Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 57320 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er RamNeeda

Vores medlemmer har i alt skrevet 2039878 indlæg i 95520 emner

70 nye indlæg i dag


Online
I alt: 483
Medlemmer: 16
Skjulte: 1
Gæster: 466

Følg bodybuilding.dk på

Ondt i håndleddet

Udskriv emne


Diskussion af egne skader eller forhold omkring skader

Tilbage til Skader





Hey alle sammen

Jeg har de seneste par måneder oplevet en smule smerte i venstre håndled, når jeg laver de tunge basisøvelser, f.eks. underarm barbell rows og bænkpres. Jeg mærker for det meste slet ingen smerte i mit højre håndled, hvilket jeg tror skyldes, at jeg er en smule stærkere i højre side - ret mig dog, hvis jeg tager fejl.

Smerten er ikke virkelig slem, men jeg kan stadig godt mærke det. Er det noget, jeg skal tænke mere over eller? Jeg har nemlig ikke lyst til at blive skadet..

Hilsen Mathias
 
Reputation point: 20
 
Indlæg: 441
Tilmeldt: 27. mar 2018, 15:09
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Køb nogen håndled beskytter, bruger dem selv i kortere perioder. De aflaster håndledet en del..
Sidst rettet af Mr . Clean 7. maj 2018, 17:50, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
 
Reputation point: 10
 
Indlæg: 156
Tilmeldt: 5. maj 2018, 11:16
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Har du prøvet at investere i nogle gode wrist wraps?

De er på ingen måde magi, siden de er bedre egnet til forebyggelse end skades lindring, men stadig en ide.

Ellers ville jeg anbefale at køre andre varianter i en blok periode (2-4 uger) af de samme øvelser ; stop med underhånds rows, kør et neutralt greb med dumbbells eller T-bar rows, og stop med bænk, og i stedet kør noget dips, eller - hvis du har sådan en til rådighed - en bar med neutral greb. Og så ellers ha' noget aflastende på.
Derudover vil jeg anbefale, at variere greb tykkelse, enten med fatgripz eller et viskestykke eller noget andet.
Brugeravatar
 
Reputation point: 65
 
Indlæg: 882
Tilmeldt: 3. sep 2013, 21:17
Geografisk sted: Aalborg
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 165.00
- Squat: 235.00
- Dødløft: 280.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Jeg kan bare bedre lide underhand rows bedre end den normale variant.

Burde jeg bare investere i nogle wrist bands? Og i så fald hvilke?
 
Reputation point: 20
 
Indlæg: 441
Tilmeldt: 27. mar 2018, 15:09
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Hvis du får smerter skal de trænes, håndledwarps er kun "symtombehandling", få nogle wristcurls ind i programmet et stykke tid til de er stærke og vedligehold dem så. wristwarps kan dog hjælpe til mindske risikoen for det sker igen, ved at støtte og varme ledet.

Jeg har selv døjet med det til tider, særligt da jeg vægtløftede. men det kommer kun i perioder hvor jeg "glemmer" at få trænet håndled.

Det store plus er jo også at massive underarme er lækkert.
Brugeravatar
 
Reputation point: 35
 
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 29. maj 2009, 23:16
Geografisk sted: FYN
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 160.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 230.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Okay, det vil jeg så gøre.

Men hvor ofte skal jeg gøre det? Jeg træner pt. 5-6 gange om ugen (3-splits-program), og hvor mange sæt og gentagelser sådan ca?
 
Reputation point: 20
 
Indlæg: 441
Tilmeldt: 27. mar 2018, 15:09
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



perhym1998 skrev:Okay, det vil jeg så gøre.

Men hvor ofte skal jeg gøre det? Jeg træner pt. 5-6 gange om ugen (3-splits-program), og hvor mange sæt og gentagelser sådan ca?


Jeg ville gøre det hver anden gang
2-3 set af både alm Barbell Wrist Curls og reverse bare superset dem, så er det hurtigt overstået, det er små muskler så det vil være rigeligt fint.

Når de er blevet så stærke du vil have dem kan du nøjes med 1 gang om ugen, indtil du er blevet væsenligt stærkere i de øvelser der overbelaster håndled :)
Brugeravatar
 
Reputation point: 35
 
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 29. maj 2009, 23:16
Geografisk sted: FYN
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 160.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 230.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Få kigget på din teknik i bænkpres og om du holder stangen i håndfladerne eller i fingrene.
Det er meget få baby'er der er pæne. De ligner det de er, et foster der har ligget fastklemt oppe i en kvinde, og er blevet presset ud igennem et meget lille hul.

-DonKahle
Brugeravatar
 
Reputation point: 30
 
Indlæg: 465
Tilmeldt: 21. mar 2012, 10:49
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Hej igen

Jeg er gået i gang med at lave wrist curls, ca. 2-3 sæt.

Jeg mærker ingen smerte overhovedet i højre håndled. Det er kun i venstre håndled, når jeg laver overstående øvelse.

Er det, fordi jeg er stærkere i højre håndled? Og i så fald burde jeg så køre flere sæt med venstre og færre med højre?
 
Reputation point: 20
 
Indlæg: 441
Tilmeldt: 27. mar 2018, 15:09
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



perhym1998 skrev:Hej igen

Jeg er gået i gang med at lave wrist curls, ca. 2-3 sæt.

Jeg mærker ingen smerte overhovedet i højre håndled. Det er kun i venstre håndled, når jeg laver overstående øvelse.

Er det, fordi jeg er stærkere i højre håndled? Og i så fald burde jeg så køre flere sæt med venstre og færre med højre?


Du har valgt at lytte til rådet om, at dine smerter skyldes du har 'svage' håndled? Og laver nu wrist curls, så du kan forværre disse smerter?

Trist tankegang, et eller andet sted.
Brugeravatar
 
Reputation point: 65
 
Indlæg: 882
Tilmeldt: 3. sep 2013, 21:17
Geografisk sted: Aalborg
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 165.00
- Squat: 235.00
- Dødløft: 280.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Så det skyldes ikke at jeg har svage håndled?

Hvad skal jeg så gøre?
 
Reputation point: 20
 
Indlæg: 441
Tilmeldt: 27. mar 2018, 15:09
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Beingofglass skrev:
perhym1998 skrev:Hej igen

Jeg er gået i gang med at lave wrist curls, ca. 2-3 sæt.

Jeg mærker ingen smerte overhovedet i højre håndled. Det er kun i venstre håndled, når jeg laver overstående øvelse.

Er det, fordi jeg er stærkere i højre håndled? Og i så fald burde jeg så køre flere sæt med venstre og færre med højre?


Du har valgt at lytte til rådet om, at dine smerter skyldes du har 'svage' håndled? Og laver nu wrist curls, så du kan forværre disse smerter?

Trist tankegang, et eller andet sted.


Din uvidenhed er trist.
jeg vil sige af for 9 ud af 10 vil det hjælpe med træning. Der findes også seneskedehindebitendelse som nogle får pga en masse ensformige bevæelser med håndledet(mere end fra bare onani)

men de har også godt af træning når de er af med betændelsestilstanden. Skulle trådstarter have det vil jeg anbefale at smører håndlede med en NSAID(antiinflammatorisk) gel, som fx ibutop eller voltaren. det kan efter min erfaring acclerere healingen med 2-3 gange. Bare husk af det er smertestillende så du måske kan få lyst til at træne tungere end dit håndled er klar til.

Udover træning så husk udstrækning.
Brugeravatar
 
Reputation point: 35
 
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 29. maj 2009, 23:16
Geografisk sted: FYN
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 160.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 230.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Svaret er i hvert fald ikke at bare køre videre med det samme program og smide yderligere belastning på håndleddet, i håb om at styrke nogle muskler. Dit tilfælde lyder som en nagende inflammationstilstand i nogle enkelte sener.
Det er en kombination af mange faktorer; måske for meget repetetivt stress, måske er øvelsesvalget ikke fantastisk egnet til din bygning, måske har du tendens til at ligge håndleddet for langt tilbage i pres øvelser, måske er du virkelig dårlig til at presse baren aktivt med dit greb under alle eller nogle øvelser. Det hele spiller ind.
Find måder at aflaste området mere jævnt på, uden at stoppe med at træne. Der er mange ting man kan gøre.
Brugeravatar
 
Reputation point: 65
 
Indlæg: 882
Tilmeldt: 3. sep 2013, 21:17
Geografisk sted: Aalborg
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 165.00
- Squat: 235.00
- Dødløft: 280.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



jon pall skrev:Din uvidenhed er trist.
jeg vil sige af for 9 ud af 10 vil det hjælpe med træning. Der findes også seneskedehindebitendelse som nogle får pga en masse ensformige bevæelser med håndledet(mere end fra bare onani)

men de har også godt af træning når de er af med betændelsestilstanden. Skulle trådstarter have det vil jeg anbefale at smører håndlede med en NSAID(antiinflammatorisk) gel, som fx ibutop eller voltaren. det kan efter min erfaring acclerere healingen med 2-3 gange. Bare husk af det er smertestillende så du måske kan få lyst til at træne tungere end dit håndled er klar til.

Udover træning så husk udstrækning.


Din uvidenhed er endnu mere chokerende. Du lader en person med nagende inflammationstilstand lave nul ændringer ud over at indføre nogle set snoldede wrist curls. Det hjælper ikke en skid at oppe intensitet og volume på et udsat område. Flot.
Brugeravatar
 
Reputation point: 65
 
Indlæg: 882
Tilmeldt: 3. sep 2013, 21:17
Geografisk sted: Aalborg
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 165.00
- Squat: 235.00
- Dødløft: 280.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Så hvad burde jeg gøre? ;DD
 
Reputation point: 20
 
Indlæg: 441
Tilmeldt: 27. mar 2018, 15:09
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Gå til en fysioterapeut.
Brugeravatar
 
Reputation point: 30
 
Indlæg: 447
Tilmeldt: 9. aug 2014, 19:21
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 50.00
- Squat: 35.00
- Dødløft: 40.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Er det virkelig nødvendigt? Der er ikke noget andet, jeg kan gøre?

Som sagt er det en meget mild smerte i mit venstre håndled, som kun forekommer, når jeg laver bent over rows og nogle gange sker det også under bænkpres. Ellers så mærker jeg det ikke i andre øvelser.
 
Reputation point: 20
 
Indlæg: 441
Tilmeldt: 27. mar 2018, 15:09
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



perhym1998 skrev:Er det virkelig nødvendigt? Der er ikke noget andet, jeg kan gøre?

Som sagt er det en meget mild smerte i mit venstre håndled, som kun forekommer, når jeg laver bent over rows og nogle gange sker det også under bænkpres. Ellers så mærker jeg det ikke i andre øvelser.


Prøv at deload en uge (det har du under alle omstændigheder godt af) og se om det ikke hjælper.
Hav fx 2 træningspas den uge, hvor du kører med 50% intensitet og start efterfølgende op med en uge på nedsat blus intensitetsmæssigt.

Jeg har selv en deload uge hver 5 uge ca og kommer stærkere ud heraf :wink:

Jeg tror også du har en mindre inflammation så det handler om, at du skal hvile dit håndled og smør det med en antiinflammatorisk gel som Jon P. forslår.

Jeg mener først, du skal starte med håndledsøvelser, når dit håndled er ok igen, da det har brug for ro og hvile nu.

Virker ovenstående ikke så ville jeg opsøge en fys.
Brugeravatar
 
Reputation point: 35
 
Indlæg: 338
Tilmeldt: 10. maj 2017, 13:53
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Hvis du fremover oplever smerte i nogen kropsdel imens du træner, og du ved når det sker.
Så stop omgående, og find ud af hvorfor. Undgå de øvelser der gør ondt, og hav nogle hvile dage, eller kør med meget lavere intensitet.
Det er for at give det hvile, og så det kan komme sig.

Hvis du fortsætter selvom du får smerte, tager det meget længere tid at hele, og nogle gange år, hvis du virkelig får ødelagt noget.

I tilfælde af at dit håndled bliver ved med at gøre ondt, så tag forbi lægen og hør hvad de siger. Da det er meget nemt at ordne noget der bare gør "lidt" ondt, end noget der er direkte smertefuldt.

Sandsynligvis har du overbelastet dit håndled, og du holder måske forkert i bænkpres. Jeg ved ikke helt hvordan man holder forkert i bent over rows (ikke at man ikke kan)
Brugeravatar
 
Reputation point: 30
 
Indlæg: 447
Tilmeldt: 9. aug 2014, 19:21
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 50.00
- Squat: 35.00
- Dødløft: 40.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Tak for jeres svar.

Jeg tror, at jeg prøver at køre t-bar rows i stedet for underam bent over rows + at jeg måske prøver db. bænkpres i stedet for. Jeg tror også, at jeg køber noget voltaren.
 
Reputation point: 20
 
Indlæg: 441
Tilmeldt: 27. mar 2018, 15:09
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Efter to dages pause så gik det rigtig fint med ryg- og bicepstræningen i dag.

Jeg prøvede v-bar rows - de har ikke nogen t-bar i mit FW. Det gik fint, og jeg mærker ingen smerte under selve øvelsen - det gjorde jeg meget før, da jeg kørte underarm bent over rows. Der er dog stadig en lille smule smerte efterfølgende, hvis jeg bøjer mit venstre håndled, men hvis jeg forholder det i ro, er der ingenting at mærke.

Så tak for hjælpen! :=)
 
Reputation point: 20
 
Indlæg: 441
Tilmeldt: 27. mar 2018, 15:09
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Jeg kender det godt.

Døjer mest med håndleddet ved frivend.

Har fået et par øvelser og trænet mit håndled, det har virkelig hjulpet mig.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 27. sep 2018, 12:31
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Tilbage til Skader




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 2 gæster