Side 1 af 1

Autoregulering (RIR)

Indlæg: 16. feb 2021, 21:32
af taler
Bruger I autoregulering i jeres træning. Jeg synes efterhånden det fylder mere og mere når man taler træning. Ofte er det solgt som en let og effektiv måde at strukturere sin træning på, enten via RIR eller RPE. Men hvad tænker I om det?

Re: Autoregulering (RIR)

Indlæg: 17. feb 2021, 12:13
af Mussetrussen
taler skrev:Bruger I autoregulering i jeres træning. Jeg synes efterhånden det fylder mere og mere når man taler træning. Ofte er det solgt som en let og effektiv måde at strukturere sin træning på, enten via RIR eller RPE. Men hvad tænker I om det?


Jeg laver ikke andet. Det er en god approach til gamle slidte mænd, som ikke længere kan følge slaviske programmer, fordi hver dag byder på nye problemer.

Re: Autoregulering (RIR)

Indlæg: 17. feb 2021, 16:14
af -the gun-
Mussetrussen skrev:
taler skrev:Bruger I autoregulering i jeres træning. Jeg synes efterhånden det fylder mere og mere når man taler træning. Ofte er det solgt som en let og effektiv måde at strukturere sin træning på, enten via RIR eller RPE. Men hvad tænker I om det?


Jeg laver ikke andet. Det er en god approach til gamle slidte mænd, som ikke længere kan følge slaviske programmer, fordi hver dag byder på nye problemer.

+1

Re: Autoregulering (RIR)

Indlæg: 17. feb 2021, 16:56
af taler
Mussetrussen skrev:Jeg laver ikke andet. Det er en god approach til gamle slidte mænd, som ikke længere kan følge slaviske programmer, fordi hver dag byder på nye problemer.


Interessant. Hvordan bruger du det så? Tænker du bare, at nu er der kun f.eks. to gentagelser til failure og så stopper du?

Re: Autoregulering (RIR)

Indlæg: 17. feb 2021, 17:13
af Mussetrussen
taler skrev:
Mussetrussen skrev:Jeg laver ikke andet. Det er en god approach til gamle slidte mænd, som ikke længere kan følge slaviske programmer, fordi hver dag byder på nye problemer.


Interessant. Hvordan bruger du det så? Tænker du bare, at nu er der kun f.eks. to gentagelser til failure og så stopper du?


Jeg ser det mere som en allround tilgang til hele træningen. Fremfor at et fast program siger at i dag skal du køre de her øvelser, tage så og så mange sæt og reps, med så og så mange kg, køre det og det tempo osv. osv., så vurderer jeg inden dagens træning, hvordan det står til med kroppen. Er lænden slidt fra job eller havearbejde, så dropper jeg bestemte øvelser; driller skulderen, så finder jeg på noget andet, har jeg dødsdoms i maven, så springer jeg over den, missede jeg calves i sidste uge, så nupper jeg dem i dag, har jeg ondt i hånden, så finder jeg nogle alternative bryst og rygøvelser, som kræver mindre belastning end traditionelle træk/pres øvelser. Sådan går det med det hele, også kg, reps, tempo osv. Det er alt sammen på dagsform. Som regel kører jeg dog til tæt på failure uanset hvad, men det skyldes at jeg godt kan lide det, og fordi mit program nu til dags kun består af 2 x styrke (fullbody) om ugen + én cardio session, så når jeg endelig tager fat med vægtene, vil jeg gerne have en ordentlig session der batter noget.

Re: Autoregulering (RIR)

Indlæg: 17. feb 2021, 17:46
af taler
Mussetrussen skrev: Jeg ser det mere som en allround tilgang til hele træningen. Fremfor at et fast program siger at i dag skal du køre de her øvelser, tage så og så mange sæt og reps, med så og så mange kg, køre det og det tempo osv. osv., så vurderer jeg inden dagens træning, hvordan det står til med kroppen. Er lænden slidt fra job eller havearbejde, så dropper jeg bestemte øvelser; driller skulderen, så finder jeg på noget andet, har jeg dødsdoms i maven, så springer jeg over den, missede jeg calves i sidste uge, så nupper jeg dem i dag, har jeg ondt i hånden, så finder jeg nogle alternative bryst og rygøvelser, som kræver mindre belastning end traditionelle træk/pres øvelser. Sådan går det med det hele, også kg, reps, tempo osv. Det er alt sammen på dagsform. Som regel kører jeg dog til tæt på failure uanset hvad, men det skyldes at jeg godt kan lide det, og fordi mit program nu til dags kun består af 2 x styrke (fullbody) om ugen + én cardio session, så når jeg endelig tager fat med vægtene, vil jeg gerne have en ordentlig session der batter noget.


Ja ok, det er selvfølgelig også en form for autoregulering, hvor du tilpasser træningen til dagsformen. På mange måder almindelig sund fornuft. Men jeg tænkte nok mere på, om nogen har erfaringer med at benytte RIR eller RPE.

Re: Autoregulering (RIR)

Indlæg: 17. feb 2021, 18:21
af M0rten
Der er lidt svært at vide hvad du egentlig spørger om. Mener du om nogen her har kørt et decideret RPE baseret program? De fleste her inde bruger vel RPE/RIR på den ene eller anden måde.

Re: Autoregulering (RIR)

Indlæg: 17. feb 2021, 18:42
af taler
M0rten skrev:Der er lidt svært at vide hvad du egentlig spørger om. Mener du om nogen her har kørt et decideret RPE baseret program? De fleste her inde bruger vel RPE/RIR på den ene eller anden måde.


Fair nok. Måske jeg bare har misforstået det lidt.

Re: Autoregulering (RIR)

Indlæg: 18. feb 2021, 12:16
af M0rten
Prøv endelig at omformulere. Der mangler træningssnak herinde!

Re: Autoregulering (RIR)

Indlæg: 18. feb 2021, 18:49
af taler
Jeg tænkte blot om nogen bruger begrebet/metoden RIR.

Re: Autoregulering (RIR)

Indlæg: 18. feb 2021, 19:31
af M0rten
Alright.
Ja, konstant.

Al min træning er på dagsformen og til en given RIR.
For tiden er det meste til 1RIR eller en teoretisk 8,5 RPE, selvom 9,5 normalt også forekommer hen mod slutningen af sessionen. Jeg tænker egentlig at det er sådan langt de fleste træner.

Et decideret styrkeprogram med planlagte lavere RIR har jeg dog aldrig kørt. Hvis jeg havde et pet-lift ville jeg nok veksle mellem deciderede styrkeblokke og hypertrofiblokke, hvor sessionerne startede med en single på RPE 8.