til testhøjnelse for sådan hurtigere at kunne udskille mælkesyre via forøget aktivitet, cykelryttere elskede vel også test pga. præstationsfremmende, og sådan udskille mælkesyre hurtigere da test øger energiomsætningen i cellerne, el. er det fordi der i testcyklusskabelse indgår element af mælkesyre?
Dette kunne være et fedt emne at få uddybet i en artikel som I altså efterspørger ideer til. Måske I kan stille spørgsmålet til en ambitiøs (sports)lægestuderende på uni el. en speciallæge /sportslæge? ELLER måske SandyFrink kan besvare dette el. andre måske? En lægestuderende med interesse i sport el. test af evner til kommunikation, kunne sådan teste vedkomnes evne til kompetencehåndtering og indgå i dialog ovenikøbet, måske?
Sidst rettet af Bilsten 25. dec 2019, 19:37, rettet i alt 5 gange.
 
Reputation point: 20
 
Indlæg: 1044
Tilmeldt: 14. maj 2019, 11:35
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Nerai skrev:Skriv en artikel om hvad man skal gøre når man har pådraget sig en skade. Kom herunder ind på isens fysiologiske virkning og RICE/RICEM principperne. Det kunne mange have godt af at læse om.

Lære om bla. ved at studere hætning af sener, form på muskler og hvorfor deres form er som den er ifht. hæftninger af sener og med studie af led mhp. bevægelse af knogler som skal flytte vægt indenfor bestemte el. tilrettede bevægelsesmønstre. Studer også knoglernes form for at kunne visulaisere dette under træning og ligeså med musklernes aktioner ifbm. vægtdsitribuering.
 
Reputation point: 20
 
Indlæg: 1044
Tilmeldt: 14. maj 2019, 11:35
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



 
Reputation point: 20
 
Indlæg: 1044
Tilmeldt: 14. maj 2019, 11:35
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Tilbage til Skader




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 6 gæster