Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 65562 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er Jfj

Vores medlemmer har i alt skrevet 2049543 indlæg i 100419 emner

1 nye indlæg i dag


Online
I alt: 1061
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1058

Følg bodybuilding.dk på

Tråd for småspørgsmål og strøtanker

Udskriv emne


Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic





Franz Biberkopf skrev:@PittBull!
Jeg fik Dr. Greger's bog foræret, og blev positivt overrasket. Han argumenterer fint for at tænke grøntsagerne i tre grupper og sondre mellem bær og resten af frugten. Det handler ikke bare om kilo når man nærlæser studierne.

Kost er et samtaleemne.

Jeg har haft gavn af bogen's anbefalinger ift. nogen af mine nærmeste, der er lidt oppe i årene. Min mor der ellers er rigid omkring kost, insisterer nu konsekvent på at få sine bær efter aftensmaden, efter jeg næsten ordret citerede bogen omkring at disse er i anden liga end fx. banan og æble. Bogen beskriver også ganske fint den umiddelbare effekt af hjertekar-venlig balsamico-eddike på salat, som er nemt og velsmagende at implementere. Så til selve aftensmaden er der pludselig kommet velsmagende salat på menu'en. Alt i alt, gør det at vi nu kan dele et måltid mad sammen.

Før jeg læste bogen troede jeg ikke på at enkelte fødevarer i små afmålte mængder kunne indvirke signifikant på blodprofilen. Men det gør Amla (pulveriserede Indiske stikkelsbær) der kan være yderst-relevant for bl.a. at håndtere fedt/kolesterol i blodet. Jeg har nu flere gange set det virke både hurtigt og med stor effekt på dem jeg har introduceret det overfor. Så når jeg selv er på farten og i perioder spiser mindre godt, så har jeg det med.

At rotere grøntsager er en god ting, rent uvidenskabelig synes jeg også der er snusfornuft i at rotere mellem producenterne af grøntsagsblandinger.


Tak for svaret, Franz :)
 
Reputation point: 215
 
Indlæg: 620
Tilmeldt: 6. feb 2019, 14:22
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Franz Biberkopf skrev:@PittBull!
Jeg fik Dr. Greger's bog foræret, og blev positivt overrasket. Han argumenterer fint for at tænke grøntsagerne i tre grupper og sondre mellem bær og resten af frugten. Det handler ikke bare om kilo når man nærlæser studierne.

Kost er et samtaleemne.

Jeg har haft gavn af bogen's anbefalinger ift. nogen af mine nærmeste, der er lidt oppe i årene. Min mor der ellers er rigid omkring kost, insisterer nu konsekvent på at få sine bær efter aftensmaden, efter jeg næsten ordret citerede bogen omkring at disse er i anden liga end fx. banan og æble. Bogen beskriver også ganske fint den umiddelbare effekt af hjertekar-venlig balsamico-eddike på salat, som er nemt og velsmagende at implementere. Så til selve aftensmaden er der pludselig kommet velsmagende salat på menu'en. Alt i alt, gør det at vi nu kan dele et måltid mad sammen.

Før jeg læste bogen troede jeg ikke på at enkelte fødevarer i små afmålte mængder kunne indvirke signifikant på blodprofilen. Men det gør Amla (pulveriserede Indiske stikkelsbær) der kan være yderst-relevant for bl.a. at håndtere fedt/kolesterol i blodet. Jeg har nu flere gange set det virke både hurtigt og med stor effekt på dem jeg har introduceret det overfor. Så når jeg selv er på farten og i perioder spiser mindre godt, så har jeg det med.

At rotere grøntsager er en god ting, rent uvidenskabelig synes jeg også der er snusfornuft i at rotere mellem producenterne af grøntsagsblandinger.



Spændende! - jeg spiser rød gærris til mit kolesteroltal.
... My CNS is a neural net processor; a learning computer...

Billede

...there is a time in every one’s life when you must clench your teeth together and your fate only depends on your determination.
Brugeravatar

 
Reputation point: 415
 
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 7. jan 2010, 17:41
Geografisk sted: Aarhus
 
Træner her: Ultimate Gym
Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Aarhus Athlet Klub
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 200.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



dwellengers skrev:Spændende! - jeg spiser rød gærris til mit kolesteroltal.


Spørgsmålet er om ikke det har samme bivirkninger i det store hele som statiner. Rød gærris er jo statinholdig og indeholder noget a la Lovastatin.

Hvad angår statiner er de subjektive bivirkninger genstand for en masse fearmongering. Langt de fleste tåler dem helt fint og kan ikke mærke noget som helst. Der er sagt og skrevet så meget bullshit der ikke har genklang i virkeligheden.

Det ville være mere objektive ting jeg ville være bekymret for, herunder nedsat seneintegritet ifm træning. Statiner ret kontroversielle. Helt sikkert en god idé for en del. For andre, ikke.

Det være sagt har jeg tidligere ifm. et af mine seminarer sagt at en 10mg simvastatin måske er en en ganske rationel disposition for 45+. Jeg ville nok vælge den mest lipofile og antiinflammatoriske på markedet.
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer
Brugeravatar
 
Reputation point: 2314
 
Indlæg: 7369
Tilmeldt: 10. jan 2009, 15:25
Geografisk sted: Island of Simonia
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



SandyFrink skrev:
dwellengers skrev:Spændende! - jeg spiser rød gærris til mit kolesteroltal.


Spørgsmålet er om ikke det har samme bivirkninger i det store hele som statiner. Rød gærris er jo statinholdig og indeholder noget a la Lovastatin.

Hvad angår statiner er de subjektive bivirkninger genstand for en masse fearmongering. Langt de fleste tåler dem helt fint og kan ikke mærke noget som helst. Der er sagt og skrevet så meget bullshit der ikke har genklang i virkeligheden.

Det ville være mere objektive ting jeg ville være bekymret for, herunder nedsat seneintegritet ifm træning. Statiner ret kontroversielle. Helt sikkert en god idé for en del. For andre, ikke.

Det være sagt har jeg tidligere ifm. et af mine seminarer sagt at en 10mg simvastatin måske er en en ganske rationel disposition for 45+. Jeg ville nok vælge den mest lipofile og antiinflammatoriske på markedet.


Tak for indspark. Jeg monitorer effekten af mine tiltag med 3-4 mdr intervaller via lipidmålinger sammen med lægen. Har ikke oplevet bivirkninger endnu.
... My CNS is a neural net processor; a learning computer...

Billede

...there is a time in every one’s life when you must clench your teeth together and your fate only depends on your determination.
Brugeravatar

 
Reputation point: 415
 
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 7. jan 2010, 17:41
Geografisk sted: Aarhus
 
Træner her: Ultimate Gym
Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Aarhus Athlet Klub
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 200.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Det skulle komme bag på mig om du gjorde. De fleste statiner tåles jo godt. Selvom de har fået et ry. Jeg ville ret beset kun frygte de mere obskure lidelser som man ikke er helt klar over om statiner overhovedet forårsager eller ej.

Men familiær dyslipidæmi er jo et potentielt problem. Når genetikken er imod en er det en kamp op ad bakke. Nogle oplever gode forbedringer med liberale mængder psyllium samt mere omega 3.

6 æg om dagen er heller ikke en god ide. Faktisk burde dem med genetisk dyslipidæmi måske holde sig til 1 om dagen.

You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer
Brugeravatar
 
Reputation point: 2314
 
Indlæg: 7369
Tilmeldt: 10. jan 2009, 15:25
Geografisk sted: Island of Simonia
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



SandyFrink skrev:Det skulle komme bag på mig om du gjorde. De fleste statiner tåles jo godt. Selvom de har fået et ry. Jeg ville ret beset kun frygte de mere obskure lidelser som man ikke er helt klar over om statiner overhovedet forårsager eller ej.

Men familiær dyslipidæmi er jo et potentielt problem. Når genetikken er imod en er det en kamp op ad bakke. Nogle oplever gode forbedringer med liberale mængder psyllium samt mere omega 3.

6 æg om dagen er heller ikke en god ide. Faktisk burde dem med genetisk dyslipidæmi måske holde sig til 1 om dagen.



Præcis bekymringen. Psylliun, fiskeolie/olivenolie frem for mætted animalsk fedt praktiserer jeg allerede + fisk/fiskepålæg dagligt. Æg er kraftigt reduceret, samt bw fra 95-> 83 kg
... My CNS is a neural net processor; a learning computer...

Billede

...there is a time in every one’s life when you must clench your teeth together and your fate only depends on your determination.
Brugeravatar

 
Reputation point: 415
 
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 7. jan 2010, 17:41
Geografisk sted: Aarhus
 
Træner her: Ultimate Gym
Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Aarhus Athlet Klub
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 200.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Avocado og havegryn for betaglukaner også værd at implementere.

Men vær obs på, som du nok allerede er, at billedet er ret komplekst. En carb fest er heller ikke nødvendigvis en god idé. Og selvom Uffe Ravnskov nok er blevet lidt for indædt og indebrændt, så kommer han stadig fra et eller andet som har væsentlig sandhed i sig. Som så mange andre pionerer kammer det så over.

Fra 95 til 83 kg lyder dog faretruende umassivt.
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer
Brugeravatar
 
Reputation point: 2314
 
Indlæg: 7369
Tilmeldt: 10. jan 2009, 15:25
Geografisk sted: Island of Simonia
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



SandyFrink skrev:Avocado og havegryn for betaglukaner også værd at implementere.

Men vær obs på, som du nok allerede er, at billedet er ret komplekst. En carb fest er heller ikke nødvendigvis en god idé. Og selvom Uffe Ravnskov nok er blevet lidt for indædt og indebrændt, så kommer han stadig fra et eller andet som har væsentlig sandhed i sig. Som så mange andre pionerer kammer det så over.

Fra 95 til 83 kg lyder dog faretruende umassivt.


For både avocado og havregryn hver dag

Ja - desværre, men det andet var vigtigere for mig at få styr på. Det tog 6 mdr og der er bestemt forsvundet noget styrke. Men jeg har nok også pakket lidt meget spæk, så nu er der da et par veins og et
Iidt striber. Gider ikke cutte mere heller. En masse 16-8 fastning, mere hiit træning, og så styrketræning når centrene var åbne sammen med mere fokus på kost var vejen dertil
... My CNS is a neural net processor; a learning computer...

Billede

...there is a time in every one’s life when you must clench your teeth together and your fate only depends on your determination.
Brugeravatar

 
Reputation point: 415
 
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 7. jan 2010, 17:41
Geografisk sted: Aarhus
 
Træner her: Ultimate Gym
Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Aarhus Athlet Klub
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 200.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Fed fisk har jeg set have gavnlige effekter hos et par klienters stædige kolesterol. Beviset for det var de måske ikke var så glade for at kværne den fede fisk, så det var en mono-intervention efter alt det andet.

Bemærk jeg taler ikke om at fjerne den engelske steak og spise fed fisk i stedet, selvom det nok er en god idé, men at spise fed fesk oven i, så effekten kan tilskrives at noget er føjet til, og ikke at noget er fjernet.
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer
Brugeravatar
 
Reputation point: 2314
 
Indlæg: 7369
Tilmeldt: 10. jan 2009, 15:25
Geografisk sted: Island of Simonia
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



SandyFrink skrev:Fed fisk har jeg set have gavnlige effekter hos et par klienters stædige kolesterol. Beviset for det var de måske ikke var så glade for at kværne den fede fisk, så det var en mono-intervention efter alt det andet.

Bemærk jeg taler ikke om at fjerne den engelske steak og spise fed fisk i stedet, selvom det nok er en god idé, men at spise fed fesk oven i, så effekten kan tilskrives at noget er føjet til, og ikke at noget er fjernet.


Klart. Unger og kone gider ikke spise bøffer i forvejen, så vores animalske protein indtag er begrænset til fisk/kylling/kalkun, samt magert hakket oksekød. En gang i mellem (en gang pr mdr) for jeg sku en rib eye til frokost, eller spiser ude med et par venner.

Jeg har blodtest i næste uge - så giver jeg en update i loggen.
... My CNS is a neural net processor; a learning computer...

Billede

...there is a time in every one’s life when you must clench your teeth together and your fate only depends on your determination.
Brugeravatar

 
Reputation point: 415
 
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 7. jan 2010, 17:41
Geografisk sted: Aarhus
 
Træner her: Ultimate Gym
Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Aarhus Athlet Klub
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 200.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan





Gældsfrihed. Økologi. Minimalisme. Do it yourself. Forskellen på at >have brug for< og det at >forbruge<.

Det er dybt tragisk, hvor mange mennesker, der er bundet på hænder og fødder rent økonomisk - og så endda i et land som Danmark. Gældsat sig til halsen. Gammel studiegæld. Lån til bil, lån til hus, lån til forbrug. Hvem ejer huset? Banken. Hvem skal måle og veje dig ... tage stilling til om du kan liiiiiiiige kan få lov at låne til en charterferie eller en nye udestue? Din bankrådgiver, der (måske) tager udgangspunkt i en algortitme. Altså forfanden. Folk når ikke at blive gældsfrie, hvortil de går på pension og må affinde sig med at bo i et område med høje ejendomsudgifter, så de i sidste ende ikke kan blive boende i det hus de købte for 20 år siden. Økonomi for dummies. Alligevel falder så mange i med begge ben. Det er tragisk at følge.
Lev i dag, så du kan dø i morgen. Lad dit hjerte slå for mere end en. Den som skænker livet sine drømme, skal forlade jorden rig og ren.
Brugeravatar
 
Reputation point: 305
 
Indlæg: 3035
Tilmeldt: 30. aug 2011, 19:15
Geografisk sted: OBBC
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Kan se at der er postet indlæg herinde de seneste dage, er jeg den eneste som ikke har kunne få adgang til siden den seneste uge?
I never got along with my dad. Kids used to come up to me and say, "My dad can beat up your dad." I'd say Yeah? When?
-Bill Hicks
Brugeravatar
 
Reputation point: 420
 
Indlæg: 1920
Tilmeldt: 25. feb 2012, 21:36
Geografisk sted: Det Astrale Plan
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 102.50
- Squat: 110.00
- Dødløft: 167.50
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Diversitet er IKKE vores styrke! Repræsentation er IKKE vigtigt!
Brugeravatar
 
Reputation point: 25
 
Indlæg: 378
Tilmeldt: 7. jul 2009, 20:11
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Ceneeh skrev:
Gældsfrihed. Økologi. Minimalisme. Do it yourself. Forskellen på at >have brug for< og det at >forbruge<.

Det er dybt tragisk, hvor mange mennesker, der er bundet på hænder og fødder rent økonomisk - og så endda i et land som Danmark. Gældsat sig til halsen. Gammel studiegæld. Lån til bil, lån til hus, lån til forbrug. Hvem ejer huset? Banken. Hvem skal måle og veje dig ... tage stilling til om du kan liiiiiiiige kan få lov at låne til en charterferie eller en nye udestue? Din bankrådgiver, der (måske) tager udgangspunkt i en algortitme. Altså forfanden. Folk når ikke at blive gældsfrie, hvortil de går på pension og må affinde sig med at bo i et område med høje ejendomsudgifter, så de i sidste ende ikke kan blive boende i det hus de købte for 20 år siden. Økonomi for dummies. Alligevel falder så mange i med begge ben. Det er tragisk at følge.


Hørt!
Brugeravatar
 
Reputation point: 104
 
Indlæg: 4214
Tilmeldt: 19. okt 2011, 23:16
Geografisk sted: Spanien
 
Træner her: Ullerslev motioncenter
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 185.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Ceneeh skrev:Det er tragisk at følge.

Omtrent lige så tragisk som at følge din log, hvor du piver og whiner over at have arbejdet SÅ hårdt, som du jo faktisk selv har valgt. Over hvor hårdt det er at komme hjem til et tomt hjem uden nogen at dele livet med, mens du få dage efter skriver omkring hvor forfærdelige du finder kvinder og almindelige mennesker generelt.

Alle har deres lort her i livet, men det bliver næppe bedre af at selvynke i en log på et halvdødt bodybuilding fora, eller måske gør det, måske virker det som terapi at få tankerne skrevet ned.
Anywho håber dit liv bliver bedre nu du har 1000000 kr.

TT enig i gælds delen og at mange folk lever over måde, men tragisk ligefrem. Du skal have nogle flere relationer og blive lidt ældre så skal du nok opleve tragisk.
 
Reputation point: 200
 
Indlæg: 948
Tilmeldt: 13. aug 2013, 20:01
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Jeg må desværre tilslutte mig Minipurz, og sige, at dine indlæg er ret deprimmerende at læse. I øvrige er det du skriver heller ikke korrekt.

Ceneeh skrev:Det er dybt tragisk, hvor mange mennesker, der er bundet på hænder og fødder rent økonomisk - og så endda i et land som Danmark.

Man er altså ikke "bundet på hænder og fødder rent økonomisk" blot fordi man har et boliglån og evt. et billån. Det er ganske normalt, og man kan sagtens have masser af økonomisk frihed, selvom man har det. Det har de fleste.

Ceneeh skrev:Gældsat sig til halsen. Gammel studiegæld. Lån til bil, lån til hus, lån til forbrug.

Who cares about studiegæld? Det er nok den mest ligegyldige gæld, jeg kan komme i tanke om. Selv bankerne er fuldstændig bedøvende ligeglad med, om du har studiegæld. Lån til forbrug er ret fjollet, det vil jeg give dig ret i, men man er ikke nødvendigvis "gældsat til halsen", fordi man har et bolig- og billån. Slet ikke, faktisk.

Ceneeh skrev:Hvem ejer huset? Banken.

Nej... Hvis man låner penge i banken, til at købe et hus, ejer man huset. Det gør banken ikke, blot fordi man kan lånt nogen af pengene hos dem. Banken kan dog, som yderste konsekvens og i særdeles sjældne tilfælde, tage pant i huset, hvis du af en eller anden årsag ikke kan afdrage af din gæld. I langt de fleste tilfælde, vil man dog finde en løsning i fællesskab med banken, hvor man enten får noget midlertidigt afdragsfrihed el.lign. indtil ens økonomiske situation bedres. Banken har trods alt ikke nogen interesse i at tvangsovertage dit hus.

Ceneeh skrev:Folk når ikke at blive gældsfrie, hvortil de går på pension og må affinde sig med at bo i et område med høje ejendomsudgifter, så de i sidste ende ikke kan blive boende i det hus de købte for 20 år siden.

Det scenarie du beskriver her, virker ret usandsynligt for langt de fleste. Normalt skruer man jo lånet til sit hus sammen sådan, at man kan sidde i det i hele afdragsperioden. Hvis man er 50 år, får man ikke lov til at optage et 30-års boliglån, som man gør, hvis man er 30. Der kan selvfølgelig ske livsforandrende begivenheder i låneperiode, som gør, at man ikke længere kan sidde i huset, men så må omstille sin tilværelse. Sådan er det jo.

I øvrigt, hvis man har boet i sit hus i 20 år, og dermed afdraget på det i 20 år, og man pludselig ikke længere har råd til at bo i det, pga. høje ejendomsudgifter, vil man jo kunne sælge huset, og komme ud med et rent stort 'overskud'. Man har immervæk afdraget på huset i 20 år, så det skal dæleme være faldet meget i værdi, før man ikke kommer ud med penge i hånden. Og hvis ejerudgifterne er steget, kan det jo næsten kun være grundskylden. Det er næppe udgifterne til ejerforening, rottebekæmpelse eller skorstensfejning, som gør, at man ikke længere har råd til at bo i sit hus. Og hvis grundskylden er steget, er det i langt de fleste tilfælde fordi, at grundværdi på huset er steget i form af en højere offentlig vurdering. Dermed vil man formentlig have en ret massiv friværdi efter 20 år.
Brugeravatar
 
Reputation point: 495
 
Indlæg: 4444
Tilmeldt: 7. okt 2006, 13:55
Geografisk sted: Vejle
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 165.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



De fleste der ønsker sig økonomisk frihed når de bliver pensionerede - og som har afdraget en stor del på deres hus - vil kunne optage et lån i huset/frigive noget friværdi og supplere deres folkepension + almindelige pension. Hus er jo ikke blot et sted at bo, men også en investering. Jeg tænker at ikke at når jeg har betalt mit hus ud at så har jeg blot en bunke sten - en en bunke sten til en værdi af minimum de 4.3 millioner jeg har købt det for.

Jeg syntes personligt alt det om økonomisk uafhægighed er noget ævl og kævl, men jeg kan også godt lide den danske model hvor man bidrager til samfundet - hvilket jeg syntes man kun gør i mindre grad hvis man lever at at leje ud dyrt til folk der har mindre midler end en selv, eller shuffle rundt på nogle fiktive aktier/bitcoins fordi så er man "økonomisk uafhængig" Man misser sgu det store billede og det fremstår mig noget navlepillende og indvendt. Men jeg er også old school og kan god lide at gøre nytte via mit arbejde - så fred være med det. Tænk hvis alle var "økonomisk uafhængige" - der skal jo være nogle til at ligge pengene?

Et arbejde er måske ikke det mest givende, men har heldigvis familie og hobbier der beriger livet. Det er ligesom Bruce Wayne - det er fedt at gøre nytte som Bruce Wayne gennem sit arbejde, men passionen ligger i at være after hours batman. Vi er priviligere i DK - ingen krig, gode uddannelsesmuligheder og stort set ingen begrænsinger - det syntes jeg folk glemmer.
... My CNS is a neural net processor; a learning computer...

Billede

...there is a time in every one’s life when you must clench your teeth together and your fate only depends on your determination.
Brugeravatar

 
Reputation point: 415
 
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 7. jan 2010, 17:41
Geografisk sted: Aarhus
 
Træner her: Ultimate Gym
Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Aarhus Athlet Klub
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 200.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Først og fremmest: tak for jeres interesse og mulige bekymringer ift. min person.

Som du selv er inde på, Mini, så fungere det som en slags terapi. Du er dog som altid meget grov, når jeg pludselig fremstår som en, der finder kvinder forfærdelige. Jeg stiller spørgsmålsegn ved nogle ting, man nok kunne finde svar på i biologien - og udtrykker samtidig min ærlige mening. Nuvel er det jo heller ikke alle kvinder, der agerer sådan - gudskelov. Jeg medgiver at jeg forarges og undrer mig over mange ting, som de fleste ikke stiller spørgsmålstegn ved. Måske jeg en dag bare giver efter, underkaster mig og siger: SÅDAN ER DET BARE. Måske er det meget nemmere. I øvrigt skal der dog lyde en tak til dig, både fordi du formår at skabe debat og aktivitet på det halvdøde forum og ikke mindst fordi du er kritisk anlagt - i hvert fald over for mig :roll:


Pz; for det første, så kunne det være interessant at vide, hvad der er faktuelt forkert.

1) Hvordan du definerer og tolker "bundet på hænder og fødder rent økonomisk", er op til dig. Min tolkning er, at du er i en position, hvor det hele qua dine udgifter kun får det hele til at løbe rundt, hvortil folk ikke kan gå ned i løn eller miste arbejde. Her er dit reb. Bind dig selv.

2) Ift. lån i alt almindelighed - har jeg den holdning, at en fri person er en gældsfri person. Det kan ikke diskuteres. Din bankmand er nok ligeglad med dit SU-lån - så længe en algoritme kan godkende dig til yderligere lån. Bankmanden er nok kun ked af, at du ikke tog et lån hos banken i stedet. Hvis du ud fra det faktum, at din bankmand gerne vil låne dig penge på trods af et SU-lån, konkluderer at SU-lån dermed er ligegyldige - så ok. Lad din bankmand bestemme - IGEN :)

3) Hvor mange blev pludselig tvunget til at sælge hus, bil, båd, sommerhus m.m under finanskrisen - da banken pludselig stod med hovedet i postkassen? Jeg har sågar 2 eksempler i min familie, hvor banken pludselig krævede, at huset skulle sælges - naturligvis med et stort tab og en personlig konkurs som følge. Den ene under finanskrisen - den anden for blot en håndfuld år siden. Jeg kender i øvrigt til flere eksempler.

4) ja, jeg skulle have skrevet grundskyld. I øvrigt så har jeg haft fornøjelsen af at møde flere pensionerede personer, der bevirkede som vikarer i løbet af årene på min arbejdsplads. Folk, der reelt var gået på pension - men som sad for stramt i det økonomisk og derfor måtte (og må) arbejde ved siden af deres pension for at få det til at hænge sammen.


dwellengers - jeg skelner også mellem hvordan man opnår det. Som du selv er inde på, kan man godt finde glæden i et hverdagsarbejde. Jeg vil bare gerne være i en position, hvor, såfremt jeg ikke længere trives i dette arbejde - ikke fluks skal springe videre til det første og bedste for at kunne få det hele til at hænge sammen. Jeg har fået et helt andet forhold til det at gå på arbejde på det seneste. Nu føler jeg, at jeg kan satse mere på arbejdet; ikke som i at jeg slækker på noget, men at jeg være autentisk. Det trækker tråde tilbage til økonomien. Er man bundet på hænder og fødder økonomisk - er incitamentet for at være kritisk, ærlig og stille sig på bagbenene ... naturligvis anderledes, for man har for meget at miste. Jeg har selv været dér. Det bliver ikke mig, der går fra firmaet og føler et tab - det bliver omvendt. :-)
Lev i dag, så du kan dø i morgen. Lad dit hjerte slå for mere end en. Den som skænker livet sine drømme, skal forlade jorden rig og ren.
Brugeravatar
 
Reputation point: 305
 
Indlæg: 3035
Tilmeldt: 30. aug 2011, 19:15
Geografisk sted: OBBC
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Personligt er jobbet med til at holde mig i balance. Allerede efter 5-7 dages fri kan jeg mærke at jeg får for stor fokus på mig selv og hvordan jeg har det og hvad jeg gerne vil osv. osv. Mit job som fys, hvor jeg hjælper andre og kommer ud og får fokus rettet væk fra mig selv er helt klart med til at gøre mig til et gladere og mere afbalanceret menneske. Ligesom træningen også er med til at holde mig i balance, og bare 3-4 dage uden træning begynder at påvirke mit humør og min krop negativt. Hele den der tanke om økonomisk uafhængighed er jo et eller andet sted en utopi eller en drøm, som folk sætter op. Nogle nøjes med at drømme om at vinde i Lotto for SÅ bliver de lykkelige, mens andre forsøger aktivt at arbejde hen i retning af at kunne leve af investeringer f.eks. eller skrabe en bunke penge sammen for SÅ bliver de lykkelige. Det jeg tror mange misser i de her drømme og målsætninger er, at livet jo ikke er en eller anden konkurrence, hvor det gælder om at komme i mål og nå hen til et bestemt sted hvor lykken så findes. Hele livet er jo turen hen i retning af målet. Alle de daglige kampe og bekymringer er en naturlig del af det hele. En gang på toppen af et plankeværk, hvor man forsøger at komme frem og få nogle gode øjeblikke, uden at falde ned til en af siderne. Men det er som om der er nogle der tror at det hele gælder om at komme hen til enden af plankeværket, hen for enden af regnbuen til potten med guld, for DER venter lykken, fri for kampe og daglige bekymringer. Men der er jo en grund til at potten med guld bliver ved med at rykke sig når man forsøger at gå hen til en regnbue. Det er en utopi og et fatamorgana man jagter. Hvad fanden vil du så hvis du endelig når frem til målet efter at have knoklet 85 timer om ugen i 12 år for at akkumulere skejser og har levet et lorteliv uden balance mellem venskaber, kærlighed, job, fritid osv? Vil du så sidde der og glo og aldrig arbejde og bare rejse rundt som en boheme boltre dig i champagne og rolex ure? Hvis man ser på folk som rent faktisk HAR nået et mål om økonomisk uafhængighed, f.eks. hvis de har solgt et succesfuldt firma, jamen hvad gør de så? Der er sgu ikke én der bare smider sig i en hængekøje på Bahamas og nyder livet. Det er vel sjovt i ca. 3 dage. Langt de fleste går i gang med et nyt projekt. Opbygge et nyt firma f.eks. eller andet, fordi de netop indser at det er processen der var det fede, mens målet er et antiklimaks. Jeg kender selv en som solgte sit firma, gik på pension og valgte at bruge 30 mio på at bygge det vildeste luksushus penge kunne købe. Det var endnu et fedt projekt. Da huset var færdigt boede han i det i 6 mdr. så blev han og konen skilt, og han solgte det igen. Den her idé om at knokle sig halvt ihjel for at nå et idiotisk mål er en voldsomt fjollet måde at bruge sit liv på.
Brugeravatar

 
Reputation point: 1265
 
Indlæg: 7363
Tilmeldt: 18. sep 2008, 19:14
Geografisk sted: Holstebro
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 152.50
- Dødløft: 202.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (30)
Kostplan: Ingen kostplan



Cheneeh,

Det var bestemt ikke møntet på dig personligt - det var mere sådan en generel betragtning. Jeg ser flere og flere avisartikler omkring økonomisk uafhængighed - hvad det så end betyder - omkring folk på 25 der bare vil drive den af.

men pas på! - ingen er uundværlige på arbejdsmarkedet.
... My CNS is a neural net processor; a learning computer...

Billede

...there is a time in every one’s life when you must clench your teeth together and your fate only depends on your determination.
Brugeravatar

 
Reputation point: 415
 
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 7. jan 2010, 17:41
Geografisk sted: Aarhus
 
Træner her: Ultimate Gym
Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Aarhus Athlet Klub
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 200.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Økonomisk uafhængighed betyder ikke nødvendigvis at man ikke længere vil arbejde, at man investerer det hele i kryptovaluta, at man har et ønske om at flashe rolex-ure, at man skal knokle 85 timer om ugen for at opnå det, eller at man tror lykken opnås ved økonomisk uafhængighed.

Det er ene og alene en generaliserende forestilling I har om økonomisk uafhængighed, som præsenteres som værende alment gældende. Det er det ikke. Jeg kender mange eksempler, hvor tingene slet ikke forholder sig sådan.
 
Reputation point: 95
 
Indlæg: 422
Tilmeldt: 21. feb 2013, 18:49
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Ceneeh skrev:1) Hvordan du definerer og tolker "bundet på hænder og fødder rent økonomisk", er op til dig. Min tolkning er, at du er i en position, hvor det hele qua dine udgifter kun får det hele til at løbe rundt, hvortil folk ikke kan gå ned i løn eller miste arbejde. Her er dit reb. Bind dig selv.

Det er sådan set også sådan, jeg definerer "bundet på hænder og fødder". Man er, i min optik, bundet på hænder og fødder rent økonomisk, når ens økonomi er spændt så kraftigt, at det hele kun lige kører rundt, og ens økonomi potentielt ramler, hvis blot der sprænger et vandrør.

Jeg mener bare ikke, at man nødvendigvis er i en sådan situation, fordi man har lånt penge til et hus og evt. en bil. Der er rigtigt nok nogen, som spørger banken, hvor meget de må låne, og når banken så siger 3 mio, så låner de 3 mio. Men det er jo slet ikke alle, som gældsætter sig på den måde. Der er mange, som låner langt under deres budget, og på en måde, så det hele ikke ramler, hvis man skulle være så uheldig at få en fyreseddel.

Ceneeh skrev:2) Ift. lån i alt almindelighed - har jeg den holdning, at en fri person er en gældsfri person. Det kan ikke diskuteres. Din bankmand er nok ligeglad med dit SU-lån - så længe en algoritme kan godkende dig til yderligere lån. Bankmanden er nok kun ked af, at du ikke tog et lån hos banken i stedet. Hvis du ud fra det faktum, at din bankmand gerne vil låne dig penge på trods af et SU-lån, konkluderer at SU-lån dermed er ligegyldige - så ok. Lad din bankmand bestemme - IGEN :)

Når du siger, det ikke kan diskuteres, går jeg ud fra du mener din egen holdning, ikke kan diskuteres. For det kan i den grad godt diskuteres, om en fri person, nødvendigvis er en gældsfri person. Det er de færreste mennesker i Mogadishu, som skylder penge. Du kan jo spørge dig selv, hvor frie de føler sig. Man kan sagtens være fri, selvom man skylder penge. Hell, jeg vil sågar gå så langt som at sige, at man kan være mere fri af at låne penge. Jeg føler mig fx langt mere fri, nu hvor vi har købt vores eget hus, end jeg gjorde, da vi boede i lejlighed. Jeg kan gøre med huset, stort set hvad jeg vil, jeg kan ligge nøgen ude på min terrasse, hvis det passer mig. Jeg kan have mit eget homegym ude i garagen, jeg kan have høns i haven og hente friske æg hver dag og jeg kan plukke tomater fra vores drivhus. Alt sammen noget, jeg ikke kunne, da vi boede i lejlighed. Det er for mig frihed og det er bl.a. blevet mulig, fordi vi har lånt penge.

Da jeg fik min første bil, som jeg også lånte penge til, følte jeg mig også langt mere fri. Jeg var ikke længere afhængig af offentlig transport, jeg kunne meget nemmere besøge mine venner og familie og generelt bare køre derhen, jeg nu ville.

SU-lån er ligegyldige, fordi de yderst sjældent påvirker eller begrænser din autonomi. Det er sjældent et SU-lån, som gør, at du ikke kan købe et hus, drømmebilen eller tage på charterferie, hvis det er det, du vil.

I øvrigt har jeg det sådan, at hvis du går ned i din bank og anmoder om at låne penge, så er det helt fair, at banken også vurderer dine muligheder for at betale dem tilbage. Banken driver trods alt også en forretning. Og i virkeligheden er det kun til din fordel, at de vurderer din økonomi, før du får lov at låne penge. Og om de bruger en algoritme, en kugleramme eller skriver det på hieroglyffer, kan vel være fløjtende ligegyldigt. Hvis du ikke bryder dig om den metode, de anvender, så kan du jo bare lade være med at låne penge af dem.

Ceneeh skrev:3) Hvor mange blev pludselig tvunget til at sælge hus, bil, båd, sommerhus m.m under finanskrisen - da banken pludselig stod med hovedet i postkassen? Jeg har sågar 2 eksempler i min familie, hvor banken pludselig krævede, at huset skulle sælges - naturligvis med et stort tab og en personlig konkurs som følge. Den ene under finanskrisen - den anden for blot en håndfuld år siden. Jeg kender i øvrigt til flere eksempler.

4) ja, jeg skulle have skrevet grundskyld. I øvrigt så har jeg haft fornøjelsen af at møde flere pensionerede personer, der bevirkede som vikarer i løbet af årene på min arbejdsplads. Folk, der reelt var gået på pension - men som sad for stramt i det økonomisk og derfor måtte (og må) arbejde ved siden af deres pension for at få det til at hænge sammen.

Jeg tror, jeg har det sådan her: er der en risiko for, når man låner penge, hvad enten det er til hus, bil eller campingvogn, at vi bliver ramt af en økonomisk krise og renten stiger med 300% eller man bliver svært invalideret og skal leve resten af sine dage på førtidspension? Ja, det er der. Der er risici ved alt her i livet. Men betyder det, man ikke bør låne penge til at købe drømmehuset eller bilen eller sommerhuset, hvis det er det, der gør en lykkelig? Naturligvis ikke. Man gør selvfølgelig, hvad man kan, for at minimere de risici, der er, men man afholder sig ikke fra at leve, blot fordi der er en risiko for, at det går galt. Skal man så også undlade at forelske sig? Der er jo en risiko for, man bliver såret.

Husk på, at der også er en risiko for, at du dør i morgen. Nogen, bliver pludselig og ud af ingenting, ramt af et hjertestop og så er det slut. Jeg kører hver dag 2x 40 min. på motorvej. Ét uheldigt sekund hvor jeg er uopmærksom og jeg kan hamre direkte ind i den forankørende bil, og det kan være slut. Men så havde jeg da heldigvis en million stående i banken....
Brugeravatar
 
Reputation point: 495
 
Indlæg: 4444
Tilmeldt: 7. okt 2006, 13:55
Geografisk sted: Vejle
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 165.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Uanset hvad folks grunde så er for at ville være 'økonomisk uafhængige', så virker der til at være en forestilling om at flere penge altid er lig med et bedre liv eller større lykke. Det er der bare intet der tyder på er rigtigt. Samtlige studier jeg har set på det viser at flere penge faktisk gør dig mere lykkelig, hvis du går fra ikke at have råd til basale ting som husly, mad, tøj og medicin, til at have råd til disse ting. Altså f.eks. fra de brasilianske favelaer til dansk middelklasse i Horsens. Der vil sandsynligvis være et spring i lykke, hvis man lavede en undersøgelse. Men derfra begynder flere penge at være ligegyldigt. Har du de basale behov dækket, som den almene dansker har, så bliver du ikke mere lykkelig over at få råd til en endnu dyrere bolig, en endnu større bil, vildere ferier osv. Der er måske en faktor 5 i stigning i lykke fra favela til Horsens, men der er måske kun en faktor 1½ fra Horsens til de dyreste villaer på Strandvejen. Mennesker har en absurd evne til at tro at de får langt mere fornøjelse ud af noget de ikke har end de rent faktisk ville få, hvis det lykkedes dem at få det. Mange farer hovedløst rundt i jagten på at komme op i næste økonomiske klasse, fordi de tror lykken automatisk bliver fordoblet.

I det nyeste nummer af mit fagblad Fysioterapeuten står der f.eks. på forsiden: Vi skal kæmpe for mere i lønposen.
Og jeg er sådan: Hvorfor dog? Hvilken fysioterapeut tjener ikke nok? Vi har alt vi har brug for til at leve et godt liv. Selv med en pisse god overenskomst som måske gav 1500,- mere om måneden, hvad så? Hvad ville det betyde? Ikke en skid. Hvad så med 10.000,- mere om måneden? Jo, det har jeg prøvet. Hvad fik jeg ud af det? Større forbrug og mere opsparing. Og hvad fik jeg ud af det? Intet. Det var det samme. Bare med flere og dyrere ligegyldige ting og en eller anden forestilling om at penge på kontoen nok var lig med tryghed. Men man vænner sig lynhurtigt til et nyt niveau og så bliver det bare standarden, og så vil man have mere. Mere vil have mere, men mere giver ikke mere. På lykkekontoen.

Jeg har i stedet valgt at gå en anden vej. Fremfor at knokle for at tjene mere, som alligevel aldrig bliver nok, og som bare gemmes eller bruges, så har jeg valgt at holde mere fri. For at finde den bedste balance. Ikke droppe jobbet, slet ikke, det er uhyre vigtigt, men finde den balance, der giver det bedste kontinuerlige liv. Det har intet med penge at gøre eller økonomisk uafhængighed. Men finde det niveau hvor regningerne bliver betalt, og hvor jeg er glad. Økonomisk uafhængighed vil hverken gøre fra eller til i et sådant liv.
Brugeravatar

 
Reputation point: 1265
 
Indlæg: 7363
Tilmeldt: 18. sep 2008, 19:14
Geografisk sted: Holstebro
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 152.50
- Dødløft: 202.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (30)
Kostplan: Ingen kostplan



Mussetrussen skrev:Uanset hvad folks grunde så er for at ville være 'økonomisk uafhængige', så virker der til at være en forestilling om at flere penge altid er lig med et bedre liv eller større lykke. Det er der bare intet der tyder på er rigtigt. Samtlige studier jeg har set på det viser at flere penge faktisk gør dig mere lykkelig, hvis du går fra ikke at have råd til basale ting som husly, mad, tøj og medicin, til at have råd til disse ting. Altså f.eks. fra de brasilianske favelaer til dansk middelklasse i Horsens. Der vil sandsynligvis være et spring i lykke, hvis man lavede en undersøgelse. Men derfra begynder flere penge at være ligegyldigt. Har du de basale behov dækket, som den almene dansker har, så bliver du ikke mere lykkelig over at få råd til en endnu dyrere bolig, en endnu større bil, vildere ferier osv. Der er måske en faktor 5 i stigning i lykke fra favela til Horsens, men der er måske kun en faktor 1½ fra Horsens til de dyreste villaer på Strandvejen. Mennesker har en absurd evne til at tro at de får langt mere fornøjelse ud af noget de ikke har end de rent faktisk ville få, hvis det lykkedes dem at få det. Mange farer hovedløst rundt i jagten på at komme op i næste økonomiske klasse, fordi de tror lykken automatisk bliver fordoblet.

I det nyeste nummer af mit fagblad Fysioterapeuten står der f.eks. på forsiden: Vi skal kæmpe for mere i lønposen.
Og jeg er sådan: Hvorfor dog? Hvilken fysioterapeut tjener ikke nok? Vi har alt vi har brug for til at leve et godt liv. Selv med en pisse god overenskomst som måske gav 1500,- mere om måneden, hvad så? Hvad ville det betyde? Ikke en skid. Hvad så med 10.000,- mere om måneden? Jo, det har jeg prøvet. Hvad fik jeg ud af det? Større forbrug og mere opsparing. Og hvad fik jeg ud af det? Intet. Det var det samme. Bare med flere og dyrere ligegyldige ting og en eller anden forestilling om at penge på kontoen nok var lig med tryghed. Men man vænner sig lynhurtigt til et nyt niveau og så bliver det bare standarden, og så vil man have mere. Mere vil have mere, men mere giver ikke mere. På lykkekontoen.

Jeg har i stedet valgt at gå en anden vej. Fremfor at knokle for at tjene mere, som alligevel aldrig bliver nok, og som bare gemmes eller bruges, så har jeg valgt at holde mere fri. For at finde den bedste balance. Ikke droppe jobbet, slet ikke, det er uhyre vigtigt, men finde den balance, der giver det bedste kontinuerlige liv. Det har intet med penge at gøre eller økonomisk uafhængighed. Men finde det niveau hvor regningerne bliver betalt, og hvor jeg er glad. Økonomisk uafhængighed vil hverken gøre fra eller til i et sådant liv.


Nogle med økonomisk uafhængighed vælger at tage en deltidsjob i stedet for et fuldtidsjob, så de kan bruge mere tid med børnene, træne eller læse flere bøger. Det tror jeg for nogle kan give mere lykke. Det at få flere penge betyder ikke nødvendigvis at man forbruger mere. Penge kan også købe en mere tid, så man kan holde mere fri.
 
Reputation point: 95
 
Indlæg: 422
Tilmeldt: 21. feb 2013, 18:49
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Ceneeh skrev:Som du selv er inde på, Mini, så fungere det som en slags terapi. Du er dog som altid meget grov, når jeg pludselig fremstår som en, der finder kvinder forfærdelige. Jeg stiller spørgsmålsegn ved nogle ting, man nok kunne finde svar på i biologien - og udtrykker samtidig min ærlige mening. Nuvel er det jo heller ikke alle kvinder, der agerer sådan - gudskelov. Jeg medgiver at jeg forarges og undrer mig over mange ting, som de fleste ikke stiller spørgsmålstegn ved. Måske jeg en dag bare giver efter, underkaster mig og siger: SÅDAN ER DET BARE. Måske er det meget nemmere. I øvrigt skal der dog lyde en tak til dig, både fordi du formår at skabe debat og aktivitet på det halvdøde forum og ikke mindst fordi du er kritisk anlagt - i hvert fald over for mig :roll:


Vi kan ikke alle skrive ligeså artistisk som dig, mussetrussen og BigShooterMcGavin.
Men det kan bare pisse mig af at se en ung fyr, med et godt hoved sidde og whine over hvor hårdt det har været at arbejde ufaglært på et lager FRIVILLIGT, mens folk dør til højre og venstre.
Det konstante offer, “åh hvor er folk bare onde på nettet” “åh hvor gør det bare ondt PÅ MIG, når jeg ser dødsdrukne grønlændere på togstationen” etc etc. altså Jesus, tror du selv at det at blive økonomisk uafhængig vil bidrage til din tilstand ? Igen jeg håber da det hjælper, men som regel, hvis 90% af ens problemer skyldes manglende sociale relationer, ensomhed og andet psykosocialt, og man ingen problemer har med sin økonomi, så virker det ret tosset at øge sit fokus på ens økonomi, i et håb om at når man har 1000000kr SÅ kan man , ja hvad ? Tage ud i verden og finde ud af man stadigvæk har problemer med social connections ? Eller måske finde flere like minded i en større gen pøl, who knows.
Som mussen var inde på, skal man passe på med at fokusere for meget på målet, da det sjældent kan leve op til den hype og de forventninger man har til den dag når man opnår whatever.

Og jeg siger ikke du skal underkaste dig noget som helst, men dine indlæg bærer præg af bitterhed og mange uduelige ideer. Bla. Skrev du på et tidspunkt om at kvinder kun ville have folk i jakkesæt med store biler eller lignede, igen , de fleste jeg kender i parforhold har beskedne biler, mellemklasse indkomst og ordinære liv. Det minder mig om en kammerat der i en periode gik og muggede over at det var umuligt at finde sig en kvinde for alle ville jo have en med 6pak og roidet helt op. Som jeg sagde til ham, hvor har du dog den ide fra? Er det mon ikke blot den gode gamle “der er ikke noget i vejen med mig nej, det må være alle andre see er galt på den” det er ikke mig der gør noget galt, det må være alle kvinderne der er noget galt med, på trods af de færreste folk i parforhold hverken har 6pack eller kæmpe BMWer.

Og igen, hele Økonomisk Uafhængighed konceptet er da fint, komisk er det dog at det som regel er folk med styr på økonomien som dig og Daniel, som i forvejen ikke lever over evne, som det tiltaler. Og ikke dem der rent faktisk ville have godt af at revurdere deres forbrug kontra indkomst. Men hvad, så gik der tid med det og håber da det var de års slid værd.
 
Reputation point: 200
 
Indlæg: 948
Tilmeldt: 13. aug 2013, 20:01
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Mussetrussen skrev:I det nyeste nummer af mit fagblad Fysioterapeuten står der f.eks. på forsiden: Vi skal kæmpe for mere i lønposen.
Og jeg er sådan: Hvorfor dog? Hvilken fysioterapeut tjener ikke nok? Vi har alt vi har brug for til at leve et godt liv. Selv med en pisse god overenskomst som måske gav 1500,- mere om måneden, hvad så? Hvad ville det betyde? Ikke en skid. Hvad så med 10.000,- mere om måneden? Jo, det har jeg prøvet. Hvad fik jeg ud af det? Større forbrug og mere opsparing. Og hvad fik jeg ud af det? Intet..


Ved ikke hvad en fys tjener, også ligemeget, men der skal dog helst være en hvis fairness i lønnen for et udført arbejde. Der er forskel på at få mere for at få mere, og at få mere fordi man faktisk fortjener mere.
Hvis man selv føler man får hvad man er værd, er jeg enig, men nogle hverv er jo jammerligt betalt ifht. risici, arbejdsbyrde etc.
 
Reputation point: 200
 
Indlæg: 948
Tilmeldt: 13. aug 2013, 20:01
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Når man er derude, hvor man tænker at der er noget galt med alt og alle, hvorfor slår den tanke en ikke, at det måske er omvendt? Do the math.
 
Reputation point: 215
 
Indlæg: 620
Tilmeldt: 6. feb 2019, 14:22
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



PittBull! skrev:Når man er derude, hvor man tænker at der er noget galt med alt og alle, hvorfor slår den tanke en ikke, at det måske er omvendt? Do the math.


En anden tanke I Ceneeh's tilfælde kunne være at der ikke nødvendigvis var noget galt med hverken én selv eller andre, men at mennesker bare er forskellige, bare fordi man er en loner, betyder det ikke at alle andre er idioter, og især hvis man er en loner er det vigtigt at får noget sundt social interaction, ellers ender man med at overbevise sig selv om hvor ret man har i alting og hvor dumme alle andre er.

Tænker en af grundene til mange stejler over Økonomisk Uafhængighed, er at det for mange kammer over, ligesom når folk bliver genfødte religiøse, veganere, crossfittere etc. og det pludselig er 80% af deres identitet, eller om ikke andet virker sådan udefra.
OG så pludselig er der en os mod dem, dem med gæld og højt forbrug (bad guys) og de nærige etc (the good guys), og folk med gæld er TRAGISKE og at opnå Økonomisk Uafhængighed er the promised lands.
 
Reputation point: 200
 
Indlæg: 948
Tilmeldt: 13. aug 2013, 20:01
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Der er mange ting at gribe fat i her - formentlig også for mange.

Pzyrex: Nej, rebet kan naturligvis strammes yderligere. Det vil jeg gerne erkende.

Frihedsbegrebet skal ses i relation til flere ting. Ja, du kan være en fri gældsfri mand med pengefyldte kufferter, bosiddende på en øde ø, hvor penge ingen værdi har osv osv. En hjemløs kan have større frihed end en gængs middelklassemand og omvendt. Personligt vil jeg dog ikke føle mig fri, såfremt jeg havde et lån. Den må jeg så tage min egen kappe. Jeg har ALDRIG brudt mig om at låne penge. Aldrig. Det er ikke en idé jeg har fået påduttet eller er blevet indoktrineret med i de sene år, og den er stikmodsat af, hvad jeg egentlig er vokset op med. Til gengæld har jeg været god til at låne penge ud uden at tjene på dette. Hvad der slår mig er, at majoriteten af dem, der har lånt penge af mig, alle har dårlig smag i munden og ville ønske de kunne have været det foruden. For at frigøre et familiemedlem fra et lån med latterlige renter, betalte jeg lånet på 120 tusinde kroner ud, hvorefter vedkommende afbetalte mig i gennem flere år. Jeg har også reddet en ven fra at få fingrene i klemme blot med et par tusinde kroner. Når jeg har gjort det, har jeg alligevel følt en vis glæde over at være i sådan en position, når ikke engang drengens familie kunne unde ham dette - og alternativet var lån af en noget anden kaliber. Der er mange skæbner - og både mennesker, der forskyldt og uforskyldt ender i situationer, hvor de må låne penge. Jeg satser dog på aldrig at havne i sådan en situation. Jeg har dog aldrig lånt noget menneske penge mere end 1 gang, da det eneste jeg som gengæld beder om, er rettidig omhu og at vedkommende fremadrettet vil skænke opsparing en tanke. De bedste relationer er i øvrigt pengeløse. Jeg har talrige eksempler på forhold mellem mennesker, der er blevet ødelagt af penge. Jeg vil ikke risikere at ødelægge flere af de få forhold jeg har tilbage, som Minipurz påpeger.

Pzyrex; jeg forstår dine pointer, men tænker samtidigt at du kunne have sparet op til blandt andet en bil inden du købte denne. Det havde jeg i hvert fald gjort.

Det er i øvrigt helt legitimt at banken siger nej. Det gør dem, der står bag kviklån desværre ikke i samme grad. Min pointe her er bare, at jeg finder det ærgerligt at det er banken, der skal bestemme, hvad du kan og ikke kan. Som min kloge morfar engang sagde: "Hvis du absolut skal låne penge, så lån dem af dig selv; så er du sikker på at du aldrig låner flere penge end du har, og så er det i øvrigt gratis". Spørg dig selv om du kan låne penge af dig selv til en bil. Argumentet kan selvfølgelig være at renten er lav og hvorfor så behovsudskyde, når man kan få noget med det samme og betale senere? Personligt er det ikke min go-to - og så er det nok, som I snart alle påpeger, nok bare mig, der er noget galt med - eftersom dette er den mest typiske fremgangsmåde.

Som du selv påpeger, er der risici ved alt. Det er faktisk en af hovedårsagerne til min fremgangsmåde. "Hoping for the best but expecting the worst", er nok min livsanskuelse, hvortil jeg nok har en tendens til at tage sorgerne lidt på forskud. Livet er enormt skrøbeligt og kan ændres på sekunder. Jeg har lavet en slags doomday-prepping, i tilfælde af at jeg skulle gå ned med flaget, miste modet eller alternativt bare vælge et helt andet liv. Jeg har mærket på egen krop, at livet byder på lidt af hvert. Der er udfordringer, dilemmaer og ulykke nok i løbet af et menneskes liv, så hvorfor ikke minimere en af de faktorer, der kan danne grundlag for bekymring; penge eller mangel på samme. Jeg har pt. likviditet til ikke at behøve at have nogen som helst form for indkomst de næste 10-12 år (afhængig af, hvordan mit liv nu udfolder sig). Det giver MIG en tryghed. Så har jeg tid at løbe på, hvis det skulle vise sig at blive nødvendigt. Med nutidens øjne, er det stærkt usandsynligt at jeg ikke skulle have en indkomst i 10-12 år, men man ved aldrig.

Musse - jeg er helt enig. Penge er ikke alting, men svære at leve uden. Jeg bestræber mig selv på at gøre som du: i stedet for at jagte flere penge, finder jeg glæden i nu at arbejde foreløbigt 3 timer mindre i ugen. Man bliver ikke mere lykkelig af penge, men igen - en vis sum i reserve, kan løse visse udfordringer. Det er også dét aspekt jeg forsøger at belyse. I den forbindelse vil jeg også gerne slå et søm for, at hvis vi alle blot bruger en anelse mindre end vi har, så har vi et godt udgangspunkt.

Minipurz: Jeg aner ikke, hvor du har det med store biler og jakkesæt fra. Er faktisk i tvivl om ordet "jakkesæt" er blevet brugt i de 6 år min log har eksisteret. Jeg skal ikke kunne afvise det dog. HVAD jeg dog lader til at have registreret primært fra mine betragtninger, der er gjort i online regi, er fokusset på materielle goder, statussymboler og ikke mindst hunde. Jeg tror dog ikke dét er det rette forum for en type som jeg. Jeg udfolder mig bedst i den fysiske verden.

I øvrigt, så ser jeg ikke økonomi som definerende for min persona, hvortil ordet nærig er malplaceret. Jeg lider absolut ingen afsavn på dén front. Jeg mærker efter i mig selv inden jeg køber noget: Gør dette mig glad? Er dette noget, jeg reelt behøver? Kan jeg udskyde dette behov? Jeg kunne leve en hel del mere sparsomt, men jeg vælger at prioritere økologi, dyrevelfærd, bæredygtighed m.m højt. Det har også sin pris. En pris jeg gerne betaler, og som jeg har råd til at betale, fordi jeg prioriterer det frem for andet. Til gengæld KØBER jeg ALDRIG vand, destomindre jeg opholder mig i lande, hvor drikkevandet er af en tvivlsom kvalitet. Nærigrøv.

Btw, så forstår jeg oprigtigt ikke koblingen til mellem mit økonomiske mål og min sympati og forargelse med udgangspunkt i din indskydelse med eksemplerne med fulde grønlændere, der bringer triste toner i mit sind eller ondsindede mennesker, der bringer harme. Jeg havde det på præcis samme måde som barn. Ikke alle mennesker kan reddes. Måske kan jeg heller ikke reddes. Havde jeg ikke håbet, ville jeg dog ikke være her nu.

Sidst, men ikke mindst ... så har realiseringen af mit mål faktisk bragt mig glæde. At sætte sig et mål og så realisere det, forekommer mig livsbekræftende og givende. Bagefter kan man så reflektere over, om der ikke havde været andre måder at komme i mål på, hvortil svaret forekommer mig at være >jo<, men der havde så sandeligt også været værre måder. Har jeg et mål for den næste? Nej. Jeg har indset, at det ikke er noget, jeg behøver.
Lev i dag, så du kan dø i morgen. Lad dit hjerte slå for mere end en. Den som skænker livet sine drømme, skal forlade jorden rig og ren.
Brugeravatar
 
Reputation point: 305
 
Indlæg: 3035
Tilmeldt: 30. aug 2011, 19:15
Geografisk sted: OBBC
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Jesus hvorfor optager sådan ligegyldig braller hukommelse, ingen jakkesæt dog, men god vind fremover.
Komisk dog, at dele sådan noget, samtidig med du arbejder alt for meget, ofrende din ungdom mens du sidder på din High horse og mener du bar fat i den lange ende. Og igen samme tema, kvinder fatter ingenting.
Det er altsammen ting su skriver offentligt og måske der dannes et forkert billede ifht hvordan du reelt er irl, måske grundet den overdrevne dramatiske skrivestil, anyway good luck.

Ceneeh skrev:184
Too often we focus on certain aspects of life that don’t bring us joy or peace only because we believe they will. Most of the time, they’re materialistic, or hypothetical, and the only reason we place happiness on those moments is because we do. We expect getting that promotion or getting that girl or going to that college will bring us joy, so we sacrifice time and happiness in the present to bring ourselves joy later. Nothings guaranteed, and there’s no way to predict the future. Enjoy the here and now. Go outside and smell the air. Look at the green of leaves and feel the gentle breeze. You’re alive. You can do anything you want in that moment. You can get in your car and drive to the Grand Canyon if you so desire, or fly to Hawaii and by that time tomorrow, you can be sitting on a beach in a tropical paradise.

Åååååh. Synd at majoriteten af mennesker og specielt ikke hunkøn, ej finder dette tiltrækkende eller interessant. Måske sku jeg bare studere jura, købe en stor fed bil, slynge om mig med flasker på de dyre spillesteder og være meningsløs. Lol.
 
Reputation point: 200
 
Indlæg: 948
Tilmeldt: 13. aug 2013, 20:01
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan


ForegåendeNæste

Tilbage til Off topic




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 48 gæster