Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 65565 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er Jfj

Vores medlemmer har i alt skrevet 2049544 indlæg i 100419 emner

2 nye indlæg i dag


Online
I alt: 1208
Medlemmer: 4
Skjulte: 0
Gæster: 1204

Følg bodybuilding.dk på

Monogami, sex og utroskab

Udskriv emne


Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic





Tidligere har jeg oprettet indlæg med nogle af de lidt sværere emner. Her kommer endnu et.
På min arbejdsplads har jeg flere gange været vidne til utroskab.
De fleste gange har det været gifte mænd, som har hygget sig med yngre kvinder til firmafesterne.
Selv har jeg altid tænkt: "dem om det" og der er aldrig to historier som er helt ens, og man kender jo ikke deres baggrund, eller hvorvidt de er i et åbent polygamt forhold.
Men om ikke andet, så er jeg begyndt at interesserer mig mere og mere for hvilke mekanismer der ligger bag disse episoder.

Har nedenunder et par spørgsmål man kan tage udgangspunkt i, eller lade vær'
Der er også to artikler, som behandler emnet. Den ene mere anekdotisk, den anden mere forskningsbaseret.

Hvad er jeres tilgang til parforhold, og har den ændret sig med tiden?

Tror I på livslang eller sekventiel monogami?

Og har I oplevet at miste den seksuelle attraktion undervejs i et parforhold?
- Hvis ja, kom den seksuelle attraktion tilbage eller forblev den minimeret?


https://videnskab.dk/kultur-samfund/er-monogami-unaturligt

https://www.information.dk/debat/2015/08/illusionen-livslange-monogami
 
Reputation point: 255
 
Indlæg: 1564
Tilmeldt: 2. jun 2013, 21:49
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Jeg er kæmpe modstander af utroskab. Igennem venner og kollegaer har jeg igennem mit 33 år lange liv lagt ører til meget brallersnak om hvor meget andre har kneppet ved siden af, og hvem der har kneppet ludere når de har været på udenlandsk ferie, imens kæresten er hjemme i Danmark.. Jeg er slet ikke med på den vogn der, og jeg synes hverken det er sejt eller alpha at prale med at kneppe andre end ens partner.
Jeg elsker piger og jeg nyder at være single nu, men de gange jeg har været i forhold, har jeg intet behov haft for at skulle spidde andre.. Jeg har så heller aldrig haft kærester, der ikke har haft lige så stor seksuel appetit som mig selv, så jeg har aldrig haft noget at brokke mig over.
Hvis jeg skulle være gået død, eller seksuelt død, i et forhold, så ville jeg arbejde på det (eller afslutte forholdet, i yderste konsekvens), men jeg kunne ikke drømme om at rende rundt og lave svinkeærinder bag ryggen på kæresten, og så komme hjem til hende og sige at jeg elsker hende, nogle timer senere.

Jeg synes at det er enten-eller når man har en kæreste eller kone, og i min bog er ens kæreste den pige man ville tage en kugle for, og beskytte for enhver pris, og være 100% følelsesmæssigt intim med.. Det er fuldstændig uforeneligt med at smide tøjet med andre piger, bag ryggen på hende.
Hvis man har en partner som bruger tid og energi på én, så synes jeg også man skylder vedkommende at ens moralske kompas er nogenlunde velkalibreret.
Hvorfor ellers være i et forhold så, og smide label på det?

Alkohol har været medvirkende til mange dumme valg i mit eget liv og gjort mig etisk fleksibel i situationen, og jeg ved at utroskab især kan ske i den slags situationer.. Det gør det dog ikke mindre forkert.
Hvis man har tendens til at tabe småkagerne så meget når man er fuld, så må man lade være med at drikke - simple as that.

Det er selvfølgelig en anden snak hvis man er i åbent forhold, og dermed en helt anden diskussion, hvis der ligger noget gensidig forståelse bag.
Jeg kommer dog aldrig selv til at være i et åbent forhold, men jeg har ikke ret til at blande mig i hvad andre gør.
Brugeravatar
 
Reputation point: 240
 
Indlæg: 606
Tilmeldt: 29. sep 2014, 15:50
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Nettohunden skrev:Jeg er kæmpe modstander af utroskab. Igennem venner og kollegaer har jeg igennem mit 33 år lange liv lagt ører til meget brallersnak om hvor meget andre har kneppet ved siden af, og hvem der har kneppet ludere når de har været på udenlandsk ferie, imens kæresten er hjemme i Danmark.. Jeg er slet ikke med på den vogn der, og jeg synes hverken det er sejt eller alpha at prale med at kneppe andre end ens partner.
Jeg elsker piger og jeg nyder at være single nu, men de gange jeg har været i forhold, har jeg intet behov haft for at skulle spidde andre.. Jeg har så heller aldrig haft kærester, der ikke har haft lige så stor seksuel appetit som mig selv, så jeg har aldrig haft noget at brokke mig over.
Hvis jeg skulle være gået død, eller seksuelt død, i et forhold, så ville jeg arbejde på det (eller afslutte forholdet, i yderste konsekvens), men jeg kunne ikke drømme om at rende rundt og lave svinkeærinder bag ryggen på kæresten, og så komme hjem til hende og sige at jeg elsker hende, nogle timer senere.

Jeg synes at det er enten-eller når man har en kæreste eller kone, og i min bog er ens kæreste den pige man ville tage en kugle for, og beskytte for enhver pris, og være 100% følelsesmæssigt intim med.. Det er fuldstændig uforeneligt med at smide tøjet med andre piger, bag ryggen på hende.
Hvis man har en partner som bruger tid og energi på én, så synes jeg også man skylder vedkommende at ens moralske kompas er nogenlunde velkalibreret.
Hvorfor ellers være i et forhold så, og smide label på det?

Alkohol har været medvirkende til mange dumme valg i mit eget liv og gjort mig etisk fleksibel i situationen, og jeg ved at utroskab især kan ske i den slags situationer.. Det gør det dog ikke mindre forkert.
Hvis man har tendens til at tabe småkagerne så meget når man er fuld, så må man lade være med at drikke - simple as that.

Det er selvfølgelig en anden snak hvis man er i åbent forhold, og dermed en helt anden diskussion, hvis der ligger noget gensidig forståelse bag.
Jeg kommer dog aldrig selv til at være i et åbent forhold, men jeg har ikke ret til at blande mig i hvad andre gør.


Der sparede jeg lige ti minutter på at skrive selv. Jeg er helt enig med Nettohunden. Er man i et forhold, hvor begge parter er enige om at det er monogamt, så holder man sig selvfølgelig til det, hvis man er et ordentlig menneske. Hvis andet er aftalt er situationen selvfølgelig også en anden. Jeg har ligesom Nettohunden lagt øre til mange utroskabsepisoder og laaangt de fleste af dem er hændt, blot fordi den ene part lige havde lyst til at prøve noget andet men ikke ville spørge sin partner, eller fordi det var blevet kedeligt hjemme men vedkommende ikke gad stoppe forholdet.
Det kan godt være jeg har små arme, men de er fandme også slappe.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 326
Tilmeldt: 13. nov 2010, 08:43
Geografisk sted: Nordjylland
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 100.00
- Dødløft: 140.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Det er utilgiveligt. Jeg er med på at kernen i os mennesker er yderst primitiv, men min erfaring (og hvad jeg lige har kunne opsnappe fra samtaler med nære venner) er, at føler du trang til, hvad jeg vil tillade mig at kalde >irrationelt< i form af brændende lyst til at udforske og dyrke en anden kvinde eller mand end din egen, så synes denne lyst at kunne nedbrydes ved en simpel udløsning, der sker på egen hånd; i hvert fald for langt de flestes vedkommende. Fænomenet, der ikke er 100% anerkendt, kaldes "post nut clarity" ... den klarhed, der rammer de fleste efter udløsning. Mit begær og min klarhed er i anden størrelsesorden post nut. Klarheden og klarsynet resulterer dog også i en form for melankoli og manglende lyst til så meget andet.

Udfordringen jeg dog kender fra flere er, at deres kvinder med tiden mister den hyppige sexlyst, hvorfor der pludselig kan gå længere tid mellem elskov. Det er blot 1 i rækken af lange bivirkninger ved at tage p-piller. Jeg har selv oplevet skiftet hos kvinder, der først ikke var på p-piller for senere at komme på det, hvortil forskellene var til at få øje på.

En anden vinkel man kan anlægge er, at man i samme ombæring med rette stiller spørgsmålstegn ved om ens tilgang til sex skal revideres. Handler det mere blot om 2 ryk og 1 aflevering - og at samleje automatisk er slut, når manden kommer, samt generelt et mindre fokus på kvinden i det store hele, bør man ikke undre sig over, hvorfor kvinden stødt mister interessen. Jeg har talt med umådeligt mange kvinder om denne problematik.
Lev i dag, så du kan dø i morgen. Lad dit hjerte slå for mere end en. Den som skænker livet sine drømme, skal forlade jorden rig og ren.
Brugeravatar
 
Reputation point: 305
 
Indlæg: 3035
Tilmeldt: 30. aug 2011, 19:15
Geografisk sted: OBBC
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



At lave fejl er helt naturligt, men når utroskab bliver gjort gentagende gange og uden skyldfølelse kan jeg ikke holde ud af være vidende til det.
Jeg har haft kammerater der var deres kærester utro flere gange og jeg tænker altid at hvordan skal jeg kunne stole på vedkommende når du ikke engang kan være din nærmeste tro.
Brugeravatar
 
Reputation point: 35
 
Indlæg: 1028
Tilmeldt: 29. maj 2009, 23:16
Geografisk sted: FYN
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 160.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 230.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Tidligere i mit liv var der måske 2 timer hvor jeg følte det var ret fedt at knalde med to forskellige kvinder inden for 24 timer. Det var dog ikke længere tid end det, og følelsen af at være en satans karl blev lynhurtigt erstattet af en følelse af at være en kæmpe idiot. Man skal jo som ung lige finde ud af hvordan man fungerer bedst, i hvilken retning ens indre moralske kompas peger og man bliver nødt til at komme ud i nogle dumme situationer for at finde ud af hvor ens grænser går. Jeg har både været en tidligere kæreste utro, og prøvet at leve i et åbent forhold med hende, og begge dele kunne jeg ikke holde ud. Jeg er en man of monogamy. Fordi jeg har prøvet at være utro ved jeg også hvor forfærdeligt det er, og hvor meget det ødelægger forholdet. Det er lige meget om ens partner finder ud af det eller ej. Det er ovre og noget er ødelagt som aldrig kan laves om. Sådan havde jeg det i hvert fald, men det betyder så også heldigvis at jeg i mit nuværende, 12 år lange forhold, aldrig har og aldrig vil være utro. Som Nietzsche skriver, så er den indre moral, som man sætter op for sig selv en moral man må følge ubønhørligt, ellers fejler man komplet som menneske, mens udefra kommende moral, f.eks. at andre mener man skal være tro, er en moral man kan tage på som man vil. Med min gamle kæreste troede jeg det var en udefra kommende moral jeg brød, og jeg følte mig derfor som en fucking stallion der både blæste og havde mel i munden, da jeg knaldede omkring. Men som sagt, jeg indså hurtigt at det ikke kun var min kæreste jeg forbrød mig mod, men også mig selv. Jeg var ikke en satans karl men en latterlig liderkarl, som en kammerat på et tidspunkt, med rette, kaldte mig.
Brugeravatar

 
Reputation point: 1265
 
Indlæg: 7363
Tilmeldt: 18. sep 2008, 19:14
Geografisk sted: Holstebro
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 152.50
- Dødløft: 202.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (30)
Kostplan: Ingen kostplan



Man kan i hvert fald sige: Værdien af et ægteskab/parforhold er langt mindre i dag, end den var for 100 år siden, eller 1000 år siden.

Denne lavere værdi øger også sandsynligheden for at folk er utro. Dette er en ændring der er sket dels af den seksuelle frigørelse, dels af de forskellige feministiske bølger der har sat kvinder på arbejdsmarkedet (og dermed en ændring af kønsrollerne), dels af vestens velstand i det 20. og 21. århundrede og så teknologi der gør det nemmere at finde folk på nettet og nemmere at transportere osv. altså, det sidste vil her sige at udvalget er langt større, fristelsen er langt større, der er ikke kun 4 interessante partnere i den by man er fra. Dette er også forklaringen på stigningen i skilsmisser.

Men særligt det med den seksuelle frigørelse er vigtigt, det at det er normalt og helt legitimt at have 30-40-100 seksuelle partnere som normalt er noget der kun ville være forbeholdt en fast partner. Folk får sværere ved at knytte sig, og mister man en partner så er man hurtigt videre til den næste, hvorfor utroskab bliver ligegyldigt, og det at skille sig af med en kæreste bliver ligegyldigt.
Brugeravatar
 
Reputation point: 20
 
Indlæg: 2707
Tilmeldt: 25. feb 2011, 01:23
Geografisk sted: Odense
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Monogami er en social konstruktion som jeg personligt har det udmærket med. Hvad folk finder ud af i deres egne forhold er deres sag - for nogle kan polyamorøse forhold redde et venskab og man kan også have forskellige behov for omsorg, kærlighed og sex selvom man har andre fælles værdier i parforholdet. Sex er ikke alt i et parforhold.

Jeg er selv i parforhold på >14 år og vi har heldigvis været forskånet for utroskab. Mine forældre blev skilt pga utroskab og og efterfølgende kunne tilliden ikke genopbygges - selvom de ihærdigt prøvede for min og min søsters skyld.
... My CNS is a neural net processor; a learning computer...

Billede

...there is a time in every one’s life when you must clench your teeth together and your fate only depends on your determination.
Brugeravatar

 
Reputation point: 415
 
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 7. jan 2010, 17:41
Geografisk sted: Aarhus
 
Træner her: Ultimate Gym
Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Aarhus Athlet Klub
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 200.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Jeg interesserer mig egentlig primært for, hvorfor kvinder er utro. En krølle jeg ikke fik tilføjet er den, at det lader til, at brugen af p-piller påvirker kvindens valg af partner, hvortil fysiske tiltrækningstræk og evne til at tilfredsstille eksempelvis seksuelle behov negligeres frem for andre værdier/kvaliteter. Kvinden går ("u"bevidst) på kompromis, men med tiden kan dette kompromis ikke længere udholdes, hvorfor kvinden føler trang til en anden type mand, der kan opfylde en anden type behov end førstvalgte partner.
Lev i dag, så du kan dø i morgen. Lad dit hjerte slå for mere end en. Den som skænker livet sine drømme, skal forlade jorden rig og ren.
Brugeravatar
 
Reputation point: 305
 
Indlæg: 3035
Tilmeldt: 30. aug 2011, 19:15
Geografisk sted: OBBC
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



 
Reputation point: 215
 
Indlæg: 620
Tilmeldt: 6. feb 2019, 14:22
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



En væsentlig årsag til at tingene går i stykker er menneskets iboende negativitetsbias.

En kvinde kunne være gift med en mand med Obamas politiske karriere, dobbelt nobelprisvinder, OL-medaljetager, fotomodel, velgører og filantrop og god ved børn og dyr og selvstændig forretningsmand der alligevel formår at prioritere et liv der ikke er arbejde - og med tiden synes han er en uduelig klovn fordi han ikke fylder opvaskemaskinen på lige netop den måde hun subjektivt synes er bedst, men som ikke engang er det objektivt set, og selv hvis den var, så var det ligegyldigt.

Folk smadrer selv tingene.

Love costs, or it breaks.

You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer
Brugeravatar
 
Reputation point: 2314
 
Indlæg: 7369
Tilmeldt: 10. jan 2009, 15:25
Geografisk sted: Island of Simonia
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Asomugha skrev:Man kan i hvert fald sige: Værdien af et ægteskab/parforhold er langt mindre i dag, end den var for 100 år siden, eller 1000 år siden.


For 1000 år siden siger du? Altså slutningen af vikingetiden. Jeg vil da gerne, hvis du har lyst, høre lidt mere om "værdien af et ægteskab/parforhold" i vikingetidens samfund. :wink:
Brugeravatar
 
Reputation point: 260
 
Indlæg: 2523
Tilmeldt: 13. mar 2015, 12:36
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Tilbage til Off topic




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Franz Biberkopf og 62 gæster